mandag 12. oktober 2015

Sette seg inn i speilrefleksens innstillinger.(Får holde tunga beint i munnen!!)

Ene etter den andre publiserte at nå var det hektisk aktivitet på himmelen av Nordlys. Mobilen og kompakten fanget det ikke. Jeg er ikke tålmodig så jeg planla at nå skulle jeg ta fram speilrefleksen. Som sagt så gjort. Batteriet måtte lades, gamle bilder overføres, og leitet meg tullete etter kabelen fra kamera til pc. Fant det til slutt. Takk og pris.

I et døgn leste jeg både Canon bladet, bruksanvisninger, og google. Man kan søke også, takk og pris for en søkemotor slik at jeg fikk en viss anelse om hvordan det skulle gjøres! Prøve og feile. Fredagskvelden under Norske talenter oppdaget jeg et fantastisk lys. På med klær, leite fram stativet og jeg endte nesten nede i fjæresteinene. Rotet bort fjernkontrollen, jeg må leite mer. 

Noen etterlyste feriebilder i fra Kreta, det meste er på mobilen og det har man ikke fått overført ennå. Jeg tok ikke så mange, ikke spør meg om hvorfor. Skal få det delt slik at dere kan får se, men det er mest i fra hotellet. Vi var to ganger i sentrum. Disse bildene får komme litt senere. 

Nordlys
Ikke det beste resultatet, men som sagt det må nok mer øvelse til før innstillingene sitter der dem skal. Da må det mye pugging til det er sikkert. Oppdaget at det var morsomt, og det var en spesiell opplevelse å se dansen over himmelen. Magisk var det, en brusende følelse. Nå forstår jeg hvorfor turistene går helt amok! Jeg er jo heldig, kan bare gå rett over veien og ned i fjæresteinene. Skal nok flere ganger på jakt og da blir svigerinnen min med, og det er mye mer morsommere når man deler en bil, har gode klær, kaffe og noe å bite i og kamera og alt det som hører med. Men da må vi vel sloss om de beste plassene sammen med de andre nordlysgale tenker jeg. Dårlig med parkering som det er!

Ellers pugger jeg for harde livet og venter på at regnværet skal gå over og nordlyset komme tilbake for dette gav mersmak. 

Ønsker dere alle en fin uke og jeg skal vende tilbake til vaskingen siden det skal være en vennefest til helga og marulk står på menyen. 



Varm hilsen fra 
Eva

15 kommentarer:

  1. Hei!
    Så flotte bilder og så hyggelig at du er på banen igjen.
    Det er utrolig fort at man glemmer all teknologien som man bør vite om man skal ta fine bilder. Det er ikke som når man lærte å sykle at det sitter i kroppen. Men, øvelse gjør mester. Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, men jeg hadde jo ikke rørt den på aldri så lenge og dermed glemmer man jo det meste når man nesten bare tyr til det som er lettvint. Nå får bare regnet forsvinne slik at man kan få øve seg litt mer. Jeg er nå tilbake men farter en tur på ferie til Spania om ca 2 ukers tid. Da tenker jeg at batteriene er fulladet til vinteren.

      Ha en fin uke du også!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Alltid flott med nordlyset. Blir enda flottere når du får "pugget" litt til. Men bevares, bildene du la ut, ble bra de.
    Kjenner at jeg må puffe ligg snart, jeg også :)
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er vidunderlig med nordlys når man tar seg tid å gå ut å se på den! Her blir det pugging og terping! Når jeg kommer hjem i fra ferien må jeg høre med fotoklubben vi hadde her om dem har lagt ned for der var det gutta med teknikken og kompetansen i behold og som lærte i fra seg diverse teknikker med kamera.

      Kom i gang du også..

      Klem tilbake!

      Slett
  3. Jeg synes bildene dine ble magiske jeg. Slett ikke enkelt å ta bilder i mørke natten. Jeg har forsøkt noen ganger og hjelp for et styr. Det ender med at jeg er mer opptatt av å se på knappene på kameraet enn det jeg skal ta bilder av! Men som deg, jeg gir meg ikke. En dag skal jeg få tatt et bilde av stjernehimmelen. Nordlys har vi så sjelden, at det kan jeg ikke øve på. Men lærer jeg å ta bilder av stjernene, så klarer jeg nok nordlys også om jeg skulle få se det. Lykke til videre. Dumt du mistet fjernkontrollen. Let på! Ha en vakker høstdag! Klemsiklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Har funnet den fjernkontrollen, den lå i en annen skuff. Sånn går det når det går for lang tid mellom hver gang man bruker kamera og så glemmer man av hvor man har lagt disse tingene. Jeg har en knapp på kamera hvor jeg slår på lys så kan jeg se displayet. Ellers en hodelykt god å ha når man må bale med ting og tang i svarte natten.

      Jeg så en plass i dag hvor jeg tenkte at der må jeg kjøre en kveld og ta bilder når det er forhold for det. Utsikt mot byen og det ville bli spennende å se resultatet. Kan høre med svigerinna mi så kommer ho også susende.

