lørdag 31. mai 2014

Ikke alltid det går som man planlegger.

Man våkner opp til det fantastiske været og man er så snar med å planlegge at Yttersia skulle besøkes i går. Her nord er det lyst som dagen, og når sola skinner om natta må man jo fotografere. Etter at middagen var fortært satte jeg begge kamera til lading og spurte folk på yttersia på facebook hvordan situasjonen var. Jo, den var fin akkurat da.

Fikk montert vidvinkelen på speilrefleksen og ny melding kom på messenger. Havskodda var kommet og det er så typisk. Har sikkert blitt gode bilder, men det er ikke akkurat så varmt når tåka ligg langt ned fjellsidene. Mannen som skulle være med sier at det er alltids flere dager og værmeldingen fremover er visst bra. Jeg får alltids en sjanse eller to til vil jeg tro.. Sånt kan skje og været det rår man ikke akkurat over..

Mens jeg så ut av vinduet på badet oppdager jeg denne karen som fortvilt prøvde å holde balansen. Var visst ikke helt lett, men morsomt bilde ble det likevel..

Sånn der holdt han seg på plass og satt riktig så lenge. Det er vel det som er en fotografs drøm om at modellen sitter lenge nok slik at man får fotografert seg ferdig. Skal bli spennende når ny objektivet kommer i hus 150 - 500 mm Sigma.. Fikk kjøpe den brukt av en slektning. Hun kommer hjem i dag i fra ferie og vi møtes i neste uke. Er spent på hvordan den vil fungere..

Dagen i dag er ikke det beste, og kanskje klarner det opp i kveld og i mens har vi bøtteballetten her hjemme. Det er jo en heldagsjobb og mannen er så pass i form at han kan hjelpe til med lettere ting som ikke tar alle kreftene. I morgen tidlig skal han og en kamerat se på en båt. Vet ikke om det blir den, eller om vi avventer å se hva som dukker opp..

Reinsdyr er vi også plaget med, de spiser alt virker det som. Drikker de for eksempel av sjøvannet som er salt kan de dø av det. Var visst steder de hadde funnet flere døde dyr i en strandsone. Jeg lurer på hvorfor i all verden de skal campere i hagene, og nært veien og på veien. Ikke er de redd biler eller folk. Det er temmelig irriterende når hageplantene er spist opp.. Før var det ikke de store flokkene her, men nå virker det som det hele er ute av kontroll. Ikke er det mange reineiere heller, bare en vet jeg om.. Han har fått mye pepper i media blant annet.

Her er den rett på nedsiden av huset og beiter. Og jeg håper den snart trekker seg opp i fjellet men det er visst mye snø igjen ennå...

Kos dere med lørdagen og jeg håper at jeg snart får midnattsol bilder i boks..

Men stikker ut snart jeg oppdager at det er håp for gode bilder..

Varm hilsen i fra
Eva... 

12 kommentarer:

  1. De trekker vel vekk fra fjellet foreløpig, når de oppdager at det er mat å finne andre steder. Men det er ikke like moro når de spiser opp blomster og legger seg til rette i hagen, for det kan jo lett bli flere hos deg enn de tre rådyrene som trasker i hagen her.
    Klem og lykke til på fotofronten :)

    SvarSlett
  2. Her er det vanligvis et trailerlass med rein som sleppes løs, og de vandrer rundt overalt på denne øya.
    Tenker de trår seg opp på fjellet når det meste av snøen er borte og at det er mat å finne. En dag telte jeg fem stykker her på jordet, og det har vært mye mer men mange har faktisk dødd i vinter av mangel på mat.

    Håper det blir bedre med været i kveld, men det ser dårlig ut. Overskyet og regn men man har fått vasket huset.. Alt er blåst! Klem tilbake...

