torsdag 5. juni 2014

Frøken Linerle + annet som dukket opp..

Frøken Linerle er en snerten dame, det er det ingen tvil om. Jeg har liten anelse om hvem som er hvem, hun eller han.. En fugl er en fugl, ikke sant?
Linerle er noe jeg sjelden ser her hos meg, så jeg ble stor i øynene da mannen fortalte at det satt en Linerle på rekkverket.

Satt der så fint og skjønte nok at den skulle bli snikfotografert av en person som stod å tittet ut gjennom vinduet.. Bruste litt med fjøra, eller kanskje det bare var vinden som rusket litt? Så litt uryddig ut i fjærdrakten. Skakket litt på hodet og selvfølgelig er det ikke lett å ta bilde heller. Noen bilder blir uklare, og det kommer som regel av bevegelse.

Frøkna er virkelig fin liten dame, eller er det hannen? Ikke har jeg sjekket på nett eller i noe fuglebok så det får stå sin prøve. Praktfullt er det likevel!

I morges da jeg stod opp var himmelen blå og sola skinte. Jeg ville på fototur etter treningen. Dessverre slo været om, og det blir ikke midnattsolbilder denne gangen heller. Om jeg ikke planlegger noe som helst da går det i oppfyllelse. Men straks jeg planlegger noe så virker det som at det hele ender nok en gang i vasken..

Løfte litt på høyre vinge og synge en liten trall. Nå skinner da vitterlig både fugler og sola. Det er jo noen dager siden jeg startet på innlegget og det har vært litt hektisk aktivitet her. I går ble båten hentet, og mannen + en kamerat av han og jeg kjørte til Lyngseidet. Vi skulle rekke ferja klokken 15 og så skulle de frakte båten hjem mens jeg kjørte bilen tilbake. Men tok ikke ferja på hjemturen men kjørte rundt og dermed blir det lenger omvei. Var nå mest spent på hvordan ryggen skulle oppføre seg. Stoppet i Nordkjosbotn for en kafferast og matbit på den såkalte Vollan gjestestue som nå er blitt kjent fordi de leter etter en som forsvant for noen år siden.

Vel hjemme ventet yngste datter med hjemmelaget pizza og iskald brus så det var godt og kunne slappe av før mannfolka var her med båten. Siden vi ikke kan ha den her hos oss mest på grunn av sterk strøm og null molo.. Men de tok seg en liten sving innom her før de stakk avgårde til en plass hvor man kunne legge den til kai. Vi skal ut med båten senere i ettermiddag og akkurat nå er jeg rømt inn i fra terrassen for det ble hett i sola.. Hele 29 grader og det er varmt.Jeg skal ikke klage, jeg nyter men jeg har vært ute i noen timer allerede.

Her ser dere båten, og jeg skal ta mange bilder når vi kommer oss ut på sjøen for å svale oss ned, og kanskje,kanskje midnattsola viser seg..                        

12 kommentarer:

  1. Er båten ny? Gratulere i så fall!
    Deilig at også dere har fått finvær. Her har det vært flott lenge. Jeg reiste til fjells på søndag etter foredrag på Holmen Fjordhotell. Helt nydelig der også.
    Men det slo om i går og ble regn. Jeg kom hjem for en time siden, og det har plasket ned!
    Et kjøttmeis-par hadde slått seg ned i fuglekasse der oppe. Synd å måtte reise hjem uten å få sett ungene, men jeg skal på Åsgårdstrandsdager i morgen, og konsert med Dance with a stranger. Det måtte jeg få med meg.
    Men reiser snart opp igjen.
    Har forøvrig svart deg på kommentaren din på bloggen etter at jeg kom hjem.
    Kos dere med båten! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Tove, nei båten er kjøpt brukt.. Finværet nyter vi, og nå er det 27 grader og jeg stikker ut for å slikke litt sol og lese bok.

      Er nok godt med stillhet og ro på fjellet, men ikke gøy om regnet skal plaske ned. Men når det blir veldig tørt så må det regn til..

      Kos deg med flotte dager på Åsgårdstrandsdager og flott musikk. Jeg regner med at det kommer bilder og innlegg når man har kommet hjem og har litt tid til overs.

