onsdag 5. mars 2014

Forbigående vår??

Man våknet opp til en nydelig soldag i går, og et par plussgrader. Helt perfekt vær for å teste pusten i bakkene og de nye broddene. Vi har jo fortsatt snø og is enkelte steder også i skogen. Det gikk veldig greit, best på hardpakket snø. Pusten oppførte seg pent på vei opp de bratte bakkene. For noen år tilbake var det et slit. Treningen det siste halve året har gjort underverker.. Akseptering og forsoning er nøkler til livskvalitet forteller dagens sitat på kalenderen meg.. Så sant som det er sagt!

Kan ikke skilte med vakre utskjæringer som domen i Trondheim som en viss herremann har publisert siste døgn, men jeg har da natur.. Når jeg da nevner denne herremannen så gleder det meg å se at det er liv og tanker på vandring i hans blogg, og vil du besøke bloggen så finner du den her og vel verdt et besøk eller ti!

Ser dere fjellet bak trærne, den har jeg som mål til å gå opp i sommer! Det er bratt, men ikke uoverkommelig og utsikten. Tenk den utsikten jeg skal nyte, og bildene jeg skal ta.. Nå får snøen bare forsvinne for jeg er så klar som bare det. Kribler rett og slett i beina mine.. Fjorten kilo har jeg kvittet meg med, men likevel må jeg fortsette i det gode sporet jeg er i, for kolesterolet er ennå litt for høyt. Det var optikeren som varslet meg på øyetesten at det måtte testes. Noe som jeg etterkom.. Det er jeg glad for.. Man er jo ikke 20 år lenger, bare 30...


Nå fulgte vi skogsbrynet for å tråkke inn i elgens rike. Vi fulgte dens fotefar langs skogen. Og delvis mellom furutrærne. Jeg følte meg ikke helt trygg, for jeg visste jo at det var talt opp en stor flokk og de hadde jeg ikke så lyst å møte.. Men sporene var gamle og det var lenge siden de hadde gått der, heldigvis for meg kan jeg si..

Sola skinte og varmet godt, og himmelen var så blå. Rene påskestemningen, men det er jo en stund til før det er påske. Snart kommer hyttefolket også, og de har en ganske så bratt bakke opp til hytta.. På islagte veier.. Men de har helt sikkert brodder. Eller piggsko. Det skal jeg skaffe meg innen neste vinter.


Fine skogen og det er rent trolsk å gå gjennom der, og det blir mystisk og spennende. Man kan nemlig føle at det er tusen øyne som følger med deg der du går, jeg føler det men vet ikke om det er bare jeg som tror på eventyret? Det mystiske og magiske..

Da vår eldste sønn var tenåring hadde han helt dilla på å sette utfor her for og få fart ned gjennom bakkene. Men det var så tungt å gå opp, og han ønsket seg så mange ganger at det var et skitrekk her, noe vi ikke etterkom.. Men ned disse bakkene her på ski er noe jeg ikke gjør i det store hele. Har livet kjært nemlig, og da passer det seg ikke å sette det på spill.

Her må jeg posere for fotografen, og jeg har jo den praktfulle utsikten bak bak.. Dere ser den lille fjelltoppen med en liten omformer bak? Der gikk jeg opp i fjor... En grei tur selv om pusten ikke alltid vil spille på lag med meg, men det går da fremover.. Heldigvis..

Vi fortsatte videre innover skogen, og det var litt tungt å gå i tråkket til elgen men det var bare å se etter hvor man plasserte føttene for ikke å dumpe ned i et hull.. Vi skulle ikke gå kjempelangt, men det ble jo et lite stykke i strålende vær.. Og plutselig gjorde mannen meg oppmerksom på noe, og jeg skvatt litt da jeg så hva som åpenbarte seg rett foran øynene mine. Kanskje du ble litt nysgjerrig over hva vi oppdaget der i naturen?

Noe så trist.. En død reinsdyr. Vet ikke hvor lenge den hadde ligget der, men den lå ikke på vår eiendom. Men det er en liten elv som renner ned mellom to eiendommer.. Det er mange rein som har dødd i vinter, enten om de druknet eller sultet i hjel. Men det var nok en smertefull død denne hadde vært igjennom. Vet at mange har klaget på han som eier reinene og at han ikke legger ut mat når det er den kalde perioden og mye snø. Noen ble samlet opp av bygdas folk og lagt i en haug på en busslomme så fikk han hente dem. Noe han gjorde også. Men denne her må nok tines løs i fra isen som omdanner den.. Naturens gang er nådeløs noen ganger, det synes vi alle sammen.

Fint og trolsk blant trærne, og snø lenger opp.. Når sollyset slipper inn så skaper det spennende skygger. Noen ganger bare stopper jeg opp og bare nyter synet..

