søndag 22. juni 2014

Sommeren er avlyst

Forleden dag måtte man gå til det skritt å avlyse treffet som vi skulle ha i dag mest på grunn av været. Det regner og regner.. Da er det ikke videre koselig å sitte ute selv om man kler seg godt med ulltøy og regntøy.. Men det er utsatt til i august for da er vi alle omtrent ferdig med ferien..

Måtte innom kjøpesentret for å skaffe meg en bukett blomster, og finner Peoner (skrives vel sånn) på Mestergrønn, men handler de ikke der da jeg synes de er dyre på buketter..

Trør inn på OBS og hva finner jeg der. Jo to buketter Peoner til 60 kroner og de kjøper jeg.. Nå står de fint på bordet og lyser opp i en grå og regntung dag.

Våknet før hanen gol om jeg da skal bruke det uttrykket som ikke har en hane i det hele tatt, men det var en ukristelig tid å våkne opp på. 05.33 er skrekkelig tidlig. Mannen fikk omtrent sjokk da han kom ned og at fruen hadde spist frokost og kanskje jeg heller skal si drukket frokost.. Er greit når man er hjemme og har stavmikser, og jeg kom til å tenke med gru på frokosten i ferien.. Hos Dingsy fant jeg denne til å lage min smoothie. Enkelt og lettvint, bare å putte i kofferten.. At jeg kom fram til den er takket være Artemisia som reklamerte for den på facebook og da blir man jo litt fristet av reklame og om den er bra vet jeg jo ikke.. Men det får jeg komme tilbake til når jeg har fått prøvd den..

I dag kom gravemaskinmannen og slettet jordhaugen på plenen.. Nå skal det bli ordentlig igjen.. Jeg planlegger en liten dam med blomsterbed rundt. Midt i dammen skal det være en fontene tenker jeg. Blir flott for alle småfuglene, da kan de få pusset fjærene sine.. Og jeg lurer på vil Peoner vokse i hagen her nord utenfor Tromsø? Kanskje det rett og slett blir for kaldt. Får undersøke når man stikker innom gartneriet. Vi har to stykker og besøker begge.. Man finner så mye fint.. Skulle ha vært på kirkegården og plantet, men været har rett og slett ødelagt for for planen min og det har vel ødelagt blomstene også....

I et innlegg skrev jeg at en båtplass kostet 17 000 kroner, det var feil koster egentlig 70 000 og det er jo dyrt, men kan ende med at vi kjøper det likevel. For de pengene får man jo som sagt igjen når man selger den. Men det er ikke noe ledig der ennå.. Og vi har leid en plass for 1 år, og foreløbig får båten ligge der. Er lunt og trygt. Er nemlig låst dør for å komme ned til brygga og det er vakthold. I morgen skal vi ta båten til det nye stedet og vi blir henta av sønnen som kommer med bilen.Jeg gleder meg til en båttur, og kamera skal jeg ta med. Kan jo være at været er bedre i morgen. Er jo lov å håpe..

Jeg har besøkt en god del blogger og er rystet over stygge kommentarer og regelrett hetsing av personen bak bloggen.

Har man sett på Trolljegerne på TV3 så skjønner man at dette er en alvorlig sak. Jeg er ikke særlig begeistret for reklamen så jeg har Viaplay og kan se den der når det passer meg. Men tror TV3 har ei nettside hvor man kan se helt gratis men det er noe jeg ikke har sjekket opp. Det er en skremmende utvikling man ser blant mennesker i alle aldre. Hvor har folkeskikken tatt veien, er tanker jeg gjør meg..

I dag skal jeg på båttur og været er grått. Båten skal flyttes og da blir det en forfriskende tur og jeg skal be han sakke litt ned på farten når det er noe jeg vil ta bilde av. Vil ikke gå overende en gang til. Men det er ettermiddag vi skal avsted, og siden det er opphold i regnvær kan det grilles i dag.. Det blir nok en kald fornøyelse for mannen tenker jeg!

Jeg har undersøkt litt om denne planten som jeg har bilde av, jo den kan plantes i hagen.. Jeg må bare finne en plass som er lun, dekke den til når høsten kommer. I de første årene.. Har bestemt meg at noen slike må jeg ha i hagen min.. Denne blomsten er bare nydelig..

