tirsdag 25. november 2014

Kreative produksjoner..

Jeg har brukt høsten på å tenke på julegaver. Er ikke så mange man skal kjøpe til, i stedet for å gruble meg i hjel over hva jeg skal kjøpe gikk jeg i gang med å handle garn og starte på julegaveproduksjon.

Først ble det heklet kjøkkenkluter til den store gullmedalje.. Kom over en hekleteknikk som heter C2C, og her ser dere teknikken..  Den var enkel å hekle og hvor mange kluter vet jeg ikke helt, men dere ser jo bunken!

En stor stabel kjøkkenkluter
Til kjøkkenklutene kjøpte jeg bomullsgarn hos Søstrene Grene til ca 15.65 for stykket.. Fargeutvalget var ikke det beste, men tok da dette..

På Clas Ohlson fant jeg noen kule oppvaskbørster og skal kjøpe en liten flaske zalo, og pakke inn sammen som en pakke.. Kjekt for den som har alt.

Da jeg var ferdig med kjøkkenklutene gikk jeg i gang med å hekle noen nåleputer. Disse var enkle å hekle og jeg fikk brukt opp noe restegarn. Jeg fant også ut at jeg måtte rydde i det gamle syskrinet som dere ser her.. Fant mye rart, og det ble en skikkelig opprydding. Kastet en del ting som jeg ikke hadde bruk for i det hele tatt. Fikk vasket den, og lagt i ting som jeg bruker. Orden og system må vite..

Nå er julegavene pakket inn, og lagt ved hilsen. Når man spør enkelte hva de ønsker seg til jul så vet de overhodet ikke. Ble svar skyldig selv også, jeg vet ikke hva jeg ønsker meg..
Da disse klutene var heklet, gikk jeg over til noe langt annet.. Nemlig UGLER! Fant oppskrift på ugler her om du får lyst å prøve deg på det samme. Det tok av fullstendig. En i bygda kaller meg Uglemor etter at hun hadde sett hva jeg publiserte på facebook, og ønskene strømmet inn..

Nåleputene

Selv sønnen ønsket seg en ugle fordi han liker uglene.. Fikk nesten hakeslipp da han sa det. Men om han får en ugle, tja kanskje men ikke til jul, for der har jeg kjøpt noe annet..

Men jeg sliter som sagt med annet som gjør at jeg noen ganger må legge vekk heklingen og la eksemen på fingeren få gro.. Nå går jeg på sterk kortison og en spesiell plaster på tommelen for det er der den har satt seg. Har en form for psoriasis.

Den har satt seg på tommelen og har angrepet noen av neglene. Videre har det spredd seg til rundt munnen, så det er dager hvor man liksom ikke ser ut men det går seg til sånn etterhvert. Er på sykehuset ganske ofte, men det som fungerte best var injeksjoner i neglene men den er dessverre full av bivirkninger og skal ikke taes over lang tid... Men jeg føler at jeg blir tatt godt vare på og at de følger meg opp. Det er veldig bra. Og jeg har da heklet selv med plaster på...

Da var man klar for ugler
Jeg har kjøpt meg en mappe på Staples som har slike plastlommer og der får jeg lagt inn oppskriftene som jeg finner på blogger eller har kjøpt. Jeg hadde jo en bunke oppskrifter liggende i fra 70 - 80 tallet som jeg trodde jeg hadde kastet for lenge siden da jeg la heklingen på hylla for ca 11 år siden.. Men jeg fant en del heklebøker og det var morsomt, tror ikke jeg blir arbeidsledig med det første. På bildet ser dere at uglene har mønster på framstykket og det har ikke jeg brodert på. Jeg kjøpte en boks med perler hos Panduro så jeg har sydd det på nesten alle uglene..Garnet her er Østlandsgarn i fra Nille og det var et flott garn å hekle med. Fyllvatt kjøpte jeg på Sparkjøp, de selger i poser, eller man kan kjøpe en pute å sprette den opp og vips har man fyllvatt til mange ugler. Plastgranulat fant jeg på Stoff & Stil, men jeg fyller på i en pose og knyter sammen før jeg legger i bunnen slik at uglen står stødig i sofakroken. Som barnebarnet påpekte hadde uglene tatt hennes plass i sofa...

