søndag 4. januar 2015

Hverdagen er tilbake!

Godt nyttår og vel overstått julefeiring! Endelig skal man starte på hverdagen igjen. Dro på butikken i går fordi man var fri for det ene og det andre. Det var virkelig renset i hyllene og fant jeg det jeg skulle til en enkel middag. Nei.. Endte opp med pizza og det er jo ikke en sunn alternativ i matveien for meg.

Åpenbaring
Nå har jeg omsider sendt en henvendelse til Troms laser og Natur medisin i første omgang og få bukt med min matintoleranse og jeg tar en blodprøve som testes for 200 matvarer.

Ting må avdekkes og jeg blir å starte på en kur som du finner mer om på siden som jeg har lagt link til. Sendte en mail men har ikke fått svar. Tenker at folk kommer på jobb i morgen. Ikke helt billig, men hva gjør man ikke for å bli bedre? Kan ikke ha det stort på denne måten med eksem, og mageproblemer.

I morgen skal jeg handle inn ingredienser til en sunnhetsdrikk. Bruker juicemaskinen til den jobben i alle fall noe av delene.

Oppskriften fant jeg på nettet og den er flott til huden. Her finner du oppskriften til Tone Damli Aaberge sunne frokost.. Den skal testes helt klart.. Liker man gode smaker så er det garantert en god start på dagen.

Nyttårsaften feiret vi med vår eldste sønn og familien. Været var regn og atter regn. All snøen som kom 1 juledag er nesten borte. Rakettbatteri brukte vi, og det var et fint skue og barnebarna hadde stjerneskudd. Marius har vært mye her hos oss og bestemor er hans beste venn. Han er en god gutt med stor omtanke for meg og det fikk jeg se fredagen da jeg lå pal ut på sofa med svimmelhet og oppkast. Vi fikk sett de siste episodene av Julekongen som var serie på tv for ca 2 år siden. Noe vi har kost oss med i desember måneden. Nå er jeg heldigvis mye bedre og nakkeplager grunnet fibromyalgi er noe herk og få. I morgen starter han på skolen igjen og kommer som vanlig på onsdag. Heldigvis går vi mot lysere dager og jeg håper på litt snø og litt mildvær så kunne man lage snømann i hagen.. Men det ser dårlig ut for det. Vi finner nok på noe helt klart.

Vaskehjelpen ville fortsatt komme og skal vaske i februar og da blir det månedslønn. Om hun da lærer å spare vet jeg ikke, men skal overtale 12 åringen som om ikke altfor lenge blir tenåring. Når hun vil vaske så får hun lov å fortsette og det annen hver måned. Mannen hjelper når han har fri tur i fra båten. Nå skal han igjen på kontroll for kolsen for det var den som gjorde at pusten var så dårlig. Nå går han hos en lungelege og fikk en annen type medisin som har fungert veldig bra, og nå helt klart må han være litt mer i bevegelse enn bare å sitte i ro når han har fri. Været har jo vært en prøvelse for han fordi han reagerer på frost spesielt..

Nye lysestaker
Jeg har lenge ønsket meg disse lysestakene som selges i butikken "Til Bords" som min mann mener er min yndlings butikk på kjøpesenteret så det har han rett i. Før jul var disse på tilbud, og da slo jeg til så klart. Flere som pleier å slå til når det er noe fint på tilbud?

Ønsker dere alle en fin søndag og jeg skal nå besøke alle bloggene jeg pleier og besøke og det er så kjekt at Karl er tilbake i bloggverden igjen med sine tanker og betraktninger! Velkommen tilbake Karl!

Varm hilsen fra
Eva

11 kommentarer:

  1. Heisann.... tusen, tusen takk for koselig tilbakemelding og med ønske om et godt år. Det ble en litt underlig jul ... ingenting smakte og ingenting lukta. Trodde kongerøkelsen var blitt for gammel, men skjønte etterhvert at det var den slett ikke... men alt dette er forbigående, og jeg har fått en ny erfaring. Verre er med dere som sliter i hverdagen år ut og år inn. Jeg har et lite men som til tider kan være et handicap: Bassfrekvensen er borte på det venstre øret etter vannkoppene jeg fikk 26 år gammel. Som lærer er det noen ganger trøblte ikke å høre hva elevene sier - og i selskap med masse prat er det også problemer. Jeg lever ganske godt til tross for varig hørseltap. Med alderen svekkes vel også diskanten, så det er bare å mentalt forberede seg på at ordene vil bli vanskelige å oppfatte etter hvert. Mannen har flere kroniske sjukdommer - men ikke dødelige, heldigvis.
    Så godt at barnebarna trives hos deg. Gleder meg veldig til at lille Saga etter all sannsynlighet flytter inn i barndomshjemmet mitt. Da kan ho gå til Besta helt alene om noen år. Tenkte kanskje å arrangere BSW flere ganger dette året ved å legge inn en sånn.. husker ikke hva det heter (nok et trekk!) - mulig første søndag i måneden. Får se hva jeg gjør... Vi trenger alle å bevege oss litt mer... Alle gode ønsker for 2015!

    SvarSlett
  2. Heia..

    Uff da gått hele julen uten smaks og luktesansene. Det er ille! Har opplevd det selv og heldigvis sjelden jeg blir forkjøla. Min datter har hanglet hele desember måned med forkjølelse, øyebetennelse og halsbetennelse. Hun lurte på når ho skulle bli frisk. Jeg har gått i over et år på to naturprodukter og ikke hatt snev av hverken influensa eller forkjølelse enda folk rundt meg hostet og harket.. Får i posten i fra et firma her i Tromsø noe som heter Calanus, og Olivita. Dette har også hjulpet på leddene blant annet.

