tirsdag 14. april 2015

Konkurranse er vel sunt?

Etter at jeg skaffet klokken som måler aktiviteten min har jeg rett og slett fått dilla. Magen er jo blitt så mye bedre og medisinen virker som den skal, og overskuddet er tilbake ja da er det jo bare fryd og gammen.

Klokken fra Garmin Express
Jeg plottet inn en liten brikke i datamaskinen, og hver morgen synkroniserer jeg den fordi den registrerer alle skrittene. På nettsiden får man nye utfordringer hver uke. Jeg brydde meg ikke så hardt om det i begynnelsen, men når jeg endelig fikk topplokket til å fungere så skjønte jeg jo hvordan. Noen må ha det inn med teskjeer.

Oppdaget ved en tilfeldighet at en uke lå jeg på 3 plass, og uken etter på 2 plass. Da våknet jeg til liv i takt med våren. Jeg tok sikte på 1 plass. For å få den plassen måtte jeg ut å gå, og som de fleste vet så er jeg pingle når det kommer til elg, rein og dårlig vær! Men vi alle vet at "Ut på tur, aldri sur", og "Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær"! Dermed var ikke jeg tung å overtale meg selv.

Satte meg et lite mål. Skulle se hvor mange skritt det egentlig ble når man hadde gått 6 km, så 8 km, 10 km og 11 km. Det ble ganske mange skritt. Alle skrittene førte meg til topps. 1 plass i forrige uke sammenlagt. Totalt over 70 000 skritt! I tillegg til alle gåturene ble det også tid til å trene på skolen de to kveldene i uka. Formen er virkelig stigende. Men det som før var et slit er det ikke nå lenger. Jeg tok noen behandlinger med laser akupunktur og merker en klar forbedring i pusten. Jeg går mye fortere nå enn tidligere. Det er kjempeflott for meg fordi jeg har vært plaget med astma også, og særlig under fysisk aktivitet. Jeg måtte prøve meg på litt løping også, men om det er min stil er en annen sak. Men har ikke de rette skoene eller utstyret for løping. Tror jeg holder meg til å gå.

Visne Tromsøpalmer
I dag gikk jeg 11 km og det er jeg veldig fornøyd med. Har som mål og gå litt lenger, men først må jeg hamstre litt mer gnagsårplaster og litt sportsteip og få meg nye såler til skoene. Kanskje nye sko også. Men det blir ikke før jeg er kommet hjem i fra Farsund.

I går var jeg på den store Tromsøundersøkelsen. Jammen var det masse skjema man skulle krysse av, blodprøve ble tatt, blodtrykket ble målt, høyden, og vekten. Tenk at man i mange år har trodd at man var høy, men man vitterlig ikke er det! Kanskje jeg har krympet?

De skulle til og med teste hvor mye smerte jeg tålte. Og på leggene tålte jeg mye før det merkes på smerteskalaen på skjermen. Men det å ha venstre hånden i iskaldt vann så lenge som mulig var utrolig smertefullt! Fikk vite at vannet var like kald som havet nå var her nord. Så jeg hopper ikke frivillig i havet så mye er sikkert.
Men ellers er man sunn og frisk, og finner de ut noe så får man beskjed om å besøke legen sin.

Spøkelseshus?? 

Dette huset har stått i mange, mange år. Det er lenge siden det har bodd folk her, og det rare er at de som eier tomten får ikke rive huset har jeg fått hørt. Men om det medfører riktighet vet jeg ikke.

Når jeg ser slike hus så lurer jeg på hva som er husets historie. Enhver hus har jo sjel. Det har jo dette huset. Tenk om det kunne ha blitt bygd et større et i tilnærmet lik byggestil. Det hadde blitt fint. Når jeg nå er inne på det, så vet jeg av flere motiv. Tror jeg må ut på fotojakt snart, det begynner å bli lenge siden.

