torsdag 3. juli 2014

På jakt etter midnattsol

For ca to netter siden var det et nydelig vær hos meg. Blå himmel og ikke en eneste sky å se. Jeg var stuptrøtt men likevel jeg ladet kamera og planla at nå skulle jeg ut på jakt etter sollyset. Jo lenger ut til Yttersia jeg kom jo verre ble det. Skyene lå tett i tett, og jeg tenkte skal jeg nå virkelig være så uheldig bestandig.. Tenkte høyt at jeg fikk bare kjøre å se og ble det ikke bedre var det ingen skam å snu å kjøre hjem til loppekassen sin..
Sommerkvelden er virkelig magisk, og siste strålene hos meg lyser opp naboens gamle brønnhus. Jeg husker da jeg var lita at jeg stakk innom brønnhuset for det var der de oppvarte den ferske melken som stod i et støpt kar med rennende kaldt vann. Rommet var faktisk veldig kjølig, og det var der kjøleskapet på en måte var. Det er mange år siden de la ned gårdsdriften og de som hadde gården er nå gått i forveien.

I hagen min var det en spesiell blomst som nikket og smilte så fint, og den kommer igjen år etter år.. Denne gang har jeg fått to farger. Blå og lilla. Den ene kunne jeg ikke ta bilde av fordi jeg ikke kan gå på en nysådd plen. Jorden er slettet og det er sådd. Men jeg må visst vanne skal det gro. Ser ikke antydning til spirende grønt teppe.

Jeg liker denne planten, selv om det tok lang tid. Kjøpte den som en liten plante, og trodde jeg ikke skulle få gagn av den, men som dere ser den er ganske hardfør. Gruer meg til vi må flytte plantene fordi terrassen skal rives og det skal bygges nytt og litt større.. Hagen skal anlegges og bli bedre enn hva det var før.. Kommunen ødela jo ganske mye med gravingen og sendte en mann til å slette her og så. Han sådde en dag før snøen kom, og på våren hadde vi en plen full av løvetann! Kan si at jeg ikke var blid, og dermed skal vi ordne opp og sende regningen til kommunen.. De har sagt at det er i orden fordi de hadde gjort en dårlig jobb! Nå er det jo ikke det jeg egentlig skulle prate om og eller vise men jakten på solen helt klart..

Det var virkelig grått på himmelen, og motet sank men staheten takk og pris for at jeg har den nordnorske staheten! Se jeg fant jo et solgløtt, men det var ikke enkelt å finne et sted å sette bilen på møteplassene. Det kryr av bobiler... De tar jammen meg plassen også.. Særlig på yndlingsplassen.. Typisk.. Jeg kjører en stor bil så den tar jo litt plass og jeg vil jo ikke vekke sovende turister.. Men neste gang tar jeg ingen hensyn.. Det er meldt fint vær i helga og jeg skal høre med de to fotodamene på yttersia om vi skal rangle ei natt om de da ikke er dratt på ferie! Ville opp en plass jeg ikke har vært før, og vet ikke helt veien og gå alene er ganske kjedelig.. Men det ordner seg sikkert..

Nå skal det jo sies at det er ikke speilrefleksen jeg har benyttet meg av her. Men det er nok lurt å ta den med siden jeg har vidvinkel og filter på. Det er virkelig fint på Sommarøya.. Jeg kan si at selv om været var flott var ikke temperaturen det med sine 10 grader. Jeg synes det var litt kjølig og hadde kledd meg etter forholdene! En god varm jakke må man ha på seg på kjølige kvelder. Det var en sånn dag jeg kunne ha tenkt meg og vært på havet med båten, sittet på dekk kost meg med et glass hvitvin og reker.. Da har man jo hatt det som plommen i egget. Men mannen er på jobben sin og kommer hjem om noen uker. Men det blir nok turer etter ferien helt sikkert. For augustkveldene er også fine å tilbringe på havet.

Neste gang skal jeg sette bilen i fra meg her så skal jeg gå over broen og få tatt noen bilder i fra den retningen også. Er enveis kjørt bro, men går fint å gå over.. Har jo ikke mulighet for å stoppe på midten på den lille møteplassen siden bilene venter på andre siden og det er trafikklysregulert akkurat der. Det var en god del trafikk selv så sent på kvelden, er omtrent midnatt.. Jeg kjente trøttheten kom sigende ennå mer og valgte å vende nesen hjemover til loppekassen. Ville jo ikke sovne bak rattet og jeg får heller ta en annen dag når man føler seg mer opplagt for å rangle i flere timer. I tillegg har svigerinnen min lovet å bli med til en liten utkikk post hvor man har bedre utsikt sånn ovenfra..

