mandag 5. januar 2015

Viktig at vi beveger oss mer..


Jeg leste innleggene til Vilt og vakkert om at hun fikk en ide i fra meg om å starte opp med å bevege seg mer i dette nye året. Les framgangs måten hos henne, og det er virkelig en god ide og som jeg skal følge opp så godt jeg kan. Kanskje flere får inspirasjon og får lyst til å bevege seg mer?

I dag var det for meg første søndag i dette nye året og jeg valgte å la bilen stå og kle meg riktig godt når jeg skulle til strikkekafe. En spasertur på ca 15- 20 min en vei. Det gjorde godt for tankene og kroppen å lufte seg.

Hadde med meg heklingen mens alle damene rundt meg strikket. Men om man ikke gjør noe av det andre så kan man komme bare for praten sin del. Litt viktig og være sosial og bli kjent med andre, et flott tiltak jeg er med på så godt det lar seg gjøre.

I uke 3 starter treningen igjen og vi har da to dager i uka og det blir jevn trening, og i tillegg til det skal jeg prøve å gå litt mer de dagene jeg ikke trener. Om været er for ille, har jeg en flott tredemølle som jeg skal bruke mer. Noen kilo opp i julen ble det men det tenker jeg forsvinner ganske så fort.

Lys i mørketiden
Siden været var så fint fikk jeg tatt et bilde med mobilen da jeg gikk hjem. I neste uke forsvinner nå all pynten, og det kunstige juletreet pakkes ned. Jeg er så skuffet over julestjernene jeg kjøpte noen dager før jul på OBS men de varte en kort stund. Neste gang kjøper jeg et kunstig julestjerne og pakker den vekk og tar den frem når det er jul igjen. De ekte plantene tåler ikke kald trekk, og helst ikke stå i vinduskarmen. Jeg hadde satt en på spisebordet og den andre på skjenken. En kunstig er tingen, så slipper man å tenke på at planten skal vannes.

Da jeg kom hjem i fra strikkekafe, oppdaget jeg at det var kommet mail. Timen for mat intoleranse test var satt til mandag, og det skjedde i dag. Et lite stikk i fingeren var det som skulle til. Og det ble sendt i dag. Tar nok 2-3 uker og når hun har fått resultatet blir jeg innkalt til et nytt møte og vi setter opp en plan. Litt lang ventetid, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

I kveld gikk jeg ute i kulda - 10, og heldigvis hadde jeg kledd meg riktig godt og frøs ikke. Det var en herlig tur og det gikk fort hjemover og jeg ble god og svett om jeg skal si det selv.

Varm hilsen fra
Eva

 

15 kommentarer:

  1. God kveld Eva, eller god natt blir det vel.

    Viktig med bevegelse og sosialt samvær, noe vi begge vet, men som en så lett glemmer. Jeg skal bare... :)

    En kan godt finne seg alternativer til den vanlige trimmen, når gradene blir for blå og snøen er vanskelig å gå tur med. For ikke å nevne isen. Her i gården har trimsykkelen hatt det alt for godt, inntil for et par måneder siden. Nå må den jobbe for husrom og plass. Men trim er så mye mer enn bare å røre på seg. Jeg sa det forresten til kona for en times tid siden, at nå må jeg ta meg sammen og forsøke å komme meg litt ut igjen. Det er en del av kroppen som skriker etter det, tror jeg. Og når den skriker, gjør det ofte vondt. Du kjenner til en del av det. :)

    Håper at du får orden på dine utfordringer snart, slik at det nye året skikkelig kan tas i bruk, slik du vil. Så håper jeg at postingen av denne kommentaren går bedre enn den forrige, for ca ti minutter siden. Den forsvant i det blå, men jeg tror ikke kuldegradene har noe med det å gjøre. :)

    Håper natta blir bra og at søvnen tar skikkelig tak i deg, det gjør underverker på så mangt. Og så blir det så mye lettere dagen etter, å gjøre det en har lyst til. ;) God natt, god dag litt senere på dagen og ei riktig fin uke til deg.

