torsdag 15. januar 2015

Godt med hverdagssysler igjen!

Det hadde vært stillstand lenge med treningen, men nå er begge instruktørene på plass og det gjør så godt for kroppen med treningen. To ganger i uken er akkurat passe, i tillegg at man går tur når det passer seg slik. Etter første dagen med trening, opplevde jeg og flere andre at gangsperre gjør ikke godt. Følte meg riktig så gammel i føttene, mens jeg i dag føler meg i fin form.

I dag har jeg vært på kafe sammen med yngste jenta som er sykemeldt grunnet en betennelse i foten. Og det var godt og bare kose seg og slappe litt av. Tid til litt shopping ble det også, de har fått så mye fint på mange butikker. Mannen som var med rømte til butikker han liker best og være på. Litt for en hver smak.

Ute er det fortsatt kaldt, men så lenge vinden holder seg borte er det å leve med. Kanskje blir det en liten spasertur i morgen og frisk luft gjør godt for kroppen og hverdagen blir så mye lettere når man har overskudd. Finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Men når kulda biter riktig så hardt ja da er det fristende og forholde seg innendørs.

En liten del av Oia. 
I går fikk jeg en overraskelse som ikke var av det hyggelige slaget. En dame som jeg pleide å snakke med når man møttes langs veien var død bare 58 åt gammel. Kreften tok nok et liv, og i dag er det to stk til som har fått dommen. En som jeg jobbet med ligger på det siste og vedkommende har kjempet lenge mot kreften. Er så trist. Vi har ingen garantier det er sikkert og visst.

Har fått varme i ovnen, og ute er det nå - 9 og litt kaldt ja. Ikke glem at småfuglene må ha litt mat i disse kalde vintermånedene. Vi har nesten ikke snø. Vet ikke helt hvor den har tatt veien hen. Var jo mye som kom i jula, men mildværet tok knekken på den. Fikk en rar opplevelse av hvordan været kan være ved kysten. Hos meg var det litt snø, kulde og flotte kjøreforhold der jeg skulle hente mannen sent på kvelden. Kom helt ut på Yttersia og veien var speilblank glattis. Smale veier og svinger. Liker ikke strekningen i det store hele, så her var det bare å holde tunga rett i munnen og kjøre så sakte som man kunne. Kom helskinnet fram, og overlot rattet til mannen når vi skulle hjem igjen. Ikke kom her og si at man skal kjøre piggfritt. Blir ikke å skje hos oss.

Lampe laget av tråd
Har fulgt med serien "Kampen om tungtvannet" på NRK, men jeg ser den på pc. Ikke alltid jeg husker på når den går på fjernsynet. Derfor er det greit med pc for da får man se når det passer en. Begynte ganske kjedelig men jeg valgte å fortsette for nå begynner det og bli spennende. "Hver gang vi møtes" er også noe man må titte på. Jeg er veldig glad i musikk og det er vi vel alle sammen.

Denne lampa som jeg har tatt bilde av var på hotell rommet i fra ferien i fjor. Husker en teknikk med å blåse opp en ballong og snurre tråd rundt den på kryss og tvers. Og det hele pensles over med lim, men jeg vet ikke om det er rett for det var hardt når jeg kjente på denne lampen her. Jeg synes de er fine, billig og lettvint er det jo også!

Ellers har jeg lest om en kjendis blogger som er ute i hardt vær. Først får hun pepper for å vise seg fram fire dager etter fødsel. Ramaskrik med en gang. Neste var at bildene av henne selv var manipulert for å se tynn ut. Nå får hun pepper for at mannen hennes har kommentert på bloggen og utgitt seg for og være en annen enn det han er. Hun har beklaget seg for alt det som er skjedd. Men han skulle jo ha understreket at han var ektefellen og jeg skjønner jo at han ville forsvare sin kone. Ikke lett og være kjendis med andre ord. Det jeg ikke forstår hvorfor blåse saken helt til himmels, slik som VG gjorde det?









