lørdag 12. april 2014

Passord til besvær, og andre sysler på en lørdag.

Etter turen vi hadde til Finland onsdagen, så kommer man hjem til store avisoverskrifter i nyhetene om Heartbleed tabben og mange passord måtte byttes ut, og at man ikke hadde en og samme passord alle steder der hvor det er påskrevet.

Hadde ikke panikk for å skifte med en gang. Skulle avvente situasjonen. Og slett ikke bruke nettbanken. Alle pengene kunne jo havne i gale hender. Hva vet man?
Da kom beskjeden om at nettbanken var ikke berørt. Puster lettet ut, og da kunne jeg endelig betale regningene. Det er jo viktig å betale regninger før man tar påskeferie ikke sant?

Først var det om å finne et sikkert passord til facebook, og den pleier jeg å skifte ganske ofte. Som min svigersønn fortviler over hvorfor skal jeg ha så lange og innfløkte passord som jeg aldri i livet ble å huske? Bare svarte at den var jo enkel og det ble jeg å huske. Er nemlig smart.. Tror jeg. Lagrer det ikke på maskinen eller telefonen. Neida, jeg noterte det først på lapper. Som jeg etterhvert la bort og aldri fant igjen.. Tilslutt endte jeg opp med en liten notisbok hvor alt blir notert ned, og legger boken på et lurt sted. Et så lurt sted som jeg i samme farta klarer å glemme hvor den har tatt veien. Noen som kjenner seg igjen?

Nå har jeg ordnet til alle stedene jeg besøker og legger igjen et passord. Det verste var å skifte til gmail kontoen. Alt gikk glatt, men da jeg skulle sjekke mailen på telefonen fikk jeg opp at det var feil passord. Fram med boka, nei passordet var rett den. Men inn på mailen kom jeg ikke. Kjente at svetten tok meg, det samme med at man får panikk. Hva gjør jeg nå? Her måtte jeg tilbakestille og så opprette en ny. Nå fungerer det både på telefon, og nettbrett. Takk og pris. Jeg kunne puste lettet ut.. Alt er i orden nå. Eller er det det? Plutselig kommer det vel et nytt mediaoppslag. Hva vet jeg!

Lastet ned iTunes til pc for jeg oppdaget at det lå mange mobilbilder som jeg nå har fått overført til pc. Og ryddet for litt plass i mobilen til nye bilder man tar.


Disse harene kjøpte jeg for over to år siden i en spesiell butikk som ligger langt utenfor sentrum og som heter Bryggejentene. Begynner og bli en stund siden, så jeg skal ta turen dit igjen i juni for da er det mye finere der ute. Tenkte å ha med kamera og da har jeg sikkert kjøpt en teleobjektiv. Jeg har funnet en jeg har lyst på, men koster litt da.... Blir nok noen turer ut sammen med de andre fotodamene. Men været har ikke hele tiden spilt på lag. Vi er to - tre stykker som skulle ut for å teste vidvinkelen. Men tiden må jo passe, for noen jobber jo..

Objektivet er denne, og jeg skal først spørre gutta i fotoklubben hva de mener. Men det er jo bestandig forskjellige meninger. Jeg har vært å sett på Elkjøp men der fant jeg ikke noe av interesse. Men er ikke sikker på om den er å få tak i på nettsiden jeg fant den. Foreløbig ubekreftet.. Det er lov å drømme litt til..

Nå er kvelden kommet og jeg har kost med med Løvbiff til middag, den var hjemmelaget av elgkjøtt. Virkelig fantastisk godt, og den retten stod husbonden selv for.. Han møll koser seg med å prøve seg frem i matveien og styre og stelle på kjøkkenet.. Jeg fikk lov å lage salaten til.. Jo, de kiloene jeg tok av sniker seg vel seg på igjen skal dette fortsette med masse god mat..

Varm klem fra
Eva


14 kommentarer:

  1. Ja hi hi- kjenner meg igjen :) Jeg får lage nytt passord- takk for at du passer på meg også med å gi beskjed. Jeg er sløv sånn....

    Ønsker deg en riktig God Påske Eva :)

    Gode klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Er alltid noe man kjenner seg igjen i.. Var også sløv med å bytte passord, men denne gangen ble man oppfordret til det via media. Tenkte bare på det siden vi begge bruker google og facebook.. Ha en fin søndag og god påske!

