mandag 19. mai 2014

Lek med farger, og noen betraktninger.

Etter at jeg har fått lest litt i boken til Tove Steinbo "Fargene forteller" fikk jeg jammen noen ideer i hodet i går kveld, og i dag skred jeg til verket.. Jeg har ennå ikke funnet ut hvilken mennesketype jeg er men det kommer vel frem sånn etter hvert vil jeg tro..

Etter besøket hos mannen på sykehuset og hos mammografien dro jeg til ARK for å finne noe plakater i farger. Men det førte de ikke der, men Notabene har heldigvis og der fant jeg.. Etterpå en tur innom Mester Grønn.. Ingenting er som fargerike blomster!

Hva vet jeg om fargen hvit? Er jo ikke kommet langt i boken, men tenker at fargen står for renhet, uskyldighet, godhet, lojal kjærlighet, jomfruelighet, helhet og fullbyrdelse.

Rense tanker og begynne på noe nytt, er det derfor at rosen i fargen hvitt ble valgt i dag? Hvitt er jo ikke en farge sies det. Det komplette energi i fra lyset er tanker som kommer.. Jeg er i grunnen glad i hvitt. Har faktisk en hvit genser på meg i dag.. Med en oransje topp under.. Det sies litt om meg det tenker jeg.. Føler på en måte at det er noe nytt man begynner på. På en måte er det jo det, en ny start..

Denne fargen gir meg fart på energien min som på en måte har stagnert. Livet var liksom på vent, og nå blomstrer kreativiteten for fullt.. Med sommeren i sikte er det liksom at man har våknet av dvalen. En ny vår.. Lettelse i fra å ta livet altfor alvorlig. Man skal jo utfolde seg, blomstre! Både jeg og blomstrene ikke sant?

Nå skulle jeg hatt noe sprudlende i glasset, men alt jeg har er kaldt friskt vann! Både jeg og blomsten trenger vann! Det er så deilig å omgi seg med farger, man blir så glad av det.. Den sorte fargen blir jeg deprimert av. Tenker sorgens farge, og gjemme seg for lyset tenker jeg da.. I dag er jeg visst i det filosofiske hjørnet. Er ikke uten grunn at det er litt gule nyanser i rosen, og i bakgrunnen.. Er vel i ferd med og få klarhet, og kreativiteten bobler vel over. Ideer kommer, og lek med lys, farger, og fotografering er noe som man brenner for. Er i grunnen viktig at vi leker litt, og vi har mye å lære av barna, nemlig det å utforske!

Jeg er veldig glad i blått.. For noen år siden snakket jeg med en student som studerte psykologi. Hun fortalte at en av oppgavene var å tegne noe med blått og hun kunne ikke fatte og begripe at det skulle ha noe med blått. Jeg gjorde henne oppmerksom på at blått står for kommunikasjon, og da gikk det som et lys opp for henne hvorfor de skulle tegne med blått. Men om hun ble psykolog vet jeg ingenting om i dag..

En periode hadde vi faktisk blå soverom. Jeg sov utrolig godt, og husker at jeg i den perioden drømte veldig mye. Kanskje man på en måte får inn lærdom via drømmer og underbevissthet, ja det skal man ikke se bort i fra. Man lærer mye og får ny kunnskap ved å omgi seg med blått tenker jeg..

I grunnen har jeg filosofert en stund i ettermiddag at det nå er på tide og ta fram boken igjen for et dypdykk i Fargene forteller!

Varm hilsen i fra
Eva

18 kommentarer:

  1. Blått må til og trenger jeg litt ekstra mot, kommer det gule inn.
    Farger gjør alltid noe med en.
    Kos deg med fargeboken og så håper jeg manden er på plass i heimen, snart.
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt, når vi trenger mot skal man få inn det gule.. Ikke verst det.. Koser meg med fargeboken, og mannen kom hjem i går.. Stor stas i heimen.. Klem tilbake..

