tirsdag 1. juli 2014

Fant noen gamle skatter

Jeg har gått gjennom utstyrskista mi med heklete store ting, og i skapet. Fant to hvite sengetepper som min farmor heklet på 60 tallet. Den ene tilhørte min mor, og den andre tilhørte meg. Hun gjorde den bredere den gangen jeg giftet meg sånn at den skulle passe til dobbelsengen for snart 38 år siden..

Jeg har aldri brukt den til sengen fordi jeg hatet å re opp sengen hver eneste dag og så legge på sengeteppet.. Men nå må jeg erkjenne at jeg har begynt med det nå, og tatt i bruk den som jeg viste dere i forrige innlegg.. Det er jo virkelig flott!

Er høyst usikker på om denne passer til noen seng, men kanskje den kan gå som en duk på spisebordet. Visst ikke den passer får jeg prøve å selge den. Er for galt om jeg skal ta å kaste den. Men før jeg går til et så dramatisk skritt bør jeg vel høre med mine fire unger om noen er interessert i og overta.. Kanskje de er som jeg var før at senga rer vi ikke opp å pynter med sengeteppe. Det er når man blir eldre at nostalgien overtar.. Sånn er det med den saken..

Må si at de blir gule i fargen når de ikke er i bruk, og jeg spurte etter råd på Heklegruppa. Jeg tok å blandet vaskepulver OMO med litt BioTex, og det ser ut til å ha fungert. Henger på snora mens himmelen er blå og sola omsider tittet fram. Vurderte faktisk om jeg skulle dra på fotosafari sent på kvelden om ikke øya siger igjen før det! Tenkte jo på denne midnattsola jeg da, og om natta er det stille og magisk.. Jeg er alene hjemme så det skulle gå fint det.. Og jeg kan jo sove lenge i morgen om jeg ikke da våkner før hanen galer.

Dette er den andre teppet som min bestemor heklet.. Hun var den som var oppe kl. 05 om morgenen for da fikk hun ikke sove mer, og pleide å sitte i gyngestolen å hekle mens hun hørte på radioen. Nyheter og været.. Hun heklet og heklet og aldri hørte vi om at hun hadde vondt noen plasser. Hun var en person som aldri klaget over helsa eller været. Hun kunne si at det var dårlig vær, men sånn var det jo en gang i blant.. Er spent på om dette teppet vil passe på sengen for den er noe større enn det første som jeg viste dere. Mønstret kommer ikke så veldig frem på dette bildet men det gjorde da fjelltoppene..

Her er en løper jeg heklet for noen år siden som jeg hadde liggende på kommoden i gangen. Når det har ligget der lenge blir det støvete og trenger en vask..Slet en hel dag med å lære meg å hekle krysset stav, og nå er det så lenge siden at jeg må lære meg det på nytt..

I maskinen er det to kaffeduker som jeg har heklet og nesten ikke brukt.. Nå er de vasket og hengt opp på tørkestativet og jeg har lovt meg selv at jeg skal bli flinkere til å bruke dem og merkelig nok ble disse også hvite. Har du noe som er gulnet kan du prøve med OMO til hvitt tøy og litt Bio Tex blandet sammen i vaskebeholderen i maskinen. Var det jeg hadde for hånden hjemme, man bruker det man har tilgjengelig og himla lang vei til butikken. Jeg venter en pakke i dag, og håper posten kommer snart så får jeg hentet den pakken med det samme jeg er på butikken for å handle mat.. Skulle ha fylt drivstoff også, for man vet jo aldri når jeg finner på om å dra ut på natten for å jakte, men det kommer i et annet innlegg.. Men det er ikke alltid det går som man planlegger.

Nå er kaffen drukket opp, og jeg skal ordne feriebillettene mens jeg husker det. Blir spennende å komme til et sted man ikke har vært før, og hvor soloppgang og solnedgang er vakker. Hvite bygninger og blå tak kupler.

Dagen i nord er grå og kald, bare 11 grader. Ikke rart jeg er i feriemodus..

Varm hilsen fra
                                                                                     Eva


15 kommentarer:

  1. Det var godt å lese at du fikk hvite duker og sengetepper igjen. Sola vil nok bleike dem også det de henger å vaier i vinden.
    Vi må bruke det vi har, kan ikke ligge på kistebunnen.
    Den duken min salige farmor hadde på sitt store, utfeldbare firkantige spisebord, har jeg brukt som gardin på soverommet.
    Jeg som er nordlening trenger ikke svarte gardiner, sover uansett. Det er jo mørkt bak øyelokka. Ønska deg en flott dag videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Var virkelig godt med gode råd for å få hvitt, da jeg helst unngår klorin. Men skal kjøpe det midlet du også nevnte, står på handlelappen. Det er liksom så moro å finne fram de gamle tingene og ta det i bruk. Men for et flott tips du kom med, passer det ikke på senga eller bordet så kan jeg bare bruke den til gardin på soverommet! Smart!!
      Jeg sover godt og det er mørkt bak øyelokka som du sier, og når august kommer blir det mørkere dager igjen!
      Ha en fin dag du også, og kos deg med heklingen!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Så fantastisk fine!
    Bruk dem som duker eller heng de på veggenen.
    Ha fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ingunn, ja det er en skatt man har som man bør ta vare på. Enten som duk, og eller gardin. Men veggen går ikke for der har jeg null plass dessverre. Nå skal jeg titte innom deg ser at du deler flotte bilder i fra Bremanger og det må nytes mens jeg drikker kaffe..

