mandag 29. august 2016

Gode øyeblikk på bøljan blå.

Kan gladelig innrømme at båtlivet har jeg aldri vært begeistret for men nå fikk man en fin opplevelse da vi for en gangs skyld hadde fint vær. Det viste seg i fra sin beste side, og da blir en lang tur veldig interessant. Vi skulle til Bjarkøy. En øy som tidligere var en kommune i Troms, men ble slått sammen med Harstad i 2013. Øya er nevnt i Snorres kongesaga, og hjemstedet til Tore Hund og hans søster Sigrid Toresdatter. I dag kommer man seg dit via båt og ferje. Men Bjarkøyforbindelsen blir snart en realitet.

Øya viste seg i fra sin beste side. For en perle. Flott gjestehavn hvor vår guddatter og hennes mann tok vel i mot oss. Sola skinte og en behagelig temperatur. 

Fra gjestehavna i Bjarkøy
Mellom her kom vi inn med båten,og greit å legge til. Til høyre i bildet er det en annen kai og der ligger ambulansebåten og westermaranen legger også til kai her.

Det ble grilling og mye god mat ble tryllet fram, og ved bålpanna var det godt og varmt. Våre venner kom senere på kvelden og det ble sent før man fant køya og slokna som et lys. Var visst mer sliten enn jeg trodde.

Dagen etter satt vi på dekk og spiste frokost og det kom en flokk med ender svømmende til båten. Selvfølgelig måtte jeg tigge en skalk av mannen for endene måtte helt klart få litt frokost de også.

Jeg fikk høre historien om en stokkand hun som gikk opp til husene for å tigge etter mat og var ganske så tam. Disse jeg har tatt bilde av er visst etterkommere og de hadde ikke gått opp til husene men de kom alltid svømmende når folk la til kai og de ble matet ganske så ofte. Da vi var ferdige med frokost og kaffe ble det en tur opp til butikken for å handle litt forskjellig som vi trengte. Og ta farvel med vårt vertsskap. Vår guddatter skulle avsted for kurs i Tromsø siden hun jobber på hurtigruta. Nå befinner hun seg på Island.

Stokkender
Vi satte kursen til Meløyvær som er en nedlagt fiskevær i Harstad tidligere Bjarkøy kommune. Der hadde de gjestehavn hvor vi kunne legge til med båten. Var både vann og strøm og kostet 150 kroner døgnet. Bjarkøy tok 100 kroner døgnet.

Meløyvær har ikke mange fastboende, de fleste er flyttet i fra stedet men tilbringer mye tid der om sommeren. Det var velstelte hus og hager å se. Det går en trebro i fra Meløyvær over til Krøttøya. Min manns kamerat bodde på Krøttøya i mange år, før de flyttet til Tromsø området. Vi fikk se hans barndomshjem og hilste på mange som de kjente godt.

Vi fikk med oss en dugnad på kirkegården og her stilte folk opp. Vi drakk kaffe og koste oss i god været så på gravstøttene. Han som var oppvokst på stedet stelte gravene til sine besteforeldre. Var jo en stund siden de hadde vært der. Vi traff så mange koselige mennesker, og ei av dem var en dame som har vært med i et tv program på NRK. Hun bodde alene der. NRK TV viser episoden med damen som jeg traff og vi var på besøk hos. En trivelig og gjestfri dame i 80 årene. Har du lyst å se så klikk på linken lenger opp som er markert med blått så kommer dere direkte til episoden.

En annen dag skulle vi tilbake til Bjarkøy for å handle da det ikke fantes butikk der vi var, men vi fikk ikke start på båten. Og handlet fikk vi ikke. Mannfolkene jobbet med å finne ut av det, og tiden gikk. Da de ble lei så tok de den andre båten og dro og fisket mens vi damene tok turen i fjæra for å sole oss. Lunt og godt. Etterpå satt vi på dekk og koste oss med litt hvitvin og savnet reker.

