mandag 28. september 2015

Jeg trengte pause

Tusen takk for kommentarer og hilsen til dagen min som var en helg i september! Jeg valgte å ta en lang, lang pause i fra bloggen.  Hva har så skjedd siden sist?

Våren var kald og det samme med sommeren. Noen godværsdager hadde vi, og det ble et par turer ut med båten. Fisking og overnatting ombord. Fangsten var heller laber, men noen makreller fikk man. De fikk ikke mannen lov til å kaste overbord. Jeg skulle ha makrell til middag. Nydelig og sunn mat.

En sommerkveld i juli. 
Vi hadde også en sammenkomst like utenfor Sommarøya sammen med gode venner. Det var en varm kveld. Koselig og være i fjæra med bål og litt vin i glasset.
Det er et fint sommerminne og ta med seg videre.

Jeg ble ikke frisk av matintoleransen selv om jeg holdt meg langt unna det meste jeg ikke tåler så godt, men nå har jeg gått over til LavFoodMap det vil si at det fortsatt er en del ting jeg må holde meg unna, men det finnes jo erstatninger og mange gode oppskrifter. Baker mitt eget knekkebrød, og med ekte geitost, hvit med paprika på er den en erstatning for brødet. Går veldig greit, og middagene er det ikke problem med. All fremgang i helsen gjør godt, og treningen er startet opp for fullt igjen. Godt det også.

12 september feiret vi 60 års dagen min.  Deilig koldtbord, og gode kaker. Også som jeg kunne nyte med velbehag.Hadde barn og barnebarn hjemme og min gode venninne. Vi var 14 stk med stort og smått. Mye fint fikk man i gave og dagen var helt perfekt.

Mannen startet på å bygge vinterhage etter ønske i fra meg. Det har han vært veldig opptatt med. Men rakk ikke å bli ferdig til vi dro til Kreta i slutten av august så det var så vidt man rakk hjem til feiring. Det var godt å komme til varmen og vi var i byen Rethymnon. Andre gang vi var der, og det var omtrent 7 år siden sist. Byen er like fin som jeg husket den og gamle byen er så trivelig å vandre i, se i butikker spise god mat og bare kose seg og slappe av.

Matmessig i Hellas var det ting jeg var litt bevisst på å ikke ta og som skapte trøbbel og det er løk. Brødmat var jeg uhyre forsiktig med men frokosten var liksom greit med 2 skiver og magen visste å oppføre seg sånn passe.

I natt satt jeg oppe for jeg ville se den Røde månen men her i nord var det mye overskyet. Fikk noen månebilder i mellom skylagene og det siste ble tatt før klokken 04 om natta og dermed var det hermetisk lukket. Jeg fikk ikke se noe rød måne så jeg tuslet skuffet i seng halv fem i morges og kjenner på at jeg er kjempe, kjempe trøtt. Tror jeg må ha en liten time på øyet slik at jeg er klar for trening klokken halv åtte i kveld



Varm hilsen fra Eva

18 kommentarer:

  1. Hei på deg Eva. Ja du er flink og står på, jeg følger deg jo andre steder også, så jeg vet jo du har det bra. Du har visst hatt en aktiv sommer med masse gøy og så feiret dagen din også. Nå er det høst og noen ganger føles det litt vemodig. Flotte bilder du hadde. Ønsker deg vakre dager framover og håper storme oppe hos dere farer fort vekk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Randi. Det ble en aktiv sommer og jeg har kost meg. Nå er høststormen kommet, og det er ikke så ille som dem melder. Vi står han av. Mannen har jeg fått hjem og det er godt å vite at de ikke er på havet nå når bølgene skal være kjempehøye.

      Er vemodig med denne høsten, men da får vi glede oss til våren kommer igjen.

      Slett
  2. Hallo Eva!
    Flott å se deg igjen også her, men du vet at jeg følger med så god jeg kan. ;)
    Så begynner jeg å lure litt på om jeg følger så godt med, om jeg ikke fikk med meg bursdagen din. Noen er jo utgamle vet du, om du selv er bare ungmø enda. :) De eldgamle kan rote litt med husken og harddisken sin i mellom. Jeg vet om en trønder jeg kjenner god, som ikke får med seg riktig alt. For sikkerhets skyld gratulerer jeg nå, om det er litt i seneste laget og ønske deg alt godt og det beste for dagen, så gjør jeg det for årene fremover. At de må bli så friske og fine som de kan få bli.

    Ellers synes jeg det både er vel unt og kjempebra at dere har fått med dere litt varme, som kan være med å gjøre vinteren hos dere litt lettere å komme gjennom. Er det noen som trenger det, er det dere som har vinter slik vi andre husker at vinteren skal være.

    Skulle vel ha dristet meg på å gjøre det samme som dere når ikke varmen kommer til oss. Reise dit hvor en finner den. Det virker litt for komplisert for min del, selv om det har vært på tale. :)

    Hei så lenge, så ser vi vel snurten i hverandre igjen snart en eller annen plassen. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha Karl. Alle kommentarene dine lå inne her på bakrommet. Jeg valgte å kommentere den første du skrev. Når man kommenterer hos meg så ligger det inne til godkjenning. Noen ganger er jeg treg med å sjekke bloggen og dermed kan du tro at den ikke har kommet inn. Sånn er det med den saken. Men jeg skal se på andre løsninger for kommentarfeltet.

