tirsdag 6. mai 2014

Tur med forviklinger

Denne turen hadde jeg lenge sett fram til. Planleggingen skjedde i fjor en gang, men det ble jo aldri noe av. De som ville gå sammen med meg våget ikke grunnet at det var hekketiden for terna og da hadde man ikke lyst til å bli hakket til blods. Stedet vi skulle til heter Torsnes og ikke har jeg vært her og heller ikke min ektefelle.. Så vi kjørte først feil. Vi fant en plass å parkere bilen og begynte å gå.. Ryggsekk med kaffe, mat, drikke og sjokolade gikk vi med freidig mot..

Måsen solte seg og pusset litt på fasaden best og gjøre seg tiltrekkende for maken. Det hvite man ser i bakgrunnen er snøen på fjellet.. Og noe sommer er det virkelig ikke blitt ennå.. Men nå skulle vi ikke gå i fjellet men i skog og mark..

Først fant vi en vei som vi gikk, og man hadde hus og kirke på den ene siden, og kirka heter Hillesøy kirke og ligger på Brensholmen. Her er mannen døpt og konfirmert. Jeg er konfirmert i samme kirke. Kirken er langkirke i fra 1889

Det hvite huset er ombygd til hytte som en barndomsvenninne eier. Moro å se kirken i fra en annen synsvinkel. Veien forbi kirken ender et stykke nedenfor og det er en snuplass. Den går ikke lenger. Jeg har noen ganger tenkt at " ta deg en kveldstur og få tatt et bilde når kirken ligger badet i flomlys", men når jeg da kjører utover den strekningen er selvfølgelig kameraet glemt.. Jeg kjører jo da i et annet ærend må vite.

Har zoomet inn litt slik at det sees bedre.. Det jeg liker minst er ledninger og stolper som sniker seg med.. Siden kirka er ganske gammel er det ikke videre godt å sitte på benkene enten under en konfirmasjon som nå foregår i mai måned. Da mine barn ble konfirmert her, var det stappfullt inne i kirka. Og skinte sola i tillegg var det kvelende varmt om man satt ved vinduet.

Veien snodde seg langs fjæra og vi gikk videre. Plutselig åpenbarte det seg et landskap med hytter. Ikke kunne mannen huske at det var hytter i området da han ble konfirmert. Han husket at han bodde hos noen under konfirmasjonstiden og da brukte ungdommene og samles i området der hyttene nå lå. Det var noen minner i fra 2 verdenskrig nemlig bunkers. Nå gikk jeg ikke inn for å se hvordan det så ut, men bare passerte..

Tyskere var det mye av her under krigen og historien vet jeg ikke så mye om. Men vet at svigerfar ble hentet av lensmannen for at han skulle jobbe der sammen med mange andre i fra samme område. Men de lot som de jobbet fordi de ikke hadde noe til overs for tyskere. Våre foreldre som opplevde krigen snakket minst mulig om den. Min far satt blant annet i fangeleir, og det fikk jeg vite etter at han var død. Men det ser nå ikke videre pent ut i landskapet.. Jeg ble temmelig overrasket da jeg så hyttene. For det er ikke hytter for "hvermansen" for og si det sånn..

Her er en og er ikke den svær så finnes det en til som er noe større enn dette. Det ligger skjermet og lunt. Vinden tok ikke så hardt her, og veien snodde seg videre. Vi gikk fortrøstningsfullt videre. Men kunne ikke si om vi var på rett vei. Når man ikke er så kjent er det bare en ting og gjøre og det er å gå litt for å se hvor man da havner.. Jeg begynte å ane at vi hadde begynt i gal ende..

Hytta her eies av en som har en omsetning på mange millioner i året. Vedkommende eier en matbutikk som selger mye lokale matvarer. Hytta er faktisk finere enn eneboligen han bor i.. Nydelig hytte synes jeg og prisen ja den er sikkert ikke for oss vanlige..

