lørdag 20. desember 2014

Stresser ned til jul...

Bare 4 dager igjen til julaften.. Hvor i allverden blir dagene av? Tiden har bare flydd avsted... To kakesorter bakt til jul, lefser er kjøpt, og lager en ostekake med pepperkaker i bunn. Med gløgg gelè på toppen. Jeg er spent på den.. Skal ha den på julaften! Her finner du den.. Enkel å printe ut å sette inn i oppskriftmappe i plast.. Jeg bare elsker den bloggen og kakene..

I disse dagene har jeg heklet på en ugle til Mormor og tenker nok at hun venter i spenning på den.

Jeg kjøpte 4 nøster Vestlandsgarn, og det holder med 3 nøster til en middels stor ugle.. Heklekrok nr 3.5 og oppskrift på uglene har jeg funnet på en svensk blogg. Her finner du den og du kan ordne uglen slik du vil ha den.. Jeg har gått i surr på hvor mange ugler jeg har heklet.. Men nå tar jeg pause i fra den. Har et slumreteppe som skal hekles til min sønn, og en til min datter. Det har ligget lenge på vent... Nå taes det fram og det er tykt garn så det går unna..

I dag har jeg vært ute å gitt fuglene mat, det er kaldt minus 8 og nesten ikke snø.. Og julenek er også handlet inn. Gubbelille har fått den jobben med å få den opp på stolpen og så håper jeg at naboens katt holder seg langt unna! Vil ikke at mine små venner skal ende opp som kattemat!

Selv om jeg er glad i katter, så har jeg ingen i hus. Kan ikke ha heller grunnet allergi og folk skal kunne komme hjem i kattefritt hus. Men jeg er ikke allergisk på den søte pusen..


Halvveis
Bildet her viser halvveis på ugla og det er to omganger fellinger..

Både Vestlands (kjøpt på OBS) og Østlandsgarn( Nille) kan brukes. Da får jeg en akkurat passe stor ugle.. Jeg pleier å kjøpe en pute på Sparkjøp eller Jysk så snitter jeg den opp og fyllet rekker til mange ugler.. Sparkjøp har visst poser med fyllvatt, så det skal jeg forhøre meg om neste gang jeg tar turen innom..

I ettermiddag er det en tur til min venninne for avlevering av julegaver, og et lass med masse ukeblader.. Vi pleier og bytte og det er kjekt..

Kanskje det dukker opp noen flotte hekleoppskrifter som man kan ta vare på, for det er mye man vil lage..

Mormor håper du blir fornøyd med uglen, og slik ser det ferdige resultat ut..


Uglen til mormor
Jeg ønsker dere alle en riktig God Jul og et Godt Nyttår!


Varm hilsen og klem
fra Eva

22 kommentarer:

  1. Julesysler hos deg, godt å slappe av nu. Her steikes det medisterkaker og gubben tar unga med i skogen for å hugge juletre. Blogger litt og drikker kaffe mens de steiker. Multitasking er helt greit.
    God jul til dokker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er godt å slappe av. Skal snart avsted for å levere noen julegaver. Mail er sendt til deg!
      God jul til deg og dine også!

      Slett
  2. Gleder meg til uglebesøk. Han blir nok ikke boende he.
    Har lastet ned oppskriften og håper på flinkere fingre.
    Takk og klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe at den som skal ha ugla vil like den. Dumme fingre, kanskje du kan hekle på gode dager, det gjør jeg..

      Klem tilbake..

      Slett
  3. Så fin ugle da. Du er jammen flink i disse dagene før jul. Ikke rart at tiden går fort. :) Her holder vi også på. Koselig med advent og forberedelser. Nå er baksten unnagjort og jeg skal pynte litt i huset i helga.Nyter det virkelig. Ha en fin kveld med gryende juleglede! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tiden går altfor fort, men det er koselig med advent. Krumkakene på plass i boksen og det er herlig. Spørs hvor mye som blir spist i høytiden.. Da er vi vel stappmett på god mat, og annet... Koselig å pynte til jul.. Juletreet pyntes lillejulaften her, og så koser vi oss med grøt når yngste datter kommer hjem i fra jobb om kvelden.. Kos deg med pynting og ha en riktig god jul!

