fredag 6. februar 2015

Godt forberedt til stormen "OLE"

For noen avisskriverier og værmelding man har fått i de siste dagene. Nå er det altså en mann som skal rasere landet vårt!

Jeg er fortiden gressenke, og jeg liker meg ikke alene hjemme når været skal oppføre seg sånn. Vært på butikken å handlet slik at jeg ikke skulle sulte når strømmen går. Det er jo ikke lenge siden det var et strømbrudd som tok hele Nord Norge. Det kan skje igjen.

Glemmer aldri den høsten i 1998 da man bodde på Børøya som ligger like utenfor Stokmarknes i Vesterålen. Trodde huset skulle fare avgårde for det knaket noe faretruende og vi hørte et kraftig brak. Like etterpå ringte det på døren hvor naboen kunne fortelle at i orkankastet hadde vinden røsket parabolen ut av veggen og jeg måtte skynde meg ut for å berge den før den fòr på veien og kunne treffe både folk og fe. Det var krefter, men det jeg ikke husker er hva den orkanen het.

Denne som kommer nå heter altså OLE, og nå har de jo hatt både kvinne og mannsnavn på stormer og orkaner. Men tror dere at jeg blir oppkalt? Ikke i det store hele enda jeg kan bli sint jeg også.

Har ladet ledlommelykten, mobilen, og nettbrettet. Fylt opp rikelig med ved inne, og i vedkassen som jeg satte i gangen. Kosten og spaden har jeg satt bort slik at ikke vinden skal få tak i dem. Også sikret søppelkassen. Vinden skal visst komme i natt eller i morgen tidlig. Med andre ord, godt forberedt. Får håpe jeg får sove til natten.

Om dere ikke ser liv noen steder har jeg neppe internet. Kommer meg inn på mobilnett, men bruker den for å oppdatere meg med jevne mellomrom. Skal jo ikke bli fri for strøm på mobilen.

Jeg har hatt en tøff uke med denne renseprogrammet for matintoleranse og magen slo fullstendig krøll på seg og man har bodd på do i perioder. Når jeg er ferdig med kuren i løpet av 3 uker har jeg vel kvittet meg med noen kilo. Ikke godt å vite for kroppen reagerer på mange måter. Jeg har funnet fram til noen knekkebrød og pålegg jeg kan spise, i tillegg til smoothie. I dag laget jeg en som bestod av juice. Gulrot, spinat, og ingefær. Saften av disse la jeg oppi blenderen, og helte oppi ananas, litt saft av en sitron, og en solid neve med frosne skogsbær. Voila hadde jeg en sunn drikk til lunsj, som renset litt i kroppen også, og i tillegg smakte ganske bra.

Fargen var litt mer rød enn hva det vises på bildet. Jeg har det bra, og forkranser meg innendørs til det verste uværet gir seg. Kan jo hende at vi ikke får så mye vind, og mannen er trygt forankret i fiskebåten der de er tre stykker ombord. Han har sett til våres båt, og gjort sine forholdsregler med den. Skjer det noe med den så er den både sikret på beste måte, og man har forsikring.

God helg til dere alle, og husk på at vi står hainn av!




14 kommentarer:

  1. Jeg tror jeg vill komme med en liten anbefaling. Det finnes noe som heter Powerbank til mobiler og slikt. Egent oppladbar dings som kan brukes til å lade nettebrett eller mobiltelefoner. Kjekt. Jeg har en som jeg drasser på, i tilfelle jeg ikke skulle kunne lade opp mobilen.

    Klart du står han av :)
    Klem fra sør.

    SvarSlett
  2. Takk for tips. Jeg kan lade mobilen når jeg tar en lengre biltur. Men skal se hva jeg finner for det er jo kjekt til mobilen og nettbrettet.
    Det har sluttet å snø, men det er varmt ute. Mildt og 2 varmegrader. Blir spennende om det slår til i løpet av natten eller i morgen tidlig.

    Klem tilbake.

    SvarSlett
  3. Hei Eva
    Og igjen takk for visitten og kommentaren.

    Det er krefter som er ute å går, når Ole, Hilde og alle disse besøker oss. Når det gjelder å bli oppkalt så kan ikke vi regne med det. Til det er vi alt for avbalanserte og med begge føttene på bakken. :)

    Vi er spente her også på om det blir som advart, men nå ser det vel ut til at vi ikke blir så ille berørt. Håper det. Fikk nok i fjor vi, med hytta og all den jobben der. Og skadene. Vi krysser fingrene for hele landet vi, spesielt for Nord Norge og Trøndelag. Litt patriotiske må en da få være, i sene nattetimer. :)

    Fortsatt fin helg, Eva. Og fine og lett levelige dager fremover. ;) Utenfor do,

    SvarSlett
    Svar
    1. God morgen og her har man sovet godt gjennom natta. Frisk bris ute nå, og jeg fikk inn morgenavisa. Ole er visst ventet til ca kl 15. Skal sørge for å varme opp middag i god tid, og ordne kaffe på termos. Og kan lese en god bok mens han raser i fra seg og tar strøm og annet. Mest spent på om han tar drivhuset. Vi får se.

