lørdag 7. juni 2014

Båtliv og sette sjøbein..

Onsdag var vi i vakre Lyngen og tettstedet Lyngseidet for å hente Janne som båten heter. Mannen spurte hva vi skulle døpe den til, men der stod jeg helt fast..Inntil videre får den ha navnet som allerede er der..

Her var vi ved Svensby for å ta fergen over, en overfart på ca 20 minutter. Som dere ser er det mange som er der ute på sandbankene. Det var en litt kjølig vind men været var virkelig godt. Var en del biler, busser og trailer som skulle over, og selvfølgelig var det plass til alle ombord. Veiene var ikke det beste, men kunne ikke vente noe annet.. Er bare å avpasse farten etter forholdene både vinter og sommer..

Jeg fikk ikke tatt så mye bilder i Lyngen, for jeg var mest interessert i å komme meg hjem siden det var meg som skulle ta bilen, mens mannen og en kamerat fraktet båten hjem. Her tar de en sving utenom der vi bor.. Båten er en 1987 modell og i går var både datter, svigersønn og jeg ombord for å se og en prøvetur ble tatt. Riktig god fart er det, og jeg synes det var stive priser på avgiftfri diesel. Det er forskjellig fra sted til sted.. Her ble det fylt og 10.30 for literen. Mens hos min bror som bor på sørlandet var det over 11 kroner.

Her er vi på vei til Kattfjorden, og broen går over til Sommarøya, og Håja i bakgrunnen..Og et nydelig vær, men ikke noe midnattsol å se.. Men det er så typisk, men det vil komme før eller siden og man skal da ha flere turer.

I dag var mannen, sønnen, og hans kjæreste ombord å vasket rundt, og som jeg forstod var det noe som trengtes. Det var ordentlig møkkete og gardinene og putetrekket hadde han tatt hjem og de luktet ikke godt. Jeg har nå vasket de i maskinen, og nå henger de ute på snora. Men ser at fargen har bleket mye, og kanskje man skulle få sydd nye med maritimt preg. Men feilen er at jeg er ingen kløpper på symaskin.

Har også fått bakt og vasket mye i dag til tross for at jeg nesten slo meg fordervet i går ombord. Noen som ikke fikk med seg at jeg stod for å ta bilde og hermed ble det bremset kraftig ned på farten slik at jeg tok en overbalanse og slo låret og ryggen da jeg først traff bordet og så kjøkkendelen før jeg havnet i sofa. Resultat ble et kraftig blåmerke som er i ferd med og bli svart.. Ikke pent, men var temmelig stiv og støl i formiddag. Men nå går det bedre og til pinsen blir det nok en tur ut og vi skal ha med sengetøy og mat + hvitvin og reker tenker jeg.
Trenger og få ladet batteriene og ha med en god bok, kamera og mannen skal fiske litt. Håper på fersk fisk på menyen og det har villet smakt godt.. Må ta med havsalt og flatbrød, + litt potet og smør. Da smaker det helt himmelsk spør du meg..

Som dere ser så er det litt gjenskinn på bildet, slik blir det når man skal ta gjennom et vindu.. Denne broa går som sagt over til Sommarøya, og denne øya og dens innbyggere gikk her i vår som serie på NRK 1 og het Yttersia.. Kanskje noen fulgte med? For oss var det mange kjenninger med, og det er hit jeg må kjøre for å hente mannen når han går på fritur. Det er et naturskjønt område, så jeg burde jo ha vandret litt rundt der men feilen er vel at jeg er så lat til å kjøre nesten 4 mil dit på dårlige veier.. Men skal se hva jeg får til senere.. Det er jo alltid fine motiver å finne om man bruker øynene godt..

