søndag 15. mars 2015

Tilbake igjen

Nå har jeg hatt lenge nok pause og magen er langt mye bedre nå enn tidligere. Bare en dag igjen med de kvalmende pillene. Sliter man generelt med mye kvalme er de søte appelsinene virkelig gode, og det har hjulpet godt på.

Det har vært mange dager med omtrent dårlig vær og da har man holdt seg innendørs. Med form som ikke var særlig god orket jeg ikke så mye i hverdagen.
Mannen hadde en stri måned på arbeid med en forkjølelse som ikke ville gi slipp, og han slet med pusten. Han fryktet for at det var kolsen som herjet. Vel hjemme beordret jeg han til lege for jeg trodde at det var lungebetennelse. Det hadde jeg rett i. Slett ikke bra å jobbe når man er forkjølet og sliter med kols i tillegg. Nå går det heldigvis mye bedre, og han skal på kontroll så får man høre hva lungelegen kommer fram til.

Jeg hadde tre behandlinger med laserakupunktur og skal tilbake 1 april, og det er ingen spøk. Nye målinger skal taes, og en ny kur for og bygge opp tarmen starter. Kan si at jeg har kvittet meg med en del kilo. Det er ingen ulempe akkurat. Jeg skal nå komme til et helt nytt lokale og gleder meg til å se. Kan tenke meg at det er blitt pent.

I de siste dagene har det regnet veldig og mye av snøen vi hadde har tint vekk. Stæren kom til fuglebrettet 6 mars.

Stær

Her har den satt seg i syrinbusken, og ser jo riktig sint ut. Kanskje det var for lite frø og at han eller hun var for stor til å komme seg inn i selve fuglehuset. Åpningen passer best til meis og spurv.

Tjelden er også sett enkelte steder og da er det også et godt vårtegn. Den lange mørke vinteren skal man legge bak seg. Jeg gleder meg til å kunne vandre langs veien igjen. Elgen har holdt til der jeg pleier og gå og da holder jeg meg inne. Møtte fire stykker da jeg kjørte til butikken. Var jo nesten nære på å kjøre på den. Det gikk heldigvis fint, og det er litt skummelt å møte den enten om man går eller kjører. Ingen av oss har vel særlig lyst til å møte dem. Heldigvis har vi en facebookside om varslinger og hvor man skal være litt oppmerksom når man kjører og går! Jeg har som sagt elgskrekk og vil ikke møte på veien!

Jeg har hatt dager med stor lystighet over hvor mange turister som kommer nordover. De fraktes rundt i minibusser. Det jaktes på nordlys, naturopplevelser, osv osv. Det jeg opplever er full stans midt på veien og turister som stormer ut uten å se seg hverken til høyre eller venstre. De fotograferer alt de ser og opplever. Men det jeg undrer meg på er de lokale sjåførene og hvorfor de ikke kan parkere litt trygt enn å skape så mange trafikkfeller. Jeg kom i 80 og holdt på å meie ned en flokk, og takk og pris at jeg klarte å bremse ned og foreta en livsfarlig forbikjøring oppå en bakketopp i en slak sving. Var med livet som innsats følte jeg.

En gjeng turister
Her var lasset kommet ut av bussen, og like ovenfor ligger det en gård og hvor de driver med hester. Er nok en kjent situasjon for alle oss som elsker fotografering, men husk til neste gang at man setter bilen eller bussen på en møteplass, en busslomme og ikke være til hinder for andre. Jeg har sett så altfor mye at man føler hjertet er oppe i halsen fordi jeg ikke vet hva jeg møter på neste gang!


Hva fotograferes her?

Hva de fotograferer her vet jeg ikke, det er vel noe på veien og i grøfta og som kjent motiver finner man overalt om man bare bruker øynene med seg.

