fredag 27. juni 2014

Gammel hobby er tatt opp igjen..

Som de aller fleste vet er jeg en del på Facebook, jeg som mange andre.. For ikke mange ukene siden meldte jeg meg inn i en gruppe som kaller seg "Heklegruppe", og jeg som hadde lagt heklingen på hylla for 10 - 11 år siden. Det siste jeg heklet var en dåpskjole til mitt eldste barnebarn. Jeg har faktisk heklet 3 dåpskjoler i min glansperiode. I fjor vår tok jeg fram heklenålen og heklet 4 slumretepper, og her i vinter var jeg lei av hele mønstret, og tok en liten pause igjen. Tykt garn og tykk heklekrok blir man sliten i hendene av. Men jeg har to til av den typen som skal hekles, og da får mine fire barn de i gave.. Men det vet de ikke om ennå..

Denne har ikke jeg heklet, men kjøpt den på facebook i en Retrogruppe. Det var ei som hadde arvet denne etter sin avdøde bestemor og hun hadde aldri brukt det. Siden hun ikke ville kaste den solgte hun den.. Jeg var snar å by 700 kroner for den, og som dere ser ble den min.. Nå i dag tok jeg den fram og har vasket den to ganger i maskinen. Den er ganske stor og jeg håper den passer til dobbelsengen.. Den er ganske gammel, men jeg vet ikke hvor gammel den er.. Men fin er den..

Hvordan gikk det så til at jeg begynte med hekling? Historien startet i 9 klasse i 1971 og jeg hadde en veldig striks håndarbeidslærer som het Reidun.. Dessverre for henne og for meg gikk vi overhodet ikke sammen. Vi var som hund og katt.  Jeg på den tiden eide ikke interesse for håndarbeid, hatet å sy skjørt for hånd, vest for hånd, strikke lester, strikke votter, og fikk aldri taket på det. Hun kjeftet mye på meg, og jeg kjeftet igjen.. I en håndarbeidstime skulle vi lære oss å hekle en vest. Jeg husket den var i turkis/grønn farge. Gyselig den gangen. Og jeg slet, rekket opp, starta på nytt. Skjev og skakk ble den. Hun stod som en hauk over meg og kjeftet. Tilslutt var hun så rasende at hun kom med et utbrudd som ødela hele min selvtillit. - Nemlig, at jeg kom aldri, aldri til å lære meg å hekle! Jeg svarte tilbake at jeg aktet ikke å lære meg det heller for uansett var hun en utrolig dårlig lærer, og med disse ord forlot jeg klasserommet i sinne og siden har jeg ikke sett henne siden jeg gikk ut av skolen for 42 år siden.

6 år etter denne hendelsen oppdaget jeg at min svigermor var en ivrig hekler. Hun ble min læremester, og en meget tålmodig sjel. Jeg begynte med det lette og det var litt tykt garn, hekle kurver og stive dem. Det var populært den gangen. Fant oppskrifter i ukebladene som jeg prøvde meg på. Og etter hvert ble det både danske og svenske oppskrifter. Den gangen var det populært å hekle. På 80 tallet heklet jeg mye på bestilling og heklet jevnt og trutt. Det jeg ikke merket stort til var at jeg fikk problemer med nakken. Fysikalske behandlinger, og kiropraktorer var jeg hos. Bedre ble jeg aldri, til det ble slått fast at jeg hadde fibromyalgi og ikke burde sitte mange timer å hekle. Innimellom ble det tid til strikking, men jeg la den fort på hylla for det var liksom heklingen som var det jeg mestret best. Det ble noen duker, gardiner, sengetepper, osv osv til det en dag sa stopp.

Under opprydding i vår kom jeg over alle oppskrifter, både i hefter og løse ark. Det var en stor samling. Alt gikk på fyllingen for jeg anså meg som helt ferdig med håndarbeid. Nå som jeg er medlem i noen grupper, både heklegruppen og ei gruppe for oppskrifter kom jeg over denne som du ser her. Denne heklet jeg en gang på 80 tallet og den løperen som er i hvitt har jeg ennå.. Det ble et gledelig gjensyn..

