lørdag 26. mars 2016

Påske er høytid for aking

Langfredag våkna vi opp til nydelig vær, og heldigvis var det rikelig med snø i bakkene. Ut på formiddagen samles vi alle. Store og små. Når været viser seg i fra sin beste side da er det godt og være ute. Jeg hadde pådratt meg en muskelstrekk i brystpartiet og det er en smertefull tilstand som varer i ca 2 ukers tid. Sånt kan det gå når man skal strekke seg langt for å nå en ting som ligger på gulvet. Men heldigvis hadde jeg ladet batteriet til speilrefleksen så den tok jeg med meg opp i bakken.

Her kommer min eldste datter susende. Det som var det morsomme er at det er en dump midt i denne bakken. Var en som følte at pusten ble slått ut var barnebarnet på nesten 8 år. Tok en stund før han roet seg ned, men ble ikke redd av opplevelsen og tråkket seg en tur til og så var han hekta.

Aking er en fin tradisjon for å samle familien og vi er ganske mange. Jeg har kommet fram til at flere akebrett må kjøpes inn slik at vi har og vi er enig i at dette bør vi ha til fast tradisjon så fremst at man har snø, og at været viser seg i fra sin beste side. Litt morsomt å se den snøføyken som dannes når man kommer susende.

Her kommer min eldste sønn susende nedover bakken. Kan si at det er ikke bare å skyte løs med kamera. Mange bilder jeg har slettet fordi de rett og slett ble uklare eller så var ikke personen med.

Etter akingen ble det tid for grilling og mat må man alle ha. Kan si at årets første grillmat smakte helt fortreffelig!

Har du godt vær, bakke i umiddelbar nærhet så ta den i bruk og få en morsom dag sammen med familie, og venner.

Ønsker dere alle en flott påske.

Varm hilsen i fra
Eva

8 kommentarer:

  1. Så gøy dere hadde det! Vi har også akt en del på hytta, da barnebarna var yngre. Det er gøy.
    I år ble det ski, på flott føre. Men været slo om i går, da dro vi hjem. Men vi hadde 1 1/2 uke på fjellet, og det var deilig!
    God bedring ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Gøy var det for dem som heiv seg rundt og tok utfordringer. Nå har jo været slått om og mye av snøen har tint vekk. April er jo en lumsk måned og vips kommer det vel en ladning snø igjen. Kan tenke meg det gjorde godt med den uka på hytta og med flotte skiturer. Takk for god bedring, det kommer seg sakte men sikkert men det tar en stund og bli kvitt muskelstrekk.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Heisann! Flott aktivitet som er verdt å ta vare på som tradisjon. Vi har skirenn og hopp på jordet påskeaften, og barnebarnet syntes det var veldig mange med samme etternavn som ho. De fleste er i slekt på Lia! Og vi som bor litt unna, har ikke oversikten over stort og smått i familien ettersom den øker jevnt og trutt år for år. Det er ikke alle som kjenner alle ledd lenger. Vår lille Birk og mamma´n hans var ikke med på påsketuren i år. Ha en fin siste påskekveld ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tradisjoner er viktig å ta vare på. Et annet sted i bygda er det også aking og der kommer alle som vil, enten om man kjenner eller ikke. Neste år har de holdt på i 10 år. Moro for store og små. Leste at den eldste var 87 år. Slett ikke verst. Moro at barnebarnet undret seg over at mange hadde lik etternavn. Er ikke alltid lett med og holde oversikt men det høres ut som at påsken var flott på dine kanter også!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Ja, det er gøy både for liten og stor :) Så mye snø dere har.

    Ha det så fint Eva

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  4. Ja, det er så gøy og ungene kosa seg. Det gjentar vi neste år om det er mulighet for det. Var mye snø i bakken langfredag men nå har det meste blitt borte.

    Klem tilbake

    SvarSlett
  5. Ja du fikk da dine akebilder! Herlig å se på!Artig å leke seg sammen med små og store. Her er det tåkedis i dag, men mildt etter morgenens rimfrost. Skal jammen bli spennende å se hva april vil gi oss av vær. Ha en vakker dag i nord!

    SvarSlett
  6. Hei Eva. Venter på at du skal skrive. Ikke glem oss! Håper alt står bra til.
    Hilsen fra Tove

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!