Her er vi kommet til småbåthavna hvor vi låner plassen til en bekjent som har sin båt på land. En kan kjøpe en båtplass til 17 000 kroner og betale en årlig leie på ca 2000 kroner + strøm. Når man ikke har bruk for båtplassen lenger kan man selge den og få igjen pengene. Men slike båtplasser er det stor rift om. Men vi skal ha båten hos en bekjent av oss gjennom sommeren, og på vinteren i nærheten av oss.
Det svarte over i dette bildet er torskehoder, og det luktet tørrfisk i lange baner. Men hva disse hodene brukes til aner jeg rett og slett ikke.


Varm hilsen i fra
Eva

16 kommentarer:

  1. Så herlig det må være å ha en slik full fart båt :) nydelig tur du hat vært på men uff- ikke bli så ivrig fotograf nå da så det går utover helsa.
    Vi skal kjøpe en robåt nå en slik 14 fot jolle med en liten motor.

    Nam nam til den maten du sa- høres veldig godt ut.

    Håper jeg får oppdatert meg ikke på kak i løpet av dagen :) Har begge småjentene her.

    Nyt sommerdagene klem fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Kapteinen var jo ikke klar over at jeg stod med kamera i hånden, så det var jo litt min skyld også.. Blåmerkene og ømheten vil nok forsvinne før eller siden.

      Blir spennende for dere også med båtkjøp, det er godt å komme ut på havet fiske litt og slappe av..

      Kjekt med småjentene på besøk, de er jo så skjønne..

      Ha en fin pinse..

      Klem fra Eva

      Slett
  2. Takk for hyggelig lesing.
    Jeg tenker dere vil ha mye glede av båten.
    Neste gang får du si fra at du er "løs" slik at knall og fall og blåmerker kan unngå.
    Varm klem fra sør :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror også at det blir mye glede av båten, og du skal være sikker på at neste gang sier jeg i fra slik at jeg kan unngå flere knall og fall. Blåmerker er jo ikke fine akkurat for det er jo så mange sjatteringer at jeg blir rent matt.

      Varm klem tilbake..

      Slett
  3. Heisann!

    Oj dette var ikke verst! Dårlig rygg til tross, ut på sjøen må en!
    Ingen båttur på oss i dag, det tok til å blåse litt mer enn forventa, og sola forvant bak noen skyer som kom snikende. I fryseren ligger det reker og rundstykker på vent.. skal bli bedre og bedre vær. Vi håper på makrell på kroken, men det synes vel dere der nord ikke noe om! Vi blåser i hva den har fått i seg, den smaker bare helt herlig ...de tre første måltidene, vel å merke!
    Hvis det er en videregående skole i nærheten med linje for Design og håndverk, kan en elev sikkert sy gardiner for dere! Fint med et maritimt mønster.
    Så da ønsker jeg dere god båttur og skitt fiske!
    PS se hva som sto i avisa i går og som gikk meg hus forbi ang Lunds!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ufyselig vær her nord også, og båten er parkert på en annen brygge hos en nevø av oss. Der ligger den bra til og vi ser fram til sommerfesten med slekta.. Er på min manns hjemsted.. Vi har begynt å samles St.Hans tiden, men i år måtte den fremskyndes. Bestilt godt vær så håper vi er heldige med været fremover.

      Jeg er glad i makrell etter våre 3 år i Vestfold. Så makrell var på menyen og det er en god fisk.. Håper dere får makrell på kroken, og la den frese i panna..

      Reker og rundstykker er snadder,+ litt kald hvitvin til..

      Joda, det er videregående skole her i Tromsø men jeg må sjekke hvilken skole som har Design og håndverk..

      Men jeg vet av to flinke damer som jeg kan spørre for nye gardiner med maritimt preg skal vi skaffe. I dag kjøpte jeg mintgrønn kaffekanne, kaffekjele, plastvinglass, kokmalt kaffe, tørkerull, vinduspuss, grillhanske med maritimt preg på, + to putetrekk med fiskemotiv på. Må jo sette mitt preg på båten.