Veien snodde seg videre og vi havnet til slutt i fjæra. Men for å komme over til den andre siden måtte vi krysse elva. Og vi oppdaget at veien var helt feil.. Skulle vi ha fortsatt har vi vel gått i mange timer.. Vi valgte å snu for å gå tilbake til bilen. Vi skulle prøve og gå den veien som det fortelles om lenger opp på siden her i en link om Torsnes..

Så denne båten som ikke var i bruk, liggende på marka. Vi så grunnmuren etter et hus, og en fjøs. Nesten helt nede i fjæra. Litt rart å tenke på at folk har bodd der tidligere og så avsides i fra alt. Den gangen var det ikke vei, på stedet. Man hadde sjøveien. Værhardt var det sikkert også.. Omsider var vi kommet til bilen, og ble enig i at vi skulle kjøre å sette bilen ved skytterbanen, gå derfra mot fjæra for å unngå elven.. Det var lett terreng å gå i, også for de med små barn. Litt snø her og der, og jeg med joggesko på bena ville unngå de mest våte partiene. Omsider så vi fjæra og da hadde vi gått ca 20 min..

Flott bålplass, med rist til. Men vi hadde ikke pølser eller lighter med. Men en nistepakke, kaffe og litt sjokolade så satte vi oss ned for å nyte. Jeg innså at å komme til Torsnes så måtte man gå enda lenger, og vinden hadde øket på. Sur kald vind er ikke noe å trakte etter og vi ble enige om at den turen fikk vi ta en dag når det ikke var så mye vind, og gjerne litt varmere i luften. Vi så store flokker med måser og terner men de lot oss være i fred. Heldigvis..

Øya midt i mot heter Hekkingen, og her kan du se hvilket tilbud de har for at du kan komme utover dit. Jeg har aldri vært der, så det skulle ha vært morsomt og besøkt. Sommarøya som ikke er bilde av er et kjent sted blant annet gjennom tvprogrammet "Yttersia" som gikk på NRK1 for ikke så lenge siden. Vi har noen perler ingen tvil om det.
Jeg har lovt meg en tur til Torsnes, og fra bålplassen og dit er en tur på ca 12 km.. Men jeg er litt usikker på om det er til sammen eller bare en vei.. Man må beregne seg god tid, og ha med mat og drikke. Da blir turen straks så mye koseligere. Det gikk heldigvis bra med ryggen og jeg skal atter en gang til kiropraktoren. I morgen blir jeg opptatt da datter og lille prinsessa kommer på overnattingstur..

Varm hilsen fra
Eva                          






22 kommentarer:

  1. Så fine bildet Eva, koselig med slike turer.:) Nå må jeg pakke ut noen ekser og pakke litt til Kretatur før jeg legger meg også. Sov en dupp, utrolig trøtt i dag. God natt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.. Ja, det er trivelig med sånne turer og være ute. Bare så synd at vinden kom og gjorde det så kaldt. Du har masse å pakke ut, og lykke til med videre utpakking og jeg vet at du blir å kose deg på Kretatur.. God natt og sov godt..

      Slett
  2. Nydelig landskap og flotte hytter! Håper du kommer deg til Torsnes en annen dag da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, ja det er nydelig landskap der ute og jeg håper også at jeg kommer meg til Torsnes en dag mens det er litt vindstille. De hyttene var virkelig flotte, men jeg har ikke noe savn etter en hytte nei..

