lørdag 13. desember 2014

Hjelp, vaskehjelpen min er på konsert!!


For en tid tilbake fikk jeg en mail i fra mitt eldste barnebarn på snart 13 at hun ville hjelpe meg å vaske huset.. Anledningen var at hun hadde fått tidens gave i fra sin gudmor som i stedet for å gi presanger heller opprettet en konto og satte inn pengegavene der.. Den kontoen hadde selvfølgelig vokst og nå skulle noen drømmer realiseres. I samråd med mitt barnebarns mor ble flybillett bestilt, konsertbillett til konserten

med denne kjekke gutten.. Han er i hvertfall bedre å høre på enn Justin Bieber som hun forgudet sist.. I kveld er det konsert i Oslo og hun har vært veldig flink til å vaske hos bestemora for hun betaler litt bedre med lommepenger!

Siden hun dro i går så måtte jeg selv til pers med gulvvasken. Åh, kjedelig er det men er snart ferdig og jul blir det okke som.

Ledlys
Jeg hadde en isbjørn tidligere i dette vinduet, men den har visst fått seg en hard medfart og blitt ødelagt og dermed måtte jeg ut på jakt. Fant denne på OBS, og grenene kan bøyes i hvilken retning du vil ha dem, og skru på blomstene som skal være på.. Det pyntet veldig godt, og det fine er jo at man kan bruke det hele året om man vil.

Har innsett at barnebarnet skal få æren av å ha en vaskejobb hos meg annen hver måned, for den måneden mannen er hjemme pleier han og hjelpe meg.

Selvsagt få litt lønn. Hun ønsker seg en ny pc men hun er bare ikke flink til å spare og jeg kan opprette en konto å sette inn vaskepengene på den og så er det ikke lett for henne og bruke dem opp. Jeg prøver å lære henne de viktige tingene, som blant annet hjelpe til hjemme og at man bør ikke forlange betaling fordi foreldrene kjører henne til dansetreninga, betaler hva det koster, handler klær, mat, osv osv men ennå er det ikke gått helt inn. Hjelper man til hjemme er det også lettere og få litt penger til kino, eller gå på kjøpesenteret med venninner. Man må gjøre seg fortjent til de pengene er min mening. Ikke lett med nesten tenåring i huset, og det kjenner vi vel alle til..

Kake i fra Monicas lykke
Forrige helg feiret vi fødselsdag og da bakte jeg denne kaken og oppskriften fant jeg hos Monicas lykke, tidligere hadde hun bloggen Sjøakers perler.. De har solgt huset og kjøpt et annet, og derfor ble det en ny blogg men oppskriftene er på den nye bloggen.. Denne kaken er lett å bake og så smaker den himmelsk.. Er med mandelbunn.

Pavlova ble også laget i stand, og den går unna hver eneste gang her.. Nå begynner jeg og bli lei av pavlova så blir nok å finne en annen kakeoppskrift og prøve meg på..

Etter jul kommer Kakekrigen på TV3, og Sandra en av deltagerne herfra skal delta. Jeg har hilst på henne siden mannen hennes jobbet en stund sammen med min yngste sønn.. Jeg har sett de flotte kakene hun har laget og delt bilder av, at Kakekrigen denne gang må jeg se på! Man har jo Viaplay så jeg kan jo se der via pc for å slippe reklamen. Ingen er glad i reklame..

Videre har jeg et prosjekt jeg skal begynne på, og det er å hekle en gul ugle til en annen blogger. Nemlig Mormors klagemur og tenker uglen skal bli en veldig glad ugle. Gult er en nydelig farge. Garnet er kjøpt inn, og det finner man på OBS og det heter Vestlandsgarn. Veldig flott garn å hekle med.

Gult Vestlandsgarn
Gleder meg til og ta fatt siden jeg har hatt en liten pause. Man må jo gjøre litt forberedelser til jula. Bake en sort eller to til. Feilen er bare at jeg er ikke så fristet akkurat til å begynne den bakingen, får ta det på tirsdag tenkte jeg. Krumkaker etterlyser min mann. Det må man ha i kakeboksen nemlig..

Heldigvis kommer vaskehjelpen min hjem i morgen, men det blir nok ikke vasking før etter jul nemlig!! Håper hun storkoser seg i hovedstaden med shopping og konsert med gudmoren sin!

Da ønsker jeg dere en riktig fin 3 advent og kos dere..

Klem fra
Eva


13 kommentarer:

  1. Så nydelig gulfarge
    Jeg tror jeg blir veldig fornøyd :)
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg også.. Var litt fortvilt der jeg stod foran hylla og finner ikke gult der jeg ventet å finne den. I det jeg skulle gå ser jeg gulfargen litt bortgjemt og tar den frem og det var det garnet jeg var på jakt etter.. Lønner seg og bruke øynene flittig..

      Klem i kvelden..

      Slett
    2. Slik er det i disse tider. Gult blir skjøvet bak :)
      Klem

      Slett
    3. Da lokker vi den frem, det er sikkert og visst...

