søndag 6. mars 2016

Hva er sjarmen med tarmen?

Leser en bok om dagen som heter "Sjarmen med tarmen" av Giulia Enders og det er en sjarmerende bok. Har du slike problemer med irritabel tarm som meg er denne boken verdt å lese. Ikke noe tørt fagprat, ganske fornøyelig er den.

Det er over  et år siden jeg fikk påvist at jeg har matintoleranse. Tok som kjent en test, litt blod som blir sendt til utlandet for å sjekke opp hva man er intolerant på. Denne testen er ganske omstridt. Noen mener den bare er humbug, juks og fanteri. Koster litt, men for meg var den verdt hver en krone. Ca 3500 kr for en slik test med oppfølging. Om man har holdt seg unna en matvare man ikke tåler over lang tid, og så prøver igjen. Det kan gå bra, men overdriver man går det skeis.

Verste maten jeg kan få er kjappe løsninger på en middag kjøpt på butikken. Gryteretter i fra Toro, pytt i panne i fra frysedisken. For det meste som finnes er ganske usunne, har for mye salt, skjult sukker, og det som er verst er løk. Det finnes i nesten alle retter. Løsningen ble å lage mat i fra bunnen av, og da vet jeg hva jeg får i meg og det går langt mye bedre. Løk blir jeg veldig, veldig dårlig av.

Jeg har hatt fantastisk god hjelp i fra bøkene til Julianne Lyngstad. Den første boka heter LavFodMap den var til god hjelp, mye informasjon og oppskrifter på frokoster, lunsj og middager, kaker og bakst. Jeg tåler heller ikke speltmel, mens havremel fungerer fint for meg.

Jeg baker mitt eget knekkebrød etter oppskrift i fra denne boken. Første gangen synes jeg det ble knotete med deig mellom to lag bakepapir. Stakk innom Clas Ohlson hvor jeg fant stekefolie som kan vaskes. Legger ene halvparten av deigen på, og den andre folien oppå deigen og kjevler så tynt som ca 3 mm. I boken står det vanlig steking, men jeg synes det er best med varmluft. Da blir de sprø. Den sunne knekkebrødet på butikken, en ny type som kom i fjor viser seg å inneholde veldig mye salt, og er farlig for små barn. Jeg kjøpte en pakke i fjor. Dyr og ikke mange stykkene i pakken, og jeg likte ikke smaken. Men disse som jeg baker selv etter oppskriften i boka gir to brett og da får jeg fylt opp boksen som varer lenge for meg. De smaker godt, er sprø, og gode. I tillegg til at jeg er intolerant på alt av meieriprodukter har jeg funnet Tine Balsfjord geitost. Den er laget på geitemelk og det tåler jeg og osten er nydelig på dette knekkebrødet, og noen skiver paprika til pynt. Det er mange typer pålegg jeg kan spise heldigvis. Jeg fant Toro havrebrød posemix som jeg pleier å lage havrerundstykker av. Det er 0.8 gram salt pr brød. En pose gir bare et brød. Nå leter jeg etter en god oppskrift på havrerundstykker, finner det nok når jeg leter grundig nok.

Julianne Lyngstad kom med en ny bok i år,  nemlig Godt for magen, den måtte jeg nemlig sikre meg. Jeg kan velge og vrake i matretter og er det en ting i oppskriften jeg ikke tåler prøver jeg å erstatte det med noe som jeg tåler. Selv mannen med ulcerøs kolitt har blitt bedre i magen. Jeg har til og med laget meg ostekake og erstattet osten med noe langt annet, og det gikk bra og alle synes kaken var god og den gikk ned på høykant. Men kaker er jo ikke det jeg fråtser mest i, men heller middager som jeg prøver og få både sunt og variert. Videre vil jeg nevne at forfatteren har en blogg, den finner du Her. Man finner oppskrifter her også.