Søndagen skal nytes og jeg skal starte på boken " Glassdukkene" av Jorun Thørring. Filmen skulle være veldig bra og den har jeg ikke sett men boken skal nytes og så skal vi se om jeg kjenner meg igjen i byen min siden handlingen i boken er lagt til Tromsø.

Varm hilsen fra
Eva




18 kommentarer:

  1. Heisann!

    Fikk ikke lest innlegget ditt ferdig fordi jeg ble så opprørt. Er det voksne blogger du er innom som har fått hetskommentarer? Fy! Kan noen virkelig være så grusomme. Vi vet jo at barn og ungdom regelmessig driver denslags styggdom, men at voksne ikke har bedre vett, er forkastelig. Jeg har hatt et par episoder der jeg har tatt hånd om elever som er blitt utsatt for nettmobbing. Det er fryktelig sårt. De må bli klar over hva de utsetter seg for og bli hardhuda for vi blir nok aldri kvitt det for den aldersgruppa. For det meste er det fra folk som er misunnerlige og som har det vondt med seg sjøl...
    som mobber.
    Jeg er heldigvis veldig avslappa til det folk måtte skrive negativt om bloggen min. Jeg har noen ganger lurt på om det jeg presenterer er på grensa til skryt, likevel tatt sjansen på å postlegget enten tekst/bilder. Foreløpig er det tatt vel imot!
    Her blåser det surt og for mye til båttur i dag. Sommerferien har begynt og vi har mange anledninger framover. Peonene mine er puslete i år, og jeg fant fram til en side som jeg har saksa fra om hvordan stelle peoner. Den postlegger jeg likegodt med en gang, må bare ta noen bilder først!
    Meste Grønn pleier da å være rimelige???? Jeg kjøper sjelden blomster på denne tida, går mest i tulipaner på vinteren.
    Vel, da leser jeg resten av innlegget ditt, og håper at dere har hatt det fint på vannet. Vi leier båtplass ikke langt fra der vi bor. Koster ca. 2000- 25000, husker ikke eksakt. Noen plasser her omkring koster en million!!!!
    ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, ikke meningen at du skulle bli så opprørt.. Ja, blant annet noen voksne eller hva skal jeg si unge voksne.. Med det mener jeg de har nådd myndighetsalderen.. Noen er direkte ufine. Mer den eldre garde finner man usaklige og stygge kommentarer når man leser under artikler i aviser.. Jeg har fått rare kommentarer men det har kommet under spam og de blir slettet.. Ellers har jeg ikke opplevd noe.. Videre har jeg fått vite at det opprettes falske instagramprofiler for å spre sladder og rykter i en annens navn.. Vet at det ligger en god del misunnelse bak når enkelte oppfører seg slik.. Men man må heller ikke være redd for å rapportere og anmelde for det er de som kan spore opp til hvem en anonym bruker er..

      Jeg opplever bloggen din som veldig koselig sted å stikke innom, lese, se bilder i mens jeg drikker kaffen..

      Båtplassen vi leide er 3.5 m x 6 m så det var så vidt båten gikk inn.. For et år blir det 10 000 kr...Men aldri i verden man betaler 1 million for en båtplass. Veldig variable priser her og rundt om skjønner jeg.

      Turen i dag gikk greit, men liten bris så jeg var på grensen til å bli sjøsyk og var glad vi var på land igjen.. Nå skal mannen ombord i jobben sin og blir borte en mnd om de da ikke er ferdig med fiskekvoten...

      Man har flere dager i vente, og vi drar til Santorini på ferie og når det blir båttur blir det nok en stund..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. heisann!

    Ja, hver enkelt blomst er nydelig, men de er så få. Sjekk tidligere poster om peoner på bloggen min, så skal du se det bogner (skrives det sånn, har aldri skrevet det ordet, tror jeg!). Nå er det glissent, slett ikke en frodig hekk!
    Ha en fin mandag ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjekket innlegget i går, men skal sjekke det andre også.. Bugner heter det om jeg ikke tar feil. Om det er glissent kan jo komme av været, og neste år er det flott igjen skal du se.. Jeg har lest litt om planten og de får den til i Finnmark også..

