onsdag 10. desember 2014

Musikk og matintoleranser..

Jeg har nettopp stiftet bekjentskap med Coldplay på Spotify og det er nydelig musikk, men det er sikkert mange som ikke liker dem kan jeg tenke meg..

Har vært ute å gått tur og det var mildt og fint. Tror det kom noen regndråper etter jeg kom inn. Nå slapper jeg litt av her siden jeg har gått med vondt i magen i hele dag.. Tror det er middagen i går som var delvis halvfabrikata og noe lettvint som gav meg trøbbel. 

Jeg sliter en del med matintoleranser og fikk tatt en test for mange år siden. Men da var det testet på ca 70 matvaresorter. Jeg har vært bra i noen år siden jeg har holdt meg unna mye av det jeg ikke tålte så godt. 

Men nå har jeg innsett at plagene har dukket opp for fullt igjen, men det er mest sannsynlig mot andre matvarer. 

Hva som var i den middagsretten i går er ikke godt å si, blant annet var det nok sopp. Jeg tåler den ikke fullt så godt, og i går kveld blusset eksemen opp i ansiktet. Rundt hele munnen. Flotte blemmer som ser ut som kviser men som ikke er det. 

I dag har magen slått seg vrang og man flyr på do ustanselig.. Ikke moro.. Utpå ettermiddagen ble det noe bedre da jeg var forsiktig med inntaket av mat. Jeg fant ut at jeg skulle gå meg en liten spasertur som sagt så gjort. Hadde refleksvest på slik at sjåførene ser meg på lang avstand.. Jeg hadde med meg kamera siden folk har pyntet så flott i mørketiden. Jeg tenkte mye mens jeg gikk og ble enig med meg selv at jeg skulle bestille meg ny time for å ta matintoleransetest men da mot 200 matvarer. Det koster en del kroner, men slik som jeg har det nå kan jeg ikke ha det lenger. Må finne ut hva det er nå som forvolder meg plager og gjøre noe med det.. Blodprøven sendes til utlandet og det tar ca 2- 3 uker før man får svar. Og da kan jeg starte på behandling etter jul det er nå planen.. 


Dagen i dag ble noe amputert for min del, og det var ekstra trist for Marius som hadde gledet seg til Jekta tur, men vi ble nødt å kjøre han til faren. Noen ganger går ikke alt etter planen. Håper jeg får gjort meg ferdig denne uken, og stekt krumkaker og fått vasket litt her til jul. Ikke store rundvasken men i kriker og kroker må det jo vaskes litt. 

Kos dere med advent, både med å vaske, bake og handle julegaver.. Sistnevnte har jeg allerede i boks... 

Varm hilsen i fra
                                                                                     Eva 

8 kommentarer:

  1. Jeg tror det er lurt av deg å sjekke hva som ikke tåles, du kan jo ikke ha det slik.
    Ta det pent nå da.
    Og så sender jeg masse god bedringsklemmer nordover.
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi vet jo aldri hva disse mat produsentene har i halvfabrikata.. Mat laget fra bunnen er alltid best.. Magen er heldigvis bedre i dag, og jeg nyter kald grøt av byggryn, og masse bær på. Kjempegodt..

      Takk for bedringsklemmer det hjelper alltid.. Klem tilbake..

      Slett
  2. Håper du finner ut av den magen, men du kan jo ha fått en lei magevirus også? Her er det mange som er syke i dagesvis med diare og noen kaster opp også. Ikke trivelig i disse juletider. Men ta en tur til legen du, så finner du nok ut av det skal du se. Ønsker deg lykke til og håper du likevel kan kose deg i advent. :)

    SvarSlett
  3. Takk Randi, og jeg koser meg i julen men er forsiktig med kakene.. Vet det går magevirus, men i dag er jeg fin igjen.. Men blir likevel å ta testen, og det er bra og holde seg unna noe en viss stund.. Når det kommer til sykdommer er det best å bli syk før jul og ikke i selve jula...

    Ha en fin dag og kos deg med advent..

    Varm hilsen fra Eva

    SvarSlett
  4. Vondt å høre om dine plager, jeg har ulcerøs collitt, så kjenner godt til dette.
    Man blir så sliten av det.
    godt du fikk deg en tur i finværet. Kos deg videre med forberedelsene.
    Her er det ikke mye stress, jul blir det uansett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjenner godt til dine plager Monica, min ektefelle har samme lidelsen som det du har.. Plagsom sort.. Klart man blir sliten, jeg er så trøtt at jeg kunne ha sovet hele dagen om jeg har spist feil mat.. Men i dag er formen bra, og jeg har vært i byen å handlet sengetøy og garn. Skal titte innom bloggen din litt senere. Ha en fin dag du også, jul får vi okke som...

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  5. Og ikke bare magen, men de utslettene dine må også være plagsomme.
    Håper som de andre, at du finner ut av det. God bedring ønskes deg av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tove..
      Utslettene er litt plagsomme, men akkurat nå er det bra. Magevonden som jeg hadde var omgangssyke.. Min sønn og kona hadde også fått det, og da fikk jeg en forklaring på det problemet. Likevel skal jeg få tatt en test og få sjekket hvordan det står til..

      Takk for god bedringvibber, og varm hilsen tilbake fra Eva

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!