      Bilder av stjerner er jo flott, klarer man det så er man dyktig det er nå min mening. Det må vel være en kald dag og hvor man ser dem og kan fokusere. Lykke til på deg også, og vips kan jo det komme litt grønt på himmelen også. Har jo sett dine bilder og vet du er flink på det området.
      Nyt høstdagen du også!

      Klemsiklem :-)

      Slett
  4. Hallo Eva, der var du ja. :)

    Dette blir nok bra tenker jeg. En glemmer så lett om en ikke holder på med det med jevne mellomrom. Og nordlyset er jo ikke det enkleste en gå på heller. Men kanskje noe av det fineste av motiver. Og hva er vel bedre enn det som er "Made i Nordnorge" og av en ekte innfødt, slik omtrent. :)

    Du har nok funnet både denne linken og flere på nettet selv, men sender den med i alle fall. Synes han hadde en veldig bra forklaring på det også.

    Tvi tvi for både manglende regn, nordlys og ei Eva som skal ut å fange det. Hei så lenge, og ikke glem å ta med godt med klær i tillegg til kaffen. :) http://www.vol.no/nyheter/article347969.ece

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for link, den hadde jeg lest tidligere og det har jeg tatt vare på for det var mane gode tips og råd. Er fornøyd til tross for forsøket, var en gang før men det var en fullmånenatt. Denne kvelden var mørkt og jeg vet at det skal være minst mulig lyskilder. Men noe må en jo fokusere på. Jeg skal nok få til, og nå har jeg funnet en plass jeg skal dra til. Men venter til neste fullmåne, ikke denne for da er jeg i Spania.

      Været har gitt seg noe så får vi se fremover, og jeg må ut for å se om det er noe på himmelen. Ordne alt klart i forkant slik at man kan hive seg i bilen å kjøre det remmer og tøy kan holde. Godt med klær må man ha. Har vært tidligere ute i - 13 grader og det var kaldt. Brr..

      Begge kommentarene dine kom inn, bruker bare den ene..

      Fine kvelden til deg!

      Slett
  5. Nordlys er jo magisk. Jeg opplevde det så vidt en gang i Tromsø, men ikke skikkelig. Flott at du fikk tatt de to du har lagt ut. Håper jeg får oppleve det skikkelig en gang,
    Ja, naturen er flott, mangfoldig og fargerik. Takk for hyggelig kommentar til mine fargerike bilder fra kvelds/nattehimler både her og der. Jeg må bare ut og fotografere når det er slik.
    Så venter vi på bildene fra Kreta.Og du må ta mange i Spania!
    Håper regnet forsvinner snart hos dere. Jeg skal sende sol nordover. Hilsen fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Slike stunder er rett og slett magisk og jeg unner alle og få oppleve den trolske stemningen som kommer.
      Naturen har så mye vakkert og by på og vi må bli flinkere til å sette pris på det og leve i nuet og kjenne på stemningen. Herlig.

      Skal få bildene over nå i kveld, for i morgen kommer barnebarnet så da må bestemor spille Monopol med han. Ikke mye tid med pc da med han i nærheten. Han krever 100 % oppmerksomhet.

      Skal ta mange i Spania, jeg må sende melding til min bror å høre med han om det er safe i leilighetene i dette komplekset til Ving. Spørs hvilken kamera jeg skal ta med. Min svigerinne er rågod på fotografering og vi diskuterer det mye og elsker å ta bilder. Men skal jo ikke drasse alt med meg vet du.

      Håper regnet forsvinner snart, og den snøen i fjellene er nesten borte igjen. Sola forsvinner mer og mer her og vi går inn i mørketiden.

      Varm hilsen fra
      Eva

      Slett
  6. Heisann!
    Har ennå til gode å se nordlyset til tross for at vi har hatt anledning her sørover i år. Et av mine høyeste ønsker er en gang å få oppleve det, vakrere syn finnes vel ikke?
    Ha en fin kveld, ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vakkert, og det beste er og få oppleve det selv. Er bare å nyte om det skulle dukke opp på dine kanter. Er lov å ønske seg det skulle jeg mene!

      Ha en fin, fin helg.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  7. Nordlys er fascinerende! Så fantastisk å kunne gå ut og nyte det!
    Husker da jeg var liten og bodde på Østlandet, der var det ikke ofte vi så nordlys. Men en natt vekte foreldrene våre oss for at vi skulle få se lyset som danset på himmelen. Jeg glemmer det aldri! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg enig med deg i, det er utrolig fascinerende og jeg unner alle til å få oppleve det og nyte synet for det glemmes ikke fort.
      Er jo spesielt å bli vekket for at dere skulle få oppleve det. Tenker at det er en god opplevelse som du tar med deg.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  8. Åååååå for et vakkert nordlys! :) DET hadde vært artig og sett! :) lykke til med kameraet! Selv har jeg hatt en lengre bloggpause. Klem fra meg! :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!