Helt siden jeg la om kostholdet mitt for 3 år siden, gikk vekten utrolig sakte ned. Det er ikke bare å kvitte seg med kilo, for man må endre tankemønstret også. Under hver eneste ferie la jeg på meg flere kilo. Verst var to ukers opphold i Tyrkia og vekta føyk opp hele 4 kilo. Bare jeg så mat så la jeg på meg.Det siste året har vekten gått ned og totalt er 16.3 kilo borte. Jeg har vært stabil siden sist sommer. Men straks jeg får i meg hvetemel og eller andre ting fyker den opp, og magen blir oppløst og jeg får mye luft og begynner å renne på toalettet. Er som sagt en helt ufarlig tilstand men irriterende om man er ute. Skal man skeie ut, gjør det hjemme er mitt råd.

Min umulige tarm led av det som legene kalte før for nervøs mage og skyldte på at det var psykisk. Jeg har en sensitiv mage og diagnosen irritabel tarm. Skjønte tidlig at det var enkelte matvarer som gav tarmen min fullstendig trøbbel. En periode tålte jeg ikke mat uten at jeg hadde kramper og bodde på do. Jeg valgte og ikke snakke om tarmen fordi det var flaut å ha en sånn tarm som gjorde at jeg måtte fly på do. Finne på unnskyldninger for ikke å dra bort noen steder. Uansett om jeg gledet meg eller jeg gruet meg så visste tarmen råd, det var bare å fly på do. Så pinlig, så flaut. Et tabubelagt område, og heldigvis dette året har lært meg at det er bedre å stå fram med plagene sine og heller si at jeg kommer om tarmen spiller på lag med meg.

I februar fikk jeg innkallelse til koloskopi. Var tre år siden de fant en polypp som ble fjernet. Nå var det kontroll av tarmen. Jeg gruet meg, men ikke til selve sykehuset og eller undersøkelsen. Neida, det var denne drikken jeg skulle ha i meg. 2 liter om kvelden, og 2 liter om morgenen. I tillegg skulle jeg ikke innta produkter som frø. Jeg har mye frø i kosten min. Levde på banan og appelsin til frokost, og eggerøre eller omelett til lunsj. Middag helt i orden. Dagen før undersøkelsen tok jeg drikken jeg skulle ha om kvelden og drikke klare vesker fram til undersøkelsen. Hadde time tidlig. Kvelden gikk og magen reagerte ikke, la meg og stod opp neste dag klokken 06. En ny runde med 2 liter Laxabon og da startet det. Innen klokken halv ni på morgenen var jeg langt i fra ferdig med do tømming og timen måtte avlyses. Tar ca 40 min å kjøre til sykehuset. Andre timen begynte noe senere og samme prosedyre skjedde. Timen ble avlyst igjen. Heldigvis ringte legen og man fikk lagt fram problemet, og nå skal jeg faste i to dager og bare drikke klare vesker. Buljong blant annet som er mettende. Videre drikke to liter om morgenen og to liter om kvelden og stå opp klokken 05 på undersøkelsesdagen og time langt senere på dagen klokken to. Nå skal det gå i min favør, og tarmen får pent spille på lag.

Varm hilsen fra
Eva

18 kommentarer:

  1. Oy, så vanskelig det må være å oppleve dette. Jeg har et par ganger måtte la være å spise pga av undersøkeleser og syns det er vanskelig. Jeg er skikkelig matvrak og liker god og hjemmelaget mat.
    Mat eller rettere sagt hva man spiser er utrolig viktig og jeg hørte på radioprogram her om dagen, hvor man ved å endre kostholdet hos manisk - depresive fikk de friske. Det er utrolig viktig at man spiser mat laget fra bunnen av, det prøver jeg å gjøre. Har heldigvis ikke slike problemer. Ha en flott søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant dette med å endre kostholdet og få manisk depressive frisk, det var nytt for meg. Men kjente noen som hadde den diagnosen, og medisiner gjorde vedkommende veldig tykk. Kosten har helt klart mye å si for mange mennesker. Maten laget i fra bunnen av er best og jeg er glad i god mat.
      Fine søndagen til deg også!