      Ha en fin, fin sommer du også..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Heisann!
    Ser jeg Santorini i det fjerne????
    Jeg får ikke av meg gifteringen som du ser. Trodde jeg var ung og sprek en gang på Koster og fighta med en ung gutt i en fotballkamp, sklei på vått gress og brakk fingeren. Har derfor fått forkalkninger tror jeg, får den i alle fall ikke av. Mannen hater ringer, så den har han vel knapt brukt.
    Hekleteppet jeg fikk av tante, var i bruk en stund, men ligger nå i skapet. Må repareres etter en del år som sengeteppe. Blir vel en tid til reparasjon....
    Ønsker deg fine dager med soloppganger - og nedganger. De er fantastiske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du ser Santorini i det fjerne! Dit drar vi, men ikke riktig ennå.. Får du ikke av gifteringen... Kanskje legen eller gullsmeden kan klippe den opp. Men er den ikke plagsom er det jo bare å ha den på.. Er heller ikke glad i ringer, så forstår mannen din.. Vi er likefullt gift for det, med eller uten ringer..

      Om det lar seg reparere teppet du har så kan du jo la den komme til heder og verdighet igjen.. Men spørs hvor mye skadet den er da. Men huller skal la seg ordne tror jeg..

      Har noen bilder fra i går i fra yttersia, og da var kl nesten 01 på natten før jeg var hjemme.. Blir nok et blogginnlegg til i fra min kant.. Prøver og være flittig men ikke for flittig.

      Drar ikke riktig ennå, så de soloppganger og nedganger kommer nok i august en gang..

      Kos deg med kvelden..

      Varm hilsen fra
      Eva

      Slett
  4. Det er klart de må brukes! Vakre er de og hvite ble de. Om det ikke blir hvitt med din resept kan man forsøke å legge i vann i krystallsoda og litt Zalo. Gamle råd er kjekke å kunne.
    Klem fra sør og tvitvi på fotosafari.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære deg mormor... Alle kommentarene må godkjennes før de vises.. Dette for å unngå mye spam.. Spam ligger i for seg selv og heter nettsøppel, og det er bare utenlandske..

      Krystallsoda, hvor i allverden får man tak i det? Har ikke hørt om det men tror så gjerne at det er effektivt.. Alle gamle råd er vel egentlig de som fungerer best..

      Bildene i fra i går kommer i neste blogginnlegg, og viste litt på face i går.. Håper været klarner opp i kveld, for når man er alene så kan man farte vet du.. Flere plasser jeg vil besøke, men må vel konkurrere med bobilene som rapper alle møteplasser..

      Klem tilbake i fra nord..

      Slett
  5. Nå skjer det saker og ting. Den forrige kommentaren tok seg en rundtur, tror jeg.
    Bare et lite tips, før jeg skryter av hekleriene dine :) Det går an å bløtlegge hvite heklesaker som ikke er så hvite lenger i varmt vann, krystallsoda og bittelitt Zalo.

    Flotte tepper du fant igjen og de egner seg også som duk. Om det skulle være ønsket.
    Flink er du.
    Klem fra sør :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå svarte jeg i kommentaren ovenpå og at alle kommentarer må godkjennes av meg før det kommer her.. Flotte tips du kommer med her, og det er nærmest umulig å bløtlegge store arbeider her i huset. Jeg vasker de i maskinen, mens de små bløtlegges..

      Om ikke teppet passer på senga så kan jeg bruke enten til duk, eller gardin på soverommet.. Der tror jeg blir fint.. Kanskje skal jeg skal gå i gang med en gang.. Skattene må man ta vare på.. Og hva etterslekta gjør er deres sak..

      Klem tilbake..

      Slett
  6. Nå gir jeg opp!!!
    Klem fra sør :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, ho gir ikke opp..

      Klem i bøtter og spann!

      Slett
  7. Først nå har jeg fått lest dette innlegget skikkelig. Klart du må bruke disse nydelige dukene/teppene. Lekre er de!
    Jeg hadde mange duker fra svigermor liggende, hun var så flink med Hardangersøm, men de var fulle av flekker. Jeg fikk av det meste med flekkfjerner, men ikke alt. Når det har ligget i flere år med kaffe- og rødvins-flekker er det nesten håpløst.
    Det er gøy å hekle, men jeg gjør det for sjeldent.
    Beste hilsener fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde så mye liggende, både som jeg har heklet, min mor, farmor, og svigermor. Masse kunne jeg ikke bruke fordi det var flekker som jeg overhodet ikke fikk vekk. Men har tatt vare på en god del. Jeg har duker som er brodert i hardangersøm. Den er så fin at jeg tør jo ikke bruke den fordi jeg er redd for at jeg får en flekk eller to.. Ikke lett..

      Du får ta fram heklekroken for det er et fint tidsfordriv i hverdagen..

      Varm hilsen fra
      Eva

      Slett
  8. Jøye meg for noen flotte heklede tepper! Og veeeldig stilig med de fjella i bakgrunnen! :)
    Skal prøve å huske på rådet om å få hvitt av gulnet stoff..
    Mange innlegg som har gått meg forbi, og så masse vakkert å se!
    :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!