søndag 20. november 2016

Forberedelser, og søvnløse netter.

Som hvert eneste år sier jeg til meg selv at julehandelen skal starte tidlig. Jo, den som glemmer det av er meg. Fått unna to gaver, og fått julegardinene på plass i stua og pusset vinduer det er det hele. Er ikke alltid at ting går som man planlegger.

Uka som var ble preget av travelhet og en datter som havnet på sykehus. Hun lå inne i tre dager. Ble utskrevet og var hos oss i noen dager til hun ble hentet av sin samboer i går. De mistenker at hun har ME men sikker er de ikke. 

Jeg planla nordlysbilder, men så ikke snurten av den her og klarer att på til å ødelegge stativet mitt. Må ha meg et nytt, for kamera må helst stå på stativ. 

Fikk ikke tatt bilde av supermånen for været her var overskyet og regn. 

Kom litt snø og det forsvant like fort som den kom. Men det kommer vel før eller siden tenker jeg.
Natt til fredag fikk jeg ikke sove. Kroppen skrek etter hvile og ro, men søvnen ville ikke komme. Jeg stod opp og syslet med andre ting slik at jeg skulle bli trøtt. Nei da, det hjalp ikke. Gav til slutt helt opp, og fikk meg en time på formiddagen i går. Våkna av mareritt. Og dermed lysvåken igjen. Fikk en time på sofa i går kveld og det hjalp litt. Fant ut at jeg skulle se film og drikke litt hvitvin om kvelden, for vin blir man vitterlig trøtt av. Neida, det skjedde heller ikke. La meg ved midnatt og heldigvis sovnet jeg og sov godt hele natten. Sov helt til klokken ni i morges. Helt vidunderlig. 

Holder på med dette kurset på nettet og har virkelig kost meg. Kan virke tørt og kjedelig og se på video, men læreren forklarer på en fin måte og jeg begynner og skjønne litt mer. De har også en gruppe på Facebook. Man har så mange uante muligheter for å ta gode bilder med kamera sitt. Nå har jeg for det meste brukt auto innstillinger fordi jeg ikke skjønte meg på manuelle innstillinger. Skal prøve meg fram,men først må jeg få bedre tid og nå før jul har jeg liten tid. Jeg skal også på Fotokafe i kveld, og det blir bare en gang i måneden. Tenker det blir interessant.

 I tillegg må jeg nok hjelpe min datter og gjøre videre forberedelser til jul her i hjemmet. Komme meg på julegave handling, og håper jeg får det unna før man starter på litt kakebaking. Tror ikke det blir mange kaker siden jeg omtrent ikke spiser det, men noe må jo serveres om det kommer gjester. 

Høsten her nord har vært vidunderlig vakker, og det var jo utrolig at den varte så lenge. Man nyter det så lenge det varer. Vinterhagen nærmer seg ferdig, og sønnen holder på med siste flislegging. Man skal ta fram de gamle hagemøblene og få malt de og til våren blir det nye hagemøbler og sette inn der. Tenker den blir flittig brukt. 

I neste måned skal mannen opereres for grå stær, og det går nok i mye venting på sykehuset. Blir å vente der siden det er en håpløs oppgave og finne en parkeringsplass. Hadde tenkt å bare sette han av der og jeg tok meg turen på kjøpesenter å handlet en del som man trenger. Får se hvordan været og forholdene er.
Tusen takk for alle kommentarer og blogglisten skal jeg nok få orden på og komplett. Kan være at noen mangler men da får man synge ut.

Ønsker dere alle en fin adventstid og ta vare på hverandre.

Varm hilsen fra
Eva




6 kommentarer:

  1. Så flott at du skriver igjen. Nå har jeg ventet lenge.
    Det blir nok jul uansett om vi stresser eller ikke. Jeg har mye igjen, men gjør det jeg rekker, resten får være. Noen julegaver er i boks, andre ikke.
    Jeg har hatt oppdrag fra flere skoler i høst med forelesninger, og det er kjempegøy, og også foredrag rundt omkring. Ulike innfallsvinkler til fargenes verden er alltid spennende. Skulle gjerne vært oppe i nord igjen, det er lenge siden sist. En god søndag og en god førjulstid ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper virkelig at skrivesperra mi kan gi slipp, men noen ganger makter jeg ikke å skrive så ofte som jeg vil, og helsa setter også begrensninger. Håper det blir bedre snart.

      Hvor flott med alle forelesninger og jeg tenker at mange kommer på slike foredrag og lære mer om fargene. Er jo så mye nyanser. Får nok unna noen julegaver på tirsdag, og planen er og bli ferdig med det. Hater å måtte gjette meg til hva enkelte ønsker seg i gaver. Det blir nok jul åkke som.

      Flott søndag og førjulstid til deg også!

      Slett
    2. Du behøver ikke skrive mye hver gang. Bar en liten tekst og et par bilder.
      Når det gjelder kurs og forelesninger, kanskje kan jeg holde et i nærheten av Tromsø? Har du forslag til lag eller foreninger som kan være interesserte? Husflidslag, Bygdekvinner, Kvinner & Familie - de pleier å synes dette er topp.
      Ta en titt på det fantastiske rommet i Stortinget jeg viser på bloggen. Du bli imponert!
      En god førjulstid ønskes av Tove.

      Slett
  2. Ta det med ro, det blir jul uansett.
    Håper det ikke er ME som har rammet datteren din. Og så ønsker jeg meg en trivelig adventstid.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jul blir det uansett hvordan jeg vrir og vrenger på det. Eier jo ikke stemning heller, men det går seg vel til når snøen kommer. Håper også at det ikke er ME men ting tyder på det. Men vi får avvente når hun har vært hos spesialist hvor hun først fikk avslag. Men sykehuset har tatt grep. Er ille når ikke kroppen vil fungere og man har kramper og omtrent ikke kan gå over gulvet.

      Ønsker at du får en trivelig adventstid og at dine barn stikker innom deg så ofte de kan.

      Klem tilbake

      Slett
  3. Jeg vil bare ønske deg og dine en god og fargerik Jul! Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!