Bildet er tatt i fra Krøttøya mot Meløyvær i solnedgang. Vakkert skue. Flott og være på et sted hvor det er totalt stille. Ikke støy av noe slag og for en gangs skyld senket skuldrene seg ned mange hakk. Naturen er helt utrolig.

Mer informasjon om stedet og at det er en perle er det liten tvil om. Hit kommer jeg gjerne tilbake til, om ikke med egen båt så kommer man seg med annen skyss. Stedet har jo Valhall opplevelsesenter hvor man kan leie seg rom. Vi ble bedt om å komme på stedets pub, men vi skulle jo dra den dagen om vi fikk start på båten. Vi dro jo selvsagt hjem, og våre venner var blitt veldig forkjøla noe som vi var uken før.



Varm hilsen fra
Eva


16 kommentarer:

  1. Dette ble en fin tur, Eva! Takk for lærdom både i geografi og historie.
    Ja, hva skulle vi gjort uten naturen! Jeg er heller ikke så glad i sjøen og båtturer, men i slikt vær og i slike omgivelser blir det en stor opplevelse. Håper gutta fikk orden på båten. Hilsen fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Var en god opplevelse som jeg ikke villet ha vært foruten. Best med godt vær når man skal langt avsted. Men det var flott. Kanskje jeg kan bli hekta. Hvem vet. Båten er ikke helt i orden, så mulig vi må ha en elektriker til å se på kontrollpanelet. Kan være en kobling.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble en dobbelposting, så slettet den ene Tove.

      Slett
  3. Det hørtes ut som en helt perfekt tur :) Så herlig med båttur i nydelig vær og grilling. Vakker natur dere har der i nord- får prøve å komme meg opp der en gang.

    Nyt dagen klem fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Var en flott tur Monica. Er flott med båttur når man var heldig med været som det vi var den uken. Naturen i nord må oppleves. Er bare å komme på bilferie i nord.

      Klem til deg.

      Slett
  4. Hei - hvorfor ble min kommentar fjernet? Håper ikke jeg har skrevet noe galt!
    Innlegget ditt var jo så fint. Nå lurer jeg.
    Nå kan jeg guide deg i Slottsparken, hvis du går inn på min blogg. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke noe som var støtende. Antagelig har maskinen hengt seg opp og dermed kom den samme kommentaren to ganger. Derfor slettet jeg den ene. Altså ikke noe galt i fra deg. Skal titte innom bloggen din før jeg legger meg i kveld.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
    2. Så bra at du svarte. Og takk for flott kommentar fra deg. Velkommen til Oslo! Hilsen Tove.

      Slett
    3. Bare hyggelig. Blir nok en tur til Oslo, og da er det steder jeg vil se.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  5. Herlig tur og gode minner! Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og fin helg til deg også! De gode minnene tar man vare på!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  6. Herlig med båtliv når sjøen er stille og været varmt :) Mange vakre plasser å besøke med båt. Takk for "reportasjen" fra nord!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, best med båtliv når det er stille og varmt vær. Er utrolig mange flotte plasser å besøke med fine gjestehavner. Koselig at du likte reportasjen.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  7. Så koselig å lese mer om turen deres. Dumt med motortrøbbel, men jeg skjønner at dere koste dere likevel. Ja, sjøen er fin, når været er bra. Vi har hatt snekke i mange år, men nå har vi bare en liten jolle. Jeg tåler ikke sjøen så godt, så det er sjelden jeg er med nå. Orker ikke alle de tablette og trøttheten lenger. Men mannen drar ut og fisker stadig vekk. Jeg liker meg ved vannet og det å gå i fjæra er så fint. Ha en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dumt med det trøblet men vi får håpe at han får fikset problemet. Vi koser oss i godt vær og speilblank hav. Jeg liker meg ikke på havet om jeg blir dårlig og når været ikke er bra. Er som deg det er best og være ved vann og rusle i fjæra. Håper helgen var fin.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!