fredag 26. desember 2014

Romjulsdager

Før jul savnet man snøen, og på julaften fikk vi litt. Og stemningen var komplett, og man var i julemodus.

1 juledag hadde vi gjester og da gjør vi det lettvint, varmer opp all maten fra dagen før. Laget litt ekstra riskrem og da ble vi alle god og mett.
Været slo om, det ble litt mildere, vind og mer snø.. Det fortsatte utover kvelden og i morges skulle man nesten ikke komme seg ut døra. Mannen fikk litt jobb og gjøre utover dagen, og man kommer seg ut. Får håpe vi ikke får mer snø, det holder for min del.

Husnissene
Disse fikk jeg hentet ned i fra mørkloftets mørkeste krok og fram i lyset. Er noen år siden jeg hadde de framme. Damen som laget disse begynte jeg å tenke på noen dager før jul. Jeg lurte på om hun var på facebook for tidligere søk var hun der ikke.

Denne kvelden fikk jeg ikke henne ut av tankene og tyve år er lang tid. Et rask søk på facebook viste meg at hun var der. Og da sendte jeg henne en melding og fikk svar noen sekunder etterpå. Eldresentret vi jobbet på var lagt ned noen år senere. Hun tok videreutdanning på kunst og håndverkskolen, og da hun var ferdig utdannet og klar for jobb igjen slo sykdommen til. Dessverre fikk hun leddgikt.. Kjempekoselig og få kontakt med gamle arbeidskolleger.. Men dessverre ikke alle er på facebook..

Etter dager med kjøttmiddag er det herlig å vite at i ovnen ligger fisken og steker, og det blir sunnere mat. Jeg kjenner det godt på kroppen at det har blitt feil mat på meg siden julaften og eksemen blusset opp igjen. Så i dag har jeg holdt en stram linje.. I kveld er det romjulspub her i bygda og er ikke været altfor ille tar vi oss en liten tur og hilser på folk og nyter et glass vin eller en øl. I morgen skal vår datter på jobb og vi må kjøre henne, og hun skal jobbe i to timer. Og da stikker vi innom å henter vår andre datter og prinsessa som skal være hos oss i to dager. Samboeren skulle på jobb i Hammerfest og da er det kjedelig og være hjemme alene. Med andre ord, det har vært en livlig jul...

En havn utenfor Oia 
Julaften fikk jeg vottene som jeg hadde bestilt hos Monica og jammen var hun rask. Det tok en dag med posten, og da var det kjekt å ha gode varme votter på når jeg skulle på kirkegården selve julaftens formiddag. Det fine er at jeg kunne velge farge selv som passet godt til min dunjakke.. Ønsker du deg votter så er det bare å kontakte henne på bloggen for mailadressen står på siden.. Kjekt for oss som ikke kan strikke eller har problemer på annen måte.. Votter har jeg en gang i mitt liv strikket men det ble jeg aldri fornøyd med.. Den ene tommelen større enn den andre.. Tror jeg holder meg til heklingen.

På båttur utenfor Oia i sommer

Ønsker dere en fin og fredelig romjul!

Varm hilsen fra
Eva 

18 kommentarer:

  1. Høres ut som dere har hatt en fin julefeiring, det har vi også. For noen nydelig bilder. Ha en fortsatt fin jul, klem fra kalde Hamar

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, skrekkelig kaldt hos deg Ingun. Men været kan vi ikke gjøre stort med. Noen bilder i fra sist ferie, begynner og bli lei vinteren før den har begynt..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Ingen fare når man er så fink til å hekle som deg :)
    Uglebugle har flyttet hjem til seg selv og skulle hilse så mye fra eier og si FLINK!
    Nok sne nå vel?
    Kos dere og pass på helsen da :)
    Klem )

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at eier ble fornøyd, og da trives nok uglebugle også hos ny eier.. Mer enn nok snø, vil ikke ha mer... Vi skal nok kose oss og være i form til morgendagen..

      Varm klem kommer susende...

      Slett
  3. Heisann Eva, nå snør det her også! -2 cm så langt, og mer blir det visst ikke! Men da er jeg fornøyd. Ingen i huset makter å måke med den forkjølelsen vi har.
    Stille og rolig jul, bare hjemme. Turen til Telemark ble det ikke noe av.
    Ønsker deg fortsatt fine dager sammen med familien.. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er opphold akkurat nå, heldigvis. Vet ikke hvor mye vi har fått, men det snødde tett i natt og i formiddag. Får ta det med et smil.. Ikke noe kjekt med forkjølelse. Da er det best og holde seg innendørs og håpe at snøen holder seg vekke hos dere. God bedring og så håper jeg at turen til Telemark kan taes når dere har fri og er friske.. Kos deg innendørs så best du kan..