Har fått en dag med en lengre spasertur og det var nydelig vær den dagen, men ikke senere som sagt. Tok noen bilder med mobilen for den var det eneste man hadde tatt med. Når man bor i en bygd er det ikke så mange motiver langs denne veien, og tenke kreativt får jeg heller gjøre en annen gang. Jeg passer fortsatt Marius hver onsdag og det er våres skikkelige kosedager. Nå venter vi i spenning på en pakke i fra posten om et nytt spill som vi har lyst og prøve oss på. Sjekk ut nettsiden SPILLSKRINET og ser dere spillet Buuuh? Gjett om vi gleder oss. Nå har jeg ikke kjennskap til nettsiden men håper og tror at de er seriøse fordi jeg glemte å sjekke opp først. Sånn blir det når vi er ivrige! Brettspillene må komme til heder og verdighet igjen.

Nydelig utsikt mot horisonten
En ting til jeg må fortelle så har vi kjøpt en liten bruktbil. Mannen skal bruke den til å komme seg til og fra fiskebåten. Jeg slipper å kjøre over fjellet i all slags føre og dårlig brøyta veier og speilholke. Det er en to seter, og med god plass til fiskekassene bak i bilen. Veldig praktisk. Så lenge han husker å ta med seg husnøkkel slik at han kommer seg inn i tilfelle jeg ikke er hjemme. Var å hentet den på fredagen og bilen står i mitt navn. For første gang eier jeg en bil som jeg ikke har prøvekjørt en gang! Gjett om jeg fleiper om at bilen er min. Må vel prøve den men den blir og føles veldig liten siden jeg er bedre vant med den store. Svigerdatter kaller bilen for blåbæra. Siden den er liten, litt rund og blå turkis på fargen. Kjært barn har mange navn som sagt.

Jeg har vunnet en Give Away hos Monicaslykke snakk om jeg ble overrasket. Har ikke som vane og vinne noe, og dette var moro! Besøk gjerne nettsiden hennes for den er utrolig flott.




21 kommentarer:

  1. Korselig å høre fra deg igjen. Vi har også hatt slik forkjørelse/influensa i to omganger, det er slitsomt.
    Kan undre seg på hva turistene fotograferte, men de var kansje på fotokurs?
    Nydelig fuglebilde!
    Ha en flott dag, her er det sol og bart på bakken!
    Herlig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Forkjølese/influensa er noe herk! Sannelig om jeg vet hva de fotograferte, kanskje det var et fotokurs men det så ikke slik ut. Er håpløst og komme nær stæren når man er ute, men i fra stuevinduet går det godt an. Deilig når sola er fremme og det tiner unna. Herlig. Men påsken er ikke langt unna og jeg som håpet på aking i bakken med barnebarna men der er snøen nesten borte.
      Nyt våren så godt du kan.

      Slett
  2. Du verden, bileier?? Til lykke med blåbæret.
    Håper et blir i orden med deg .)
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jupp. Tenk og være bileier uten å ha prøvekjørt. hi,hi. Fine blåbæret.

      Blir bedre dag for dag, herlig. Klem tilbake!

      Slett
  3. Alltid hyggelig å lese dine ord om sykdom, vær, mennensker, opplevelser og inntrykk! Håper magen din blir finfin nå så du kan være ute og nyte den gryende vår. Morsomt med et blåbær i gården da! Ha det fint videre og ta vare på deg selv. Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt av hvert hos meg ser du. Magen fungerer bedre nå, men må jo fortsatt holde meg unna visse ting. Men har funnet gode erstatninger så det går fint. Kan sikkert smake et stykke kake når kuren er helt avsluttet, men da er jeg vel avvent helt fra det søte.

      Blåbær er godt å ha i gården, helt klart. Så får jeg ha den store bilen i fred, den er bedre å kjøre i helt klart!

      Klem tilbake!

      Slett
  4. Godt du er tilbake i drift igjen. Krysser fingra for at kroppen virker bedre og bedre. Dagene blir lengre og smått om sen kommer våren, også i nord. Her er det kaldt enda, men sola varmer når man er i le. Det er deilig.
    Ha en flott søndag videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk, det er deilig å kjenne at man fungerer igjen Og jeg har tro på at jeg blir frisk igjen selv om det tar tid.