      Varm hilsen fra
      Eva

      Slett
  4. Svarer deg her inne jeg. Den saken i tre som jeg bruker til krumkaker kalles vel krumkakekjegle???? Den ene har en jeg kjenner dreid til meg, og den andre har jeg kjøpt på et marked! Noen er det klyper på som holder kaken på plass, men det ville ikke jeg ha da! Du får se i husflid eller markeder så har du det klart til neste år. Om du ikke kjenner en som dreier tre da! Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Randi, tror navnet er helt rett og dessverre er det en jeg kjente som kunne ha gjort det, men han har lagt hobbyen på hylla og bor i leilighet og ikke har det utstyret. Kan sjekke på husfliden, og marked pleier det og være en gang i året. Men er håpløst med parkering på en sånn dag, siden det holdes i sentrum på en lørdag.. Men husfliden er en plass å spørre.. Har en sånn klype, men den er ikke det beste for noen kaker kan jo gå i stykker.. En riktig god natt.. Klar for senga nå jeg..

      Slett
  5. Du er flink som vanlig- du får virkelig ting unna og så nydelig håndarbeid du gjør :) Den ostekaken høres veldig spennende ut :)

    Ønsker deg og dine en riktig God Jul- kos deg :)

    Juleklemmer fra Monica

    SvarSlett
  6. Tusen takk Monica.. Er nå spent på dere i deres nye hjem.. Gleder meg til å se fine bilder og når julen er overstått og du får tid til blogging igjen.. Har kjøpt det som skal til å lage den ostekaka så gleder meg.. Liker jo ikke gløgg en gang, men det må da smake flott på ostekaka tenker jeg.. Ønsker en dere en riktig god jul i deres nye hjem.. Kos deg du også vennen..

    Juleklem i fra Eva

    SvarSlett
  7. Hei Eva!
    Så flott og morsom ugle!
    Den ostekaka skal jeg sandelig ta en titt på. Jeg har ikke fått kommet igang med bakinga, så det skal jeg starte med nå etterpå. Men alle gavene er i boks, så da får man få litt godlukt i huset!
    Ønsker deg og din familie en skikkelig God Jul og Godt Nyttår!

    Juleklem fra Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Ingun.

      Lager kaken på tirsdag så er den i boks. Har kjøpt inn det jeg trenger så håper på litt kakeflask. Hvor bra at det blir litt kaker hos deg også og at alle gavene er i boks, og litt godlukt i huset. Vi koser oss på hver vår kant av landet, og i dag ble det lutefisk på menyen. Slett ikke verst... Kos deg i jula du med din kjære familie.. Juleklem fra Eva

      Slett
  8. Så fin ugle! Med tungt fyll i bunn må de jo være kjempefine som dørstoppere.
    Her er man i rute til jul. Gaver og kaker er ferdige, treet er pyntet, men det er ikke håp om noe hvit jul her. Det regner på tvers og det meldes opp mot 8 varmegrader. Dårlig med julestemning er, selv om man sitter og ser på er pyntet tre med gaver under.
    Nå, helt ferdig med gavene er jeg dog ikke, jeg strikker for livet på en sak til min svigerdatter. Den vil dukke opp på Garnkurven etter jul en gang.
    Håper du får en fin jul!
    Juleklem fra sør.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det er plastgranulat i bunnen for at ugla skal stå stødig. Kanskje steiner i pose kan være en ide, om man skal bruke en ugle til dørstopper..

      Håper du blir ferdig med gaven til svigerdatter til jul og det tror jeg at du blir.. Vel, juletreet vi har er kunstig og settes opp tirsdag for vi har ei datter som har sagt i fra at hun vil pynte treet. Da får hun det vet du.. Ikke snø her heller, om du har varmegrader har jeg kuldegrader.. Brr.. God jul og stor juleklem tilbake!

      Slett
  9. Jeg får god julestemning av å lese det du skriver. Hektisk, men hyggelig!
    Den ostekaken hørtes god ut - og uglen er jo kjempesøt!
    Jeg ønsker deg og dine en god, fargerik og koselig jul. Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk.. Gleder meg å høre at du får litt julestemning.. Uglen sendes i morgen, fant ikke gråpapir på butikken så jeg måtte ordne en eske å sende den i.. Tenker den kommer frem i romjula, eller man vet jo ikke med posten hvor rask de kan være..

      Ostekaken hørtes spennende ut da jeg fant oppskriften så den lages i morgen.. Blir en kosedag i morgen med og pynte å stelle litt i mellom slagene til julegrøten er ferdig..

      God jul til deg og dine...

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
    2. Ønsker deg god jul og tusen takk for besøk i bloggen min.

      Slett
  10. Heisann!
    Ønsker deg en riktig god jul!
    Klem

    SvarSlett
  11. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  12. Ønsker deg en god og fin jul
    Takk for bloggbesøk.

    SvarSlett
  13. Så herlig den var! Ha en koselig jul hos dere!

    SvarSlett
  14. Takk for hyggelig blogg-kontakt i 2014. Håper du får en flott nyttårsaften.
    Klem fra Tove

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!