17 kommentarer:

  1. Noe skal jo VG skrive om også :)
    Her er det fortsatt broddeveier. Det vil si at brodder er nødvendige, både for føtter og biler. Piggfritt? In your dreams. Pigg må til.
    Ingen turgåing i dag, heller. Jeg begynner å bli sykt lei av speilblanke veier.
    Ta det rolig så det ikke blir flere gangsperrer da.
    Klem fra Sør

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart at de skal, men i flekkene ligner de veldig på Se & Hør med å publisere om kjendiser.

      Håper isen snart forsvinner hos deg og at du får gå tur igjen uten brodder.

      Skal ta det rolig, men noen ganger bruker man muskler som er lite brukt vet du. God helg.

      Varm klem tilbake.

      Slett
  2. Det er godt vi ikke er kjendiser Eva- vi får passe på så at vi ikke blir det :)

    Ja - husker den ballong metoden- men tror ikke jeg orker å prøve å lage en slik lampe, men kul det er den :)
    Skjønner jeg skulle hatt deg som nabo- da hadde jeg nok blitt dratt med på trening et par dager i uka- flinke du :)

    Ønsker deg en strålende flott uke

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får passe oss slik at vi ikke blir kjendiser. Er glad for at jeg ikke er det om jeg skal si det Monica! Har du bodd i nærheten må du nok regne med at jeg hadde dratt deg med på trening. Jeg har vært i kveld, og det var lettere i dag enn sist.

      Den ballong lampa er gått av moten for lenge siden. Men den var jo selvlaget og i rimelig pris.

      Ha en fin uke du også og klem sendes tilbake!

      Slett
  3. Heisann!
    Mye fint tankespinn.... Ta det med ro på glatta, Eva. Jeg synes ikke lenger det er så greit å kjøre i mørket. Ja, da er det bare å innrette seg etter forholdene ...
    Godt vi ikke er kjendiser og må tenke til enhver tid over hva vi sier og gjør, nok å stå foran en flokk ungdommer og være seg sjøl på godt og vondt. Å late som er bare dumt, det blir gjennomskua med en gang!
    Greit med Tvserier på PCen. Har fulgt "Tungtvann" på NRK, men liker egentlig ikke krigshistorie til tross for at det er en viktig del av våre forfedres liv som vi bør kjenne til. Kvinnene som sto bak, er jeg mer interessert i å vite noe om...
    Nå blir heldigvis dagene lenger der oppe i nord. Virkelig noe å glede seg over... Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal nok være forsiktig på glatta. Både med å kjøre og til og med gå.

      Synes serien er bra, men damene bak disse mannfolkene burde vi ha fått vite mer om. Ja dette er en historie vi har hørt om før, og derfor synes jeg det er flott med en liten påminnelse.

      Er glad for at jeg ikke er kjendis, og at jeg kan være meg selv og ikke spiller en rolle. Du har nok fine dager der du jobber med ungdommer på godt og vondt.

      Dagene er blitt lysere, og et lite glimt av sola ble det også!

      Ha en fin uke du også.

      Slett
  4. Ja, slike lamper husker jeg også. Men jeg tror den tiden er over for meg.
    Hun bloggdame virka bare teit, fotbalfrue med 80 par sko. Ja, jeg har skodilla selv, men det var ikke helt min stil. For mye glam!
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dessverre den tiden er over med slike lamper hos oss. Har lyst på en ny lampe over spisebordet men vet ikke hvilken jeg skulle ha valgt.

      Ja, dessverre tror ho har ødelagt litt for seg selv nå. Skodille har jeg ikke, men er enig i at det er mye glam som vises.

      Ha en fin uke du også..

      Slett
  5. Prøver igjen jeg.
    Vet ikke om du har fått kommentaren eller ikke, eller om det er en feil en eller annen plassen. Det har hent meg tidligere også. Nå prøver jeg igjen. :) Trøndere gir seg ikke så lett, vet du.

    Denne kommentaren mangler innhold, som du ser. Er beregnet som en test på om den kommer gjennom. Mener det var natt til torsdag, muligens onsdag kveld, jeg la igjen den. Gi meg gjerne et tips. God natt der nord! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia Karl.