Snart skal jeg reise sørover. Men ikke til Trondheim, men nærmere bestemt til Kristiansand. Vi leier bil i noen dager og kjører til Farsund. Man er bedt i konfirmasjon og dit ville vi selvsagt være til stede. Men jeg har en bror som også bor der som vi skal besøke. Når vi returnerer tilbake mandag så drar vi tidlig og kan rekke dyreparken før flyet går nordover igjen. Håper den er åpen. Har jo sett masse på tv, men vært der selv? Nei, aldri. Da er det på tide. Man skulle hatt flere dager, men 4 dager holder for vår del. Gleder meg.

Varm hilsen fra
Eva





23 kommentarer:

  1. Kor du e flenk! Tommelen opp for deg. Ja knonkurranseinstinktet er der for oss alle, på en måte. Godt å høre at formen er stigende og at du fungerer. God tur sørover. Ha en strålandes kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, det er jammen meg morsomt! Formen er på tur opp og det gjør så godt.
      Gleder meg til en liten helgeutflukt også! Kvelden skal nytes med å hekle litt på kjøkkenklutene.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Du er virkelig i siget. Kjempeflink! Det er bare å fortsette, så kan du til slutt traske/løpe til Oslo.
    Vi har i dag vært med en gruppe venner på tur i Oslo. En i gruppen har greie på historie og all bygging i Oslo. Så vi beveget oss gjennom 1.000 år av Oslos historie. Veldig interessant. Fra Gamlebyen via Sørenga og Operaen til Akershus Festning. Det snødde, men pytt - hva gjør vel det?!
    Avsluttet med et deilig måltid.
    Apropos gamle hus, det måtte vært gøy å møte et spøkelse! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. For en herlig og historisk tur du har hatt! Historie er så spennende, og moro når en kan mye historie og forteller om gamle bydeler og nyere deler av byen. Men om jeg går til Oslo gjør jeg neppe, men spørs når alle skrittene for 1 år er lagt sammen så skal man jo komme langt.

      At det snør gjør ikke noe, men er det mye vind og snøen fyker da er det lite morsomt! Men godt at du koste deg, og kunne avslutte med et deilig måltid.

      Jeg hadde hvalkjøtt til middag. Nydelig mat. Tro om dagens unge spiser det?

      Har ikke våget meg inn i det falleferdige huset for å se om det er et spøkelse eller to. Men synes det er forferdelig om man ikke skulle få rive det og kunne bygge seg et nytt hus.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
    2. Helt utrolig at de ikke får lov å rive et falleferdig hus. Er det verneverdig?
      Lenge siden jeg har spist hvalkjøtt. Men er nok i tvil om barnebarna ville spise det! Hilsen Tove

      Slett
    3. Vet ikke om huset er verneverdig. Men det er synd at det er blitt sånt.

      Er det ikke hvalkjøtt å få tak i hos deg? Synes det er nydelig mat.
      Tror ikke mine barnebarn spiser det, men mener å huske at mine unger spiste det.

      Synes den er best grillet, med salat til.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
    4. Vet ikke om det er å få i butikken. Lenge siden jeg har sett det. Men kanskje hvis jeg spør etter det at de tar det inn?
      Beste hilsen fra Tove

      Slett
    5. Hvorfor ikke spørre? Om du har tilgang til en slakterbutikk så hør der om de ikke har det. Kan være at den er dyrere hos deg enn hos meg!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Så fint at du er i siget både med gangen og annet.
    Ha en fin tid I Kristiansand og i omegn :)
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Ble 30 minutter på tredemølle, og 1 time på treningen på skolen. Nå er jeg rimelig svett. Men det gjør godt og være i siget. Skal nok kose meg på tur.

      Klem tilbake

      Slett
  4. Står respekt av den innsatsen du gjør på treningsfronten, blir helt imponert jeg :) Men det er så deilig når en kjenner at energiennivået stiger og en klarer mer og mer for hver dag. Er begynt å trene jeg også og må si at det gjør virkelig godt :)
    Ellers liker jeg veldig godt bildene dine, de er utrolig flotte!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anette! Gjør så godt jeg kan og siden man er hjemmeværende med fibromyalgi må man være litt i aktivitet i gjennom dagen. Sitter jeg i ro for lenge så stivner jeg helt. Er godt når formen kommer tilbake. Og jeg håper på en lang tur i morgen siden værmeldingen er lovende. Ikke alltid metrologene har rett så la oss håpe det at de ikke tar feil denne gangen.