      Slett
  3. Her måtte jeg le Eva! Torsnes?
    "Jeg innså at å komme til Torsnes så måtte man gå enda lenger." sa du.
    Ja, til mitt Torsnes er det langt for deg, for mitt Torsnes ligger i Østfold! Morsomt med samme navn da! Høres ut som om dere hadde en super tur, selv om dere ikke kom dit dere skulle denne gangen. Herlig med vår i naturen. Jeg likte de hyttene, de føyde seg så vakkert inn i naturen. Glad du er bedre i ryggen. Kos deg med ditt besøk av famile og ha en strålende vårdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er klar over det er flere plasser som heter det samme.. Tror jeg må google Torsnes i Østfold jeg. Bor vel folk der enn Torsnes i Troms.. Der bor det ingen, men det er tufter og rester etter gammel bosetting jeg gjerne vil se for det er så spennende. Turen var flott og forfriskende selv med vind. Hyttene gikk i ett med naturen og flott tilpasset.. Jeg er så mye bedre i ryggen men jeg har nok noen behandlinger til før han er fornøyd. Sitter jeg i ro for lenge så straffer det seg.. Men i kveld er det trening og datter skal bli med.. Akkurat nå koser klanen seg med å se animasjonsfilmen Frost..

      Kos deg med ettermiddagen!

      Slett
    2. Så glad det går bedre med deg, men trimme må du nok for å holde musklene myke. Kos deg med dine. Frost er søt da. Klem fra meg :)

      Slett
    3. Jeg må trene, og være flink å holde meg i bevegelse. Gleder meg til fjellturene jeg..
      Frost er en nydelig film for store og små..
      Klem tilbake..

      Slett
  4. Dette innlegget var utrolig vakkert og spennende lesning! Både på godt og ondt. Det er merkelig de holdt så mye hemmelig før, fra krigens dager. Vi ville nok ikke vært like hemmelighetsfull i dag, hvertfall ikke innad i familien og nære og kjære..
    Det er da helt et utrolig nydelig sted, når jeg ser det nest siste bildet, får jeg lyst å sette meg ned der i fjæra! :) håper dere får gjenopptatt turen, og vi får se bildene, og jeg er glad for at du er så bra i ryggen at du kunne gjennomføre turen!
    Jeg elsker å komme over slike gamle tufter og rester av gammel bebyggelse, spennende!
    Klem fra sør! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ikke sant, de holdt mye inne i seg selv som man ikke snakket om. I dag er vi mye flinkere til å snakke om følelser og alt mulig annet.. Ja, det var helt flott der og det blir tur til rette plassen. Skal spørre ei som jeg kjenner hvor de pleier å gå som er fra området rundt. Er spennende med gammel bosetting, gamle hus, og annet som man ser.. Godt at du ville sette deg ned å nyte utsikten, og sist men ikke minst finne ro i sjela.. For eneste støy er fugleskrik i fra måsene.. Ryggen er mye, mye bedre. Kiropraktoren er utrolig flink, og jeg synes det hjelper så mye. Men jeg har ikke godt av å sitte pal stille hele tiden.. Ser fram til fjellturer når snøen er borte i fra fjellene..
      Klem tilbake..

      Slett
  5. Flott tur du hadde, det er litt mer vinter hos deg ser jeg. Ha en flott dag og hyggelig besøk av barn og barnebarn!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en deilig tur selv om det blir litt forviklinger hvor man skal gå.. Det er mer vinter hos meg, og det er mye snø i fjellene spesielt. Er koselig med datter og barnebarn på besøk, og nå sitter klanen å glaner på Frost.. Ha en fin ettermiddag!

      Slett
  6. Skulle gjerne tatt turen sammen med deg - fantastisk flott! For et land vi har!
    Det er jo litt spennende å gå til nye steder som man ikke helt vet veien til, bare man ikke går seg bort, selvsagt.
    For en vakker kirke! Jeg synes kirkebygg er fascinerende, både i inn- og utland. Det er ikke bare hos dere det er kaldt. Hos meg, nord i Oslo, har det både snødd og regnet i dag. Hilsen fra Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk så gøy det hadde vært om du hadde vært med på vandringen! Naturen og lyset er vakkert på denne årstiden. Nå er det lite lyst ute som det er lyse morgen.. Er spennende med steder man helt ikke vet veien til, men neste gang man går så kan man veien.

      Synes kirker er spesielle, og ikke minst spennende kunst. Jeg forelsket meg i Riga for der møllkosa jeg meg inne i kirkene og de var det jo mange av. Kommer jeg til et sted så vær sikker at jeg tar bilde av bygget..

