søndag 20. mars 2016

Erindringer og rydding i skapene.



Palmesøndag blir benyttet til å rydde opp i skapet på gjesterommet. Er jo ikke ungenes rom lenger siden ingen av dem bor hjemme. Da blir det et gjesterom hvor man har lagt inn ting i skapet. Når påske og våren nærmer seg med stormskritt ja da ryddes det i kriker og kroker, og selvsagt i skapene.Skrotet blir nøye vurdert og det blir ryddet grundig. Hva man ikke tar vare på og jeg må bare erkjenne at jeg vel har tatt opp arven etter min mamma.. Rart at døtre skal bli lik sine mødre, og da håper jeg inderlig at mine døtre ikke skal bli lik meg med å samle og ta vare på ting

Fant nemlig en en kokebok etter min mamma med mange selvskrevne oppskrifter. Det har jeg ikke fått meg til å kaste.
Jeg husker en kake i fra barndommen som jeg husker hun pleide å bake. Det var marengs oppå, og først ble kaken stekt nesten ferdig. Så la hun pisket eggehvite oppå og satte inn i ovnen og stekte ferdig. Når kaken var kald delte hun den i to og hadde i pisket krem med kokte kalde svisker med litt sukker i. Den kaken var noe av det beste jeg har smakt. Men dessverre var ikke oppskriften i boken. Tror det var en hun hadde i hodet og aldri skrev ned. Mange av oppskriftene var det bare hva som skulle være i, og fremgangsmåten ikke nevnt med et ord. Skriften var også vanskelig å tyde for noen steder var det visket ut. Jeg fant til og med oppskriften på blodpuddingen hun pleide å lage, den jeg hatet og få til middag. Verste jeg visste var de hvite talgklumpene. Men hvor i all verden får man tak i blod? Skulle vært moro å laget den berømmelige blodpuddingen og male opp talgen slik at det blir lettere og få det ned. Var jo motstander av fisk også fordi jeg synes det var ofte mat man hadde til middag flere ganger i uka. Nå som jeg er blitt eldre er fisk noe av det beste jeg kan få! Kanskje det kan bli det samme med blodpuddingen også! God hjemmelaget mat i fra 60 og 70 tallet.

Er i grunnen underlig hva som dukker fram fra glemselens slør, og fant mengder med cd hvor bilder er lagt inn. Dessverre får jeg de ikke åpnet på pc min. Skulle ha vært morsomt å se hva jeg nå liksom har tatt bilder av. I morgen blir det mengder av gamle kvitteringer. De fyller opp en hel hylle. Lurer på hvor lenge skal man ta vare på det? Er det 5 år eller mindre? Kjenner at det gjør godt å rydde i det man har ryddet unna og en del havner i søppelkassen. En ting er viktig og det er å rydde i sakene. Bokhylla er kommet i sirlig orden, og klærskapet. Noen saker tilhører barna så jeg får sortere det i bunker og så får de gå igjennom det og se om det er noe de skal ha. Man kan jo aldri vite vet dere.

Tusen takk for alle kommentarene på forrige innlegg og jeg ønsker dere alle en riktig god påske!


Varm hilsen
fra






























14 kommentarer:

  1. Huff det er vanskelig å rydde å kaste, lider av det syndromet jeg også. Enkelte ting er helt greit, mens andre.... Og ja noen av unga har arva mora.
    God påske og rydding videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er visst vanlig. Fant til og med gamle kvitteringer som jeg nå skroter, og oppdager at man har fått litt bedre plass i hylla. Orden skal det bli. Er sikker på at mine barn har arva mye av det samme syndromet. God påske til deg og dine!

      Slett
  2. Heisann... ja, vi er like der Eva, min mors oppskriftbok står pent i hylla på vaskerommet. Jeg klarer heller aldri å kaste ting. Noen ganger har det faktisk vært lurt, tingene har kommet til nytte!
    Her er det full vår. Jeg klipper epletrær i barndommens have som nå er overtatt av sønnens familie. Siden jeg ikke fikk klipt i fjor, sa jeg at jeg tar det i år. Han har dessverre planer om å fjerne treet med de beste eplene. Det gjør meg trist. Vi får be venner og bekjent å pode noen ripstongreiner, så eplene fortsatt kan glede nye generasjoner.Trær av den sorten er ikke å oppdrive lenger.Ellers er det ferie og halsbetennelse, typisk!
    Ønsker deg alt godt i påska ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor gøy at vi er flere som er like! Tror den kokeboka til min mor kommer til nytte for der var oppskriften på lutefisken. Den boka ligger trygt plassert i skapet og der skal den få være.