      Slett
  2. Interessant og takk for at du deler. Jeg har selv sensitiv mage, irritabel tarm (tror jeg- alt rimer, selv om legen ikke har satt diagnosen) , divertikler (hatt betennelse to ganger med innleggelse og kolonskopi som etterkontroll), nå har jeg hatt store plager i siden torsdag igjen, og det virker som det er en blanding av alt, både betennelsesaktig, irritasjon med smerter, oppblåsthet, forstoppet hard mage, og sur mage. Mye våken om natta. Jeg blir ganske lei og sliten av det, blir helt utkjørt og energitappet. Vet at jeg reagerer på mye hvete, sukker og gjær og det er jeg forsiktig med, men noen ganger tåler jeg mer enn andre ganger (typisk sensitiv mage) Men det er også mye annet som påvirker, annen mat, stress, uregelmessigheter. Jeg farter jo mye rundt i jobben min og det blir servert ymse mat og vanlige måltider som jeg kan kontrollere selv er helt håpløst å få noe system på, annet enn å ta med egen mat (som jeg enda ikke har valgt å gjøre) . For noen uker siden fikk jeg servert vafler og smørgrøt hos en dame. var vant til å få brødskiver der, noe som er bedre tross alt, jeg tenkte at det går sikkert bra, men det gjorde det ikke, flere dager etterpå med løs og treg mage om hverandre.
    Jeg har lest en del om LavFodMat (har ei oppskriftsbok av Julianne) , Tarm-sjarm-boka, andre ting, men synes LovFodMap virker så begrensende, men det er mulig jeg må prøve det. Jeg har også lært på kurs at rawfood skal være bra, levende mat, for sunn bakterieflora i magen. Også vegetar/veganmat skal gjøre en bedre. Jeg har testet ut mer og mer vegetarmat i det siste og det funker bra (på tross av at det er en del LovFodMap-ting der, som løk, bønner etc), men det virker som jeg får problemer igjen når jeg spiser kjøtt. Mulig det blir for tungt å fordøye når magen har fått mer fordøyelsesvennlig mat en periode.. Fisk er også fint, det spiser jeg mye når jeg er ute og reiser, da jeg opplever det som mest magevennlig for det en feriemage kan utsettes for.
    Ja, så jeg er litt i tvil hva jeg skal satse på, kan ikke forholde meg til både LavFodmap, vegetarisk. paleo, økologisk, rawfood, alt på en gang. Eller; det blir for komplisert.. Skal til legen torsdag og drøfte det litt med henne. Man må jo finne ut av selv hva en bør unngå, ved å teste det ut, ingen vei utenom det..visstnok.

    Angående tester, så var din test veldig dyr.. Har sett at Fedon Lindberg-klinikk har en test, den er også ganske dyr, men Hippocratesklinikken i Oslo kan teste (har vært på kurs med lege Daling der, og ernæringsfysiolog Magnus Kjølen), må vel vurdere det, selv om jeg neppe får det vel neppe igjen på folketrygden eller på egenandelskortet..

    Apropos kolonskopi og forberedelser,, det er noe herk, måtte kjøpe inn masse god drikke, buljong, solbærsaft, lagte meg gode juicer (klare)- og drakk den tømmevæska det var minst av.

    Ooops, ble et langt innlegg dette Eva, men jeg er opptatt av dette for tiden, og håper jeg blir bra nok til å reise til Cuba om en uke. Er litt spent på det, bruker ofte å få magetrøbbel i eksotiske land, selv om jeg prøver å være forsiktig. (Hellas er best for magen, er min erfaring)

    Ønsker deg en fin søndag.:)


    Ps, her er link til Hippocrates Norge: http://www.hippocrates.no
    Livslystsenteret der kan man ta labprøver (usikker på hva disse gjeøder, men det skal jeg sjekkke ut etterhvert) : https://livslystsenteret.wordpress.com/instruktorer-og-terapeuter/christian-daling/