      Krysser fingre og tær for at man går klar. Kos deg med lørdagen du med.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  4. Lykke til med været og OLE. Vi merker faktisk litt til den her på Hamar også, ved at det ble helt mørkt og haglet kom en kort periode.

    Lykke til med alle utprøvningene og rensing av kropp, det høres ikke mye morsomt ut!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk, det er stille før stormen her. Har ordnet kaffe på termos sånn i tilfelle. Laget juice, og skal varme meg tidlig middag. Det går seg til jeg vet hva jeg må holde meg unna. Men har funnet knekkebrød som metter godt, og middager koser jeg meg med.

      Kan tenke meg at dere merket litt av Ole. Sies at det slår til i 15 tiden, og jeg skal ingen steder. Koser meg inne og har det godt og varmt.

      Ha en fin helg du og dine også!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  5. Hei Eva - håper det verste er over! Gikk det bra? Her i Oslo hadde vi et nydelig vær i går med bare litt vind. Så det er store forskjeller i dette landet.
    Håper du har det bra på morsdagen. Jeg sender deg noen vakre blomster på bloggen min.
    Lykke til med helsekuren! Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tove!

      Kan jeg si at media hauser opp dette været? I alle fall traff Ole deler av Nord Norge. Vil tro at Lofoten fikk det verste, og han mildnet noe før han traff Tromsø. Broa ble stengt vindmåleren viste da 31. Kommer også an på vindretningen og i går traff den ikke noe hos meg. Hørte ikke vinden en gang. Strøm hele tiden, den var borte i 5 min. Det var det hele. Men vi er neppe ferdige med lavtrykkene det kommer mer.

      Hatt det fint på morsdagen. Skrevet om det på din blogg. Tusen takk for vakre blomster. Hadde ingen kake her, men kost meg med god middag, og smothie. Jeg har vært mye kvalm i dag, og kastet opp en gang. Men det gav seg fort. Bytur i morgen.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  6. Heisann! Skulle avslutte kvelden - og så hilsenen fra deg. Håper du har hatt en fin dag. Jeg glemte den rent bort i formiddag. Har fått hilsinger fra begge sønnene - og barnebarnet Saga. Fikk servert deilig middag av Herren i Huset.
    Våren har jeg juksa med. Forsythiaene har først vært inne, så ut for å ta bildet!
    Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor flott at det ble en fin morsdagsfeiring på deg! Du hadde jukset. ikke dumt. Ta med ut for å ta bildet smart.

      Uken har vært fin så langt!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  7. Har tenkt på deg der oppe- og skulle vært inne på kakl... men influensaen har slått meg ut og da er det facebook som det bare har vært ork til. Men du så ufint- har det ikke vært et eneste uvær oppkalt etter deg ? Når alfabetet har gått rundt så får vi inderlig håpe at Eva også kommer- men tenkt om Eva kommer med fin vær , eller det vakreste nordlys. Ja det er nordlyset Eva er :)

    Håper det går bedre med magen din og at været roer seg.

    Gode klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, og huff ikke noe festlig med influensa. Tenker nok du stikker innom når du er blitt frisk. Man gjør bare det nødvendigste når formen ikke er helt på topp.

      Kan heller bli oppkalt og bringe med meg godt vær og nordlys! Takk for gode ord Monica.

      Magen går det bedre med, men matlysta har jeg mista for lenge siden. Vekta krymper.

      God bedring og varm klem tilbake til Monica.

      Slett
  8. Heisann Eva, blåsten vil ingen ende ta hos dere ser det ut som. Vi har jo bare vært i ytterkanten. Likevel har det vært harde tak. Måtte ta inn ting fra verandaen.
    Slumreteppe ja... har tre underveis, ett av dem er bestilling fra yngste sønnen.
    Lappene er ennå ikke mange nok... strikkinga har overtatt!
    Håper kuren din hjelper for maven og kroppen forøverig- ikke greit å være i ulage, så vi krysser fingrene for deg ;:OD)

    SvarSlett
  9. Håper du sto den av? Olè--Olè, sier jeg!!!! Vi fikk litt vind også, men det var bare som en baby-Ole å regne. Håper formen din kommer seg utover. Jammen har du litt å stri med. Lykke til med forsettelsen. Klemsiklem :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!