      Hvor dumt at de ikke skal bevare epletreet, men dere får pode slik at det kan vokse opp en annen plass. Har to epletrær som er plassert her, men de vokser altfor dårlig. Ikke kjekt at du er blitt dårlig av halsbetennelse, og jeg ønsker deg en riktig god bedring. Kos deg i påsken du med!

      Slett
  3. Hei, jeg er også en ivrig samler av alt mulig og noen ganger kommer det til nytte. Du må ta vare på kokeboka, gode minner må ikke kastes. Jeg drev faktisk å ryddet i gamle permer og kastet i går jeg også, for jeg vil ikke kjøpe flere bokhyller. Så da er det bare en ting å gjøre, kaste.. Du får ha en fin påske, her er det nydelig vårvær og har akkurat kommet hjem fra lang spasertur i lave sko!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kokeboka skal jeg ta godt vare på. Oppskrift på blodpudding og lutefisk. Det er god mat det! Lagt boken på plass i kjøkkenskapet for vips er det noe jeg lurer på. Jeg har ryddet meg ferdig, og det ble mye som ble skrotet. Men nå er det orden i systemet. Vil ikke ha noe flere bokhyller og annet som man ikke behøver. Sola skinner og middag står i ovnen, og i morgen er det handling for påsken. Kos deg du med og ha en vakker påske!

      Slett
  4. Så flink du er å rydde!
    Gamle håndskrevne kokebøker er en skatt som må tas vare på :)
    God påske til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk, nå har jeg ryddet meg ferdig og det er deilig når det er gjort. Den gamle kokeboken etter min mor er helt klart en skatt som jeg tar vare på.

      God påske til deg og dine også!

      Slett
  5. For en fantastisk skatt du har funnet! Den kokeboken må du ikke kaste. Jeg har også en slik en, fra min bestemor - hvor det også er oppskrifter skrevet av min oldemor! Jeg tør nesten ikke bla i den.
    Ellers er det greit å rydde opp en gang i blant. Kvitteringer? Du trenger ikke spare dem i flere år, annet enn for kuriositetens skyld. Når ble sofaen kjøpt? Hvor lenge har man hatt TV'en?
    Ha en riktig god påske!
    Klem fra sør!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, en flott skatt som jeg tar godt vare på. Nå skal jeg bare undersøke på min lokale butikk hvor jeg kan få tak i blod og talg til høsten. Har bestemt meg for at vi skal ha blodpudding. Jeg kommer til å elske den, og går vel tilbake til barndommen. Ja, det er skatter man må ta vare på. Jeg har ryddet meg ferdig og det var en sann lettelse. Fant ut at fryseskapet har holdt ut i 8 år og fungerer fortsatt. Jeg kjøpte den helt alene, men det er en annen historie som man flirer til i dag. Riktig god påske til deg også!
      Klem tilbake!

      Slett
  6. Ja det er godt å rydde innimellom. skulle gjort det oftere, jeg ryddet i noen papirer her forleden. Artig å ta vare på mors kokebok.
    God påske! :)

    SvarSlett
  7. Ja, man burde bli flinkere til å rydde opp i papirbunken. Så nå har jeg fått orden der, men det er enda mer igjen. Kokeboken tar jeg helt klart vare på.
    God påske til deg også!

    SvarSlett
  8. Rydde ja, kunne vært gjort oftere, men hva hjelper det når det er så vanskelig å kaste! Vi har et stort loft, der er det mye. Jeg sydde mye da jeg var ung, og har ikke hjerte til å kaste det! Når det gjelder kokebøker har jeg tatt vare på kokeboken fra skolekjøkkenet på skolen. Der er det mye bra. En fortsatt flott påske ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig vanskelig og kaste. Jeg har et mørkloft som jeg har sagt til mannen at vi må tømme. Det er fullt der oppe. Vet ikke om han er så lysten på det. he,he. Men uansett det må jo gjøres en gang i blant. Kokebøker tar man vare på, enten i fra skolen eller etter mødre. God påske til deg også!

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!