      Ikke hyggelig når dere har både snø og regn.. Mai er en lunefull måned synes jeg sånn værmessig sett. Kjølig og vind i dag. Håper dere får noen fine dager igjen med sommertemperaturer.

      Varm hilsen tilbake!

      Slett
    2. Takk for din artige kommentar på min blogg. Gleder meg til å se det rosa nattbordet! Men gå også inn på bloggen Vilt og vakkert, søk på Kampen, så får du opp mange flotte, fargerike bilder fra Kampen. Flottere enn mine, og du vil se hvor fint det er der. Bjørg Nina så også at vi snakket om bok og kartlegging av personlighet, og nå ble også hun tent. Jeg svarte henne da at jeg burde hatt et fargekurs for bloggere, og aller helst i Troms/Tromsø distriktet, så jeg fikk komme tilbake dit. Og er det en gruppe damer som er interessert i farger oppe hos deg, så er ikke jeg vond å be. Det er spennende både for lærere, interiør-folk, fargehandlere, folk som driver butikk, og for folk i kommunen som driver offentlige bygg. Har dere et Bygdekvinnelag i nærheten? Jeg har holdt kurs/foredrag for mange bygdekvinner i store deler av Norge, men ikke så langt nord.
      Dette ble langt, men jeg hadde mye på hjertet! Hilsen Tove

      Slett
    3. Hei igjen..

      Nettopp kommet hjem i fra en lang dag i byen og tannlegebesøk... Bygdekvinnelag har jeg ingen anelse om her på Kvaløya hvor jeg bor.. Kan sikkert være men hva de heter aner jeg rett og slett ikke..

      Maling skal jeg ordne på mandag. Har nemlig fargekoden til veggen jeg malte på kjøkkenet. Skal få svigerdatter til å ordne den litt mer rosa som ville passe til nattbordet.. Klart vil jeg dele bilder så du får se Tove..

      Jeg har bestilt boka nå, og gleder meg til den kommer så jeg får lest mer.. Flott at det er arbeidsbeskrivelse bak i boka så får man finne ut litt mer om en selv.

      Skal titte innom Vilt og vakkert å søke på Kampen så jeg får sett mer av et spennende sted..

      Godt at man kan ha mye på hjertet!

      Hilsen Eva

      Slett
  7. Heisann! Mye artig å lese. Vi har også et Torsnes i nærheten, fint turområde det også, men et jeg kjenner lite fordi det er på den andre sida av byen og Glomma.
    Fikk selfies av skjarmtrollet i dag med den gamle bursdagskrona hennes på hodet til ære for meg!
    Ha det godt, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan!

      Du har også et Torsnes i nærheten, hvor gøy.. Øya som jeg bor på heter Kvaløya og det har de i Finnmark også..
      Fikk du selfies av sjarmtrollet og hvor morsomt.. Jeg fikk snapschat av prinsessa i morges, som gledet seg til å komme hit i dag..

      Ha en fin kveld og klem tilbake!

      Slett
  8. Selv om dere ikke kom dit meningen var, fikk dere sannelig en fin tur og mange fine bilder som også vi andre fikk glede av. Fint å komme seg på slike turer. Håper ryggen bedrer seg! -Margit-

    SvarSlett
  9. Tusen takk Margit..

    Ryggen bedrer seg dag for dag. Det gjør godt for kropp og sjel og være ute i vakker natur.. Var en flott tur, og håper jeg snart kan ta turen en gang til. Må da nå målet til slutt.. Gleder meg at flere koser seg med bildene.

    Hilsen Eva

    SvarSlett
  10. Det er ikke alltid målet man når, men turen og underveis som er deilig. MEN jeg tror nok du finner veien tilbake dit og også når det opprinnelige målet.
    Mormorklem

    SvarSlett
  11. Turen og det vi så gjorde underverker mormor, og målet når vi før eller siden..

    Klem tilbake!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!