En mørkere grå ugle
I morgen skal blir det å lage julegave med Marius på 6, og det vet ikke han at vi skal gjøre. Forrige onsdag var det kakemenn vi bakte, og vi finner på mange ting og gjøre sammen. Funnet fram de gamle brettspillene så vi har spilt masse med det også.. Nå som julen nærmer seg må man finne på noe annet og gjøre. Læreren på skolen hadde sagt at han var en helt annen unge nå enn i starten av skoleåret og at han hadde godt av og være sammen med bestemor..

Men bestemor har også godt av og være sammen med Marius, og derfor er onsdagene en hellig stund for oss.. I neste uke skal vi på kafe å drikke Slush.... Skrives det sånt mon tro? Men det er ikke sikkert bestemora synes det er godt men det går an å late som for å glede en liten gutt som gleder seg til jul for da kommer julenissen og han har vært veldig, veldig snill...

Ha en fin førjulstid, og sørg for at du får litt kvalitetstid sammen med dine barnebarn!

Varm hilsen i fra
Eva



16 kommentarer:

  1. Så flink du har vært!
    Som voksen setter man mye mer pris på noe det ligger en tanke bak istede for en skål eller blomstervase som er kjøpt i hu og hast!
    Det syns iallefall jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og jeg sier meg enig med deg! Nå er alle julegavene kommet i havn her i huset og jeg kan senke skuldrene og nyte advent med litt baking, og vasking. Få ting på plass til 1 desember..

      Slett
  2. Du verden så produktiv du har vært.
    God bedring med eksemen og helsa generelt.
    Det er stas når ønskene kommer på løpende bånd.

    Ha ei koselig førjulstid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, jeg har hekla til den store gullmedaljen. Du vet når du lager noe du liker å lage ja da blir det en del... Nå skal man på vandring i blogglandia for jaggu er det en stund siden.. Må jo se hva du har gjort i det siste.. Eksemen må nok få bli pleid litt og så får man se hvordan det ender.. Ha en fin førjulstid du også!

      Slett
  3. Jeg er virkelig imponert! Men hekling er gøy!
    Det er herlig med barnebarn, men våre er så godt som voksne, 23,19 og 16.
    Men vi har hatt mange hyggestunder oppover gjennom årene. Kine på 16 har vi invitert inn til Oslo for å gå på forestillingen Billy Elliot. Det blir veldig hyggelig. Jeg kjøper småting gjennom året, så nå må jeg se hva jeg har. Man kan ikke bare kjøpe, det skal være til glede for den enkelte. Men som du forstår, jeg har egentlig ikke begynt å tenke jul enda. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Hekling er veldig gøy, og snart gjort og bli hekta.. Gaven man gir skal jo være til glede. Nå er jeg ferdig og kan nyte tiden med helt andre sysler enn å springe rundt i alle butikker. I morgen kommer Marius og da skal vi sysle litt i noen timer, og spille brettspill. Får nok tid til det også.. Torsdag skal vinduer pusses, og gardiner henges opp og finne fram lys og nisser. Lørdag kommer eldste barnebarn på 12 og vasker gulv for å tjene litt lommepenger til konserten i Oslo hun skal på i neste måned.. Nyter denne tiden med kos og hygge med barnebarna, og snart er de så store at de har helt andre sysler... Ha en fin kveld..

      Varm hilsen i fra Eva

      Slett
  4. Du verden så kreativ du er. Så mye vakkert du lager. Her blir det nok mange glade fjes på julaften! Godt du finner glede i håndarbeide og barnebarn. Ønsker deg god bedring med fingrene. Ha en strålende dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, lenge leve kreativiteten. Fikk ånden over meg da jeg så alt hva de lager i heklegruppa på facebook. Her er det bare å innhente inspirasjon. Du er jo dyktig med det du lager! Jeg finner stor glede i håndarbeid og barnebarn.. Fingrene er heldigvis bedre.. Ha en fin torsdagskveld..
      Varm hilsen i fra Eva

      Slett
  5. Hei! Heldige de som får hjemmelagede gaver til jul. Det blir liksom så mye mer personlig. Jeg har også strikket en del kluter i høst, men denne gangen blir det til meg selv :) Selv om jeg faktisk ikke har klart å slite ut dem jeg laget for mange år siden. Så dette er kvalitet :)
    Ha en flott førjulstid!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, jeg tror nok noen blir overrasket ja. De personlige gavene er jo de man setter størst pris på. Klutene er gode og jeg får håpe at de som får det setter pris på det, tror det jeg.. Ha en fin førjulstid du også og jeg håper du er ferdig med oppussinga?
      Varm klem tilbake!