      Slett
  2. Hei igjen Eva!

    Måtte innom med noen ord, før senga tas fatt igjen. Det ble da enda en ambulanse tur i natt. Tur retur, rettere sagt. :) Skal det være, så skal det være. ;) Glad vi bor så lagelig til i forhold til slikt, som tidligere nevnt.

    Må vel forsøk å ta meg en runde på FB og passordbytte jeg også, i løpet av dagen eller helga. Kommer sterkere tilbake etter hvert som formen bedres.

    God påske til deg og alle dine, Eva!

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir nå engstelig Karl at du farter både att og fram med ambulansen. Godt at vi har dyktige leger og sykepleiere som får deg raskt på beina igjen. Nå tar du det litt med ro, og bygge deg sakte men sikkert opp igjen. Passord bytte får du ta når formen er på plass og så ser man deg både her, og både der! Kos dere i påska.. Det skal vi så godt været tillater det..

      Slett
  3. Jeg har ikke fått med meg det med passord, siden jeg har vært borte. Får nok ordne det og kjenner meg igjen med å notere i smarte bøker som forsvinner!
    God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du vel fått det med deg nå.. Notisbøker har med og forsvinne og lapper likeså.. Kos deg med påsken, og så håper jeg at dere får sol på dine kanter. Sola skinner her i dag, og jeg skal ut å røre litt på meg tenkte jeg.. God påske til deg og dine!

      Slett
  4. Hei og hå hvor det går med disse passordene. Ja da, jeg kjenner meg igjen. Jeg har byttet et passord de siste dagene, men de andre fant jeg ut at ingen andre enn meg ville finne ut av, så blås heller.
    Godt du koser deg i påsken. Vi må ha noen festdager i året også, så får vekt være vekt for noen dager. Vi får masse på å mosjonere litt, så går det nok bra! Kos deg videre med en klem fra meg.

    SvarSlett
  5. Huff, dumme passord sier nå jeg. Må ha surret for jeg får ikke lagt inn bilde på face via mobil.. Godt jeg har svigersønner som skjønner hva jeg har rota med.. ha,ha..

    Påsken skal vi kose oss. Vekt får være vekt.. Jeg skal jo teste pusten og se hvordan det går før legebesøket den 22.. De finner nok ut av det får jeg håpe..

    Kos deg du også, og klem tilbake!

    SvarSlett
  6. Smiler her jeg sitter.. for lange passord kjenner jeg til ;)
    Nei egentlig - så er det en skummel dataverden, hvor alt
    en eller annen gang kan komme på avveier..
    Lykke til med linse!
    God påske med klem fra meg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er visst eksperter på lange passord.. Må få min nerd av en svigersønn til å sjekke mobilen. Nå krangler jeg med å få sendt bilde fra iPone til facebook..

      Skal spare litt til denne linsa, og god påske til deg og dine, og en klem sendes!

      Slett
  7. Nå da jeg har fått ny kjapp PC og ditto nett, fant jeg å ville prøve å besøke deg, men: Gud hjelpe så TREG du er å få opp :!: Og årsaken ser jeg, da du skriver i stooore bokstaver, (nærmest blindeskrift), samt at bildene ikke er ned-redigert. Så jeg blir neppe no'n hyppig gjest dessverre, da jeg ikke orker å vente i minuttvis på å komme inn til deg :-( Synd, men sant :!:
    Men: Passordproblematikken TILTREDES :!: God Påske. :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner deg godt jeg. Har ny pc selv og fibernett og her tror jeg det ligger i serveren til blogspot at det av og til kommer opp i store bokstaver og store bilder. Var så vidt jeg selv kom inn på min egen blogg. Bildene jeg hadde lagt inn var mobilbilder. I dette innlegget.. God påske til dere også..

      Slett
  8. Hm Passorddansen er i gang igjen. Ja ja. Så lenge banken ikke er infisert så er det greit.
    Hygge deg videre i påsken.
    På slanker'n etterpå?

    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er i gang igjen.. Måtte ha svigersønnen til å fikse telefonen, fikk ikke til å sende bilde til face.. Går visst an.. Jeg taster der jeg ikke skal taste ser det ut til noen ganger. Siste påskedag i dag.. I morgen blir en lang dag. Trening onsdag.. Klem tilbake..

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!