      Var 10 grader hos oss i formiddag og har man hatt en utegrill så har vi garantert grillet i dag. Vi gav den bort den vi hadde, så vi må gå til anskaffelse av en ny!
      Våren er kommet hit, stæren er her, og tjelden likeså. Sola varmer godt om man sitter i le for en kald vind helt klart.

      Ha en fin kveld du også!

      Slett
  5. For et nydelig landskapsbilde på slutten her! og staren! den er det lenge siden jeg har sett! nydelig! :) ja si meg, hva er det de er så ivrige på å fotografere der i veikanten?? og det ser også vitterlig ut som en har Deg i fokus?! :))
    Godt dere begge er friske igjen. Gratulerer med bil! men du må da prøvekjøre den!!
    klem fra meg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Viola, det siste bildet er tatt med mobilen, og de andre med kompakten med lang zoom. Kan hende de så meg, men det tror jeg ikke. Jeg var nok for langt unna. Aner ikke hva de fotograferte i veibanen og i grøfta. Kan jo hende at det var et fotokurs men det tviler jeg sterkt på mest på grunn av bilens plassering og strømming ut og i alle retninger. Her er forkjørsvei så det er ikke bare å parkere sånn heller og holde på.

      Skal prøvekjøre bilen, men det blir bare en kort tur helt sikkert. Ja, er glad for at vi er så mye bedre og nå er våren er i allefall, det føles sånn.

      Klem tilbake!

      Slett
  6. Sliter her med kommentarene Eva. Men det vet du.

    Først. Einstein kunne helt sikkert ha vært fra det høye, trivelige og til dels lunefulle nord. :)

    Fint å se deg igjen i aksjon og med tanker om at det går likar no i bakgrunnen. Skulle ha skrevet en god del mer, men det får komme senere. Dagen har vært helt fantastisk her. Fra gårsdagens 100 - 200 meter på over en time til dagens fire timer (vel) ute til fots og ca 5 kilometer. Utrolig for meg og omgivelsene..

    Det eneste som gikk galt, var at jeg rotet litt, slik at den ikke ble registrert som den skulle. Så da er det på en ny tur i morgen og samme ruta. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. :)

    Sender tanker til en "kollega" med kols. Gode tanker. Håper det går den rette veien, eller stopper mens veien er så pass rett.

    God natt og fin uke, så kommer jeg sterkere tilbake igjen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes det er merkelig at du har problemer med kommentar. Begge dine gikk inn. Det ene merket anonymt og det andre med navnet. Jeg slettet den ene siden det var samme tekst!

      Herlig at du har kommet deg så og funnet formen igjen. Håper det ordner seg når du går ruta i dag, og jeg fant nå også ut med min duppe dings.

      Blir med mannen til byen, og krysser fingre hos legen. Skal på Egon etterpå for lunsj. De har mye sunt som jeg kan spise. Og det man ikke vil ha sier man bare fra om.

      Skal på trening i kveld, og når jeg løper så takler jeg det bedre nå enn tidligere. Laser akupunkturen har forbedret en del på astma. Det er jo bare fint.

      Einstein han var nok og forblir utlending og kanskje med norske aner. Hva vet vi.

      God tur til deg og meg i dag.

      Klem til herren i Trøndelag.

      Slett
    2. Den grå herren i Trøndelag bukker pent og takker for alle gode ønsker. Skal være litt forsiktig med å ta i for hardt, men nå går både jeg og mer til så det suser. Jeg suser villig med. :)

      Ikke vet jeg hva som gjør det med kommentarene, men fortsetter slik jeg. Så får du bære over med mine mange og slette de som trengs. Velg ut den beste da, om det skulle være forskjeller. ;)

      Krysser fingrene med deg jeg, Eva. Og dere, selvfølgelig! Jeg håper å tror at vi alle i "klanen" går bedre tider i møte og har gjort oss ferdige med formørkelsene for ei god stund fremover. Vi retter ryggen og tror på det, er mitt forslag.