      Ha en fin mandag og uke..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Ikke plante peonen for dypt! Og ikke pusle "for mye" med den. Her går den for egen maskin, blir det knastørt hender jeg husker å vanne den.

    Folkeskikken er på vei ut, tror jeg. Om du mener å oppføre seg skikkelige også på nett.
    Jeg har vel bare vært plaget med én som ikke kunne dette med å skrive med høflighet og omtanke.
    På den annen side, jeg tror det har litt å si hvordan man selv ordlegger seg og hvilke ord man selv bruker.
    Men dessverre er det noen som ikke kan la være, hverken på nett eller i det virkelige liv.

    Lykke til med peoner :)
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal nok huske på å ikke plante for dypt.. Og skal ikke kvele den med min omsorg..hi,hi.. Men vet ikke når jeg skal sette den i hagen. Er vel best på våren, og at man har fått ordnet alt som ordnes skal etter raseringen fra kommunen.. Nå er plenen slettet og sådd..

      Folkeskikken er saga blott mange steder.. Viktig er det nok at man selv ordlegger seg for ikke å virke støtende i sine kommentarer.. Ord må noen ganger veies på gullvekt, for enkelte kan ta det opp i verste mening også.. Både på nett og utenfor nett..

      God bedringsklem til deg!

      Slett
  4. Har lest det dere skriver, men jeg har aldri hatt ukvemsord på bloggen, heldigvis. Men av og til kommer det merkelige utenlandske kommentarer, som jeg nesten alltid sletter.
    Synd med dårlig vær hos dere. Min mann og jeg kom hjem for et par timer siden fra Roskilde i Danmark, der vi var med gammeldansgruppa "Byttomfoten". Skal legge ut mange spennende innlegg på bloggen.
    Det første blir om Gråbrødre kirkegården, et helt utrolig sted. Du snakket om å gå på kirkegården, her skulle du vært. Det kommer vel i kveld.
    Her er det også overskyet,litt vind og kaldt. Ikke vær for St. Hans dessverre!
    Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen tilbake fra Danmarkstur Tove.. Gleder meg til innlegg på bloggen din.. Spennende kirkegård.. Aha, da gleder jeg meg meget.. Og minner meg selv om at jeg må handle blomster i morgen og besøke kirkegården for å plante litt.. Passe på at jeg har med meg mannen..

      Får også utenlandske kommentarer på bloggen her, men jeg sletter de fordi jeg skjønner ikke hva det menes.. Er noe rart synes jeg..

      Er opphold nå i været, men har vært noen regnbyger.. Det skal være feiring av St.Hans like i nærheten, men det skal jeg ikke på. Blir nok for kjølig tror jeg..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  5. Peoner er nydelig :) men båtplass - det var da fryktelig dyrt ? ja da er det nok likegodt å kjøpe når det går. Båtplass må dere jo ha til den store båten.

    Fryktelig med den netthetsen- vær mot andre som du vil at de skal være mot deg er en god leveregel- mener jeg :)

    Uff for en sommer dere har- men vi er ikke ferdig med juni ennå- den kan komme den fremdeles men nå kan den vente til du kommer hjem igjen fra varmere strøk !

    Ja Villa Fridheim har også vært med i en tv serie :)

    Ønsker deg fine sommerdager tross været

    Gode klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Da var det tv serie om det fine huset du viste på din blogg.. Husken er jo ikke helt borte vekk..

      Det er veldig varierende priser på leie og kjøp av båtplass har jeg forstått.. Mye mulig at det ordner seg til neste år, men som jeg sa at jeg hadde ikke stor tro på det prosjektet før jeg ser at det er gjort. Men vi leier denne fram til juni neste år, så tar vi det derfra. Det var veldig trangt å komme inn med båten, og for båtplassen er bare 3.5 x 6 meter, og båten er 3 meter bred og 9 meter lang..

      Jeg fikk virkelig sans for peoner, de er jo all deles vakre at til neste år skal det være i hagen har jeg bestemt meg for..

      Varm klem tilbake!