Stakk innom butikken Bundingen i Tromsø og kjøpe lilla garn og denne heklekroken. Nå er jeg i gang med denne som blir en løper til skjenken. Det er en mye bedre heklekrok for hendene mine og det går veldig fint. Men jeg har lært en ting, og det er at jeg må gjøre andre ting i mellomtiden så dette blir en liten tidsfordriv mens man ser tv eller sitter ute i solveggen. Det er en liten feil i dette mønstret noe som jeg fant ut ganske fort når jeg studerte mønstret. Jeg fikk det printet ut og det passer inn i en plastbok, med plastark som passer til A 4 arkene. Dermed har jeg nå en slags system på oppskriftene. Slike plastbøker med festet plastark inni får man kjøpt på Staples. Det kan jo bli en fin samling igjen og et flott tidsfordriv. Og jeg angrer på at jeg kasta alle mine gamle oppskrifter..

Her har jeg lagt inn en oppskrift som jeg fant hos Lunamon Design hun hekler ting for salg. Er du interessert i hekling så er hennes blogg verdt et besøk og i dag går det i regnbuens farger. Denne duken her har jeg kjøpt garn til, og tenkte at den blir jeg å hekle når jeg er ferdig med løperen som jeg holder på med. Jeg synes ikke det er vanskelig å se på diagram enn å lese oppskrifter. Denne her virker jo ikke så veldig vanskelig, men den er ikke for nybegynnere. Men man begynner i midten og hekler rundt som det vises på diagrammet.

Min yngste datter ville lære seg å hekle, men det var ikke så enkelt. Jeg er høyre hendt, mens hun er venstre hendt, og dermed ble det ball i hele heklingen. Men hun har sett på you tube, og heklet også i fri fantasi og får visst litt taket på det. Min andre datter er ikke interessert. Man kan jo ikke tvinge noen, de må ville det selv og you tube er en fin måte og lære seg på. Jeg holder heklekroken som en penn i hånden. Mens andre igjen gjør det på sin måte...Hekling var jo så populær før. Man hadde duker, brikker, løpere, gardiner, sengeteppe, kaffeduk og dåpskjoler. Og en dag var det helt slutt. Det ble pakket bort alt sammen. Vi sluttet å bruke det. Men nå kommer det tilbake. Hekling er en kunstart som man bør ta vare på.


Her ser dere at jeg er kommet noe lengre, og lilla er en nydelig farge.. Brukte mye farget garn før som man fikk tak i bunter og nøstet de opp. Disse selges ikke lenger har jeg fått vite siden jeg sendt en henvendelse til produsenten. Brukte også en god del hvitt 12/3 som man fikk i store spoler. Heller ikke disse er lenger i salg..Noe som jeg synes det er synd, men det ble slik når heklingens popularitet forsvant..

Da jeg var innom Bundingen, fant jeg en hylle med heklet garn. Resten var strikkegarn og annet stæsj.. Jammen ble jeg overrasket.. 100 gram nøste til 57 kr sannelig er garn blitt dyrt.. Men en hobby må man da ha i tillegg til fotografering og dermed skulle jeg ha vært ute siden solen skinner, men feilen er at jeg nyter min glass rødvin og slapper litt av etter en hektisk periode..

Jeg har vasket soverommet og skiftet på sengen. Vasket sengeteppet og hengte den på snora som du ser øverst i innlegget her. Det ble tørt og jeg la det på sengen. Kunne gjerne sett at den var litt større, men det får stå sin prøve. Hvem vet, kan jo hende jeg får lyst å starte opp med et stort prosjekt.. Må finne en oppskrift på det.

Slik tok den seg ut på sengen! Et gammelt sengeteppe som kom til heder og verdighet igjen! Jeg lover henne som har heklet den at jeg skal ta vare på den og behandle den med respekt fordi det er heklet med kjærlighet i hver eneste luftmaske og staver..

God helg!

