lørdag 31. januar 2015

Matintolerant

Jeg har fått svaret som jeg ventet på i 3 uker, og som sagt det var en del ting jeg er intolerant på. Nå skal jeg ikke ha noe meieriprodukter, ikke melk, eller yoghurt. Heller ikke ting med eggehvite, heller ikke hvete. Nå har det jo sånn at jeg har jo bakt brød men ikke spist selv. Mannen må jo så klart ha. Heller skal jeg ikke ha mandler, hasselnøtter, colanøtt (finnes i coca- cola) blant annet. Aloe vera, geitemelk, kasein (ostestoff), gliadin (gluten) ølgjær.

Men jeg kan fråtse i frukt, grønnsaker, kjøtt og fisk. Med juicemaskin, blender i hus greier jeg meg godt på morgenen. Koker havregrøt uten gluten og vann til lunsj. Har på litt revet eple og kanel over. Blir nok noen tøffe dager, startet på en urtekur i fra Herba Plus, som skal rense tarmene. Og det har jeg merket. Tror jeg har bodd på do i et døgn snart! Kiloene blir og forsvinne på denne måten det er i alle fall sikkert. Jeg får mer overskudd, og den oppblåste magen har allerede krympet. Blir noen harde måneder fremover. Når man er innstilt på og bli bra igjen, så er både vilje og motivasjon til

To glass av denne til frokost
stede. Jeg har jo i 3 uker motivert meg selv. Jeg som var så glad i Fjordlands byggrynslunsj med blåbær. Mannen i huset grøsset av den, mens sønnen smakte på den i går og synes den var god. Dermed fikk han det jeg hadde i kjøleskapet. Hamstret jo på OBS da de solgte for 10 kr stykket.

Yoghurten og Biola har mannen fått, og siden jeg endrer alt av kosthold blir han garantert å gå ned noen kilo mens han er hjemme på frituren sin. Akkurat nå er han og sønnen ute å fisker skrei, jeg ville ha fisk til middag. Elsker fisk, og når man har tilgang til helt fersk fisk ja da kan man meske i seg!

Deilig skreimølja i dag, og det blir jo minst en måned til neste gang! Har jo frossen fisk i fryseren så jeg skal nok finne fram noen oppskrifter og forsøke å bli en mesterkokk. Jeg venter en bok som jeg har bestilt som heter Helt naturlig mat og trening og i den finnes det en god del informasjon som kommer meg til nytte. Alt for og bli bra igjen. Men om jeg da tar inn igjen den maten som har gjort meg dårlig tviler jeg sterkt på.

Min datter spurte meg om hva hun da skulle servere når jeg kom for å feire bursdagen hennes når jeg ikke kunne spise noe kaker, og andre bakverk. Måtte svare at det var ikke et problem, jeg ville ta med meg en boks med salat med de tingene jeg tåler og drikke kaffe til. Det går helt fint. Ikke problem i det hele tatt. Kan jo kose meg med biff, og et glass rødvin og sushi som jeg er glad i med god samvittighet.

Ha en fin lørdag!




Varm hilsen fra
Eva











19 kommentarer:

  1. Heisann... du har rett neste BSW er 15 febr. Dette er "markedsføringen" som ikke hjelper det spøtt...
    Bedre kosthold er ikke å forakte. Her i huset har vi også starta i det små - med eldtse sønnen som initiativtaker. Han pendler mellom her og Oslo siden han jobber på skolen jeg er ansatt på, for 2. året. Det er slitsomt for han å ha to bosteder, så vi krysser fingrene for at han får en jobb å leve av i Oslo fra høsten av. Mulig endra kosthold gir han mer energi.... oss andre også.
    Heldigvis er salat godt.
    Vi spiser også mye fisk. Frukst er det alltid i huset. Håper været tillater tur den 15. for deg og at helsa er oppadstigende.
    Go´hælj :_OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Synd om det ikke hjelper denne markedsføringen på bloggen din, om du er på facebook kan du jo publisere der om tiltaket. Skal i alle fall gjøre mitt beste både for å publisere på bloggen min, og på facebook om du ønsker det?

