torsdag 10. april 2014

Våren lar vente på seg

Som vanlig begynner denne fruen i nord og få tidlig fornemmelser for at nå er våren i anmarsj. Sol og snøbyger om en annen. Søle og sørpe, men akkurat nå er det rene sommerveiene. Og det merkelige er at når snøen forsvinner så kommer så mye annet fram på veien. Som at den er i så dårlig forfatning! Huller, og telehiv. Er ikke måte på. Heller ikke i år får vi spandert ny asfalt. Det er ikke bare hos oss i nord, det er flere andre steder i landet som også trenger et nytt dekke etter at våren kom.

Med våren kommer Stæren og det er en spurvefugl. Hos meg kan den opptre i store flokker, men lenge var det bare å se en enslig fugl som forsynte seg grådig av meisebollene, og maten i fuglehuset. Jeg har hamstret mat til fuglene så de blir vel fete til slutt sier mannen min..

Se så fin den poserer! Men i de siste dagene har jeg ikke sett den, men den er neppe langt unna. Jeg koser meg med å studere fuglelivet. Og Blåmeisen kom innom. Stakkars, han eller hun tok et frø og ble kjeppjaget av Kjøttmeisen. Ser ut som fuglene har en slags rangordning.. Jeg er glad i fuglene og spesielt i Blåmeisen siden den er så liten!

Har hatt noen travle dager, men treningen har jeg ikke sluntret unna siden i går. Plager veldig med pusten når jeg forsøker å løpe. Astma medisinen hjalp ikke på det. Leste en artikkel på en side at mange med fibromyalgi også slet med kortpusthet. Jeg tenkte på det, og i stedet for å tro det verste tok jeg turen til legen. Var ikke min fastlege, men klaget min nød til vikarlegen. Hjerte og pusteprøve er tatt, og de var helt fine. Fikk Nitroglycerin som jeg skal prøve i en 2 ukers tid om jeg får anfall av kortpusthet igjen. Se om det fungerer. Må være aktiv i påsken. Skal tilbake etter påske så får man se hva det ender opp med.. Kanskje det ikke er astma i det store hele jeg har. Har jo ikke en gang astma anfall..

I går ble det Harrytur før påske. Vi farter jo ikke til Sverige. Finland blir nærmere for oss. Vi hadde bestilt litt vin som ble fraktet til matbutikken ved grensen. Det er slik at vi kan bestille polvarer via telefon. Det er store avstander i Finland også..

Fant rimelig rundbiff, og det ble kjøpt noen kilo. Vi handlet litt og så stakk vi innom kafeen for middag før vi kjørte hjem. Jeg som kjørte tilbakeveien, og det merket jeg på ryggen. Over 10 mil en vei, og det kjenner man godt.. Tror det blir lenge til neste gang.

Fikk nå teste ut i Lavangsdalen og hvordan de nye midtdelere fungerte. Jeg likte det veldig godt, og det var mulighet for andre å kjøre forbi meg. Ligger på fartsgrensen men vi har de som på død og liv skal forbi. Kanskje man kjøper en bilkamera og monterer på dashbordet så kan man med selvsyn se hvordan det er blitt. Ikke bare her men også mange andre steder.

Flotte fjell man også har på innlandet, og i følge mannen så pleier de visst å kjøre på ski ned i fra fjellet her. Jeg synes det ser helt fryktinngytende ut. Tok bildet gjennom bilruta på vei til grensen.

Mye flott natur man burde ha utforsket mer, men slik blir det man bare suser avsted for fortest mulig å komme fram.

Jeg har også vært på museum i byen, og der var det slange utstilling. Heldigvis er de trygt i sine akvarier hvor det er lys og varme, og vann som slippes ut som damp.. Her var det mange. Jeg har bestandig synes de var ekle å se på. Men nå synes jeg faktisk at de er søte, de er jo ikke sleipe og slimete som mange tror. Min store frykt er slanger, og for å bekjempe den frykten burde jeg nok ha bestilt tid for å få holde en slange. Men det hadde jeg ikke mulighet for.

Denne var da riktig søt vel? Det er visst en kvelerslange. Husker ikke fra hvilket land den kom i fra.. Var vanskelig og få tatt skikkelige bilder siden det dårlig belysning. Og en del av slangene lå gjemt og var bare ikke å få øye på... Denne lå liksom makelig til..

I neste uke starter påsken og jeg håper at vi alle får flott påskevær, og nyter samholdet med familien og venner!