Dagen i går ble tilbragt på terrassen på solsengen med lesestoff og musikk, + litt soving. I dag er det fint men temmelig overskyet. Jeg venter på den telefonen som aldri kommer i fra Fagmøbler og det tar sin tid før man får sine nye lenestoler. Kommer de ikke i dag skal jeg innom dem i morgen er planen. Men skinner sola og det er varmt så tilbringer ikke jeg dagen på et kjøpesenter. Værmeldingen for helgen er lovende og det skal benyttes på alle mulige måter. I ettermiddag skal jeg hente barnebarnet Marius i barnehagen. Han er skolegutt til høsten. Han gleder seg veldig til å begynne på skolen, og bestekompisen hans gleder seg noe veldig for han begynte i fjor høst..

Kos dere med sommerdagen, og nå skal jeg slappe litt av med hekling!

Varm hilsen
fra Eva



13 kommentarer:

  1. Å kor æ savna nordnorge!!
    Takk for titten og de flotte bildene.
    Ha en flott dag videre :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke meningen å gi deg helt savn etter Nord Norge.. Da er det bare å kose seg med bildene og lengte videre..

      Ha en fin dag du også!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Ja få meg deg noen å ta deg en natterangel :) så moro det høres ut.

    Kos å få hente i barnehagen da og så fint for han når du henter :)

    Nyt kvelden klem fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg må spørre noen på face om de vil på fotorangel, for det har da blitt gøy.. Men om det ikke blir noen med så tar jeg alene, og det går da bra det også..

      Skulle hente han i barnehagen, men så tok onkelen og dama hans og var å henta han og det gikk bra. Vi spiste pannekake og tomatsuppe, spilte spill og han holdt på å dø av latter.. Bestemora bare taper..ha,ha..

      Nå slapper jeg av og koser meg..

      Varm klem i fra meg

      Slett
  3. Du fikk jo flotte bilder, helt nydelig. Den blå blomsten var helt nydelig, håper den overlever flytting!
    Ha en forsatt flott sommer, nå kommer den nordover så jeg på værmeldinga!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, den blå blomsten heter Blå valmuesøster.. Den er vakker og kommer igjen år etter år.. Tror den overlever flytting for jeg vil da ta med rota og plante på en lun plass når vi blir ferdig med terrassen. Blir ikke i år..

      Håper jo at varmen og sola kommer hit da, så jeg får en dag eller to på terrassen å sløve og rangle om natta.. Ser værmeldingen nå, kjøligere i morgen, litt regn og det passer bra. Men lørdag og søndag blir det terrassevær og late seg på solsenga hele dagen..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  4. Heisann! Takk - Eva! Jeg får lese innleggene dine når alt er passert!
    Håper antrekket sitter OK, ikke lett det der med å få skjørtet passende rundt midjen!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper også at antrekket sitter som det skal, og at dagen i morgen blir fin!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  5. Utrolig flotte bilder du har tatt. Jeg hadde en flott tur til Bodø-traktene i fjor og glemmer aldri lyset og den vakre naturen. Vet at jeg skal tilbake til dit om ikke så altfor lenge. Lofoten står høyt på lista mi, eller kanskje litt lenger nord :)
    Ønsker deg en flott helg!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anette! Er flott i Bodø og Lofoten! Håper du får deg en tur igjen.. Lyset er spesiell, og nå er det like lyst som dagen. Holder på å klarne opp, og kan hende sol og varme i morgen. Da skal den nytes på terrassen, og om natta om det er fortsatt er bra rømmer jeg nok ut på kjøring med kamera.. Må få tatt flere bilder..

      God helg til deg også..

      Varm klem fra Eva

      Slett
  6. Nydelige bilder synes jeg, og nå har du vel også fått varmen?
    Jeg kom hjem fra fjellet i dag, og har endelig fått lagt ut kommentarene som var kommet på min blogg. Takk for hyggelige kommentarer fra deg.
    Her i Oslo er det grått og klamt og + 19 grader nå.
    Det har vært deilig på fjellet, og jeg fikk oppleve at 7 små kjøttmeiser forlot fuglekassen i går morges kl. 07.00. Det var et stort øyeblikk, for jeg hadde fulgt med lenge.
    I morgen skal jeg legge ut noe om hvordan få barn ut på tur, før jeg vender tilbake med litt mer fra Roskilde. Sov godt! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Endelig fikk jeg svart deg, det har vært så varmt at man har ikke orket så mye. Sløvet på terrassen og svettet bøtter. På det meste var det 32 grader.. Men nå er det 24 og det er mer levelig. Nyte skal man, og i kveld blir det en liten fjelltur sammen med min svigerinne. Og været er strålende her, og det er godt håp om fine bilder.. Jeg har nettopp vært og lest hos deg, og det var en flott ide når det kommer til barn og uteaktiviteter..

      Gleder meg til nye innlegg i fra deg, og det kommer i fra meg også.. Men først må bildene bli tatt. Hvor flott å oppleve 7 kjøttmeis unger forlot reirplassen. Kjøttmeisene er så fine..

      Varm hilsen fra
      Eva

      Slett
  7. Hvilke nydelige bilder, igjen! :)
    Blå valmuesøster.. den er såååå nydelig! Håper den vil overleve flyttingen!
    Og det får vi tro!
    Hvilket nydelig land vi bor i!
    :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!