søndag 21. august 2016

Hvor ble sommeren av?

Sommeren er på hell og hvor den ble av aner jeg ikke. Været var ikke stort å skryte av, men noen godværsdager fikk man oppleve.

Først var vi på ferie i Kroatia, nærmere bestemt Brela. Et lite tettsted men med fin strandpromenade. Vi reiste i fra Gardemoen kraftig forsinket og kom fram i stummende mørke og fant hotellet. Rommet var vi skuffet over, men det var ikke mulig og få bytte. Ikke hadde vi vannkoker, men de skaffet det da vi etterlyste det. Ikke sitteplass inne, man måtte sitte i senga eller ute. Hotellet hadde ikke basseng og det var vi klar over, og stranden var noe for seg selv. Fant en plass og kunne legge strandmadrass og håndkle, men i juli er det utrolig mye folk både turister og fastboende. Vi følte oss som en sild i en tønne så tett var det med mennesker. I vår andre ferieuke fikk vi tre fine dager på leid solseng et stykke unna hotellet og det føltes som luksus. 

Utsikt i fra frokostplassen
Her er utsikten i fra frokostplassen vi hadde og der nede ser du hvor vi kunne legge oss på strandmadrassen. Ikke store plassen og stuvende fullt. Om man velger å reise tilbake så blir det et annet hotell. Frokosten var det samme hver morgen, og ikke noe å velge. Brød, egg, skinke,ost, agurk og tomat, kaffe. Juice i fra maskin. 65 trappetrinn opp for å komme til rommet. Ble jo trim av det om jeg skal se humoristisk på det. Men oppe hadde vi fin utsikt. Varmt og godt. 

Lunsj og middag spiste vi ute og det var store porsjoner og meget smakfullt og godt. Synd at frokosten trakk så mye ned men det var ikke bare vi som klaget på det. Smakte litt på yoghurt men det var for søtt for meg, og da droppet jeg det. Magen var til tider ganske kranglete, fordi det hendte at kelnere ikke forstod at vi ikke ønsket løk i maten men fikk det likevel. Heldigvis er det jo toaletter på spisestedene om uhell skulle inntre. Som regel gikk det bra. 


Denne gikk fram og tilbake på havet hver eneste dag og vi døpte den smilefjes. Mannen har lyst at vi skal prøve men jeg setter foten ned fordi min høydeskrekk tillater det ikke. Har sagt at det går jo an å ta den alene. Men det går han ikke med på. 

Vi kontaktet vårt reiseselskap om en guidet tur til en vingård, men han som hadde med det og gjøre var ikke til stede, men han ville ringe oss opp. Noe som ikke skjedde og da fikk vi ikke en tur for å se oss for. Vi gikk til nabobyen Baska Voda, og der fant vi en lokal vinprodusent. Hvitvinen var fantastisk god og 5 liter i plastkanne kostet ca 81 norske kroner. Kunne ha kjøpt noen plastflasker a 1.5 liter og tatt med men fryktet for ødeleggelse når man la sånt i kofferten. Den vinen var noe av det beste jeg har smakt, og det er en stor synd at vinmonopolet ikke har kroatisk vin i sine hyller, men de kan bestille har jeg fått vite. 

Siste dagen vår bestod av lyn og torden. Skogbrann 7 steder fikk vi vite. Vi måtte være ute av rommet klokken ti og måtte vente nede i frokosthallen til bussen skulle gå kvart over tre på ettermiddagen. Regnet høljet ned og temperaturen ble brått langt kjøligere. Passet oss bra å slippe heten. Vi var dyvåt før vi kom inn i bussen og det gikk da bra. Full kaos på flyplassen og flyet var 5 timer forsinket og til var den 7 timer forsinket. Ikke noen informasjon. Tror reiseselskap bør bli flinkere på å informere sine reisende som reiser med deres selskap. Selskapet vi benyttet oss av nevner jeg ikke og henge ut vil jeg ikke gjøre, men de har fått beskjed via evalueringsskjema de sendte oss. 

Har vært travle dager hjemme og man har fått seg en båttur på noen dager og været i nord viste seg i fra sin beste side her i forrige uke! 

Varm hilsen fra
Eva







14 kommentarer:

  1. Hei igjen Eva. Så flott at du skriver! Takk for hyggelige kommentarer på min blogg.
    Så synd at Kroatia turen ikke ble som håpet. Jeg synes absolutt vi burde få vite hvilket selskap dere benyttet. Det blir helt feil når reiseleder ikke ringer tilbake!
    Synd også med et dårlig hotell. Vår yngste sønn og hans samboer var i Kroatia en uke i sommer og hadde det helt supert, og to andre vi kjenner reiste til samme sted senere.
    De var alle veldig fornøyde. Jeg kan sikkert skaffe deg opplysninger både om sted og hotell.
    Det har vært et merkelig sommervær også her Østpå. Været har forandret seg nesten fra time til time. Fint vær en stund, men så regner det. Irriterende. Men Vestlandet har jo hatt det verst stakkar. Har vært på fjellet i 2 1/2 uke. Noe fint, men da det ble spådd dårlig vær igjen fra onsdag, reiste jeg hjem i går. Blåbærene begynner først nå å modnes der oppe, multer er det ikke i år! En fin høst ønskes deg av Tove.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var Ving som ble benyttet, og når en sier at man ringer tilbake burde de gjøre det. De fikk kraftig kritikk av meg på evalueringsskjema. Håper de skjerper seg. Er mange flotte hotell der i området, og mye bedre enn den vi var på det er sikkert. Kan hende man drar tilbake men til et annet hotell.

