lørdag 26. april 2014

Ikke sitt for lenge, vær litt i aktivitet..

Timen på sykehuset til mannen ble en smertefull opplevelse, han hadde ikke vondt men fruen.. Hvorfor i alle verden er det ikke gode nok stoler på venterom på sykehus? Er jo ikke alle som har sterke nok rygger, er unge og spreke..

Vi kom noe sent siden rushtrafikken i Tromsø er noe for seg selv.. Var en endeløs kø... Vi fant plass til parkering av bilen, og dro kortet og alt i såre orden trodde vi.. Blodprøven skulle taes først, 20 før han som ventet.. Heldigvis, de er kjappe på sykehuset og deretter opp i avdelingen. Han skulle klargjøres, men det var over to timer venting. Klokken gikk, og ryggen verket. Jeg gikk ned 3 etasjer til kafeen, handlet meg kaffe og noe å bite i. Stolene der var heller ikke gode å sitte i.. Gikk i korridorene, gikk opp trapper. Opp og ned, sitte litt, opp og vandre igjen.. Timene gikk langsomt.. Omsider ble han trillet ned til lungebiopsi, og jeg gikk for lunsj.. Avbestille min time hos lege som jeg ikke ville rekke.. Klokken halv fem var han ferdig og vi ut i bilen.. Gul lapp i fra Euro Park. 500 kroner i bot fordi vi hadde stått for lenge. Var lov å stå kun i 3 timer. Ingen av oss tenkte på det..

Innom butikk å handle mat, jeg kjørte og vel hjemme laget middag. Og vips smalt det i korsryggen, og jeg var omtrent invalid.. Ikke kom jeg meg opp i fra sofa uten hjelp og smertene var verre enn fødselssmerter.. Følte som musklene hadde revnet totalt av..

Om natten lå jeg i en stilling, og jeg kom meg ikke ut av sengen ved egen hjelp.. Mannen hadde vondt selv, men han måtte jo hjelpe meg. Deretter ble det akutt time hos kiropraktor, og det første jeg møtte var en lang trapp.. Kom meg opp heldigvis, og på do fikk jeg ikke opp håndvesken som lå på gulvet. Gode råd var dyre der jeg var innelåst. Foten fikk tak i hanken, og slik klarte jeg å støtte meg til veggen mens jeg forsiktig lirket foten opp slik at jeg med hånden fikk tak i vesken..

Inne hos kiropraktoren fikk han høre hele elendigheten og om dårlige stoler osv osv... Godt å lette sitt hjerte ikke sant? Gamle damer gjør det, og jeg spesielt er ikke til å stikke under en stol!

Behandlingen hørtes helt ut i gangen påstod mannen, ja da skjønte selv han at fruen var i smertehelvete. Etterpå var jeg noe bedre. Jo, muskelen mellom hoftebeinet og bekken har låst seg. Fullstendig låst.. Jo, takk jeg har merket det.. Vel hjemme med ispose, øvelser, smertestillende og mye gåing for ikke å stivne helt i stolen har jeg langsomt men sikkert blitt mye bedre. To behandlinger har hjulpet bra, og mandag er det til pers med en ny behandling. Jeg er spent på om jeg klarer å ligge i tannlege stolen på onsdag.. Kanskje man ender opp med å må avbestille.. Håper jeg slipper det..

Samme dag som vi kom fra behandling landet to ørner i fjæra.. Er det ikke typisk at fruen ikke kunne løpe ut og komme seg nærmere fuglene for ordentlig bilde? Virkelig et flott skue disse havørnene og hver eneste vår lander de i fjæra her.

Med mannen går det nå bra med, vi vet ennå ikke resultatet av lungebiopsien men håper at svaret kommer til uka. Er noen tunge dager man går igjennom og prøver og tenke positivt, men ikke alltid like lett som man skulle tro..

Varm hilsen og klem
fra Eva som må opp å gå igjen...

