fredag 29. mai 2015

Våren er en travel tid

I pinsen valgte vi å male huset. Maling ble kjøpt inn, og vi leide en lift for det ville gjøre arbeidet mye lettere for den som skulle opp i høyden. Les ikke meg! Vi malte mellom regnbygene og ble da ferdig til slutt.

Plantet hekk fikk vi også gjort, og nå har jeg bare veranda igjen. Terrassen skal ikke males. Neste år river vi den og bygger en ny. Vi fikk naboen vår til å ordne oss en liten potetåker, for nå er vi lei av de dårlige potetene som selges i butikkene. Naboen har en liten gravemaskin og skal ordne utenfor her når vi har fjernet den gamle terrassen. I år har vi ikke tid. 

Ringtrost
Fuglene her har fått sjokk. For vi fjernet det gamle fuglehuset. Og skal sette opp en ny og bedre en når mannen kommer hjem neste gang, og da får de fuglebad. 

Jeg har satt opp noe greier slik at de får litt mat i seg. Man skal slutte å mate når insektene er fulltallig her. Men det er lite av dem ennå, så jeg gir de mat. Denne fuglen her kommer ikke på brettet, men holdt til ved buskene, og fant visst meitemark! Måtte i en fuglegruppe å høre hva slags fugl dette var for den har jeg ikke sett hos meg før. Navnet er Ringtrost. Fin ikke sant? 

Ellers har det blitt en skogstur, men det var en del vått. Men snøen i fjellene tiner mer og mer. Skal ringe min venninne i kveld for vi må snart gjøre alvor av våre planer om en fjelltur. Har vært en tur hos ortopeden, trodde det skulle bli nye mål men det var ikke nødvendig. Ny time 8 juni for da skulle sålene være ferdig og jeg velger meg to par sko. Nye tur sko må jeg ha. Hamstret inn gnagsårplaster, de vannblemmene dukker opp nesten bestandig. 

Gikk tur i går 6 km og med feile sko på bena og det merket jeg på slutten. Da jeg kom hjem satte jeg meg på ergometersykkelen å tråkka i vei og hele 12 km. Men displayet og målingen til den tror jeg ikke stort på. Har ymtet innpå til mannen at vi trenger ny sykkel. Jeg holder på å gli av hele tiden, og nå har jeg vondt i stumpen. Kanskje fibroen ikke hadde det så godt av denne hardtreningen! 

Vipe?
Det går bra med magen, har smakt litt på de tingene jeg ikke tåler så godt. Reaksjonen kom ganske fort med magekramper og doflying. Jeg skjønner at dette kommer til å ta tid. Er noen ganger vanskelig og være veldig tålmodig. 

Jeg velger å se mot fremtiden med håp om at jeg en dag er frisk og kan spise hva jeg vil. Velger og være positiv og finne nye kreative løsninger i matveien! Life hadde en brødmix som jeg skal prøve. Inneholder ting som jeg tåler, men smaken er jeg selvfølgelig usikker på. En pakke gir bare 1 brød, og jeg får skjære opp i skiver og fryse ned. Kjekt å ha noe til lunsj. Men matlysten er dessverre ikke på topp og det merker jeg på vekten. 

Hekler håndkle
På håndarbeidsfronten hekler jeg denne som skal bli et håndkle. Jeg startet på denne en dag jeg var trøtt. Fikk ikke til og måtte ringe til min datter som er nybegynner som har heklet denne og fikk til. Behøver ikke nevne at hun følte seg beæret over at mora måtte ha hjelp! Men en ting er sikkert, ikke start på prosjekter om du er trøtt. Hjernen vil ikke samarbeide! 

Ha en fin helg alle, og jeg håper noen av dere har brukbart vær og får være mest mulig ute! 
God helg der du er!

Varm hilsen fra
Eva 

11 kommentarer:

  1. Aktive dager på deg, skjønner jeg. Jeg har beiset halve terrassen mellom bygene, akkurat nå ser det ikke ut som om jeg skal bli ferdig. Men kanskje jeg er ferdig før St. Hans :)
    Uansett vær, ønsker deg en fin helg!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Anette, håper du blir ferdig i god tid før St.Hans. Det været er så skiftende. Skulle vært på veranda å tatt den mens det er god vær nå. Men jeg velger og få vasket stuen og kjøkkenet som trenger vask og opprydding. Er været fint i morgen formiddag så kan jeg ta det da. En fin og avslappende lørdag ønskes deg!