      Jeg må godkjenne kommentarer før det publiseres på bloggen. Er visst forskjellige ordninger her, har ikke sjekket bakrommet så nøye. Din forrige kommentar er ikke kommet, men nå har jeg ikke sjekket de som ligger i nettsøppel. Kanskje den har havnet der, men det skal jeg sjekke opp. Vanligvis er det spam det meste som ligger der.

      Jeg er blitt temmelig forkjølet, vond hals, hoster, og øyekatarr. Håper det slipper taket snart, er lei av å ha vondt i halsen. Ha en fin kveld, og god natt til deg i Trøndelag!

      Slett
    2. Det hadde ikke lagt seg i søppelbøtta, der var det bare spam. Som jeg slettet.

      Slett
    3. Prøver igjen jeg, Eva! ;)

      Er klar over at kommentarene må godkjennes, slik som hos meg. Men det ser ut for at det varierer. Noen ganger kommer beskjeden om godkjenning frem, noen ganger ikke. Ikke alltid lett å vite hva som slår feil i dette moderne spetakkelet. :)

      Høres koselig ut med handletur og yngstejenta. Men skjønner egentlig godt at mannlige deler av klanen finner andre plasser å besøke. Tror mannfolk har en tendens til det, sammen med damer. :) Synes jeg har hørt om det, og tror vel muligens egne erfaringer er gjort også.

      Ganske så like føreforhold her også, men ikke så veldig mye vinter å skryte av. Men det er egentlig greit også, så lenge en slipper holka. Heldigvis har jeg arvet et par selskinns sko, som er både varme og holder kontakten med moder jord veldig bra.

      Det er tider hvor en får prøve livet på godt og vondt, trist å oppleve det vonde slik som du nå. Og det som er litt merkelig, synes jeg, slikt har tendenser til å bli flere når de kommer.

      Så håper jeg du får en dag og ei helg med lite plager og masse av det som du helst vil ha. Ikke minst frisk luft og god trim. Hei igjen, så får vi håpe at denne når frem.

      Slett
    4. Denne kommentaren kom greit fram, til og med dobbelt! Slik du beskriver det har jeg også opplevd det så det kan tyde på at blogspot har et problem ute å går som de må få fikset.

      Tror mannfolka må ha en egen greie, og verste jeg vet er å traske på Biltema, Jula og Dressmann. ha,ha.

      Mye som skjer rundt og ikke alt er like greit og få høre om!

      Har en fin lørdag og ser nå at snøen laver ned. Jøss.

      Slett
  6. Heisann!

    Er du klar for tur i morra med fotoapparatet eller blyant og papir?
    Spre gjerne oppfordringen om å delta i BSW!

    GOD TUR ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper virkelig at jeg kommer meg ut i morgen, selv om jeg sliter med forkjølelse og bronkitthoste. Hoster så jeg nesten spyr. Men det er jo alltid verst om kveldene. Vært syk siden tirsdag denne uka. Nå laver snøen ned og det blåser. Om det er likedan når jeg våkner vet jeg jo ikke. Får håpe det er likar i morra sånn at jeg får tatt noen bilder og blogget litt. Kryss fingre for meg da. God tur til deg også!

      Slett
  7. Jeg er nettopp tilbake fra Kanariøyene hvor vi har gått mange fine turer. Du får nok se noen bilder etterhvert på bloggen min.
    I dag har jeg gått en liten skitur, den første i år. Deilig føre og 5 kuldegrader da jeg gikk. Det var minus ti på morgenen. Men fotoapparatet lå hjemme.
    Ja, vi må bruke kropp og evner mens vi kan. Ingen har noen garanti når det gjelder morgendagen! En god søndagskveld ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tove,og velkommen tilbake til moderlandet! Håper du hadde en fin ferie, og gleder meg til å stikke innom bloggen din igjen. Skal titte innom alle sammen for i uka som har vært har som sagt ikke formen min vært på topp. Tar på å hoste å pusse nesen i ett! Håper jeg er bra i morgen, det er best jeg er optimist. Men nesten en uke er det lengste uken for meg det!

      Ha en fin kommende uke!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!