      Ei god helg til dere alle sammen fra byen med folket som ikke vil skryte, og fortelle hvor de bor. :)

      Slett
    3. Skjønner ikke bæret med kommentarene og at det skal bli sånn, men har slettet og tatt den som er mest korrekt.

      Går heldigvis mye bedre og formen er stigende både hos mannen og meg. Jeg var på trening to ganger i denne uka og skal nå kose meg med en kopp kaffe før jeg går ut å vandrer og drar mannen med meg på tur. Vi får gå i hans tempo det er det beste.

      Godt at det går fremover med deg også, og byen du sikter til er en av Norges beste og koseligste byer. Tror jeg må tilbake en gang men spørs når.

      Ha en fin, fin lørdag du med!

      Slett
  7. Hei igjen, og takk for fin kommentar på bloggen min. Ja, du får ta deg en tur med denne lekre båten. Virkelig artige farger i interiøret.
    Som jeg sa i mitt svar, hyggelig at du er tilbake i skrivemodus. Vi kom tilbake fra fjellet i går etter fire herlige dager på Fjellhytta. Et aldeles eventyrlig vær de tre første dagene, og flott skiføre.
    Her oppe har vi mange spill av ulike slag. Våre tre barnebarn var alltid med oss i alle vinter- og høstferier, og det har blitt mange spill. Men aller mest, firemanns whist. Det er kjempegøy. Håper spillet du har kjøpt er artig.
    Fortsatt god bedring! Med fargeglade vårhilsener fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Man får se hvordan det klaffer. Jeg vil jo gjerne ha tatt turen med det får være mer vår og litt varmere vær. Vi har jo mye som skal gjøres her hjemme når våren er kommet for fullt, og et hus som skal males og en terrasse som skal bygges. Håper det blir noe av.

      Kan tenke meg at det er koselig og være på hytta, gå på ski når været innbyr en til den aktivitet. Brettspill er gøy, og nå har jeg fått det nye i hus. Onsdag tester vi og jeg er spent på om han blir og like den. Håper og tror det!

      Fin lørdag til deg også!

      Vårhilsen fra Eva

      Slett
  8. Godt å høre at du er tilbake i form igjen, hyggelig lesing! Ha en riktig god helg, her er det regn igjen, da er det godt å gå i hi, med fyr på peisen og strikketøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Formen er langt mye bedre nå. Og her nord skinner sola og man skal ut å spasere litt i god været. Merket godt solformørkelsen i går, og fra og være veldig lyst ble det nesten skumring. Men jeg så heller på tv for å beskytte øynene.

      Kos deg med strikketøy og varme på peisen!

      Vår hilsen fra Eva

      Slett
  9. Bare innom for å sjekke og melde meg. Benytter anledningen til å ønske deg en riktig flott uke med stor fremgang og mindre snø. ;)

    SvarSlett
  10. Jeg ønsker deg en god, gul og solfyllt påske!
    Her i Oslo gikk våren over til vinter torsdag morgen. Har ikke sett maken til snøvær.
    Jeg kom meg heldigvis av gårde med første fly til Ålesund der jeg skulle holde foredrag. Hadde jeg bestilt et senere fly hadde jeg antagelig ikke kommet frem, for flyplassen ble stengt. Kom meg også hjem da jeg skulle, så jeg var virkelig heldig.
    Alt godt ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. God påske til deg og dine! Hvor flott at du kom fram og at du kom deg hjem også. Det har jo vært fullstendig kaos på dine kanter. Men håper det går mot normale tilstander nå!
      Du var virkelig heldig. Leste i avisen om at SAS hadde satt opp busser fra Tromsø til Oslo til uheldige passasjerer.

      Så får vi håpe at hele landet får nydelig påskevær!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!