    SvarSlett
  3. Herlige fuglebilder. Rein er jo så vakker, men ikke i hagen? Skjønner godt at det der blir dumt. Men som du sier det er vel for mye snø enda og da er det vel greit med litt enkel servering i din hage! Lykke til med ny linse. Dette blir kjempegøy. Tenk så fine bilder du allerede tar og nå kommer du enda nærmere. Yttersia tar du når kameraet er klart vet du. Tåke er fint det, men ikke alltid når man skal fotografere litt fjell og kontgraster. Nå er det juni og jeg gleder meg til å se solbilder fra deg. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Er lovet bedre vær fremover, og hvem vet kanskje jeg er på tur til Yttersia i morgen kveld..
      Gleder meg til nylinsa, og fuglebildene her er tatt med kompakt som har 42 x optisk zoom.. Kommer ganske nært med den også..

      Rein er ikke søte når de invaderer tettbegyggelse og plyndrer hagene til folk og skaper trafikk kaos.. Men når ikke rein om vinteren får mat av eieren så blir det som det nå er..

      Fikk noen bilder av en poseringsvillig linerle, og den kommer nok i en blogg innlegg også skal det bli solbilder! Helt klart.. Tåke er spennende, men da vil jeg ha litt mer kontraster av det ene og det andre..

      Ha en flott kveld du også..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  4. Hei Eva!
    Du skulle hatt et felt med "følger" på, så hadde det vært enklere å følge med. Men nå er jeg her, igjen.

    Du har all grunn til å glede deg til 150 - 500 fra Sigma. Har også en med VR (vibrasjonsreduksjon, står vel det for) , den er en av favorittene titt og ofte. Gleder meg med deg og til resultatene som sikker snart dukker opp med inspirasjoner og alt som følger med.

    Gleder meg gjør også at alt rundt dere har ordnet seg, så får vi håpe på at dine skavanker som dukker opp i mellom, ikke finner veien tilbake igjen. Rett og slett roter seg bort og fra deg. Ønsker dere en fin sommer og fine og glade dager fremover. Det trenger dere, til vinteren viser seg frem igjen.

    God sommer, Eva. For deg og alle dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Karl.. Skulle vel hatt sånn følger, men da tenker jeg på den som ligger rett opp for innlegget.. Om du da ikke mener at du ser at jeg har kommet med et nytt innlegg..

      Gleder meg til objektivet er i hus, og var så heldig at man får kjøpt det av en slektning som er en meget dyktig fotograf.. Møter henne på onsdag.. Blir en kjapp tur for jeg vil fort hjem igjen for å legge meg på terrassen etter den værmeldinga.

      Er i full slag igjen, trening i morgen den første på lenge. Fibro er herk, men det vet du. Å sitte i mange timer på sykehuset gjorde det ikke bedre og dermed ble det prolaps. Glad jeg har en flink kiropraktor selv om det til tider gjorde vondt. Går fremover med mannen også.. Kanskje snart båt forhåpentligvis..

      Ønsker deg og dine en flott sommer og at helsen din blir bedre.....

      Slett
  5. Flotte bilder og gratulere med ny linse til kamera, det blir spennende

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og jeg er spent selv på den linsa men mange skryter nå av den.. Hadde egentlig sett en 150-600 men noen tusenlapper dyrere men når man kunne få kjøpt brukt av en slektning så slo jeg til.. Blir nok mye trening her på fuglene..

      Slett
  6. Heisann! Et artig bilde av karen ble det jammen... I all hast ; vindeleka er ennå ikke montert. Herren i huset venter på en anvisning på hvordan det skal gjøres, fra meg! Har en ide´!
    Barnebarnet lærte å si fantastisk i dag! Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Ikke alltid greit for å holde balansen. Vindeleka blir nok montert før eller siden, og kjekt at du har en god ide, skal bli spennende å se resultatet. Kjekt er det også når barnebarnet sier fantastisk til alt bestemor gjør!
      Ha en fin, fin uke du også..

      Varm hilsen fra Eva

      Slett
  7. Rein i hagen :) det er veldig eksotisk sett fra mitt sted :)

    Du tar nydelige bilder og skulle vært moro å hatt en fotodag med deg !

    Ønsker deg glade dager

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  8. Tror neppe du har synes at det var eksotisk om reinen gikk løs på hagen din Monica.. Skulle ha vært topp dag med fotodag sammen. Bare så synd at du bor så langt unna, du får ta husmorferie til meg.. Går jo an det..

    Ha en fin dag og uke :-)

    Klemmer tilbake..

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!