      Jeg er heldigvis frisk nå av den forkjølelsen og hosten. Hvor bra at sønnen din tar initiativ til omlegging av kosthold. Er jammen meg mye som ikke er bra for oss, og så propper de inn alt mulig rart i produktene sine. Omlegging gir energi og mer overskudd, men som sagt det er ikke gjort over natten. Håper det ordner seg med jobb i hovedstaden som han tjener godt på og slippe to bosteder.

      Her står fisken på ovnen, og om ikke lenge har vi et godt og sunt herremåltid. Og været er helt nydelig.

      God helg til deg og dine også!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Så fint at det endelig kom svar. Og at du vet hva som skal gjøres.
    Inntil videre får du dra med deg pc og hekletøy på :)
    Tenker du fikser dette flott jeg.
    Klemmer sørfra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, var glad da svaret lå på mail. Og jeg har vært senteret og fått pillene som fikk fart på magen. Blir jo noen kilo av skal dette forsette. Er godt inne i dag 2 og det går helt fint. Skal om ikke lenge nyte en deilig fiskemiddag. Og tar pause fra pc, men heklingen har jeg ikke rørt på en måned. Fingrene har ikke vært helt bra, og må vente litt. Jeg tror det blir og gå bra alt i hop. Dere får nå rapport sånn etterhvert.

      Klem tilbake!

      Slett
  3. Dette går fint ettersom du har fått svar. Men det er klart at det krever mye av deg også, når det er så mye du ikke kan spise. Jeg ønsker deg lykke til!
    Når det gjelder det hotellet jeg viser på min blogg, var det helt supert. Vi tenkte ikke over at det var stort. Det er god plass. Det er også solsenger på taket med dusj og boblebad, og som du skal få se i neste innlegg er det god plass ved svømmebassengene. En fin, liten strand ligger i bukta rett ved siden av hotellet. Bare to minutter.
    Fortsatt god helg ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Går all deles strålende Tove. Fargerike varianter til frokost i dag og lunsj. Nå står mølja på koketoppen. Høres veldig flott ut det hotellet, skal undersøke prisene. Gleder meg til neste innlegg så jeg får se. Boblebad høres jo fristende ut, men var det ikke skittent? Men man har jo lyst å lage litt mat selv, men middag spiser man ute. Med en god vin til.

      Kos deg med helgen.

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  4. Masse lykke til, som du sier dette blir tøffe uker og mnd. Men du må bare fokusere på alt det positive og meske deg med det som er godt. Og glede deg til du ser resultater. Mange gode tanker din vei.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir tøffe og lange måneder, men det går veldig fint. Når vi kvitter oss med en vane så dannes det en ny det er helt sikkert. Men merker godt at urteproduktene renser opp i tarmene og flyr på do. Tenker det går seg til. Takk for gode tanker.

      Varm hilsen fra
      Eva

      Slett
  5. Hei igjen, Eva!

    Det så jo litt innviklet ut, men en slik utviklet meny. Men det går nok greit, når en kommer seg inn i rutinene. Tror så gjerne at du kommer til å få noen kilo bort, om det er et problem for deg. :) Her i gården, hos meg, er det motsatt. Har tatt av 7.5 kilo ca fra like før jul og til nå. Når en har ligget på rundt 64 i mange år, så merkes jo det også. ;) Men er allerede på tur oppover igjen, i takt med mer uteaktiviteter og bedre matlyst.

    Håper du kommer deg i så normale tilstander på alle områder, så snart som mulig. Det gjør du nok, så lenge du holder humøret og optimismen slik som nå. Det hjelper jo på med trening på alle livets områder, når en må ta i med slike tak, Eva. ;)

    Søndag blir det feiring av vårt eldste barnebarn, hun er tjuetre i dag. Stor stas, og besteforeldrene er like spreke som for like mange år siden. Prøver de å late som. :)

    Ha ei fin natt, roligere og fine tider med mage som ikke bråker så fryktelig. Kan jo bli litt kjedsommelig og lite variert å sitte der i lengre tid. Fin dag i morgen også til deg og dine, Eva!