      Slett
  2. God kveld Eva.
    Ja her var det mye jeg kunne kommentere, men jeg er for sliten nå. Men det er så artig at du, som meg, er så opptatt av farger. Det står om hvitt i kapittelet om interiør i boken. Oransje er en viktig farge - livsgledens farge! Når du har lest om mennesketypene, virkelig tatt deg tid, er det på tide å bruke Arbeidsboken. Men det haster ikke. Nå tordner det hos meg, og da slår jeg av datamaskinen. Sov godt, og drøm om farger! Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Ble ikke mye lesing i går, men farting til å hente mannen hjem i fra sykehuset.. Ja, farger er man opptatt av. Jeg trenger tid når jeg skal lese og finne ut av saker først før jeg går løs på arbeidsboka. Håper tordenværet er over på din kant.. Ha en fin dag..

      Slett
  3. Ja farger er viktig, de gir meg liv, glede og er en oppkvikker i hverdagen!
    Tove har skrevet ei fin bok!
    Ha en flott dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, og du er jo en stor kunstner. Gleder meg til videre lesing av boka til Tove.. Ha en flott dag du også!

      Slett
  4. Hvit er liksom ingen farge samtidig som det sies å inneholde alle fargene. Syntes alt kommer så mye finere frem med hvit bakgrunn. I dag så har jeg Orange roser på hvitt bord :)

    Spennende lesning da om farger og hvilken virkning de har.

    Ønsker deg en fin uke Eva

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Er glad i det hvite som bakgrunn, for da kommer alt det andre mer fram i lyset.. Blomster må man ha på bordet synes jeg.. Og bukettene har jeg stående ennå.. Neste gang skal jeg kjøpe peoner, de er så skjønne.. Må leke meg med litt foto..

      Ha fine dager du også.

      Klemmer sendes tilbake!

      Slett
  5. Farger er viktig. Det merker man om man en dag dristre seg til en genser i noe annet enn svart. Hos meg er det nemlig veldig mye mørke farger. Jeg lovet meg selv at i vår skulle det bli forandring. Så jeg har gått til innkjøp av en herlig turkis genser. Hva det betyr, aner jeg ikke, men det var nå en farge som fikk meg til å smile! Ha en fin dag videre og jeg håper du har masse fargeglede i dine omgivelser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Turkis er en herlig farge og tviler ikke at den bragte fram smilet. Var innom PM butikken, og det går mye i turkis i klærne.. Må vel snart fornye sommergarderoben skal jo på ferie i juli.. Pakk bort de mørke klærne for du får mer glede av gode farger.. Prøvd lilla? Jeg har aldri før fått så mye skryt for hvor godt jeg kledde lilla da jeg fant en genser i den fargen..

      Ha en fin dag du også, og jeg har jo fått mannen hjem og straks han er klar for det blir det å ende opp med båtkjøp.. Han fisker og jeg fotograferer..Alltid en baktanke.. flire.. Klemsiklem..

      Slett
  6. Så spennende! Farger er fascinerende egentlig. Visste du forresten at oransje er fint for de med astma? Eller at du skal male veggene på toalettet oransje for å få folk til ikke å bruke unødig mye tid der?
    Ha en fortsatt fin kveld!
    Klem fra sør!

    SvarSlett
  7. Tenk det visste jeg ikke, og jeg som kjøpte oransje topp.. Har jo astma vet du.. Kanskje jeg trengte det der og da? Men står over den som farge på badet for det er der toalettet er, men det er ikke kø.. Men blir spennende å lese videre i boka til Tove.. Ha en fin kveld du også!

    SvarSlett
  8. Heisann Eva... jeg tenkte at jeg kunne jo ikke være dårligere enn deg - og ba biblioteket skaffe meg boka til Tove. Mandag satte jeg meg ned og gjorde ferdig personlighetsanalysa, og jeg ble ikke overraska da resultatet ble
    3 deler oransj som også er den farven jeg synes er vakrest (tibetanske munkers kappe- safrangul)
    2 deler rød og gul som tilsammen blir orasj
    1,4 del grønn og fiolett
    Vi har faktisk blått soverom, sover godt der!