      Tusen takk for at du liker bildene, og med snapseed på mobilen blir ikke mobilbildene kjedelige.

      Klem tilbake!

      Slett
  5. Hej Eva och tack för den fina rapporten. Fint att du tränar, det är bra för hälsan och själen också!
    Jag springer mycket och har alltid rört mig och det känns som rätt "medicin" :-))
    Ha en fin helg och en fin tur till Farsund !

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Lasse. Noen liker å gå, og andre igjen å løpe. Man må bare finne den treningsformen som passer for en.

      Blir nok en regnfull helg så i dag står rengjøring på programmet. Skal nok kose meg mye i Farsund, kanskje sommeren er kommet dit i forhold til Nord Norge. Er lov å håpe.

      Fin helg til deg også.

      Varm hilsen fra
      Eva

      Slett
  6. Tusen takk Eva for hyggelig gratulasjon. Jeg vet ikke hvordan du fant ut det?!
    Jeg legger ikke kommentaren ut på bloggen, da jeg ikke vil være så personlig.
    Men det var en overraskende og hyggelig hilsen fra deg! En fin uke ønskes deg av Tove, selv om været hos dere ser ganske så dårlig ut!

    SvarSlett
  7. Hei igjen Eva.

    Flott å se at du er i aktivitet igjen, men jeg må nok se meg slått ned i støvlene av deg nå. Får da gått litt, men det varierer sterkt, kan jeg si. En får vel regne med det i tiden fremover. Men jeg har da noen måtlsom er satt og som jeg tenker å nå. :)

    Håper det fortsetter med fremgangen på alle felter for deg og at sommeren snart tar plass hos dere som hos oss. Flotte og inspirerende bilder, som vanlig og nå etter vaffel spising, tar jeg med kameraet ut på en liten tur. Det har regnet og vært så surt noen dager nå, og jeg har vært nødt til å holde meg innendørs. Har "fabrikken" som jeg må ta hensyn til. Den tåler ikke all verdens regn. Det har det vært til tider nå :)

    God tur og fine opplevelser på turen sørover, Eva. Kos dere og nyt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Om det er en liten trøst har jeg ikke gått mye i det siste. Ble rammet av forkjølelse. Og den satt i og snørrete. Huff. Hater og være forkjøla men av og til kommer den bare. Drar på fredag.

      Håper du får noen fine dager og at sola skinner hos deg også. Slippe regn og sludd som det har vært enkelte steder. Noen har fått mer mens andre har fått mindre.

      Vi skal nok kose oss, håper jeg kommer meg til dyreparken før vi drar hjem.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  8. Imponerende sprek dame du! Jeg prøver å trene akillessenene mine. Det gjør vondt når jeg går, men fysioterapeuten mener jeg må gå mer! Så en sånn klokke skulle jeg ha skaffet meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Går så sant jeg har mulighet til det, men nå har jeg som sagt vært kraftig forkjølet. Men tar det opp igjen når vi kommer hjem igjen fra Sørlandet.
      Slik klokke finner du på G-max, og sikkert andre sportsbutikker. Vi har godt av og være litt i bevegelse.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  9. Du er vel ikke syk? Lenge siden du har skrevet. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Tove.

      Jeg har vært som slakt av den forkjølelsen som rammet meg. Jeg ble satt helt ut, og alt var et slit. Tungt å puste, tungt å røre seg, nesen rant, og det ble mange synd i seg selv dager.
      Håper jeg får ut et blogginnlegg før jeg reiser, om ikke får det heller bli til jeg kommer tilbake.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  10. Hvordan går det med deg? Tenker på deg! Mange hilsener fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Er heldigvis frisk nå, men har vært på Sørlandet på langweekend. Kom hjem sist natt, og nå har jeg besøk. Skal besøke alle dere når jeg får en hverdag og skrevet litt.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!