    Takker med det samme for din trofasthet på bloggen min, etter så mange år. Det setter jeg stor pris på. Forsøker nå å komme inn i rutinene med å besøke mine faste som jeg følger, litt problemer i startfasen, men det går nok bra etter hvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner godt at du er B- menneske Karl.. Parkert og stuvet vekk trimsykkelen. Men en liten økt hjelper så klart på. Du og min mann har kols og da er det viktig at dere ikke gror helt fast i stolen. Mannen har bare 65 % lungekapasitet. Han merker det fort om han skal gå fort eller om det er ekstremt kaldt. Men man gjør jo hva man klarer. Vi er jo ikke idrettsstjerner. Synes jeg føler meg lettere i dag faktisk.
      Blir snart en liten tur ut igjen, og Marius kommer til meg i morgen. Han er hver onsdag etter skolen.

      Klart jeg er innom bloggen så godt jeg kan, og det er godt å se at det er litt liv der igjen. Du kommer nok inn i rutinene igjen, og vil man ha pause så er det lov vet du.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Så glemte jeg selvfølgelig å få med at jeg likte dette bildet godt. Skikkelig bra! Det gir meg tanker om at jula går så alt for raskt over, selv om jeg egentlig synes det er godt å komme i normale former igjen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant, jeg falt jo helt i staver over motivet som dukket opp. Fatte og begripe at man stresser sånn før jul før den liksom er over igjen i samme farta. Nå skal hverdagene nytes. Godt og få normale former i hverdagen igjen.

      Slett
  3. Høres ut som en god ting. Trene må vi, om så bare ved å gå turer. Godt å bevege seg. Ja da, jula har bydd på mye god mat, så nå er det tilbake til normalen. Jeg rydder vekk i dag og mine julestjerner er like vakre. Jeg kjøpte en diger en for noen år siden, klipte den opp i en og en stjerne og satte dem i blomsterpottene mine. Jeg pynter alltid med litt edelgran og glitter, og mer enn en gang har jeg fått overraskende utrop om hvor flink jeg er til å stelle julestjerner!!! Jeg tåler ikke de ekte så godt, så kunstige er et flott alternativ. Håper du snart får orden på matintoleransen din og kan møte året med friskt mot. Klem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør godt med turene, og jula byr på mange fristelser. Jeg for min del måtte holde meg unna appelsiner, og klementiner for det trigger min eksem. Men jeg koste meg med en som mannen skrelte, og la opp båter på tallerken, og med gaffel til. Og vips kom utslettene så da vet vi det.

      Du er så kreativ og pynter så flott at jeg skjønner godt at julestjernene er like vakre. En flott ide faktisk. Kanskje jeg får gjøre noe lignende. Må forberede meg i god tid før neste jul.

      Er veldig spent på resultatet av testen, men det vil gi svar på alle mine plager. Blir spennende med kur, og jeg er ved godt mot. I dag laget jeg juice av grønnsaker, og fulgte oppskriften. Smakte litt uvant, men det var i grunnen ikke så verst.

      Nå er det på tide med litt lunsj, og jeg skal gå tur snart. Været er fint - 3 grader i dag.

      Ha en fin uke.

      Klem tilbake..

      Slett
  4. Så flink du er både til å gå og å hekle! Lykke til med prøven. Det blir spennende! Hilsen fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tove, i de siste dagene har det vært ruskevær og da har jeg holdt meg innendørs. Men tre turer denne uka er bra til meg og være. Blir spennende med prøven, må vente ennå en stund før resultatet kommer.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  5. Turer når jeg kan. MED BRODDER. Det er håpløst glatt der hvor jeg vil gå og for traurig å gå der jeg kan gå, når jeg kan gå. Men en liten tur i ny og ne blir det ork til :)
    Klem fra sør med ønsker om masse og god søvn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Brodder eller piggsko er nok kjekt å bruke der det er glatt. Men bedre å gå når det ikke er farlig for liv og lemmer vet du, og en liten tur om ikke annet til postkassa får man ork til.

      Klem tilbake! Sov godt i natt, men ikke natten før.