Varm hilsen fra
Eva 

14 kommentarer:

  1. Tusen takk for fine ord om bloggen min.
    Ett riktig så vakkert sengeteppe har du æren av å vise fram.
    Vi må ta vare på denne nasjonalskatten vår, heklinga, det kan ikke bli glemt blandt alle duppeditter vi ser på. Heldigvis ser det ut som det tar seg opp med heklinga ikke bare strikkinga.
    Ønska dæ og dine ei strålandes helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes det er viktig å fremheve andre dyktige bloggere, og du deler jo så mye flott at jeg sitter stum av beundring. Ja, vi må fremheve nasjonalskatten.. Strikkingen er veldig populær, og derfor er det gøy at heklingen begynner å ta seg opp igjen. Og vi må jo fremheve nasjonalskatten helt klart!

      Den er virkelig flott sengeteppet, og jeg kan ikke fatte og begripe hva som går av enkelte og bare selge noe man har arvet. Jeg har et annet sengeteppe heklet av min farmor, men dessverre passer den ikke til sengen.. Litt synd er det..

      Ha en fin helg du og dine, jeg er gressenke for tiden!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Heisann!

    Du er ikke snau med historiene i postene dine ;:OD)
    Huff, ja, noen lærerer lærer aldri! Godt du fikk en tålmodig, hekleflink svigermor.
    Jeg holder på med tre "oldemorstepper" ... blir vel ferdig en gang. Du kan se bilder av påsketeppet på livetilia.blogspot.com, det andre er i grått bestilt av yngstesønnen, og det tredje er til meg sjøl med rustrøde farver - passer godt til stua vår!
    Jeg har kasta de fleste oppskriftene - redusert til et par permer med hva jeg synes er pent! Den lilla løperen minner meg veldig om en jeg hekla til foreldrene mine i julegave en gang... nå er den tilbake hos meg. Blitt en del av adventspyntinga!
    Jeg har en del poster om gamle håndarbeidsteknikker, og flere kommer.
    Ha fin ukeslutt ;:OD)
    Nei, Saga kommer ikke denne helga, men neste for å være brudepike !!!! Mye å se fram til nå! Bryllupsposter hele uka..... ha, ha (godslig latter)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dessverre er det nok lærere som aldri burde ha valgt læreryrket. Man skal jo fremme barns talenter, ikke bryte ned.. Hadde en enestående svigermor, hun var som en mamma nummer to for meg.. Oldemorstepper høres spennende ut, er det slike ruter?

      Får stikke innom å se på påsketeppet, og har du en til blogg? Det må helt klart sjekkes..

      Spennende med alt som skjer og bryllup på gang.. Moro..

      Ha en fin, fin lørdag..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Synd du hadde en så tøff start på håndarbeidstimene på skolen. Lærerne har en så viktig rolle i ens liv, derfor så synd at denne læreren ikke hadde pedagogikken helt inne. Jeg hadde helt motsatt opplevelse. Min flotte frøken Eriksen var verdens beste. I første klasse var hun min klasseforstander og hun hadde også håndarbeidstimene med oss. Hun lærte oss å strikke og sy. Og etterhvert leste hun høyt for oss mens vi holdt på med våre håndarbeid. Mine to store hobbyer i livet ble senere håndarbeid og lesing :) Takket være min kjære frøken Lilly Eriksen. Henne glemmer jeg aldri.
    Ønsker deg en flott helg!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anette...

      Da var du heldig som hadde en flink og dyktig lærer.. Vi hadde en annen en i barneskolen, hun leste i fra bibelen til oss mens vi slet med strikkingen.. Streng var hun.. Men jeg har også hatt lærere som var flinke og som vi likte godt. Er virkelig godt når man kan få gode opplevelser og stor glede av håndarbeid og lesing. Jeg leser en god del jeg også..

      De gode opplevelsene de tar vi med oss videre i livet for det er gode minner å ha med.

      Ha en fin søndag..