    Fått testet hørselen din? Du kan ha et lite høreapparat i øregangen som nesten ikke synes. Selv er jeg født med nedsatt hørsel, men jeg er flinkere til å lese på munnen og høreapparat tåler jeg ikke. Da kommer øresusen og eksem i øregangene så jeg dropper det. Men vanskelighet i forsamlinger og annet skaper problemer. Tror jeg må skrive et innlegg om det. Kan jo være interesse for det.. Vannkopper fikk jeg som 41 åring, og har aldri i mitt liv vært så syk som jeg var da. Fæle greier.

    Godt at lille Saga kommer flyttende til din kant, og jeg tenker du får masse, masse besøk av henne.. Blir spennende hva du kommer med av ideer, og ja vi trenger og bevege oss så mye mer.. Kos deg med søndagen og så håper jeg at du er blitt så mye bedre!

    Varm hilsen fra Eva

    SvarSlett
  3. Hei og Godt Nyttår!
    Jeg har faktisk akkurat de lysestakene. De brukes hver dag hele året og jeg elsker de pga at de er så nøytrale og samtidig vakre.
    Her var det bare tåke på nyttårsaften kl 12, men kl 11 var det fint og da fyrte noboen opp masse rakketer så vi fikk dosen vår.
    Barnebarn er koselig, jeg hadde samling her i går med barn, svigerbarn og et barnebarn som jeg akkurat har fulgt på bussen. Det er kos!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da skjønner jeg at disse lysestakene er vakre. De passer til alle anledninger. Vet ikke hvor mange år jeg har hatt lyst på disse, men er glad jeg fant dem på tilbud.. Godt at været hos deg på nyttårsaften klarnet opp og at naboene hadde så mye raketter så var det bare for dere å nyte synet.

      Barnebarn er herlige, og det er koselig når dem er på besøk. Vi vet å nyte når vi kan..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  4. For et meget spesielt og vakkert bilde av den glade skya! :)
    Her også forsvant snøen brått, men -vips! nå er den tilbake,
    om enn ikke så mye som før! Du er på den grønne sunne linja
    ser jeg. Takk for tips, oppskriftene er notert! :)
    Klem fra meg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bildet av skya er tatt med mobilen mens jeg lå på solsenga på Kamari (Santorini) i ferien i fjor.. Veldig spesielt ja..

      Snødd litt i dag men ikke den mengden som vi fikk i romjula. Liker litt snø men ikke masse og isete veier. Jupp, er på den grønne sunne linja igjen. Meldte meg på godtestopp i 2 mnd på facebook. Start i morgen.. Jupp, skal bli spennende om jeg klarer det.. Skal handle inn masse i morgen.. Magen har best av sunn linje, og noen julekilo som skal trylles vekk.. Moro at du prøver du også..

      Klem tilbake!

      Slett
  5. Vi pleier å se raketter over hele Oslo, men i år var det for mye tåke. Det smalt over alt, men vi så ikke et eneste lys. Bortkastede penger!
    Lysestakene har jeg også. Ser at Ingunn har makne. Jeg er også veldig fornøyd med mine.
    Jeg har notert meg smoothie oppskriften til Tone. Jeg lager smoothie nesten hver morgen, men den er det mest frukt og bær i, For eksempel blåbær, krekling, multer, tyttebær (alt selvplukket) + Kesam og andre ingredienser. Solsikkefrø på toppen, og ikke å forglemme granateple-kjerner. Det er kjempesundt!
    Så håper jeg virkelig at helsa både til deg og din mann blir bedre i 2015. Jeg ønsker dere god bedring! Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det vil jeg si var bortkastet penger når man ikke ser en eneste rakett i tåkehavet. Tenker nok at det er et flott skue når været er godt på nyttårsaften. Bedre lykke på tampen av året i 2015 og det er lov å håpe at det er godt vær over hele landet..

      Du har også de lysestakene, hvor moro.. Vi har vel sans for det vakre og elegante vi kvinner.

      Smoothie går det nesten hver eneste morgen, mye bær men dessverre ikke selvplukket. Lauvmakken spiste opp blåbærlyngen de fleste stedene. Dumt da jeg elsker blåbær. Jeg brukte biola, bær, kesam som blir en god blanding med herlige smaker. Men i morgen skal det prøves å få tak i det andre og prøve noe nytt.. Litt variasjon må man ha.

      Takk for god bedringvibber og vi holder koken gjennom 2015 også..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  6. Hi igjen Eva. Du har skjønt poenget. Det var ideen min med å finne på et eller annet vi bloggere kunne gjøre "sammen" foruten å sitte bak en skjerm til stadighet. Blir ikke bedre i form av det. Jeg går mye, for beholde formen, kondisjonen, humøret og en passende vekt. Orker ikke å dra rundt på en masse unødvendige kiloer. Bonusen er at jeg bidrar mindre med forurensing av lokalmiljøet. Om ikke været tillater utendørsaktiviteter, for nå det så være. Da hopper vi bare over og gleder oss med andre som har fint vær!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at jeg skjønte poenget siden jeg pleier og være treg i oppfattelsen. Straks klar for å gå på strikkekafe, må være litt sosial og rørt litt på meg. Sur vind er det, men det er å kle seg varmt og fornuftig og finne fram hekleriet mitt, og penger. Det pleier og være fristende kaker sukk og stønn. Men en liten bit kan jeg jo trimme vekk.

      Ha en fin kveld...

      Slett
  7. En rask kommentar fra meg. Takk for hyggelige kommentarer paa min blogg.
    Vi har gaatt fjelltur i dag, og etterpaa bad paa stranden med store donninger. 21 grader og flott vaer. En god helg onskes av Tove

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!