      Tenkte du på det om humlene? Snakk om det var mangel på humler og jordbærbonden frykter for jordbærsesongen for det var for lite humler.. Stod i lokalavisen her..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  4. Det er så herlig med bilder og historier fra Troms. Jeg er ikke så glad i båt, men elsker turer i naturen.
    Håper du ikke fikk mer vondt i ryggen nå etter fallet. Nå strever jeg også med rygg. Fikk en deilig times massasje i går, men det sitter enda.
    Sier det igjen - gleder meg til midnattsol-bilder! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Tove, koselig å høre. Jeg er heller ikke glad i båt, men nå finner jeg roen. Men det er nok naturen som gir meg balsam for sjela og at jeg får røre kroppen.. Ryggen er ganske bra, men har ikke godt av å sitte for lenge for da kjenner jeg det. Massasje er godt og da slapper musklene av..

      Håper virkelig at været nå kan snu slik at det kan bli de bildene! Krysser fingrene jeg..

      Varm hilsen fra Eva og god bedring til din rygg!

      Slett
  5. Svar
    1. Måtte inn å sjekke og fysj for en snegle.. Den var stor.. Har sett sånn før, men husker ikke hvor..
      La du inn bildene av sneglen etter at man hadde kommentert, så bare det første bildet..

      Slett
  6. Gratulerer med båt. :)
    17000 for båtplass? Rimelig. Her selger min far, med brødre, åpne båtplasser ved flytebrygge for 200.000,- pluss årlig leie for oppstilling/parkering.

    Ha en flott dag!

    SvarSlett
  7. Tusen takk! Det var forskjell ja prismessig sett.. Nå er båten på min manns hjemplass og det er en liten brygge.. Gratis..
    Blir nok en båttur i morgen håper vi på. Været er ikke det beste, så vi har vaska hus og bakt brød, så kan vi stikke av gårde for en fisketur er planen..

    Ha en fin dag og helg!

    SvarSlett
  8. Flotte bilder Eva og fristende ord om sjølivet. Båt må jo høre med til livet for dere der nord. Fin var den også og gleder meg med dere. NYT sommeren, lad opp og ha ei riktig fin helg! Gleder meg til nye opplevelser i ord og bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Karl.. Sjølivet er fristende når været er godt, men i det siste har det lavet ned regn, tåke, mye vind og kaldt.. Jeg håper på bedre vær fremover men værgudene er neppe på min side.. Til helgen som kommer blir det sammenkomst hvor vi møtes klanen, og kanskje er været bra da at det skulle ha blitt en tur ut.. Prøver så godt jeg kan for å nyte sommeren, men nå er man værsyk.. Ha en fin søndag du også!

      Slett
  9. Det ante meg.. at mine kommentarer i dette innlegget og det under ikke hadde lagt seg inn.. jeg var her og kommenterte, men oppdaget senere at jeg ikke var pålogget.. trodde bare jeg hadde falt ut.. men så har jeg da sikkert ikke vært innlogget fra børjan.. men da skulle jeg vel fått beskjed om det..

    Masse fine bilder både her og under og Gratulerer med båt! Det er jo bare så herlig å kunne ta båtturer, og i denne vakre idylliske naturen! Håper på mangeslike flotte turbilder fra deg fremover (men nå var det dette været da)..

    Skummelt å bremse opp slik at du ramlet over ende!! Håper det går bedre med deg nå!
    Klem igjen! :)

    SvarSlett
  10. Man må være logget på for å kommentere har jeg funnet ut, det er lettest.. Går bra med meg nå, men var lenge blå.. Jeg venter på god værmelding og fine dager på sjøen og masse stemningsbilder.. Men grått, regn, snø, sluddbyger og kaldt det frister ikke meg til og begi meg ut i båt.. Jeg vil jo ha den berømmelige midnattsola og masse andre ting på minnebrikken, og så får jeg bare be til værgudene..hi,hi..

    Takk for gode kommentarer i fra deg, og det er bedre med båt enn bobilturer.. Jeg vil se kysten helst, og ikke veien.. Må jo kunne røre litt på meg også..

    Varm klem tilbake..

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!