    Og med det samme, takk for titten igjen, inne på min blogg. Alltid hyggelig og oppmuntrende å se damen fra nord, der. Det vet du.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har nå alltids et trøstende ord å komme med! Hjelper betraktelig på humøret. Om jeg kvitter meg med et kilo eller to så er ikke det å forakte.

      Magen går det bra med, og hadde to fine smothiier til frokost og lunsj i går. I dag fin gul frokost med mango i. Smakte godt. Og fikk tatt de urtepillene. Deilig skreimølja i går til middag, og i dag god gammeldags lapskaus, men for meg uten flatbrød til. Går fint det. Har jo de fine og gode middagene.

      Du har jo gått ned mange kilo, men godt å høre at den er på vei opp. Vi går i lysere tider i møte, og snart viser sola seg hos meg. Det er da man ser hvor skitten vinduene er. he,he. Lite snø, men glatt enkelte plasser. Våren er ikke for langt unna heldigvis.

      Til lykke med dagen til barnebarnet, hun er på alder med min yngste datter. Kos dere med feiringen.

      Ha en fin, fin søndag.

      Varm hilsen fra
      Eva

      Slett
  6. Oi, lykke til, nå har du iallfall et svar og det ser ut som du er med godt mot! Ha en fin, ny uke og måned hos deg!

    SvarSlett
  7. Tusen takk, det går bare fint. Det blir bedre fremover, og dagene går fort skal du se. Ha en fin uke du også!

    Varm hilsen fra
    Eva

    SvarSlett
  8. Det var jo mye du må holde deg unna.. Men du greier det nok etterhvet, npr du har fått satt deg inn i det. Det finnes jo mye annen mat du kan spise. Lykke så masse til:) KLem

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke problem ennå, men prøver og få mest variert som mulig. Har lagt den boken i ønskelista mi i bokklubben. Skal se først på den som jeg venter på. Kan jo være at den er til hjelp. Havregrøt uten gluten kokt på vann går bra, med litt revet eple og kaneldryss. Middager er det ikke problem med. Helst lunsj rett jeg er på jakt etter.

      Klem tilbake.

      Slett
  9. Pst.. har du hørt om LavFodMap? http://lyngstadernaering.no

    SvarSlett
  10. Du er veldig flink så dette klarer du og fint at du allerede var i gang med juicingen, og heldigvis for Biff og rødvin og såklart fisk :)

    Skal Google den Herba Plussen

    Ønsker deg en fin ny uke :)

    Klemmer Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Biff ligger klar i kjøleskapet som er middag i morgen, eller fredag. Skal handle inn i morgen mens været er ok. Skal ta detox nå som jeg er alene gressenke. Fant fine knekkebrød som jeg kan spise, og de ser ut som hjembakt. Ellers er jeg godt i gang, og det har gått ei uke uten nevnte plager. Skal prøve laktosefri melk og se om jeg tåler den. Kan være laktosen man ikke tåler. Om jeg ikke tåler den, får jeg se etter soyamelk.

      Bare google Herba du. Jeg har fire bokser stående her. Den verste do springinga har gitt seg.

      Klem fra Eva

      Slett
  11. Oy! Her var det mange ting du ikke kunne spise, men det går nok bare man venner seg til det.
    Lykke til med ferietur med halvbroren, det blir spennende!
    Klem fra Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dessverre, men har jo funnet en del som jeg kan ta til lunsj og pålegg, Laktosefri melk er kjøpt så jeg skal prøve å se om jeg tåler den.

      Blir bra å reise på ferie med broderen, men det er lenge til. Vi går godt overens så problem blir det neppe.

      Klem tilbake.

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!