mandag 6. april 2015

Glem ikke barna dine.

Jeg var som sagt ute i går for å spise middag sammen med min datter og ektefelle på Hellastua. Stedet ligger på Kvaløya utenfor Tromsø. I påsken hadde kafeen åpen og dermed tok vi turen for å nyte deilig middag som bestod av andebryst i appelsinsaus.

Hellastua
Vi kom inn til stinn brakke og fant et lite bord beregnet til to personer, men med en ekstra stol gikk det likevel bra. Bordet ved siden av satt et par, og to barn ca 5-6 år. Mannen sørget for ungene og at de fikk i seg mat mens fruen om det da var fruen og mamma til barna vet jeg jo ikke. 

Hun satt med mobilen i hånden hele tiden. Innom facebook, skrive kommentarer, og chattet tydeligvis med noen. Mannen snakket til henne men det interesserte henne ikke. Hun var helt borte i sin egen mobil verden. 

Maten vår kom på bordet og vi spiste og snakket sammen. Litt lenger uti måltidet ser jeg at nabomannen tar å får på ytterklærne til barna og han snakket til fruen. Ikke et svar fikk han, og dermed strenet han ut. Sikkert for å se seg rundt og få frisk luft. Fruen ja. Hun tok fram en gul kunstig plante som stod i vinduet og satte den foran seg og nå var det SELFIE som stod på programmet. Klart måtte håret ordnes, nesen pudres, og leppene sminkes. Klar ferdig gå for selfie som må deles på facebook, instagram, twitter og hva som enn er av sosiale medier. Hvor i all verden tenker hun overhodet ikke på sin familie? Ektefelle og barn? 

En av de gamle husene på Hella
Jeg kunne selvfølgelig ha filmet hele seansen jeg så for å tegne et mer realistisk bilde, men det er som sagt ulovlig å publisere uten samstykke og derfor skriver jeg det ned. 

Vi som foreldre, besteforeldre, tanter, onkler, søsken og venner. Hvordan oppfører vi oss når vi er sammen? Vi har alle et ansvar. La oss heller gjøre ting sammen enn å bare taste på mobilen og nettbrettet. 

I påsken har jeg hatt barnebarna på besøk, og ingen av oss var opptatt av mobiler og nettbrett. Man snakket sammen. Når gjestene var dratt så var min yngste datter igjen her og da måtte vi ta fram det gode gamle spillet med Yatzy. Jammen var det lenge siden vi hadde spilt. Gøy var det. Og brettspillet Geni. Den er ikke ferdig i en fei. Tok noen timer det, men så gøy vi hadde det. 

Hvordan det gikk med den mamma jeg så, tja det siste jeg så av henne var at hun satt i bilen på vei hjem med mobilen i hånden og ektefellen som kjørte! Stakkars barn sier nå jeg! Gleder meg til Marius dagen, da finner vi på noe helt sikkert. Håper været fortsatt spiller på lag med oss slik at vi får utforske verden i fjæra. I dag regner og blåser det, og jeg er inne å pleier gnagsåret mitt som jeg fikk etter min 8 km lange spasertur i går mens klanen hadde sovnet av etter middagen tidligere på dagen! 

Husk å ta pause i fra mobilen og nettbrettet, og pc og kommunisere med dine nærmeste og ikke glem at barn trenger noen som ser dem, snakker med dem, få trøst, få oppmuntrende ros, klem og masse kjærlighet og omtanke fra sine nærmeste forbilder! Gå frem med et godt eksempel!

Varm hilsen fra 
Eva


14 kommentarer:

  1. Jeg er så enig med deg. Mobilen er i ferd med å overta livet vårt. Iallfall for noen. Det er trist å se hvor opptatt enkelte blir av seg selv og sin verden. Ser av og til unge par som sitter ute på restaurant og skal spise sammen. Men det som ofte skjer er at de begge sitter med hver sin telefonen og er opptatt av å chatte med andre.
    Men heldigvis er det mange fornuftige brukere av mobilen også, som klarer å ihvertfall sette den på lydløs i sosiale fellesskap :)
    Ha en fin mandagskveld!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig å høre i fra deg igjen Anette! Hvor trist. Tenk å spise ute med kjæresten og bare være opptatt av mobilen. Min mobil er på lydløs hele tiden. Ringer opp om jeg vet det er en viktig samtale, og har anledning å ringe opp om det er kjente. Ukjente blir ikke oppringt, selgere blir blokkert. Men når jeg er ute så meg får man ikke tak i. Jeg har kontroll over mobilen, mobilen har ikke kontroll over meg.