      Klem fra Eva

      Slett
  2. Så koselig å komme inn til deg og få en oppdatering.Synes du er superflink jeg som orker å holde på selv om ikke du er helt i farten! Gøy med et håndarbeide. Jeg har lyst til å strikke i dag for ute regner det igjen. God helg med en klem fra meg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Liten oppdatering må til selv om man har det travelt. Er jo godt at noe er man ferdig med, og jeg kan ta mine huslige sysler inne. Det må jo også gjøres. Male veranda i morgen om været er like fin da som nå. Skal på kulturhuset i morgen kveld. Dagene flyr fort avsted. Kos deg med strikkingen, skal gjøre ferdig det prosjektet jeg holder på med. Når man er ferdig med slumreteppe til sønnen da skal jeg strikke sokker for første gang. Skal bli spennende, blir sikkert og plages.

      God helg til deg og så håper jeg at sola titter fram. Klem fra Eva

      Slett
  3. Ja man får jobbe ute når været tillater det. Her er det bare vått og vått, men det går vel over. Jeg har nok å gjøre inne uansett :o)
    God helg

    SvarSlett
  4. Trodde vi skulle få sett bilde av ditt nymalte hus, men nei. Men det kommer kanskje, så vi får se fargen? Det er litt av en jobb å male hus, så flinke har dere vært!
    Heklinga er kjempeflott. Det er gøy å hekle, men jeg gjør det sjelden. Av og til på hytta. Været ja - helt håpløst! Jeg dro jo på fjellet i pinsen, men det var kaldt og mest dårlig vær. Heldigvis dro jeg hjem torsdagen etter pinse, for da ble det snøvær. Ikke ok med sommerdekk! Nå pøser det ned. Lykke til med alle dine prosjekter! Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. Du er jo bare superflink til alt Eva :) Og nydelig håndarbeid du holder på med- flott farge. Spennende med potetprosjektet og alt sammen.
    Godt at huset ble ferdig malt- det er en stor jobb.

    Ha det så fint og kos deg

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  6. Ringtrost har vi ikke her, men fuglebad med fugler i og slikt finnes.
    Klem
    Ha en deilig kveld :)

    SvarSlett
  7. Her driver man med oppussing av 4 soverom så blogging er satt på vent. Er innom og titter her og der dog. Det blir spennende å se hvordan potethøsten blir, så langt nord. Min morfar eksperimenterte mye med hagevekster mens han levde, et år strødde han aske på sneen og drysset gulrotfrø oppå der igjen. Og gulrøttene kom opp de. Riktignok holdt han til endel sør for dere, men sesongen er kort i Lofoten og.
    Nei, du har ikke bilde av vipa. Den har topp på hodet og er ikke spettete i fjærdrakten. :) Fuglen du har tatt bilde av er en heilo. :)
    Ha en fin dag!
    Klem fra sør.

    SvarSlett
  8. Så var det damen i nord som dukket opp i mine tanker. Det vil si du er med meg hver eneste dag og på hver eneste treningsøkt som foretas. Fortsatt.

    Det blir fortsatt ikke noe med heklingen min, Eva. Fremtiden ser også mørk ut for det. Her har vi mer enn nok med strikkingen den andre halvdelen av meg holder på med. :)

    Fortsett med å se positivt på både maten og sykdommen og la håpet få leve ut sitt håp. Ikke glem humøret heller, men det er det vel ingen fare for. Slike håp kan jeg ikke tenke på, som å bli så frisk at jeg kan gjøre akkurat som jeg vil. Men så lenge en har funnet ut at det er så mye annet en kan gjøre som en også så gjerne vil, er det ingen fare. Her står det i kø med slikt, og så lærer jeg etter hvert at en god del tar lengre tid nå, enn tidligere. Men tid har jeg nok av, så hvorfor ikke bruke den til noe fornuftig, tenker jeg. Så vet jeg også at jeg aldri blir arbeidsledig.

    Pinsa her ble på hytta. Og den ble fin. Det tok sin tid å få opp det som skulle opp, da jeg dro opp alene, litt før de andre. Den første turen opp da jeg kom, tok 55 minutter fra parkeringsplassen. Det ble med den turen, den kvelden. Tidligere hadde jeg god tid om jeg brukte 5 minutter. Nedover bakke går det greit, veldig greit. En skulle hatt bare nedoverbakker, slike som meg. Eller så skulle det ha vært en mulighet for å gå baklengs opp, med virkning. :)

    Tvi tvi for damen i nord og hele konsernet. For natta, dagen i morgen og dagene og de lyse tidene fremover. Ækte klem fra Trondheim, med en eim av Nidelvas og Trondheims beskjedne herligheter, i forhold til det du har å by på. :) (Nå var jeg litt raus med patriotismen min. Men skitt au) Eva er Eva, bloggernes svar på Nordlyset.

    SvarSlett
  9. Hei - hva driver du med? Maler fremdeles? Du har ikke gått deg bort på tur får jeg håpe?! En god helg ønskes av Tove

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!