fredag 10. april 2015

Ord over ei grind



Når jeg passerte denne grinden på min lange spasertur kom jeg på diktet av Halldis Moren Vesaas og hvor min norsk lærer skulle lære oss elevene om å analysere diktet. 

Ord over grind

Du går fram til mi inste grind,
og eg går òg fram til di.
Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Aldri trenge seg lenger fram,
var lova som gjalt oss to.
Anten vi møttest tidt eller sjeldan
var møtet tillit og ro.
Står du der ikkje ein dag eg kjem
fell det meg lett å snu
når eg har stått litt og sett mot huset
og tenkt på at der bur du.
Så lenge eg veit du vil koma i blant
som no over knastrande grus
og smile glad når du ser meg stå her,
skal eg ha ein heim i mitt hus.









18 kommentarer:

  1. Å, jeg elsker det diktet, fantastsik!
    Ha en flott helg, her gar det i hundre om dagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er også glad i diktet. Må ta meg en bloggrunde og se hva du har det travelt med. Blir nok litt roligere dager.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Det diktet er fantastisk.
    God helg :)
    Klem fra sør

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig Annemor! God helg til deg også!
      Klem tilbake

      Slett
  3. Vakkert dikt, og til å kjenne seg igjen i. Har aldri lest det før, takk for det :)
    Klem fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Diktet er vakkert, og jeg tror mange kjenner seg igjen i det. Når du ikke har hørt den før så er det moro at du fikk stifte bekjentskap med forfatteren.
      God helg til deg også.

      Klem tilbake!

      Slett
  4. Vakkert dikt! Ønsker deg ei god helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Diktet er nydelig og sier så mangt. Helgen har vært helt fortreffelig. Håper du også har kost deg!

      Slett
  5. Heisan!

    Flott dikt! Nå hamrer det på ruta, tunge vanndråper, vi ikke har hørt på lenge.
    Ha ei go´ hælj ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke moro når regnet kommer, men kanskje været var bedre i dag. Jeg har fått gått en del turer denne uka og det gjorde godt.
      Håper du har kost deg med helgen.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  6. Fint dikt! :)
    Nå skal jeg scrolle meg litt nedover.. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor bra at du scrolle deg litt nedover. Blir slik når man ikke har vært innom på en stund. Diktet liker jeg så godt.

      Klem

      Slett
  7. Nydelig dikt og bilde. Ha en strålende søndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Søndagen har vært helt fortreffelig. Jeg har gått tur i dag, en riktig lang en. Herlig.
      Kos deg med søndagen du også.

      Klem

      Slett
  8. Flott dikt :)

    Ønsker deg en fin dag og en ny fin uke Eva :)

    Klemmer Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Monica. Ukens blir utnyttet til fulle, og jeg håper at været spiller på lag sånn at jeg får gå tur.
      Ha en fin uke du også.

      Klem tilbake!

      Slett
  9. Vakkert dikt og vakkert illustrert, Eva. Trodde vel jeg hadde lagt igjen en kommentar tidligere, men ikke alt jeg tror for tiden er "troverdig". Svikt i hukommelsen, den korte, får ta sin del av skylden.

    God på bilder er du, Eva. Fine sommerlige dager fremover til deg og dine. 😉 På alle vis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, så koselig sagt. Min hukommelse er heller ikke helt troverdig, så da er vi to.

      Nydelig vær i dag og da ble det nesten 12 km gåing. Våren er godt i gang men april er jo spøkefull. Ha fine dager du også!

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!