      Det er mange som er fornuftige ingen tvil om det. Ha en fin mandagskveld du også!

      Klem tilbake

      Slett
  2. En veldig viktig blogpost.
    Vel overstått påske

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant. Veldig viktig og belyse. Jeg blir helt oppgitt over hvor mye mobilen styrer over livene våre. Man må jo sette ned foten og se barna sine i det minste!
      Vel overstått påske til deg og dine også!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Absolutt enig! Intet galt med mobi og data i seg selv, men for noen har det tatt aldeles overhånd.. Ha en fin kveld Eva!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg der. For noen har det tatt helt overhånd! Ha en fin uke Anita!

      Slett
  4. Ord til ettertanke det Eva- og det er noe vi bør og må tenke på. men hun dama der tok den jo helt ut da. Skillesmisse neste :)

    Ønsker deg en strålende flott ny uke

    Gode klemmer fra sørøst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det bør vi tenke på, og enig dama tok helt av. Hvem vet, kan jo ende i skilsmisse. Men synes veldig synd i ungene.

      Ønsker deg en strålende fin uke!

      Klemsiklem til sørøst.

      Slett
  5. Det er noen som ikke kan la være i to sekunder. Jeg tror de kommer til å angre etterpå. Men det kan ta tid..
    Mange har nok litt lett for å la mobiltelefoner og data ta større plass enn nødvendig .
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror nok mange kommer til å angre senere i livet, men da kan det jo være for sent. Tror man bør begrense bruken og være mer sosial med familien og barna sine.

      Klem tilbake

      Slett
  6. Det er jo helt tragisk lesning, men dessverre, akk så aktuelt... Jeg har sett mange slike tilfeller. Kjærestepar på date - mer opptatt av telefonen enn av hverandre. Eller som et vennepar av oss, hvor man kan sitte midt i en samtale - hvor plutselig vennen vår svarer helt borti natta. Da har han svart på en telefonoppringing midt i samtalen vi hadde..!
    Selv blir jeg vel snart tvunget ut på Facebook av kjeden jeg jobber i, da butikkene skal ha profiler. Og for å drifte den må jeg ha privat profil! Idioti sier nå jeg.
    Ha en flott uke!
    Klem fra sør.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet jo at du ikke er videre begeistret for facebook, men må man for å promotere butikken må man nok det. Er jo ikke sagt at du sitter pal der vet du!

      Har sett og hørt folk svare i hytt å pine midt i samtalen fordi de et øyeblikk enten sjekket sms eller svarer på telefonen. Irriterende er det. Men heldigvis er det dem som har full kontroll og ikke la alle de digitale ta styringen over livet.

      Leste en artikkel hvor en 17 åring hadde problem med nakken fordi man hadde sittet bøyd over telefonen så lenge og eller nettbrettet. Tragisk rett og slett.

      Ha en fin uke du også.

      Klem tilbake!

      Slett
  7. Vi hadde besøk av "voksne" barnebarn på fjellhytta i påsken. Der var det hverken nettbrett eller datamaskin. Litt Iphone, men ikke mye. Vi spilte firemanns whist og andre spill, og hadde det kjempekos. Den damen du fortalte om kan vel ikke fortsette å oppføre seg slik hvis hun skal beholde mann og barn. I så tilfelle er han dum som ikke slår i bordet, om ikke annet så for barnas skyld! dette har tatt helt av for mange dessverre!
    Vi kom hjem fra fjellet i dag etter deilige dager med skiturer og hyggelig samvær. Flott føre og deilig vær. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel overstått påskefeiring Tove. Hvor koselig dere har det på hytta med voksne barnebarn og spill. Gode samtaler også kan jeg tenke meg.

      La oss håpe at mannen slår neven i bordet og sier klart og tydelig i fra at slik kan det ikke fortsette. Jeg synes det var fælt å se på, for ungene var jo lei seg. Dessverre har det tatt av for mange og når man innser at man har brukt for mye tid på ting man ikke burde da bør man ta en lengre pause.

      Været her i påsken var brukbart, men dårlig med skiføre fikk jeg høre. Nå har man vind, regn/sludd og det skulle man visst ha gjennom uka. Blir lite gåing ute når det er sånt, men får ta det igjen når det blir roligere værtype igjen.

      Ha en fin uke.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!