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Anita, må si at det høres velkjent ut. Ja, er enig i at den testen var dyr men hva gjør man ikke for helsa. Vegan mat er nok sikkert bra for min mage også, men da må jeg vite hva som er i den. LavFodMap fungerer bedre på min mage, men vi mennesker er jo forskjellig. I fjor kom jeg over søte pærer, og spiste en i noen dager. Men jeg skal love deg at da starta do flyinga. Noen dager går veldig bra, andre dager helt skeis. Maten i Hellas er nydelig og den har jeg ikke problem med. Er veldig glad i en biff og et glass rødt, men trøbler litt der også. Fisk i alle varianter, og sushi går strålende. Takk for link og tips til annen bok også. Håper det går bra med deg og maten på Cuba. Vi tar 2 uker i Kroatia denne gang, er spent på frokosten. Må vel først finne ut hvor wc er før jeg velger frokost. Man blir veldig trøtt og uopplagt når man får i seg mat som gjør en dårlig. I dag har jeg bare flydd på do, er visst inne i en dårlig periode.

      Flott kveld til deg også!

      Slett
    2. Uff, ja kjedelig det der.. Her spiser jeg svisker for å få i gang den harde magen. Skjønt, det virker ikke som det virker noe særlig det heller..
      Jeg holder meg unna rød vin når magen er trøblete, det tåler jeg ikke noe særlig, ikke er det godt da heller. Men øl fungerer bedre. Spesielt maisøl, corona. (lite gluten i den sa en dame på MIkrobryggeriet)
      Vegan er ikke mer komplisert enn LFM i så henseende, man må vite hva det er i den, eller jo, da skal det ikke være noe animalsk, og for en veganer (sønnen min er det) sjekker alle ingrediensene før han spiser../drikker noe. Nå har han fått en egen app på hva han kan drikke av vin og øl. det er mye animalsk i vin feks, "knokkelslim" som han kaller det (gelatin fra dyr)
      Tenker jeg er er mer på det vegetariske pluss fisk fremover, selv om jeg er veldig forsiktig med melkeprodukter også for tiden, tester det ut.. Drikker lite melk, men ost, spiser lite brød, da med spelt, hvis jeg selv kan velge. Så vi får se..

      Takk, fortsatt fin kveld.:)

      Slett
    3. Jeg hadde tidligere hard mage og svisker hjalp ikke det grann. Men for 1 år siden gikk jeg over til kjøleskapsgrøt. Siden jeg ikke tåler vanlig yoghurt tar jeg litt soya yoghurt, og kokosmelk, + linfrø, chiafrø, og havregryn glutenfrie. Litt smak av søtt så bruker jeg litt økologisk lønnesirup. Har bær oppå. Linfrø får tarmen i gang har jeg erfart.

      Tåler dessverre ikke øl, ikke corona heller. Mannen tar den for magen hans tåler det bedre. Tar heller ikke rødvin om magen er urolig. Vegan mat er det mye bra, men som alt annet må vi bare passe på å holde oss unna det som skaper problemer. Speltbrød tåler jeg heller ikke, havremel har jeg i skapet, har litt av den når jeg lager havrerundstykker av den blandingen til Toro.

      Forresten bestilt den boken du nevnte, og er spent på den.

      Slett
    4. Kjøleskapgrøt har jeg ikke prøvd enda, men har vurdert det en stund.. Linfrø skal jeg huske.
      Nå spiser jeg Sempler knekkebrød med chia (uten gluten og laktose, som jeg kjøpte på butikken forleden, men det er alt for tørt for meg, greier ikke få det ned.. Må vel lage mine egne. De jeg bruker å kjøpe (Synnøve Finden sine) tror jeg blir for harde for meg nå.. Får ta et rugsprø istedet..

      Spent på hvordan du liker boka. Jeg kjøpte den med en gang jeg så den i butikken på nyåret..