      Varm klem fra Eva

      Slett
  4. Det var et godt kjøp Eva- ble perfekt på senga :) så flink du er som hekler. Jeg strikker enkle gensere med pinne 6 og oppover og der går den grensa :)
    Nå har jeg hørt at det er blitt litt bedre vær hos dere. Bjørn og Kine med jentene er jo på Andenes nå om dagen. Men sjøsterk er ikke Ada Sofie for hun ble sjøsyk på Lundefugl safarien i dag- de sendte en snapchat. Er østlandsblod i henne.

    Nå går det fort mot avreise for deg - det blir godt det :)

    Gode sommerkvelder fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Monica, det var et godt kjøp og det passet godt på sengen. Men skulle ønske den hadde vært litt bredere. Jeg lurer på om jeg skal fjerne frynsene på den ene langsiden og og hekle noen rundinger til for mønstret er enkelt. Men garntypen er det verre med.. Men på den ene siden ville det ikke vises så mye, eller jeg kan starte å hekle meg mitt eget sengeteppe.

      Du er flink med strikkingen, og det er ikke jeg.. Godt å ha fine gensere som er lune å ha på..

      Er heller ikke sjøsterk så jeg kan tenke meg hvordan lille prinsessa di hadde det i dag. Var en del vind her hos oss, toppen 14 grader og nordavinden er kald..

      Er litt under en måned til vi drar på ferie..

      Ha fine sommerkvelder du også sammen med din kjære..

      Varm klem fra Eva

      Slett
  5. Ananasmønster er hurtig og greit, synes jeg. og passer til så mye. Jeg tror jeg må finne frem heklenålen igjen, for det er en stund siden siste stav.
    Pass på at du ikke blir sittende for lenge av gangen. Jeg vet selv hvor fort tiden kan gå og plutselig er man stiv som en stokk.
    Klem :)

    SvarSlett
  6. Enig, ananasmønster er pent, og det er lett å hekle den. Bare finn fram krok og garn. Enkel tidsfordriv og både du og jeg vet at vi har ikke godt av å sitte for lenge med sånne sysler.. Jeg er påpasselig med den, for jeg har plagene med nakken og skuldre.
    Kos deg med søndagen..

    Klem tilbake!

    SvarSlett
  7. Heisann mellom slagene!

    Den store begivenheten finner sted i en av landets eldste steinkirker Gamle Glemmen kirke (der også Herren i Huset og Frua gifta seg i 1977) lørdag kl. 14.30! Så nå er innlegg for hele uka gjort ferdig i går, mangler bare noen illustrasjonsbilder. Hadde ingen intensjon om å blogge hver dag, men sånn har det blitt enn så lenge.
    Ha en fortreffelig dag ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir så spennende med bryllup neste helg og i en gammel og ærverdig kirke..
      Du verden som du blogger, gjøre deg ferdig på forhånd, og poster når det passer. Ikke dumt det må jeg si..

      Jeg spekulerer på om jeg skulle ut i natt men venter at noen skal komme med de nye stolene i morgen og da må jeg være uthvilt.. Teller på knappene..

      Ha en fin uke når den kommer..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  8. Heisann!

    jeg skrev en kommentar, men den ble borte.
    Linken til "En liten oppfrording" går til en side der det står hvorfor erstatte risen med fuglefrø. Hanne har alt kjøpt såpebobler, og dum som jeg var sa jeg" Er det ikke gjestene som skal ha med det (ev fuglefrø)." Måtte skynde meg å legge til " For dere har så mye annet å ordne og kjøpe inn!" Ikke alltid like greit å være svigermor. Jeg mente det jo godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart mente du det godt, ikke alltid enkelt og være svigermor.. Jo, det er gjestene som kjøper inn det.. Fuglefrø går helt fint å bruke. Holder med litt i en pose..
      Har nettopp hatt en gjest her som i helgen var i dobbelbryllup.. Vielsen var i fjæra, og presten var der.. Det var ca 100 gjester.. Virkelig flott så jeg har sett bildene.. De var heldige med været, selv om det var kaldt..

      Er mye som skal klaffe på den store dagen!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!