tirsdag 14. oktober 2014

Pausen ble visst lengre enn først antatt..

Tror jeg begynte og havne i den berømte bloggtørken.. Erkjenner for meg selv at det er på tide å børste støv av bloggen.

Sommeren gikk forrykende fort og for en sommer man har hatt. Nydelig ferie, både på Santorini og her hjemme i Nord Norge. Jeg skal ikke klage i det store hele på en fantastisk sommer.

For en uke siden kom vi hjem i fra Trondheim. En tur som kom i stand på ren impuls. Har en kusine som har bodd i Trondheim i hele sitt voksne liv, og når hun var her hjemme i sommer og stakk innom her hvor vi bor var ikke vi hjemme.. Hvor trasig er ikke det.. Dermed bestemte vi oss for at vi skulle ta turen og vi bodde på hotell. Vi liker ikke å bry andre..

Var så heldig og fikk treffe ei som jeg ble kjent med via nettet, og det var riktig så trivelig.. Formiddagen gikk unna med en flott lunsj på et spisested som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på. Gammel og ærbødig bygning..

Om kvelden ble vi hentet på hotellet av min kusine og vi var mange timer hos dem til en nydelig middag laget av mannen hennes. En flott og minnerik kveld hvor vi mimret en masse.

Bodde i nærheten av denne broen som jeg måtte gå på.. Været var litt grått på formiddagen men ble langt mye bedre..

Søndagen brukte vi til å vandre rundt både på Byporten, gamle bydelen, og Nidarosdomen var heldigvis åpen. Meldte oss på guiding, både inne i kirken og nede i kjelleren.. For en opplevelse for en nordlending som ikke hadde vært der på 42 år.. Det var en opplevelse.. Kirken er et praktverk man bør være stolt av! Ble fotografert ute og inne i kjelleren. Men i selve kirken inne er det ikke lov og det er en lov som man selvfølgelig respekterer. Trondheim er en nydelig by og vandre i og vi koset oss med kaffe og kake på Cafè To Tårn.. Nydelig kaffe og kake i høstsolen. Vandring på kirkegården etterpå.. Mange flotte gravstøtter de hadde før i tiden..

Selv om det koster penger for å komme inn og en guidet tur kan jeg anbefale, og pengene går til og holde kirken i hevd. Mye som må fikses på. For mannen var dette en opplevelse fordi han aldri hadde vært der før. Ikke utenfor og ikke inne. Han gikk på et kurs en gang i tiden, men våget seg ikke langt unna hotellet fordi han var redd for å rote seg bort.. Jeg mistenker heller at han ikke var så interessert den gangen.. Historie er vel noe som kommer med årene.

Etter mange timers vandring inntok vi lunsj på Egon.. Maten smakte helt fortreffelig og det var et fint lokale..

Mandagen reiste vi hjem, og vi tok flybussen til Værnes. En fin, fin tur å ta på høsten og det var rene sommertemperaturen.

Nå er det hverdag her igjen, og daglige sysler er gjenopptatt. Trening i går for første gang på lenge. Instruktøren vi hadde tidligere fikk en gutt for 13 dager siden, og ho andre vi hadde har et kurs på jobben som hun måtte ta og ikke fikk tid. Dermed har vi bare en gang i uka nå, men i neste måned blir det nok to ganger som tidligere.

Strikkecafè har startet opp igjen, og jeg har vært. En kjempe trivelig kveld sammen med de andre damene.
Håper dere alle har en fin høst og tar i mot vinteren når den kommer med åpne armer. Hos meg er fjelltoppene hvite og mannen skal legge om til vinterdekk på bilen. Og i morgen kommer 6 åringen Marius og skal være her i noen timer.. Han har fått låne mitt gamle kompaktkamera og er ivrig å fotografere. Vi har hatt turer i fjæra, spilt ludo, studert fuglelivet.. Ja virkelig koselig har vi det.. Han lever og ånder for onsdager hvor han blir møtt på busstoppet etter noen timers undervisning på skolen..

Varm hilsen i fra
Eva

14 kommentarer:

