søndag 21. februar 2016

Tidlig søndagsmorgen.

Endelig fant jeg ei nettside med gratis bakgrunner for blogspot, og husket på å legge det i favoritter slik at man kan finne det igjen om bakgrunnen skulle forsvinne igjen.

Har vurdert om jeg skal få laget en ny header,er jo en stund siden sist. Og noen ganger må jo en blogg fornyes, eller så har jeg bare kommet i vårstemning. Sola flommet inn gjennom vinduene i dag og det er da man ser at vinduene trenger en puss. Men må nok vente til det er varmere i været. 


Vært lite fotografering i det siste, da ble det en dypdykk i arkivet og da fant jeg denne blomsten fra fjorårets sommer. Den var liten, og vanskelig og få helt skarpt i og med at det blåste litt vind. 

Jeg så i dag at fullmånen nærmer seg med stormskritt og jeg venter på litt kaldere vær og kanskje med et stort ønske for å få tatt nordlysbilder. Man må jo få øvd seg med innstillingene. Jeg kom over en link som forklarer på en lettfattelig måte som jeg hadde lyst å prøve meg på. 

Hvordan fotografere nordlys og denne fotografen forklarer på en lettfattelig måte slik at selv jeg skal få det til. Da får forholdene legge seg godt til rette og ønske meg selv lykke til neste gang! Vinterturistene har jo valfart Nord Norge og her finner man de parkert på de underligste plasser. Leste i avisen i går at noen går så langt at de mater reinen som går langs veien, og skapte farlige situasjoner i en 80 sone. En dag kommer det nok til å gå galt. Videre har vi dem som kjører feil og begynner å kjøre i lysløypa. Det hadde skjedd flere ganger, og nå skulle visst kommunen få ordnet opp med skilt, kanskje de lærer da at det ikke går an å kjøre i lysløypa for man står jo bom fast. Bare koselig med vinterturisme, det er både jakt på nordlys og hvalsafari. Opplevelse for de som kommer langveisfra. Viste nordlysbilder på mobilen da vi sist gang var på Kreta, og grekere var imponert og det var så vakkert. Må jo reklamere av og til.

Det er nå 1 år siden jeg tok matintoleranse testen, og la om helt på kostholdet. Hadde god hjelp av bøkene LavFodMap som Julianne Lyngstad har fått skrevet. Mange gode oppskrifter, og en del informasjon.

Hun har en blogg som du finner her og en del oppskrifter er det også på siden. Har vært ute å spist men det er problem. Egon har en del retter hvor gluten, hvete og løk er utelukket. Når man bestiller kan man si i fra hva man ønsker. Det har gått veldig greit. I utlandet er det litt verre, og siste tur med brødmat ødela en del av starten på morgenen. Kan jo ikke drasse med meg masse i kofferten heller. Nå er jeg spent på neste ferie, kan jo ikke slutte å reise heller selv om magen slår seg vrang i flekkene.

Varm hilsen fra
Eva













8 kommentarer:

  1. Så fint at du skriver! Du har tydeligvis hatt en fin søndagsmorgen.
    Artig å høre om de ubetenksomme turistene som mater elg og kjører i en lysløype! Gleder meg til du får tatt nordlys-bilder. Det blir spennende. Jeg har bare så vidt sett nordlys i Tromsø for mange år siden, men ikke skikkelig. Skulle gjerne opplevd det.
    Takk for hyggelig kommentar på min blogg. En god søndag ønskes deg av Tove

    SvarSlett
  2. En fin søndagsmorgen. Men stod visst opp litt for tidlig. De turistene mater ikke elg men rein.
    Håper forholdene legger seg til rette slik at jeg kan få prøvd. Men nå er det overskyet og vinden kom.

    Fine søndagen til deg også!

    Varm hilsen fra Eva

    SvarSlett
  3. Tusen takk for kommentar ang. fotoredigering. At det er mange turister i Troms forstår jeg godt. Vi har stappfulle fly fra Oslo til Tromsø hele tiden og de aller fleste er utenlandske turister. Jeg synes også at Nordlys er eksotisk og vakkert. Jeg har sett utrolig mye fint gjennom cockpitvinduet. Der er det skikkelig panorama til nordlyset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan tenke meg at du har sett mye flott gjennom cockpitvinduet. Har sett vakker soloppgang da vi reiste i fra Spania og hjem til Norge. Nydelig. Men enda mer spennende med nordlyset dansende på himmelen, og da sitter vel turistene klistra til vinduet for og få dette med seg.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  4. Det er jo helt nydelig så skjønner at utledningene blir imponert og kan skjønne at det er stas og vise frem. I tillegg så er du en super fotograf :)

    Godt med litt forandring og forandrer header av og til jeg også- sånn litt etter sesong.

    Håper du finner mat som er fin for deg- for du må jo selvfølgelig fortsette å reise.

    Ha det så fint

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner det jeg også Monica, men skjønner lite av å mate reinsdyr og skape farlige situasjoner på veiene. Er jo smale veier og krappe svinger mange steder. Der sa du noe om header etter sesong. Må tenke litt til hva jeg skal ha. Takk for tips, og for at du synes jeg er super fotograf.

      Håper også jeg finner mat som er bra. I dag gikk det skeis når jeg tok litt fullkornspasta.

      Ha en fin uke.

      Klem tilbake!

      Slett
  5. Nå ble det fint og fargerikt hos deg da! Men at de forer reisndyr langs veien er jo ikke mye smart. Håper du finner noen fine dager med nordlys så du får øvd deg masse. Kos deg i kvelden :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant, det må være litt farger. Lite gjennomtenkt med foring av reinsdyr langs veien hvor det fort kan skapes farlige situasjoner med bil. Jeg har ikke vært ute å prøvd meg på nordlys, så en ettermiddag man kom i fra byen men hadde ikke mulighet da!

      Kos deg med lørdagen.

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!