Har meldt meg inn i en Fototreffgruppe på facebook, og har man lyst på en fototur og ikke vil dra alene så er det mulighet for å etterlyse litt selskap. Selv om man ikke kjenner noen, er det ikke verre enn at man kan bli kjent.. Det er mange som har foto som hobby, og er det ikke flott å kunne aktivisere seg selv enten om man jobber eller er pensjonist.. Blir nok en fototur snart på meg, venter bare på rett anledning, både vær og lys skal være på lag. Og så håper jeg at mannen er hjemme at jeg får han med meg... Det ville bli en fin tur nemlig..

 Klem fra
Eva


10 kommentarer:

  1. Flotte bilder, like bra at det ikke var fra Nidarosdomen. Synd med rådyret og er det så at du fyller 30? Jeg trodde det var 29 :)
    Mormorklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. La på et år, kan jo ikke være 29 i evig tid vel.. Det var ikke rådyr mormor, men et reinsdyr... Selve Rudolf vet du.. Skal nå en gang komme meg til Trondheim og domen, en gang men ikke i år.. Klem tilbake...

      Slett
  2. Så fine bilder... Likte spesielt godt det av trestammene og sollyset som ble filtrert.
    Her er nok våren lengre kommet. Løytnantshjertene står med 5-6 cm høye spirer, og i dag oppdaget jeg forsyne meg at klematisen spretter.

    Nå skal jeg ha en velfortjent fri-uke, så kanskje man kan få seg en tur ut og oppdage flere vårtegn - gjerne med kamera på lur - om ikke dagene regner bort da...

    Ha en flott kveld!
    Hilsen fra sør :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet at våren er kommet så mye lenger hos deg.. Men selv om det ikke ser ut som vår hos meg så føles det som vår, solen skinner og man blir svett i vinterklærne.. Et vårtegn for en nordlending nemlig.. Håper du får fine dager i vinterferien, tatt flotte bilder du også! Ha en strålende kveld i sør..
      Klem i fra nord..

      Slett
  3. Wow så flink du er til å skrive Eva- og ta bilder- har vært på tur jeg nå :) Trist med reinsdyret.

    Tenk den toppen er du snart på :)

    Ønsker deg en fin dag Eva

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Monica, og du er jo selv flink til å skrive og dele flotte bilder på din blogg.. Veldig trist med reinsdyret synes jeg også, men det er jo naturens gang dette.. Gleder meg til den toppen jeg skal på.. Bare snøen vil pelle seg vekk.. Ha en fin ettermiddag, og mange klemmer i fra ho i nord..

      Slett
  4. Så koselig å bli nevnt så fint igjen her, i bloggen til naturens dame. ;) Den har du ja, av de flotteste som kan finnes. Og du har de i din hule hånd.

    Fine bilder med mange effekter for sansene, Eva. Fra det grufulle til drømmenes verden. Fint å se at du er skikkelig i gang igjen og at det virker med treningen og turene. Men det visste vi joe, egentlig på forhånd og av erfaringer vi selv har fått med oss.

    Må fortelle at jeg har greidd den første turen på ei mil også, med "utstyret", både 500 mm, kamera og gassflaske. :) Og litt mer til.

    Det er litt spesielt, men tro dett eller ikke, i går laget jeg et nytt lite innlegg og der var også du nevnt og en del av innlegget. Jeg har valgt å vente litt med det, av spesielle grunner. Kanskje det kommer i løpet av helga eller tidligere.

    Takk igjen for omtanken, som både trengs og kommer godt med. Og du skjønner sikkert hva det dreier seg om. Snakkes vi, snart. God helg og god stemning. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvor flott at du tok deg tid til å besøke meg og det setter jeg bestandig pris på vet du!

      Skal bli spennende hva du kommer til å publisere når du er klar, og jeg vet at det skal jeg lese.

      I dag er naturen lunefull. Mye vind, og litt regn.. Hører at vinden skal komme opp i styrke 22 i morgen. Da er det nok best å holde seg innendørs..

      Synes du er sprek til å ha gått en hel mil og med alt tungt utstyr.. Visste du at styrketrening er bra for dere med kols? De nevnte det her i nyhetene tidlig i vinter. Trening gjør virkelig godt for kropp og sjel..

      Ser fram til fjellturer med kamera, kaffe, og mat med seg på tur.. Særlig til å vise utsikten i fra Rundheia som er målet mitt for sommeren.

      Vi snakkes.. Kos deg i helgen!

      Slett
  5. ...og god trim, selvfølgelig! :)

    SvarSlett
  6. Så herlig å lese. Ja, ikke om den døde reinen da, men sånt skjer jo i naturen samme hva. Jeg gledet meg over å lese om så flink du har vært. Gratulerer med både vekttap og trimglede. Utrolig viktig å ha en viss kondis. Herlig å komme seg ut i naturen og få energi. Det er ikke lett å begynne, men jeg skjønner at du virkelig har jobbet deg fremover. Det skal bli gøy å se bilder fra din topptur. Ønsker deg supre vårdagen!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!