søndag 28. februar 2016

I heklemodus om dagen.

Det er ikke til å stikke under en stol at jeg er glad i å hekle. Når jeg har håndarbeid mellom hendene så holder jeg hendene unna med å snoke i skapene. Av og til får jeg skikkelig lyst på noe søtt eller spise noe jeg ikke har godt av å spise.

Jeg bare elsker store prosjekter. Men jeg gjør alltid et prosjekt ferdig før jeg går i gang med et nytt. Her ligger ikke halvferdige produkter rundt omkring i huset. Den tiden er det slutt på. For mange år siden skulle jeg ha en stor opprydding i en kiste som stod på loftet. I den fant jeg mye rart. I en bærepose lå det nemlig et strikketøy. Jeg dro det ut å ser at det er en barnekjole. Nydelig med roser og vakre farger. Halvgjort arbeid. Hva skjedde og hvorfor fullførte jeg det ikke? Tiden gikk antagelig i fra meg og jeg bare la det vekk i håp om at en dag skulle jeg få det ferdig men det ble selvfølgelig avglemt og mønstret fant jeg ikke igjen. Kjolen havnet sammen med alt annet som skulle kastes. Siden har jeg ikke rørt strikkepinnene. Er ikke noe videre flink i strikking, men hekling liker jeg mye bedre og lettere å rekke opp om man gjør en feil. 

Dette teppet heklet jeg fem av, alle i ulike farger. Garnet er naturgarn i fra Sparkjøp. Varmt og godt, men enkelte partier av dette garnet loet noe fryktelig. Mens noen ikke loet i det hele tatt. Mine fire barn fikk hver sitt og min svigerdatter, i tillegg til to jeg har selv og som kommer til å være ombord i båten. Godt å ha noe å tulle seg inn i om det blir for kaldt. 

Drops har mange flotte oppskrifter, og snart fant jeg et mønster på et teppe bestående av ruter som skulle hekles sammen. Likte mønstret som jeg ikke forstod så mye av, men ved hjelp av diagram så ordnet det seg. Snart hadde jeg bestilt garn via ei nettside som hadde Karisma. Jeg kjøpte en god del av dette garnet på salg. Likevel kommer det til et garnforbruk på over 800 kroner. Skulle man ha kjøpt ferdig har det kostet langt mye mer. 

Snart var jeg i gang med å hekle ruter, og enda et teppe så dagens lys. Den er en gave til ei dame som fyller 60 år om ikke mange månedene. Hun hekler ikke selv og jeg vet at hun kommer til og bli kjempeglad. 

 Slik ser den ut. Totalt har jeg heklet fem stykker av denne. Min andre svigerdatter fikk en i bursdagsgave her i januar. Den var mer i rosa nyanser med lyseblått der det hvite er. To ligger i skapet som er gaver. Heklet to til oss selv som er i lilla nyanser. Den siste av restegarn. Garnet som jeg hadde liggende. Det har virkelig vært en stor produksjon altså av dimensjoner.

Brukte ca 1 måned på hver teppe. Var snart gjort å hekle en rute mens man så på tv, og i løpet av en kveld kunne det bli flere og flere. Mønstret satt jo som klistret i hjernen.

Har ei barndomsvenninne som sikler etter et sånt teppe men vi har ikke kontakt i hverdagen, eller noe sånt. Har ikke snakket med henne på minst 45 år. Litt kontakt på facebook. Om hun da skal ha så må hun være villig til å betale garn og arbeid, jeg gjør det ikke gratis. Hva gjør jeg nå? Jo, nå hekles det en pute av bomullsgarn. Rester kan brukes til så mangt det er sikkert og visst.

Denne er den siste jeg heklet, og som er i restegarn unntatt det hvite som jeg hadde ganske mye av og som ble kjøpt på salg.


Varm hilsen fra
Eva



10 kommentarer:

  1. Du har vært veldig produktiv, det får man si.
    Flotte tepper ble det også og nå er det puter på gang??
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det puter som skulle hekles. Lovte ei at jeg skulle hekle til henne. Så da får jeg det unnagjort vet du.
      Klem

      Slett
  2. Så flink du er! Virkelig nydelige tepper alle sammen!
    Jeg var veldig flink til å strikke, hekle og brodere tidligere, men nå blir lite gjort.
    Hyggelig at du skriver igjen. En fortsatt god søndag ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er nydelige tepper og morsomt å holde på med. Når man går hjemme så må man ha noe å drive på med. Du får nok tid til å drive med litt håndarbeid du også om ikke nå, men kanskje senere.

      Fine kvelden til deg.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Du er veldig flink med håndarbeid, både til å hekle men også til fargekombinasjoner- det er helt nydelig alt du lager :)

    Ønsker deg fine dager Eva :)

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  4. Tusen takk Monica. Nå går det i puter og mer garn er handlet inn. Blir en pen samling av garnnøster tilslutt.
    Fine dager til deg også.

    Klem tilbake!

    SvarSlett
  5. Heisann, er nesten frista til å sende deg alle lappene mine med bønn om at gjør teppene ferdige.... men det ville vært for ille...
    Får heller sette meg ned på Lia og tjore Spot fast til et tre mens jeg hekler.
    Vi eier Lia nå, så det blir nok flere turer dit enn å reise langt avsted...
    Ha fine dager ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å hekle eller sy sammen lappene så får du teppene ferdige. Det er et tålmodighetsprosjekt. Sett deg ned på Lia og tjore fast Spot mens du hekler. Hvor moro at dere eier Lia nå.
      Fine dager til deg også!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  6. Herlige heklearbeider! Skjønner godt at mange vil ha slike lappetepper. Det var et veldig godt tips du kom med der, om å ha håndarbeid som hinder for å gå i skapene og snoke etter søtsaker. Kanskje jeg må skaffe meg et heklearbeid? Så forresten på flyet til Paris ei som satt og strikket. Jeg som har trodd at strikkepinner kunne anses som våpen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Er jo kjekt å ha litt håndarbeid når lysten på noe søtt kommer snikende. Er ferdig med lappeteppene, nå går det i puter i c2c teknikk. Håper at hun som skal ha den blir fornøyd.
      Har også sett på flyet at det er noen som strikker og andre som hekler. Tror de spør sikkerhetskontrollen for flere nevner at det går greit. Jeg tar heller ei bok og da er jeg hinsides denne verden. Akkurat nå fordyper jeg meg i boka Sjarmen med tarmen. Fått noen aha opplevelser.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!