      Varm god bedrings vibber kommer susende fra Eva

      Slett
  4. Gode Juledager hos dere. Sånn skal det være.
    Ja her er fryktelig kaldt, men egentlig veldig deilig også.
    Det er så utrolig fint ute.
    Tusen takk for gode ord ang vottene, setter pris på det.
    Glad dem kom fram fort og at dem passa.
    Ha ei fin romjul :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen flotte dager har vi hatt, det har snødd noe alldeles. Det er meldt dårlig vær igjen og mye nedbør i form av regn. Hadde vottene på meg da jeg gikk tur i dag. Herlig var det.. Og jeg var varm på hendene virkelig deilig.. Kan hende jeg bestiller et par til, så jeg har flere og velge mellom..

      Ha en fin romjul dere også!

      Varm hilsen i fra Eva

      Slett
  5. Min mann og jeg fikk også flotte hjemmestrikkede votter til jul. Vår svigerdatter er fabelaktig til å strikke! Han fikk blå, jeg røde. I tillegg fikk vi en hel kasse med all slags deilig mat fra henne og vår kokkesønn. Der var alt hjertet og magen kan begjære av mat. Alt vakuumpakket, eller sild på glass. Så nå er det bare å hente fram mat fra kjøleskapet, jeg slipper matlaging. Det er herlig!
    Her er det kommet litt snø,og det er rim på alle trær og minus 15 grader. Virkelig julestemning. Nyt juledagene! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres herlig ut med votter og deilig mat gjennom julen! Vi fikk et gavekort på et spisested i Tromsø, og mannen og jeg er utrolig begeistret for sushi... Det blir en kveld på byen med god mat på oss i løpet av januar!

      Ikke så kaldt her nord nå, men det er meldt mer nedbør i form av regn i løpet av nyttår.. Får holde oss innendørs og nyte pinnekjøttet sammen med eldste sønn m/fam og svigerdatter står for desserten..

      Ha en fin romjul..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  6. Skjønner jo at du har kost deg. Det har jeg også.Litt snø har det også blitt hos oss, men bare som pynt. Fortsatt god jul til deg. Kos deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg har kost meg veldig godt og i dag måtte jeg bare ut å røre litt på meg. Har ikke godt av stillesittende romjul..
      Snøen lavet virkelig ned, og nå har det blitt meldt om dårlig vær igjen.. Vi får ta det som det kommer.

      Ha en fortsatt fin romjul..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  7. Det er godt å høre du hadde en livlig og koselig jul! :)
    Og gratulerer med votter! :) her hadde vi laks 1. juledag.
    Kjøtt og fisk annenhver dag nærmest.. nydelig bilde med
    den røde himmelen, og det andre nedenfor også! :)
    Ha en riktig fin nyttårskveld du og dine, med klem fra meg! :)
    Alt godt inn i det nye år! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Viola... Fått en henvendelse om vi reiser til Santorini igjen da noen andre vi traff i ferien tar turen dit. Vi har ikke bestemt oss ennå...
      Det ble fisk i jula, takk og pris.. Ikke bare kjøtt.. Må ha fisk, det er det beste jeg får.. Men i morgen nyttårsaften står det pinnekjøtt på menyen.. Gleder meg til det.. Ha en flott nyttårskveld du og dine også, og andre som besøker bloggen min...

      Varm hilsen i fra Eva

      Slett
  8. Hallo og godt nytt år til deg Eva, også her på bloggen!

    Har vært innom å lest siste innlegget tidligere, men tok en ny runde i dag. Det blir ikke noe av meg lenger. Ikke hekler jeg og fortsatt overlater jeg strikkingen til hun som står ved min side, natt og dag. Fortsatt, det også. :)

    Men når jeg tenker meg om, har jeg mer enn nok å henge både fingrene og tankene i. :) Det tenker jeg å fortsette med i det nye året også. Så har jeg brutt stillheten igjen og blitt mer som tidligere, åpnet bloggen også.

    Fortsatt fin kveld og ei fin helg til deg og ditt, Eva Måtte det nye året bli vennlig å leve sammen med og uten alt for mange plager. Vi legger lista på toppen, og raser av sted, mot det året som slår alle tidligere år vi. På alle måter! ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår Karl.. Koselig å se deg her på bloggen igjen! Har jo savnet bloggen din og alle kommentarene. Vet jo at det er din bedre halvdel som tar seg av både strikking og hekling, så kan du ta deg av skrivingen! Håper det nye året skal bli bedre for alle oss, og akkurat nå så er jeg visst i underskudd på søvn.. Men det å legge seg tidlig og våkne midt på natten er ikke det beste jeg kan gjøre...

      Men i morgen er det tur langs veien for nå går vi lysere tider i møte..

      Ha en fin lørdagskveld og varm hilsen fra Eva

      Slett
  9. Godt nyttår! Hyggelig å lese om julen din, ja, Facebook er fint å finne gamle venner… ha en herlig kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og godt nyttår tilbake! Facebook er genial når det kommer til å finne gamle venner.. Ha en strålende søndag..

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!