      Slett
  6. Heisann!
    Bra Eva!!!!
    Jeg gikk kun hjem fra jobb i dag, 20 min rask gange. Pleier å gå fram og tilbake, men siden sønn og mann skulle med bil samme vei til samme tid og jeg hadde en veske ekstra, så ble jeg passasjer. Det er et unntak!
    Godt å gå den turen to ganger om dagen, får frist gruffet av seg og klarna tankene.
    Som du ser starter det nye året med uregelmessig blogging. Har fått bukt med abstinensen nå når jeg la bånd på meg sjøl om bare utendørsbilder - og da blir det naturligvis færre.Kanskje jeg kan legge ut situasjonsbilder fra turen til og fra jobb? Nye ideer dukker stadig opp.Men nå er det ikke noe mål i seg sjøl å blogge hver dag. det er jo nettopp denne ufrivillige trangen jeg vil til livs. har jeg ikke noe fornuftig på hjertet, la være å blogge - det er moralen ;:OD).
    Godt de har tatt knekken på terroristene i Paris... Jeg verner veldig om ytringsfriheten, men vi må tenke oss om også - å finne en balanse. Er ikke villig til at uskyldige menneskeliv går tapt - og med det mener jeg ikke at vi skal bøye oss for ytterliggående meninger. Vi må finne en annen utvei å få has på disse farlige menneskene på som er helt forkrudde i hodet.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er flott at du går til og fra jobb når det er mulighet for det! Om man får skyss hjem når man har mye og bære på er klart man ikke vil ikke slite seg ut helt.

      Litt av en kamp du har mot deg selv, ikke blogge hver dag, hva med to ganger i uka da får du bukt med det verste, nemlig abstinensen. Det er jo den som er verst. Husker den plaget meg da jeg skulle slutte med sigarettene. For hver gang den kom vasket jeg. En skuff, et skap et eller annet. Gikk tur. Vel det gav seg og røykfri er jeg fortsatt 6 år etter.

      Grusomt det som skjedde i Paris. Ytringsfrihet bør vi ha, men vi må også passe oss for at vi ikke støter noen. Er mange farlige mennesker der ute, og dessverre forskrudde i hodet. De sa på nyhetene i går at de har funnet ut at et fransk forum (lukket) hvor det er framsatt terror mot Danmark og Norge. Tror mer kommer, men hvor er ikke godt å si. La oss håpe at de finner ut mer om hvem som står bak.

      Ha en fin lørdag. Her er det stiv kuling og - 10 grader. Holder meg inne.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  7. Godt Nyttår til deg Eva :) Og takk for et koselig bloggår og alle de koselige ordene dine- både her og de du legger igjen inne hos meg.

    Blir spennende med den matintoleranse testen du har tatt og tar av meg hatten for deg som er så flink til å gå og jobbe med å få helsa så god som mulig.

    Her gikk det veldig fort å greit med å gjerne julepynten i år- fikk jo ikke pyntet så mye :)

    God helg klemmer Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Monica. Nå i de siste dagene har det vært vind og bitende kaldt. Våknet opp til kalde blå 17 grader. Fibroen krangler jeg med når det er så kaldt, og sovner langt ut på morgenkvisten. Ser fram til treningen starter opp i uke 3. Blir spennende med den testen så det er nok 2 uker til før man får svar. Prøven sendte jeg selv i posten samme dag som det ble tatt. Er spent på kuren for og få magen i balanse igjen. Kos dere i deres nye hjem, gleder meg til bilder på din blogg for du kan det med å gjøre det fint rundt dere. Ha en fin søndag.

      Klem tilbake!

      Slett
  8. Heisann! Vi fikk bare såvidt merke Nina, ingen skader, men det lå mange avrevne greiner på turstien i dag. Nå er det fullstendig stille... og godt er det.
    Ser med skrekk og gro på hvordan Nina har herja på Vest - og Sørlandet. Ekstremvær er nok noe vi må venne oss til mer av i åra som kommer.
    Skal til Telemark onsdag. Det er heldigvis ikke så store snømengder på Lia. Vi kommer oss fram! Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!