      Var ute med båten i går, men uheldigvis overskyet.. En dag må det da smelle til..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  2. Det ser ut til å være en flott båt! Gratulerer og lykke til med alle turene dere nå kan ta. Og en gang finner du sikkert midnattsola! Det er så deilig at vi fikk sommer noen dager. Jeg har gått marketur kl 06.30 de siste to dagene, var utrolig vakkert i marka så tidlig. Må gå da, ellers blir det for varmt for Emma. Kos deg på båttur og i sommeren forøvrig! -Margit-

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og helt ny båt er det jo ikke men denne er godt nok for oss slik at vi kommer oss litt rundt.. Og midnattsola dukker nok opp.. Vi skal nyte sommeren nå som vi har fått den.. Jeg går vel på terrassen for å late meg i noen timer..

      Hvor koselig å gå i marka så tidlig på morgenen.. Jeg sov lenge i dag til en forandring. Kanskje det var sjølufta som gjorde meg stuptrøtt..

      Kos deg du med disse flotte dagene vi nå har!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  3. Gratulerer med båt. Håper på fin båtvær og vakre bilder.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og i går var fint båtvær og en del bilder viste jeg på facebook men de kommer inn her også skal du se. Må bare først nyte sommeren og ta en del gjøremål på kvelden.

      Varm klem tilbake..

      Slett
  4. Gratulere med ny båt! Så fint at dere enderlig får litt fivær også, vi har hatt det lenge selv om det har regnet noen dager. Har aldri opplevd en så tidlig vår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, vi nyter godvær mens vi har den. Vi vet jo aldri hvor lenge vi har bra vær. Det kan slå brått om noen ganger. Ble en liten båttur i går slik at jeg fikk se hvordan det var og hva som trengs ombord..

      Når det har vært varmt og tørt lenge trenger jorden litt vann.. Men dere får nok god været tilbake.. Vi har ennå litt snø igjen i fjellene og jeg venter på en fjelltur..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  5. Heisann!

    Den båten kommer dere til å få mye glede av. Vi overnatter ikke i båten, lengter hjem til senga når jeg blir trøtt, men kan gjerne være på sjøen fra morran til kvel´n. Og Lyngentraktene har noe av det flottelse av natur her i Norge. Husker godt første gangen vi var nordover, tror jeg var 17 år og ble helt betatt.
    Ja, det er utsikten fra kjøkkenvinduet og vaskeromsvinduet. Vi ser rett inn til naboenes inngangspartier. Veien er enveiskjørt og bare nabotrafikk, gjennomkjøring forbudt.Stille og rolig...Husene ble bygd i begynnelsen på 1960-tallet. Vi kjøpte og bygde om i 1989. Jeg er oppvokst i byen, men dette er Kråkerøy. Det tar bare 7 min å komme seg til sentrum til fots likevel. Området her er fantastisk med litt skau rundt - og dammen da som vi er så glade i og som nå er helt maltraktert - og det er krangel mellom kommunen og grunneier om hvem som er ansvarlig for å sette den i stand igjen. Vi naboer håper å få kunne kjøpe den etter at den er i forskriftsmessig stand og dyrelivet har fått tilbake sitt miljø.Du må gjerne være "støttemedlem" på facebook! https://www.facebook.com/StottegruppeforBjolstaddammen

    Ha fin båtpinse ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen..

      Klart skal jeg bli støttemedlem, kommunen er visst noe for seg selv har jeg skjønt.. Høres ut som dere bor på en vakker og fredelig perle.

      Det er soveplass ombord, og mannen skal kjøpe madrass slik at vi ligger bra. Han bråbremset slik i går slik at jeg gikk nesten i dørken og slo meg kraftig så formen er laber i dag. Blåmerker her og der. Skal få handlet inn i morgen og få vasket ombord. Men været bør være fint, men hører i fra andre at havtåka er kommet.. Men vi kan likevel dra ut og ordne og vaske, man kan ta det derfra.. Blir mye hygge og kos det er jeg helt sikker på, og så har vi et barnebarn som vil være med..

      Ha en fin båtpinse dere også!

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  6. Herlig med sol og sommer og linerlebesøk! Ønsker deg en god pinsehelg! :)

    SvarSlett
  7. Ja, det er herlig når det er sol og sommer + besøk av Linerla.. En vakker fugl er det..
    Baker kanelboller slik at man kan ha i frysa og kose seg i helgen..

    Ha en fin pinse du også..

    Varm hilsen fra Eva

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!