      Slett
  6. Nå ble jeg skikkelig misunnelig. Her er det ikke noe funker, så det blir ikke laget noe, det tror jeg er første julen siden før jeg giftet meg.
    Men det gir seg vel.
    Ugler SKAL jeg lage, om ikke annet enn én :)
    Passe på fingrene dine og helsen forøvrig.
    Og kos deg med Marius :)
    God adventstid :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff da Annemor, håper nå at det ordner seg. Er ikke morsomt når noe ikke funker i det store hele.. Jeg kan lage deg en ugle vil du at jeg skal gjøre det? Fingrene går det fint med nå, og helsa tja det er bare fibroen jeg krangler med.. Hadde Marius her i går, og han pakket inn noen julegaver.. Og i morgen skal søsteren på 12 bake muffins her, og han og jeg skal spise så vi får vondt i magen..hi,hi.. Ha en fin advent du også..

      Klem

      Slett
  7. Heisann... så koselig å lese... og så fine ting du har hekla. Det blir nok andre julegaver fra meg i år, men det blir i alle fall noe som fortæres. Kjekt å få for alle som har alt!
    Har begynt å tenke på neste år. Da har jeg veslejenta i byen, og vi skal lage julegaver sammen håper jeg, dra på teater, julemarked og alt det der. Det blir en aktivitetsjulekalender i desember fra meg- derfor samler jeg på hva som skjer nå i adventstida for barn. Det har jeg ikke sjenka en tanke på mange år... Kanskje det blir onsdager ellers i året for oss også. Vi kan jo dele ideer om hva de skal inneholde på bloggene.
    Kafébesøk av og til er sikkert hyggelig!
    Ha en flott ukeslutt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Aktivitetsjulekalender må da være veldig kjekt.. Man kan finne på masse som involverer hele familien, ting man kan gjøre sammen, og andre aktiviteter.
      Denne onsdagen som kommer er det kjøpesenter tur med to av barnebarna som må til frisøren. Og vi skal nok på kiosken å kjøpe slush, er ikke sikker på om det skrives sånn. Pjokken ville så gjerne ha sånn.. he,he.. Skal tenke litt mer på hva vi skal finne på disse onsdagene, etter jul om man har snø i bakkene og dagene blir lysere har vi jo akemulighet.. Det er flotte bakker, og ingen fare for å havne utpå veien.. Jeg skal sjekke diverse hobby, og andre nettsider for å se om jeg finner noe interessant. Vi har godt av og være sammen med de små, og dem koser seg jo.. De trenger kontakten med besteforeldre også.. Kos deg med helgen..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  8. Hei, så fli k du er! :) flotte ugler, og jeg likte også nåleputene og klutene! :)
    Jeg har så vidt begynt å tenke litt på julegaver nå i disse dager.. det jeg er helt sikker på, er at jeg skal donere litt til de fattige i Norge. Så blir det vel noen bruksting til de andre.. noe man kan bruke opp eller spise opp :))
    Klem fra meg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Viola. Koselig å se deg igjen, er jo lenge siden sist! Håper du har det bra i julestria!
      Er virkelig en god ide å donere litt til de fattige. Jeg har donert noen middager på Bymisjonen.. Mange som trenger varm varm i disse tider.. Hjelp oss å hjelpe er også noe man kan bidra til.. Vi har i Tromsø, og det er sikkert i en by i nærheten av deg også..

      Er moro med håndarbeid, og det er ikke enkelt og finne gaver så her måtte jeg bare til pers..

      Klem til deg!

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!