8 kommentarer:

  1. Au au! Det hørtes jammen ikke godt ut nei! Får håpe du nå blir bedre etter behandlingen! God bedring!
    Og det er dårlig gjort å få bot da, mens man er inne på sykehus, og det heller ikke er ens egen feil at tiden ble så lang!:/
    Nydelige bilder Eva, og jeg kommer så nært dem når jeg trykker på bildene! De ser kraftige ut!
    Klem fra meg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan skrive under på at det ikke er godt. Går bare og ønsker at søndagen er over og jeg på behandling igjen.. Bot er langt i fra morsomt, men nå vet vi det til en annen gang.. Når man klikker på bildene får man de så klart mye større og at man ser at det er ørner selv om ikke lysforhold spilte på lag og skjelven var jeg visst også.. Store og vakre rovfugler er det! Klem tilbake!

      Slett
  2. Føler virkelig med deg. Ryggvondt har jeg ikke ofte,men jeg har som regel fått det på feil steder. Som midt i svarte Afrika i fjor vinter. Datt i dusjen og trodde ryggen var knekt i to. Men jeg "levde" over ved å bite tennen sammen, for hvor finner man leger i de omgivelsene? Ikke ville jeg til lege heller! Men vi hadde med en sykesøster og hun mente jeg "bare" hadde forstrukket meg.Har hatt en del vondt etterpå også, men nå går det helt fint heldigvis. Men det du har hørtes da enda verre ut. Hjelp, så ille det måtte være med trappene og det der inne på den doen! :) Godt du kom deg til kiropraktor.

    Skummelt å vente på sånne prøver som mannen din gjør, man tenker alltid det værste! Vi krysser fingre og tær for at det går å gjøre noe med, eller at det ikke er noe ille.

    For noen herlige ørner da! Der skulle jeg vært. Jeg ser stort sett bare fiskeørner her, og de flyr over hodet på meg, høyt opp!!! Klem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes jeg ser deg i Afrika med ryggvondt.. Lege der holder man seg vel unna tenker jeg de fleste gjør. Ryggen er bedre i dag, og ny behandling i morgen. Er ventetiden som er verst for uansett hvor positiv man vil være så sniker det negative inn. Krysser fingre og tær selv. Er herlig med og få ørner på nært hold, derfor er det irriterende at man ikke var sprek i det store hele.. Klem tilbake..

      Slett
  3. Ikkkkk. Ventetid er et sant helvete. Det vet jeg mye om. Håper det er gode svar husbonden får. Så får du marsjere og massere så godt du kan og jeg håper du ikke behøver å avbestille tannlegen.
    Gos søndag, i alle fall og en klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk mormor, det er et sant helvete.... Håper og ber om gode svar.. Sitter her med ispose på vondstedet, men det begynner nå å gå bedre og det er kiropraktor i morgen. Krysse fingre for trening, men må vel høre med han om jeg kan.. Ha en fin, fin søndag du også, og klem tilbake..

      Slett
  4. Oj-oj... Det der hørtes ikke ut som en behagelig opplevelse nei.. Regner med du har hentet fram den berømmelige nordnorske staheten og biter tenna sammen.

    Flott bilde av ørneparet! Fantastisk fugl, jeg har mange ganger sett ørna sveve over her jeg bor. For noen år siden hadde vi frittgående høner og ender på en holme ikke langt fra huset vårt. En morgen så vi en ørn sirkle over fuglene, nedover og nedover. Vi sendte en av guttene utover, lett på foten som han var, for å hindre at ørna tok for seg. Den dro heldigvis, men et vakkert syn var den.

    Ønsker både deg og din mann riktig god bedring!

    SvarSlett
  5. Tusen takk, og ryggen er god igjen heldigvis.. Kiropraktoren er et funn for han er spesialist med korsrygg og bekken. Er virkelig fornøyd for jeg kom meg på trening mandagen og det var helt herlig og kjenne at kroppen fungerte som den skulle.. Og ny økt i kveld... Kiropraktor fredag.. Har jo en låsning som må løses opp..

    Ingenting hørt i fra sykehuset så mannen får ringe dem i stedet for å vente som han gjør..

    Ørnene er vakre, men de er snare og ta for seg så man må nok være på vakt når man har høner, eller andre dyr.. Ser du frister med deilige vafler på siden din, må ta en runde innom bloggene mens jeg har nett..

    Ha en fin 1 mai markering i morgen!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!