    Du kan tro jeg en gang hadde en saftig diskusjon med en kollega som sa til elevene at svart er en farve. Fagdiskusjonen gikk til værs! Jeg påsto at jeg hadde rett, vek ikke en tomme, men elevene blir jo forvirra av sånt.

    Nå går vi inn i en tid med mange herlige farver. Det neste innlegget mitt viser bilder av fiolette dagfioler... bare helt herlig!
    Ha flere kreative dager, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Du verden, hva du har funnet ut på kort tid.. Jeg leser litt nu og litt da, men skjønner jeg må hive meg til.. Sort er en farge, men du verden jeg synes den er nitrist.. Om man tenker tilbake til våre forfedres tid hvor brudekjolen var svart.. Tidene forandrer seg det er sikkert og visst, og nå må jo ikke elevene bli for mye forvirret..

      Hvor gøy at du har blå soverom, og ikke sant man sover utrolig godt det er jeg enig med deg i det.. Jeg har nå en gråhvit nyanse på soverommet, med svak rosa bokhyller.. Lilla nyanse på gardiner og lilla sengetøy.. Sover som et murmeldyr..

      Må inn å titte på bildene dine fiolette dagfioler... Åh... Man har fargerike dager og det er bare så herlig.. Har oppdaget at oransje er en nydelig farge, samt sennepsgul...

      Vi får ha flere kreative dager, og klem tilbake!

      Slett
  9. Ja jammen er du i det filosofiske hjørnet denne gang! ;) Artig! Spennende lesning om farger og påvirkning av våre liv. På 80-tallet likte jeg sort veldig godt. Men i dag kan jeg ikke fordra det. Ikke til hverdags ihvertfall. Håper du legger inn flere fargeinnlegg og definisjoner etter hvert :)
    Vakre blomster og bilder! God lesning så lenge! :)
    Klem fra meg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart jeg kan glimte til med filosofiske betraktninger og boka er fin.. Stikk innom bloggen til Tove og les siste innlegget hennes og boken nevnes så klart..
      Var vel en periode sort ar veldig populært.. Men nå grøsser jeg av fargen rett og slett..

      Skal leke meg litt med blomstene i morgen mens lyset er bra, det dukket opp en idè igjen.. Og jeg skal også på teater og tar med kamera da bygningen ligger ved kaia..

      God helg til deg og klem tilbake!

      Slett
    2. Jeg har lest raskt gjennom alle kommentarer og dine svar.
      Fargen man skal bruke for å få virkelig mot, er rødt. Gult er kunnskapens farge. Turkis er den beste farge for alt som skal være hygienisk. De fleste kjøleskap, frysere og svømmebasseng inni, har turkis/aqua farge. Men det er også en flott farge å kle seg i. Det er en forfriskende farge, men ettersom den er kald, må vi være litt forsiktig med den med tanke på vinteren. Turkis gjenoppretter vår vitalitet, styrker tanken, roer nerver, og den sies også å styrke immunforsvaret. Legg bort svart og grått! Det har vi brukt alt for mye av alt for lenge!!!!!!! Oransje er livsgledens farge!
      Takk for hyggelig kommentar på bloggen i går kveld. Ja, den malesprøyten til Bosch er flott!
      God helg ønskes av Tove.

      Slett
    3. Tusen takk Tove, godt og få litt forklaring.. Jeg synes turkis er en skjønn farge, men bruker den sjelden. Kanskje fordi den er kald men den er jo fin på sommeren..

      Er helt enig når det kommer til grått og sort. Man har brukt den for lenge og jeg blir frustrert over at menn i klærvalget tar de nøytrale fargene, grått, marine, brunt og sort.. Dro mannen inn for å kjøpe skjorte til han, i rødt med hvite svake striper. Blir så glad når jeg ser han i den fargen som han kler veldig godt..

      Har undersøkt litt om malesprøyten og kom over en test. Er varierende både i pris og funksjon. For meg må det være lett å sette sammen, og lett og rengjøre.. Har ei ytterdør som også skal males og man må tenke litt på ryggen.

      God helg til deg og dine!

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!