  1. Da er jeg førstemann ut med kommentar! Så flott at du er tilbake på bloggen. Nå begynte jeg å lure på om du hadde tatt inn årene for godt.
    Så bra at du har kost deg i sommer.
    Det blir for mye å kommentere alt du nevner, men de fleste har i år hatt en super sommer og høst. Hvis du ser på bloggen min har min mann og jeg plukket masser av flotte og sunne bær! Det spiser vi hele vinteren. Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tove, nei jeg kan ikke legge inn årene! En plutselig innskytelse fikk meg til å skrive litt i dag.. Kost meg masse i sommer. Men tror at vi alle har hatt en fin, fin sommer og høst.. Jeg var innom hos deg i dag... Mye fristende du nevner, og mange er glad i multer bare ikke jeg.. Friske bær som man har plukket selv er det aller beste... Men i år har jeg ikke noe siden lauvmakken spiste opp blåbærlyngen her.. Og multer vet jeg ikke om det er.. Før valfartet man til Finland og Sverige å plukket, men jeg fikk nok av det da jeg ble så oppspist av mygg og knott at jeg ikke så ut.. Ha en fin, fin dag du også... Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Trondhjem er en flott by. Det er en stund siden sist jeg var der. Så det er vel endringer der også. Og Nidarosdomen med guide er absolutt å foretrekke . Fikk du deg en tur til Munkholmen og så var du vel nede i Ravnkloa?
    Koselig å se ordene dine igjen.
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er enig med deg at det er en utrolig fin by. Tror nok at mye er forandret. Dessverre ikke Munkholmen denne gang.. Kanskje en annen gang. Tror nok jeg vil gjenta denne turen, og det er jo så mye mer og se.. Skal stikke innom bloggen din å oppdatere meg litt.
      Klem tilbake..

      Slett
  3. Fryktet du var gått i hi, så det var koselig lesing dette her. Hverdagslivet er gjenopptatt, selv har jeg travle dager og liten tid til blogging. Men det kommer da et innlegg i ny og ne.
    Ha en koselig høst! Her er det snart tid for dekkskifte, selv om det nå faktisk meldes varmere dager igjen - opp mot 13 grader.
    Varm hilsen fra sør.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fryktet selv for at jeg var gått i hi for godt! Men nå er vinteren her, Og med den mange sysler, og litt blogging skal det nå også bli.. Skal ta meg turen innom alle bloggene og oppdatere meg igjen. Vinterskoene er på bilen nå, takk og pris. Man vet jo aldri, plutselig er det såpeglatt på veiene..

      Klem tilbake..

      Slett
  4. Enig med de andre her at det var koselig å se at du var igang igjen!
    Ja Tronheim og Nidarostomen er vakker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det er godt og være tilbake igjen.. Er inne og oppdaterer meg på bloggene og kommer innom deg om litt..

      Ja Trondheim er en nydelig by...

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  5. Hei på deg. Sååååååååå koselig med blogginnlegg her inne hos deg! Ja, nå er sommeren over, og jammen nærmer ikke vinteren seg med stormskritt.I dag hadde vi skikkelig surt vær, men det er jo normalt for årstiden. Det gjelder bare å kle seg etter temperaturen. Trondheim er fin. Jeg har vært der noen ganger, og gått i kirken som deg.Den er jammen verdt et besøk.
    Godt med litt mer innetid nå, da blir det også tid for mer blogghygge. Ha en fin kveld. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha.. Jeg likte meg godt i Trondheim og den er verdt et besøk. Kan hende man tar tur en gang til, men ikke i år.. Vinteren kommer okke som, og da får vi mer tid til innesysler.. Jeg sysler med noen ting og det kommer jeg til å vise i et annet innlegg senere..

      Ha en fin, fin kveld du med..

      Varm hilsen i fra Eva

      Slett
  6. Heisann!
    Noen ganger trenger man litt avstand og pause - tid og krefter er ikke konstante, merker det sjøl.
    Tronheim er ikke den byen jeg besøker ofte til tross for mye å se og å oppleve.
    Hvert sted, sin tid!
    Hverdagen er hektisk, men tid til strikkekafé er prioritert. Sosialt samvær med kollegaer en ikke ser så ofte, er hyggelig. Det får gå på bekostning av blogging. Uansett så er vi bloggere der sjøl om det kan gå lang tid mellom hver kontakt! Ekstra hyggelig å treffes. Jeg har møtt en del av de som er innom bloggen av og til, skikkelig trivelig.
    Ha flotte dager - jeg tar flyet vestover i helga....

    SvarSlett
    Svar
    1. Trengte denne pausen, og det gjorde skikkelig godt å blogge litt igjen.. Strikkecafè er ekstra koselig.. Det prøver jeg og få med meg så godt jeg kan.. Viktig at man er sosial og man blir kjent med stadig nye mennesker.. Noe tar man tid til.. Koselig og treffe andre via nettet, enten om det er forum eller blogging.. Ha en fin kveld og god tur vestover...

      Varm hilsen fra
      Eva

      Slett
  7. Der var du ja, velkommen tilbake. Ser du har hatt det flott i virkeligheten,
    ikke bare her i blogglandia. Kos dokker, snart er det mørketid. Guri meg som jeg savner nord Norge. :)
    Ha en flott kveld videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor flott og høre at du savner Nord Norge.. Det var sånn da jeg bodde andre steder i Norge. Til slutt ble lengselen så sterk at vi flyttet hjem igjen.. Takk skal du ha, du ser meg jo av og til i heklegruppa så jeg har hatt det fint i virkeligheten også.. Ikke bare på nettet. Ha en fin, fin kveld du også..

      Varm hilsen fra
      Eva

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!