      Slett
    5. De beste knekkebrødene er de du lager selv. Mye gode frø i den, blir sprø og god. Oppbevares i tett boks, helst kakeboks. Fant en i passe størrelse på Søstrene Grene. Kjøleskapsgrøt er det masse varianter av på nett og matbloggere. Jeg bruker 125 gram alpro yoghurt naturell, 0.8 dl kokosmelk de har i liter kartong på OBS allergihylla, 3 ss havregryn, 1 ss linfrø, 1 ss chiafrø, 2 hakkete valnøtter, 1 ss lønnesirup. Rør sammen og dekk til med plast, og sett i kjøleskap. Klar neste morgen med friske bær. Jeg kjøper mye bær når de har tilbud og pakker ned i plastbokser og rett i frysa. Ordner greiene om kvelden og så lettvint og grei frokost om morgenen uten å stresse seg i hjel. Den er sunn og næringsrik, og du holder deg mett lenge.

      Du skal få høre når jeg får boka. I går la jeg meg tidlig å leste litt med sjarmen og fløy på do innimellom for magen var helt rabiat etter kakene. Nå blir det ikke kaker før neste selskap uti april.

      Ha en fin uke med forberedelser til Cuba ferien.

      Slett
  3. Ps, ang det Ingun nevner; det har kommet en ny bok som heter Sunn tarm, klart hode - hvordan gode tarmbakterier beskytter og reparerer hjernen din av Davis Perlmutter. den går innpå kostens betydning for en del nevrologiske og psykiske lidelser.. som ADHD, autisme, depresjoner med mer..

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til den kommer i postkassa. Lettvint og greit. Mat har mye å si for kroppen det er sikkert og visst. Har hørt at de med ADHD ble frisk etter omlegging av kostholdet. Håper boka kommer i løpet av uka. Får melding når den er sendt.

      Slett
  4. Gikk ikke etter planen. Kjent materie. Men neste gang, så ...
    Håper du får gode svar.
    Klem ❤

    SvarSlett
    Svar
    1. Er så typisk atte, men det går etter planen neste gang Annemor! Håper også på gode svar. Klem tilbake. ❤

      Slett
  5. Den boken har jeg lest litt i, og jeg så forfatteren hos Skavland.
    En venninne har slike problemer som deg, og har prøvet alt. Nå skal jeg tipse henne om det du skriver.
    Lykke til videre! Hilsen fra Tove

    SvarSlett
  6. Ja den magen,den magen. Jammen bra du skriver om det, for det er mange omkring deg som sliter. Min mage liker ikke helmelk og fløte noe særlig. Hjemme bruker jeg stort sett laktosefritt og ektra lett melk går fint til mat. Men så er man i selskap da, og de serverer den ene retten etter den andre med masse godsaker i dressinger, sauser og desserter. Da der det rett på toalettet en time etterpå. Ikke morsomt i det hele tatt,vondt også. Så jeg skjønner deg godt.Men det er bedre å si nei takk, enn å slite med dette. Mange av oss sliter med magen. Noen er flinke og har med mat selv til meg, noen klarer jeg å fikse maten til, og noen lider seg visst igjennom livet! Nei, det MÅ snakkes om mener jeg. Da blir det sjarm med tarmn!Ha en herlig dag uten magevondt!

    SvarSlett
  7. Heisann, det er visst meningen at noen skal prøves mer enn andre, men noen forklaring på det, er umulig å finne. Stå på! Ha fine varme solskinnsdager framover, mye å glede seg over tross alt ;:OD)

    SvarSlett
  8. Jeg ønsker deg en god og gul påske, med masse sol!
    Med fargesprakende hilsener fra Tove

    SvarSlett
  9. Den boka har jeg kjøpt nå- så det blir spennende lesning :) Får sikkert noen nyttige tips der.

    Så morsomt å finne igjen gamle saker. Synd ikke den kaka sto i den boka.

    God Påske Eva - kos deg masse :)

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Monica, og god påske til dere også. Og alle dere andre.

      Hvor flott at du har kjøpt boken, jeg har litt lesing foran meg i påsken, men nå har jo krimmen overtatt litt.

      Klem tilbake.

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!