onsdag 18. juni 2014

Det går godt an og bli værsyk..

Jeg er virkelig værsyk om dagene.. Ene trøsteløse dagen den andre etter. Regnbyger, tåke, elinger og til og med sluddbyger. Kaldt er det også, akkurat nå er 5 varmegrader. Jeg som trodde her om dagen da jeg kjøpte solseng for å ha på terrassen at nå skulle det bli sommer.. Kan bare si at den som spådde at sommeren skulle bli strålende i nord burde skamme seg. Mennesket spår, men værguden rår. Sånn er det man saken.. Værsyk, ja det er meg!

For å muntre meg selv opp litt så hva med å gå igjennom hva jeg har av bilder både her på dropbox og ekstern harddisk.

På vei hjem da man møtte denne flokken på veien.. Ikke en snudde seg de bare løp avgårde og dermed ble bildet uklart.. Men ganske mange på landsbygda ikke sant? Jo, den er kommet til byen også har jeg hørt. Det er store flokker rundt omkring i det ganske land.

Tromsø kommune har jo reinsdyr i byvåpnet sitt. Da må vi jo ha store flokker med dyr vandrende i byen og på landet..
I går var siste trening på skolen, og nå har vi ferie. Gleder meg til høsten for da starter det opp igjen, og med en ny instruktør som jeg ikke aner hvem det blir..

Til helgen skal det være familietreff på min manns hjemsted, og værutsiktene er dessverre ikke gode. Overskyet og bare 9 grader om jeg skal tro på værappen på mobilen. Det er bare og kle seg godt, og mange må nok pakke ut vinterklærne igjen. Vi skal holde til i fjæra, og vi har båten liggende der som vi tenkte å overnatte i. Blir spennende å se hvem som kommer, og om noen trosser værgudene.

Når jeg er værsyk er jeg også verkefull. Fibromyalgien krangler jeg med, hatt problemer med og få sove og ligget å vridd meg i sengen. Stått opp for å finne noe smertestillende, og da går det i Ibux og Paracet.. Sovner da omsider og får noen timer på øyet før jeg våkner grytidlig og får ikke sove mer. Avisen lokker med godt vær i sikte, men det tror vi ikke lenger på.

Spurven har omtrent søkt tilflukt i fuglehuset og kjøttmeisen har jeg ikke sett på lenge. Er det fritt for mat så sitter han i sprossen i vinduet og ser inn. Ser han meg så kakker han i ruta. Da er det fritt for mat, og mannen fleiper med at jeg har skjemt bort spurvene..

Mat må de ha, og jeg må få tømt den siste sekken slik at det er en ny sekk til høsten igjen. Da får man besøk av Sidensvans. Før var det store flokker å se, men i fjor høst noen få. Noe er jo i ferd med å skje og blant annet har jeg kun sett en eneste humle. Det er skremmende hvor mye landbruket bruker med midler som sprøytes som ikke er heldig for insektene. Leste også her om dagen at bæra vi kjøper er sprøytet med kjemikalier som slett ikke er bra for helsen vår. Vi kjøper jo importerte varer og nå har jeg begynt å skylle bæra med eddikvann. Eddik er bra for så mye også rengjøring.

Siden været ikke har vært noe bra for utendørssysler som å pusse ned det gamle nattbordet er det prosjektet satt på vent. Mens jeg er innom oppussing vil jeg nevne for de av dere som er på Facebook om å besøke Svermeriet en fin likes side hvor man ser flott gjenbruk av ting som er pusset opp og malt..

Ha en fin, fin St.Hans feiring rundt om det ganske land..

Varm hilsen fra
Eva






6 kommentarer:

  1. Jeg skrev en laaaang kommentar, men den kom bort, fordi jeg kom borti en annen knapp! For andre gang på rad! Men jeg prøver igjen..

    Værsyk ja. Det er jeg selv, og jeg kjenner mange flere som er det. Ikke alle tror på det, for det er ikke vitenskapelig bevist. Det burde blitt forsket mer på, da det er mange der ute som er værsyke! Men det heter man skal tro på det til det motsatte er bevist, og hvem kan bevise at det å være værsyk er tull??

    Her regner og blåser det også, er kaldt. 11 grader, men har hatt ned til 8 gr så langt jeg har sett.. men vi har det ikke så kaldt som hos dere og ingen snøfall..

    Humlene var fraværende her, helt til vi plantet ned de plantene. Da kom de så plutselig, den ene etter den andre! Og jeg ble glad, for kanskje kan jeg være med på å redde noen.. håper jeg! Maaange humler blir også ihjelkjørt pga engblomstene langs veikantene!

    Jeg har hørt fremmede fuglesang ved soloppgang og ellers på natta. Kjøttmeisa og blåmeisa er fraværende..
    Kanskje er vi mennesker iferd med å ødelegge både naturen og oss selv..

    Vi burde kanskje tilbake til den tiden vi tørket gresset naturlig, da vi hang dem på hesjer, istedet for disse rundballene. For den gang kom alt til nytte, både for insekter og fugler - og engblomster! Nå er det kunstig gjødsling også..

    Og jeg leste også om de bærene.. man skulle kanskje hatt sin egen bærhage..

    Mange nydelige bilder her! Og mange flotte ord!

    Varm klem fra meg! :)

    SvarSlett
  2. Det må og komme borti en tast har jeg gjort flere ganger, men viktig er det jo at vi ikke gir opp..

    Vi skal ordne hagen etter raseringen til kommunen, men venter på gravemaskinmannen som skal slette jordhaugen som er plassert her.. Kommer til å lage et nytt bed, og skal innom gartneriet og forhøre meg om planter som passer her, og som vil tiltrekke seg humlene og andre insekter. Vi trenger dem helt klart..

    Vi skal få noen til å pløye en åker til oss hvor vi skal sette noen jordbærplanter og potet. Er så trist at vi er i ferd med og ødelegge alt og den giften som de sprayer over.. Det sprer seg med vinden.. Jordene hesjer de ikke, det er traktoregg.. Huff og huff.. Kaldt hos deg også, og godt at du kjenner til værsjuka du også!

    Varm klem tilbake..

    SvarSlett
  3. Heisann!

    Ja, jeg tenkte på deg og noen andre som bor nordover da jeg så værvarselet på Dagsrevyen i går, men kan det være en liten trøst at godværet her nede tar slutt også. Helga blir kald.
    Eddik er brukandes til mangt!
    Håper helsa retter seg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, helsa blir bedre når været er mer stabilt. Når det er værskifte så merker jeg det med en gang. Akkurat nå skinner sola og det er ca 10 grader.. Og det er deilig å se.. Kunne det bare ha holdt til over helga så skal jeg ikke be om mer..

      Trasig at det blir slutt for dere også med litt godt vær. Kle deg etter været det er nok det beste.. Eddik er dugende til masse..

      Fin kveld til deg

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  4. Synnes ganske synd på dere der nord, her er det sydentempraturer. Så jeg skjønner man blir værsyk. Men nå skal det bli kaldere her og da får vi håpe at varmen går nordover til dere!
    Ha en fantastisk st. hans, tenn bål og kos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Været skal bli lettere om jeg våger å tro på det!! Men bål og kos skal det nok bli! Synd at dere skal få kjøligere vær! Du vet boka du skrev om i blogginnlegget ditt? Den har jeg bestilt. Var sommersalg så da fikk jeg den rimeligere enn vanlig! Ha en fin feiring av St.hans i neste uke! Kos deg masse!😎

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!