Ønsker dere alle en riktig GOD PÅSKE!

Varm klem i fra
Eva

8 kommentarer:

  1. Så hyggelig med et blogginnlegg fra deg igjen. Godt stæren har kommet din vei. Her ser vi den bare i tretoppene, for de kommer ikke nær husene. De finner jo mat selv allerede her. Her har allerede bjørka museører i sørhellingene. Får vi en solskinnsdag med varme, så er det snart grønt.I dag er det fem pluss og regn, med herlig fuglesang. Godt du har fått handlet inn til påske, men for en vei du kjører??? Jeg har vært der selv og det er langt og mange hull om sommeren. Jeg tørr ikke tenke på å kjøre i vårløsningen. Synes dere er noen tøffinger. Ønsker deg en fin tid fremover og håper virkelig du finner ut av den pusten din. Klemsiklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Himla lang vei for noen billigere dråper vin i fra Finland.. Det er første gang at man handlet alkohol til påske. Liker et glass vin til maten, og så spanderer jeg litt vin i matlaging.. Men når man tenker kjøretid, drivstoff, så vil jeg tro at noe sparte vi litt penger på.. Veiene på innlandet er noe bedre, men en strekning utbedres nå, og det er veien i fra Skibotn og opp til Kilpis.. En grusom vei, den blir bredere nå og er ferdig høsten 2015.. Jeg er pingle ellers når det kommer til snø og is på veien..

      Håper også at de finner ut av denne pusten min, og når ikke astma medisin fungerer da er det tegn på at det ikke er astma. Finner de det ikke ut bestiller jeg heller time privat og får henvisning til lungelege.. Ha en fin tid du også og klem tilbake!

      Slett
  2. Er det en tradisjon hos dere med en slik Harry tur på våren- syntes og huske det :) Spennende med Finland.
    Men huff og huff- håper inderlig de finner ut av det og at ikke trenger mer medisiner enn det ytterst nødvendige. Du må være snill mot deg selv Eva ! <3
    Ja det er så koselig å se når fuglene vender tilbake. Helt herlig tid vi nå går i møte :)

    Ønsker deg fine og glade dager og God Påske :)

    Gode klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Er ikke fast tradisjon hos oss Monica, en sjelden gang. Veiene er så lang og en vei tar ca 3 timer.. Kanskje mer. Man kan jo bli heftet på veien. Noen må på do, så må man ha noe å bite i, og kaffe. Liten pause for å strekke på beina.. Så det blir lenge til neste tur, det kan jeg love.. Jeg er snill med meg selv, og pusten har jeg slitt med lenge. Trodde jo at trening skulle hjelpe godt på. Bare litt, men det ble jo rart når man har gått i snart 6 år på astmamedisin som ikke bedrer pusten. Da tyr man til legen, og så får vi se om den hjelper om det samme problemet dukker opp. Virker den ikke så er det ikke hjertet, men kan være lungene. Føler at jeg blir tatt på alvor, og jeg blir jo 59 til høsten og helsa er viktig å ta vare på.. Ja, det er koselig når fuglene er flittige gjester på fuglebrettet og så er det gøy å følge med.. Ha fine dager du også! Varm klem til deg!

      Slett
  3. Det er interessant å lese om hvordan det er der nord. Landet vårt er langt og variert. Jeg syntes det var en veldig stor overgang å flytte fra Østlandet til Bergen i sin tid.
    Våren, den kommer og går og kommer igjen, den, særlig i lunefulle april :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Våren er veldig variert her nord, og nå har det regnet bra og snøen forsvinner før jeg får sukk for meg. Jeg som planla aking i bakkene med barnebarna, men snøen er borte der.. Kan tenke meg at det var en overgang i fra Østlandet til Bergen. Har også bodd på Vestlandet, og det var rart en julaften at plenen var grønn.. Våren kommer og går, og kommer igjen. Enig med deg i det!

      Slett
  4. Nydelige bilder!
    Håper dere får vår snart, jeg var i Amsterdam og møtte våre denne uka.
    Håper du får en flott og solrik påske!
    Ingun

    SvarSlett
  5. Tusen takk Ingunn, og våren den er et skritt nærmere nå. Det meste av snøen har tint. Hvor deilig at du møtte våren i Amsterdam. Er nok en flott by å vandre i. Håper du har tatt bilder for da iler man innom vet du. Kos deg i påsken du også sammen med dine!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!