      Slett
  6. Peoner kan du plante hele året bare det ikke er frost. Får du stikling av noen, så ikke forvent blomster de første årene. De liker best å stå på et og samme sted og kan bli litt gretne av å bli flyttet på. Ikke plant dem sammen med surjordsplanter (rhododendron), de vil ha det litt mer kalkholdig i jorden. Selv har jeg tre forskjellige, mørk cerise, hvit og babyrosa av typen bondepeon, med kraftige og fylte blomster. I går brukte jeg dem til dekorasjon på bordene under st.hansfeiringen. Og her var så tørt at det var totalforbud mot bål. I dag kom regnet... Snakk om ironiske værguder...
    Hets har jeg hatt lite av. Eneste var to kommentarer da jeg blogget om kanin i brun saus. Men jeg godkjente dem og svarte diplomatisk. :) Men å drive regelrett mobbing er en uting. Jeg har vært med og blokkert/rapportert flere på Instagram. Samfunnet har blitt en gjeng med egoister.

    Ha en flott kveld!
    Klem fra sør.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode tips angående peon.. Det skal jeg notere opp, men jeg har også en venninne som driver gartneri sammen med mannen sin og jeg kan få henne til å hjelpe meg litt også.. Tror ikke det kommer i åt, men til neste år.. Det er nydelige blomster ingen tvil om det, og noe som jeg bare skal ha..

      Instagram har jeg ikke, og ikke kommer jeg til å ha heller.. Enig i at samfunnet er blitt en gjeng med egoister og i går lå det 12 kommentarer på nettsøppel.. Hovedsakelig utenlandske.. Er spam slik jeg leser de..

      Kanin i brunsaus er da godt vil jeg tro.. Men dyrevernere går vel helt av skaftet da om de finner en oppskrift på kjæledyret..

      Ha en fin kveld du også..

      Klem tilbake.

      Slett
  7. Heisann!
    Det er neppe kryddertagets, uansett skal jeg nok finne ut av hva det er... må bare sette av tid til det, og det er det ikke akkurat nå!
    Ha en riktig fin kveld du også, aner ikke hvordan været er hos deg, men her er det sommerkveld. Har bare vanna en gang føri år, så nå blir det dobbel dose vann på rosene. Trenger noen nye også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sola skinner her, ca 9 grader og en del vind hos meg nå i kveld.. Håper du finner ut av det, men ting tar jo tid noen ganger vet du... Kos deg med sommerkvelden og med å vanne.. Blir spennende med nye roser.. Det er jo flotte blomster å ha i hagen..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  8. Hei og takk for hyggelig kommentar på siste innlegget mitt. Kjekt at ikke alle har glemt meg på den tiden jeg har vært vekke :)
    Ellers elsker jeg peoner, det er absolutt en av favorittplantene mine. Har hatt dem i krukker, men de har ikke trivs så godt. Nå fikk jeg lyst til å prøve en gang til :)
    Ønsker deg en fin sommer og flotte båtturer!
    Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig med besøk i fra deg! Prøver og få kommentert hos alle jeg besøker mens jeg nyter kaffen og roen.
      Peoner er nydelige planter, og denne er en bukett jeg kjøpte. Og synes den ble vakrere og vakrere for hver gang jeg så på den. Så når hagen min er i orden etter kommunens raseringer, skal jeg plante i hagen. Må finne en lun plass til den.. En plass hvor den skal få stå og trives.
      Kanskje de ikke liker å bli flyttet på når man har i krukker, men det finner man jo ut. Lykke til med å prøve igjen..

      Ha en fin sommer du også, blir nok båtturer i august når man kommer hjem i fra ferie, men nå skal mannen være borte en stund..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  9. Takk for hilsen i bloggen min, hekler og hekler. Dette er jo en nasjonalskatt vi må ta vare på. Om man ikke har noe positivt å si, vel da må man bare sette seg på fingrene. Ha en strålandes dag videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen til bloggen min, og jeg er enig med deg at hekling er en nasjonalskatt som vi bør ta vare på.. Jeg fant bladet til Familien med alle de nye oppskriftene, og det var jo masse flott man kan hekle.. Og i nord skinner solen, men noe kjølig. Bare 12 grader.. Brr...
      Ha en fin dag du også!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!