fredag 15. mai 2015

Gode frokosten min..

Siden jeg ikke kan spise særlig med brødmat har jeg gått over til kald grøt som frokost. Mange rynker nok på nesen når kald grøt nevnes og tenker på kald risengrynsgrøt eller havregrøt. Oppskriften fant jeg på nettet, men den var med vanlig yoghurt. Jeg var litt lei meg for at det var slutt på den, helt til jeg fant produktet Alpro.

Alpro med kokos
Det er ren soyaprodukt og inneholder ikke palmeolje. Det har nærmest vært en evig jakt etter denne, og på OBS finner du den, om du ikke finner den på din vanlige butikk spør etter den om du ikke tåler vanlig yoghurt fra Synnøve Finden eller Tine. Naturell yoghurt kan også brukes om du tåler meieriproduktene. 

Ikke alle liker kokos, men denne har en mild smak, og den finnes som naturell også. 

Chiafrø grøt

125 gram yoghurt
0.8 dl soyamelk eller vanlig melk
1 ss linfrø knust
2 ss chiafrø (fåes kjøpt på Life)
1ss havregryn enten med eller uten gluten
2 hakkete valnøtter
litt vanilje ekstrakt. 

Dette skal røres sammen i en bolle om kvelden. Dekk til med plast og sett i kjøleskapet natten over. Frøene bløtlegges i denne massen om natten, og kan da spises. 

Artikkel i fra vektklubben er en del blandet lesning. Jeg kjøpte knust linfrø med det skal ikke brukes mye av den knuste som det er nevnt i artikkelen. Ja, chia frøene var dyre, men over 600 gram betalte jeg nok over 200 kroner. Når man skal bruke 2 ss daglig så varer nå den posen en stund. Neste gang kjøper jeg hele linfrø og ikke knuste. Dette er frø jeg hadde lite kjennskap til.

Rørt sammen i bollen
Siden frøene egentlig er ganske smakløse pleier jeg å ha bær oppå min grøt. Men noen har også eplebiter og strø litt kanel over. 

Man kan jo i grunnen veksle mellom forskjellige smaker. Gleder meg til hver eneste morgen til denne grøten, og om en stund skal jeg få sjekket kolestrolnivået mitt og se om den er gått ned til det normale. Får håpe at disse frøene bidrar til det. 

Før brukte jeg byggryn som lå i vann natten over, og fikk en liten oppkok før jeg helte i blandingen kunne jeg ikke lenger bruke. Byggryn har dessverre gluten som jeg ikke skal ha. Den måtte jo kuttes ut. 

Var veldig spent på om Alpro produkter selges i Spania og det gjør det. Soja heter det der, men det står Alpro på boksen der også fikk jeg opplyst da jeg spurte. Da er det bare å ta litt frø med seg i kofferten og finne butikken og dermed slipper jeg brødmat. 
Pyntet med bær

Jeg har blåbær, bringebær og jordbær oppå. Og det som overrasket meg stort var at 7 åringen fikk smake på frokosten min da han var på overnatting forrige helg. Han spiste opp halve porsjonen og synes det var kjempegodt! Hadde ikke forventet det av han! 

Ønsker alle mine lesere en riktig god helg og flott 17 mai feiring med god mat og gode kaker!

Varm hilsen fra
Eva



16 kommentarer:

  1. Fint at du fant noe godt å spise, som du også yåler.
    Ha en fortreffelig 17. mai.
    Klem

    SvarSlett
  2. Svar
    1. Tusen takk. Hadde en fin 17 mai, dessverre innendørs grunnet mageplagene.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Så godt du har funnet en frokost som funker, min eldste spiser også disse frøene. Har ikke smakt enda.
    Du spurte om oversettelse, det er en så stor jobb som jeg ikke påtar meg. Har svart litt mere i innlegget der du spurte :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har sjekket litt opp angående det jeg spurte om. Blir nok å prøve når storprosjektet blir ferdig.

      Deilig med den frokosten, gleder meg til hver morgen. Jeg bare nyter måltidet.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  4. Da håper jeg du hadde en flott nasjonaldag. Dere hadde vel fint vær? I Oslo var det iskaldt og sterk vind. Noe regn, men opphold da toget gikk, og det var godt.
    Da er det bare å ønske deg god appetitt fremover. Du kommer til å bli så sprek som ei loppe. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Dagen var fin, men ikke magen. Nydelig vær, og delvis kjølig vind. Appetitten er det ikke noe i veien med. Sprek som en loppe er en annen sak. I alle fall i langt bedre form!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  5. Du blir hva du spiser - heter det og du må være kjernesunn både utvendig og utenpå- ihvertfall veldig snart :) Godt du finner slike flotte alternativer- og jeg ønsker meg at jeg hadde hatt ørlitte granne av din standhaftighet.

    Ønsker deg herlige dager Eva

    Klemmer Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du hatt samme plagene Monica, så har du også måttet finne løsninger som kommer magen til gode. Jeg takker for linken du la inn en annet sted, Kommer til å sjekke mer om de gode produktene der.

      Ha fine dager du også.

      Klem fra Eva

      Slett
  6. Chia er et genialt produkt. Du kan også bruke det til tykningsmiddel i f.eks syltetøy - eller lage desserter som sjokoladepudding av dem. Jeg har alltid ferdig chia-gele stående i kjøleskapet (1 del frø/7 deler vann) som jeg blander inn i yogurt eller smoothie. Sjekk bloggen min for oppskrift på sjokolade og vaniljepudding. :)
    Klem fra sør

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, det visste jeg ikke. Skal sjekke oppskriftene på bloggen din. Lurt med chiafrø gele i skapet. Akkurat nå er jeg så glad i den grøten at jeg gleder meg til hver morgen for å nyte frokosten!

      Klem fra Eva

      Slett
  7. Amazing blog and very interesting stuff you got here! I definitely learned a lot from reading through some of your earlier posts as well and decided to drop a comment on this one!

    SvarSlett
  8. Har blogg-luften gått ut av deg? Ikke skriver du selv, og ingen kommentarer!
    Håper alt er OK? God helg ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt er i orden nå Tove. Vært på besøk og lagt inn ny innlegg. God helg til deg!

      Slett
  9. Denne grøten skal jeg prøve, for det er ikke alltid jeg rekker å lage havregrøt om morran før jeg fyker på jobb.. Chiafrø har jeg, ofte legger jeg dem i litt vann kvelden før og har dem i havregrøten når den er ferdig kokt..Chiafrø er utrolig næringsrikt. Takk for tips.:)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!