      Klem

      Slett
  2. Heisann! Greit å jobbe litt for pengene, ja! Mitt barnebarn er bare to, og jeg gleder meg veldig til at de flytter hit til sommeren. Da kan jeg få litt mer hverdagstid med ho.
    Her i huset er det ennå bare advent, ingen juleforberedelser gjort. Skulle gjerne hatt en gjeng til å svinge kosten og skurefilla for meg.
    Det blir vel jul og litt godlukt i huset før den 24.
    Ønsker deg ei flott uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er veldig greit å jobbe for pengene mener nå jeg også. Skjønner godt at du gleder deg til sommeren, og når dem flytter dit hvor du holder til så blir det nok mye mer kontakt.. Og da får du sysle masse med to åringen.. Er vel å sette mannen i huset i sving med vaskebøtta så går det unna.. Min slipper ikke unna, og han hjelper gladelig til.. Det verste er jo tatt, så da er det bare å feie over gulvene og finne fram juletreet i fra loftet.. Og vips er julaften der.. Ha en fin uke du også!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Takk for koselig kommentar på bloggen min :-)
    Kan tenke meg at barnebarnet koser seg på konsert! :-) Synes det er fint at ungdommene bidrar og hjelper til for pengene, det er nyttig lærdom.
    Kanskje vi får se ugla når den er ferdig (?), flott gulfarge du skal bruke!
    Ønsker deg en fortsatt fin advent! :-)

    SvarSlett
  4. Selv takk for koselig kommentar.. Har fått rapport at konserten var tipp topp, og shoppingen likeså.. Blir nok jobb på henne når bestefaren er på havet, og da er det kjekt med litt hjelp.. Ugla skal jeg vise når den er ferdig.. Var virkelig flaks at jeg fant den gulfargen for garnet lå ikke der jeg trodde den skulle være. Fikk nesten panikk.. Ha en fin advent du også!!

    Varm hilsen fra Eva

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er viktig at vi bestemødre ikke skjemmer bort for mye. Synes også vi har plikt til å fortelle om livets realiteter. Det må de fleste erfare senere i livet. Det å lære seg å spare er viktig, og også det å gi en hjelpende hånd uten å få betalt. Les i boken hvilken mennesketype hun er. Er hun oransje kan det være vanskelig å styre penger!
      I tillegg må vi kose oss med barnebarna og ha det hyggelig. Mine er 23, 19 og 16, og de årene har gått alt for fort. Og vi har hatt mye hygge, bl.a. på hytta vår på fjellet i høst og vinterferier uten foreldre.
      Denne helgen har den yngste på 16 vært hos oss,og vi har spist ute, i tillegg til å se musicalen Billy Elliot. Nå har vi fulgt henne på bussen tilbake til Vestfold.
      Lykke tilmed den gule fru ugle! Fortsatt god førjulstid ønskes av Tove.

      Slett
    2. Hei i kvelden..

      Nei, jeg skjemmer dem ikke bort for mye. Prøver og forklare livets realiteter men om de alltid forstår hva jeg mener aner jeg nå ikke. Det blir nok en liten prat om holdningen om å hjelpe til og forlange betalt. Mine fire barn fikk ikke ukepenger, fordi skulle jeg betalte så hadde de ikke lært noe som helst. De fikk jo det de trengte, og penger om de skulle på kino eller noe annet.. Men vet ikke om de tok det med seg den lærdommen hjemmefra da de flyttet. Men det ser ut til at de klarer seg bra..

      Som jeg lette etter boken din her i huset, fant den ikke der jeg trodde den var.. Måtte ned i stua å se i hylla her, og der lå den... Men tviler på at det blir lesing i kveld, jeg er sliten har nemlig bakt noen muffins..

      Dere har også hatt en fin helg med 16 åringen, og da tenker jeg ungdommen var fornøyd.. Kvalitetstid er viktig, at man har tid til dem.

      Skal bli spennende med den gule uglen, den kommer nok på bloggen når den er ferdig!! Ha en fin kommende adventsuke ønskes av Eva

      Slett
  5. Det var en fin lampe du :) og den kaka så veldig god ut! Skal gå inn og se oppslrifta.. Så fint du har vaskehjelp da innimellom, fint for begge parter egentlig.. Har bestemt at det blir ikke baking i år, skal heller lage til desserter, kjøpe inn frukt, nøtter etc. Men en par kakeslag blir det, hvertfall en! :))
    Klem fra meg! Og god advent! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg liker den godt for jeg kan i grunnen bruke den hele året og ikke bare til jul vet du..
      Gå inn å skriv ned oppskrifta eller printe ut, og prøv den kaken. Den er himmelsk god! Frukt, og nøtter etc til dessert er veldig godt.. Tenkte på jordbær dyppet i mørk sjokolade.. Nam, nam.. Lite baking her også, dessverre.. Vi spiser jo ikke mye av disse småkakene..

      Fin advent til deg også, og klem i fra meg!

      Slett
  6. Heia. Skreiv kommetar til deg her tidligere.
    Ang votter så kan du bestille på face, på bloggen eller på mail.
    Står adresse oppe på venstre siden i bloggen min.
    Takk for tilliten.
    Ha en flott dag videre.

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!