      Om du har hatt mulighet for å reise til syden så burde du det om pusten din er ok nok. Mannen slet litt med pusten, men han hadde medisinen med så det gikk bra. Gjorde godt med varme, og man trengte en pause i fra hverdagen og at man var sliten.

      Skal prøve å oppdatere meg på alle bloggene jeg egentlig følger med i, pluss skrive litt i sin egen blogg også. Nå får det vel være slutt med og være lat.

      Hei så lenge og så snakkes vi!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
    2. Flotte greier. Bare så rart at jeg får beskjed om at kommentaren ikke kunne leveres. 😅

      Slett
    3. Ja, det var mystisk. Men som sagt alt du skrev har kommet inn. Jeg bare la inn det som du først skrev. Kanskje google bare skal lage litt krøll. Ikke aner jeg.

      Slett
  3. Gratulerer så mye med vel overstått! Og kjekt å se liv på bloggen din igjen. Har tittet innom nå og da i tilfelle det var noe nytt. Nå skal jeg ikke skryte på meg så mye aktivitet selv heller da....
    Månen var visst flott her sør. Jeg er intet nattemenneske så jeg sov dypt den natten. Mannen kjørte aviser så han fikk sett den, og lokalavisa hadde flotte bilder av en ganske så knall rød måne.
    Vi var også på Kreta en snartur - i september. Plassen heter Kalamaki og ligger ikke så langt fra Chania. Ikke noen strender å skryte av, så vi tok bussen noen kilometer til Platanias for å bade. . Deilig med litt varme etter den lusne sommeren som har vært her. For første gang har jeg sett grågås i plog på leting etter landingsplass i "syden". Og like etter vi var kommet hjem ble jeg vitne til noe annet ganske så spesielt - svalene som samlet seg for å dra sørover. Det har jeg aldri sett før. Det yrte av dem i lufta. To dager etter var det ikke en svale igjen...
    Vel, dette ble en lang kommentar... Kos deg i høst! Det er tid for stearinlys igjen.
    Klem fra sør

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Har ikke hørt om stedet dere var på, men Platanias har vi vært to ganger. Et flott sted. Men denne gang ble det Rethymnon for andre gang. En koselig by det også og passe stor. Fantastisk flott skinnbutikk der hvor jeg kjøpte meg en rød skinnjakke.

      Månen ja, den viste seg ikke rød her siden det var så overskyet. Jeg la meg halv fem på morgenen, og noen minutter etter viste den røde månen seg. Men jeg var trøtt og så vel ikke land. he,he.

      Grågås har jeg sett i syden. Var noen i Rethymnon. Så en flokk her hjemme som fløy avsted. Også stæren var innom, ca 20 - 30 stk. De trekker vel også sørover.
      Svale så jeg i sommer her, tok bilde av den. Viser seg at det var en låvesvale. Var litt morsomt det.

      Skal stikke innom bloggen din, og til flere andre. Ja, det er tid for stearinlys igjen. Noen har jeg erstattet med ledlys. Jeg reagerer i pusten om det blir for mye.

      Ha en fin høst du med, og så hørs vi snart.

      Klem fra Eva

      Slett
  4. Vel overstått.
    Godt at det går noe fremover med helsen, vi ha neimen ikke mer enn en av den heller :)
    Nydelig månebilde.
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Annemor! Ja det går heldigvis framover med helsa. Man må jo ta vare på den.
      Jeg var jo uheldig med at det ikke var en rød måne, men det skyet jo helt over. Oppdaget nordlys i går da jeg kom i fra trening, så jeg får se etter om det er i dag. Prøve meg på et bilde.

      Klem tilbake

      Slett
  5. Var koselig å se deg igjen her også :) Gratulerer med den store dagen og vel overstått dag.
    Kreta er herlig på mange måter syntes jeg :)
    Skrøyt sånn av at jeg ikke merket noe til hverken full eller blod måne nå- men uff av meg så irritert jeg er nå og skikkelig forbannet- på alt og ingenting, sikkert mest meg selv :) Ha ha skal alltid være noe :)

    Ønsker deg en skjønn uke Eva :)

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Monica! Da merket du det etterpå, får håpe at du er i bedre humør nå. Jeg merket ikke stort annet enn at man sover dårligere. Ble noen timer med å lese og håpe at søvnen ville komme. Ønsker deg en flott uke, og varm klem tilbake.

      Slett
  6. Gratulerer med vel overstått 60 årsdag!
    Håper det går framover med helsen!
    Hilsen fra solfylte Bergen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det går fremover med helsen. Sola skinner her i nord, men det er veldig kaldt om natten og man har fått lagt om til vinterdekk på bilen.

      Fin uke til deg også i Bergen!

      Slett
  7. Så hyggelig at du er tilbake på bloggen. Takk til deg for fin kommentar på min blogg. Kom tilbake fra fjellet i dag, derfor sen hilsen fra meg.
    Gratulere med 60-års dagen. Bedre sent enn aldri å få gratulasjoner!
    Håper å få se bilder fra Kreta - for du tok vel noen kan jeg tenke meg?
    Skriver mer siden. Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Tove.. Koselig at du er tilbake fra fjellet. Gratulasjoner mottas med stor takk. Er lite bilder jeg tok i fra Kreta, men noen er på mobilen. Må visst laste dem inn, så kommer det litt.

      Som du ser kommentaren ligger inne! Bare jeg som er treg..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  8. Håper du fikk min kommentar? Hilsen Tove

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!