søndag 23. november 2014

Hvalsafari i Nord

Forrige søndag tok vi båten og dro på Hvalsafari.. Jeg hadde ladet kamera slik at den skulle være klar til bruk. Med oss hadde vi datter, og lille prinsessa og min svigerdatter. Medbragt nistepakke, man kan bli både sulten og kaffetørst ute på tur..

Hillesøy bro
Været var helt nydelig. Lyset er spesielt nå mot mørketiden! Her har vi forlatt båtplassen. Vi har fått en ny båtplass til en lav pris, og sa opp den avtalen vi hadde i Kaldfjorden. Han som eide den hadde leid ut til oss, men opplyste ikke om hvor stor båten skulle være. Det var et problem og komme inn og ut.. Fikk ny plass den var større men ikke tilfredstillende, og til slutt fikk vi der vi ville ha båtplass. Da er mannen veldig fornøyd..


Venner av oss på Hvalsafari
Vi traff på et vennepar av oss som hadde sin sønn med og to barnebarn.. Man kan treffe kjenninger på havet også!

Hvor var knølhvalene, og spekkhoggerne. Omsider fant vi dem. Tror dere det er lett å fotografere hvaler? Om jeg fikk de i fokus så dreide mannen på båten og dermed gikk jeg glipp av muligheten.. Eller at hvalen dukket ned igjen... Ble rimelig øm i knærne av å krype på dekk.. Tilslutt så jeg på spekkhoggere og kom plutselig på at jeg kunne filme i stedet, som sagt så gjort... La det inn på facebook og dere som er venner av meg der inne, har fått sett spekkhoggerne. Men jeg vet ikke om jeg får inn her på bloggen og at man kan kjøre film.. Får legge inn og så får dere si i fra om filmen vises eller ikke, ok?


Dere har sikkert fått med dere at folk går mann av huse for å oppleve hvalene på nært hold, og det skjønner jeg godt for det er en opplevelse..

Her var det noe som dukket opp..
Som dere ser av bildet så var det ikke mye som dukket opp i havkanten.. Vi var ganske nær knølhvalen, og kjente eimen av sild... Ikke god lukt med andre ord.. Men sånne blinkskudd får ikke jeg men så er jeg ikke så fotogal heller at jeg venter i timesvis på det beste motivet. Kan glatt innrømme at den tålmodigheten har jeg ikke i det store hele... Kan jo i det minste dele hverdagen og det er jo opplevelser det også..


Kystvakten
Som dere ser var også Kystvakten ute, tror de hadde en øvelse.. De lå lenge på samme sted.. Det var veldig mange båter ute og ikke bare oss. De som tok båt i fra byen på en sånn hvalsafari og med lunsj inkludert kosta det ca 1500 - 1600 kroner.. Ja, det er da jeg er glad for at vi har båt.. Tror nok at det er noen som tjener veldig bra i disse tider mot jul..

Tenk vi går snart inn i advent og gjøre forberedelser til jul. Jeg har bare noen få julegaver igjen å kjøpe, og bakt kakemenn sammen med barnebarnet på 6.. Vi koser oss sammen hver onsdag, for da slutter han tidlig på skolen. Og søsteren hans på 12 var her på fredag og vasket for bestemora siden hun skal på konsert i Oslo og trenger litt lommerusk. Da er bestemor god å ha vet dere...

Her går det i full fart hjem...




Varm hilsen og klem fra
Eva













10 kommentarer:

  1. Hei på deg, så koselig med et innlegg her, og trivelig hilsen på bloggen. På bloghog har det visst blitt mye rart i det siste. Uinnloggene får ikke til å kommentere, og det er jo dumt. Men du er jo så god at du vet hvor du finner meg! Herlige bilder du viser her. Jeg skal teste filmen din også etterpå. Hører du ikke noe, så virker det!!!!
    Ja, nå går det fort mot jul. Kakebaksten har jeg ikke begynt på enda, men mye annet forbereder jeg. Gleder meg til advent. Jeg liker den tiden i desember.Her hos meg er det ikke noe stress da, men hygge og glede. Ha en strålende søndag. Vi tastes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig at filmen vises, nå vet jeg hvordan det fungerer.. Heldigvis Randi at du har den andre bloggen så jeg fikk kommentert der. Får håpe at det ordner seg på bloghog at de som ikke er registret kan få kommentere på de bloggene man leser.

      Jeg har vært stille lenge, var så mye jeg ville gjøre og bestemte meg for å lage julegaver selv og dermed ble jeg ganske så oppslukt.. Lysten får komme fort tilbake! Har vel en del bilder å dele også.. Kos deg med søndagen du med... Vi tastes...

      Slett
  2. Måtte bare si det til deg. Filmen var SUPER! Takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!! Må øve meg mer på filming....

      Slett
  3. Kjære Eva - endelig er du i farta igjen! Hadde du ikke lagt inn en hyggelig kommentar på bloggen min hadde jeg nesten gitt opp og besøke deg her.
    Så flott at du skriver igjen!
    Tusen takk for at du delte denne turen med oss. Kjempefin film! Har også sett noe på TV, men ekstra stas å se hos deg som har opplevd det selv!
    En god førjulstid ønskes av Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre at man blir litt savnet i bloggverden også.. Feilen er vel at jeg kasta meg inn i en stor produksjon i hekleverden og dermed var jeg borte vekk en god stund.. Jeg skal ta meg i sammen, og bli flinkere igjen.. Så også på tv, men det beste var å oppleve det selv. Glad for at det gikk an å vise video her også...

      Ha en fin søndag og førjulstid du også!

      Slett
  4. For en opplevelse det må ha vært! Filmen funket fint den - jeg spilte den av i fullskjerm-modus. Kjekt med et innlegg her igjen, titter inn med jevne mellomrom.
    Ha en fin tid mot jul!
    Klem fra sør.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en stor opplevelse.. Men litt skremmende også.. Det gikk da bra og ingen sammenstøt med dyra.. Godt at videosnutten fungerte, men det blir nok bedre etterhvert når man får taket på filming og legge inn.. Skal prøve og være litt flittigere, men i produksjon med julegavene så har jeg tatt helt pause.. Men begynner nå og få kontroll og dermed litt mer tid til bloggen.. Kos deg du også i denne fine førjulstiden. Klem tilbake...

      Slett
  5. Hei!
    Så fantastisk repotasje du har laget, så flott å kunne oppleve dette!
    Du er heldig!
    Ha en flott uke, men du må se opp fra hekletøyet av og til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, ja det var virkelig en opplevelse. Vi bare måtte ta turen for å oppleve det magiske hval eventyret.. I dag har jeg ikke rørt hekletøyet, tatt det helt med ro.. Uken blir travel, med to byturer, pass av 6 åringen, og så skal det pyntes og vaskes i heimen. Bake litt.. Få siste julegaver i boks..

      Ha en fin uke du også..

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!