      Vi hadde en nydelig vær i forrige uke, og da var vi på båttur. Skal skrive et innlegg om det og vise bilder. Sommeren har vært dårlig mange steder her i landet, og det er jo uvanlig jo. Hørte at blåbær er plukket men nå er de sikkert modne og søte i smak. Fikk kjøpt 6 kilo jordbær hos en bonde som har jordbær land. Store, søte og nord norske bær, smakte helt himmelsk. Nå er syltetøyet i fryseboksen.

      La meg få høre hvilket sted din sønn var på og hotell så får jeg titte på nettet.

      En flott høstdag til deg også.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
    2. Det skal jeg undersøke, så får du vite det. Tove

      Slett
    3. Takk skal du ha. Blir spennende å høre!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Heisann, så synd Eva. Mannen min og jeg øyhoppa i Kroatia for noen år siden. En av de beste feriene jeg har hatt! Det samme med sønn og kjæreste for noen uker siden (da det var høstvær her)! Det er et flott ferieland, men dere var uheldige. Bedre lykke neste gang....

    SvarSlett
    Svar
    1. Var veldig synd at det ble så amputert, men bedre lykke neste gang. Er et flott land det er jeg helt enig i, og nydelig mat har dem. Ikke alltid vi visste hva vi bestilte men fikk oss gode opplevelser likevel.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Hei! Tusen takk for koselig kommentar hos meg.
    Leit at turen ikke ble så bra som den burde ha blitt.
    Trist når man reiser bort for å få seg en ferie og ha det fint,også blir d ikke slikt det er blitt lovet.
    Bra dere ga beskjed på evalueringsarket om hva dere syntes,det burde bli vektlagt mer når slike ting skjer sånn at andre slipper å oppleve det.
    Håper du har en fin kveld.
    Klem Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg så jeg håper virkelig at de tar det til etterretning. Folkene på hotellet som jobbet der var fantastisk blide og hyggelige. Men reiseselskapet bør bli mye flinkere.

      Fin dag til deg!

      Klem tilbake fra Eva

      Slett
  4. Det hørtes veldig slitsomt ut og Kroatia da som jeg har hørt så mye bra om. Trist at det ikke ble en avslappings og drømmeferie, som dere hadde fortjent. Godt at maten var god da på resturantene.
    Har begynt å lese og skrive selv på Trip Advisor .

    Ønsker deg fine dager og at det blir en fin og varm, tørr høst.

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Var veldig slitsomt. Kroatia i seg selv er veldig flott men man bør nok velge et annet hotell og beliggenhet. Særlig med fine strender, basseng. Ikke alle som har det. Vi reiser nok tilbake en gang, men velger annet selskap og sted, og hotell. Trip Advisor sjekker jeg med jevne mellomrom. Hotellet vi var på er ikke der.

      Klem tilbake.

      Slett
  5. Vi skrev samtidig vi :) Så ingen veps- mulig det blåste mer når vi var der enn datteren din og da ble det roligere med vepsen.

    Klem igjen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Moro at vi skriver samtidig. hi,hi.. Må ha vært vindstille da dem var der. Hun er hysterisk redd veps. Vet ikke hvorfor. Kanskje hun ble redd de gangene jeg ble stukket. Hvem vet.

      Klem tilbake.

      Slett
  6. Det ser ut som dere har hatt en innholdsrik tur, men trist med servicen dere fikk. Vi har reist med Ving mange ganger og har hatt gode erfaringer. Kanskje er det litt tilfeldig, kanskje har det litt med erfaringen til guidene..
    Når det gjelder vin, pleier vi alltid å kjøpe med oss lokal vin. Og aldri har en flaske knust. Ølbokser har også gått greit, de var vi skeptiske til med tanke på trykkforskjellene i flyet. Flasker pakkes inn enkeltvis i halve plastflasker for å beskytte halsen, plast utenpå, deretter bobleplast og våre skitne badehånklær. Tilslutt pakkes det hele inn i sterke plastsekker (ikke billigsekker fra nille... :) ) og tapes grundig. Tenker med skrekk og gru om vi hadde måttet pakke opp for tollerne en gang, men da er vi jo nesten hjemme.. Mye kjekkere å kose seg med lokale viner enn de man får i taxfree'en når man kommer hjem. :)
    Nå drar vi snart til Kreta for å få litt sommervarme, og da skal vinkvoten fylles.
    Klem fra sør!

    SvarSlett
    Svar
    1. Aner ikke med erfaringen til guidene Ving har, men kan jo være at man ble offer for tilfeldigheter. Dette skjedde andre gang med Ving, forrige gang var det Spania og den var grei.

      Godt tips om pakking av lokal vin. Vi hadde litt lokale vinflasker i kofferten og det gikk fint. Tenk om du må pakke opp om tolleren vil sjekke? Skrekk og gru. Lokalt vin er nydelig.

      God tur til Kreta og litt sommervarme trenger dere også!

      Klem tilbake.

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!