fredag 28. februar 2014

Hekling av OL luen..

Omsider nådde denne trenden meg og etter Norges medaljesanking og flotte antrekk ble det en OL lue på meg.
Det var noen store overskrifter at lyseblått garn var utsolgt flere steder, og jeg aktet ikke å farte land og strand rundt for å finne det lyseblå garnet. Takk og pris for internett og google og et raskt søk førte meg til Ullkurven og der fant jeg garnet og mønster til Ol luen.. Jeg betalte på forskudd og pakken kom fort fram og topp service. Garnet jeg brukte er Dale babyull, myk og god.. Hekles dobbelt og ha luen litt lengre enn hva jeg fikk ut av to nøster..

Det jeg savnet i pakken var et rødt nøste til, siden kanten skulle hekles med dobbelt garn. Så den ble heklet enkelt den røde kanten som består av fastmasker. Du kan velge selv hvilken metode du hekler i, fastmasker, halvstaver eller pjoning. Sistnevnte ante jeg ikke helt hva var for noe så det måtte jeg søke opp på youtube slik at jeg fikk se fremgangsmåten.. Selv benyttet jeg halvstaver, men i stedet for å ta i begge masker tar jeg kun bakerst, og i pjoning blir det fremste maske om jeg da forklarer riktig.

Her ser dere det som kom med pakken. Heklenål må du ha i hus eller skaffe til veie selv. Nål nummer 4.. Med pakken fulgte det med Dales egen logo for å sette på luen, men det blir jeg ikke å bruke. Man kan få tak i den noe media omtalte logo, og det er de som selger den for 50 kroner stykket.. Jeg publiserer ikke hvor jeg får kjøpt den, men om noen følger med på facebook finner jo fort ut hvilken side jeg har klikket liker på!

Mye mulig jeg tar denne logo å ha på luen, for jeg er i mot OL i Oslo etter all den håndteringen Tromsø fikk den gangen de søkte. Men når det skal være sagt burde heller Lillehammer ha OL i 2022. De har jo alt av arenaer det kan bare pusses opp litt. Det lønner seg mye bedre med gjenbruk og mindre pengesløsing. Vi vet at det kostet Russland 250 millioner eller var det milliarder? Mye penger spør du meg.. Det er mange land som har hatt OL, så la gjenbruk komme på banen.. Da kommer det til nytte igjen. Eller bruke to steder fast. Et vinter og sommer OL.. Er det så galt?



Da har jeg heklet et lite stykke på vei på luen! Deilig garn forresten.. Den klør ikke i det hele tatt.. Oppskriften var lett å følge for du får noen omganger å øke masketallet. Denne er til en voksen.

Dagen etter var jeg ferdig med hele luen, og kjøpt meg lyseblått garn på SparKjøp men den luen er jeg ikke fornøyd med. Mye større og klør litt. Men garnet er billig.. Min sønn ville ha en sånn lue, og da han var her å prøvde i går var den noe vid.. Min bedre halvdel mente jeg kunne jo tove den litt slik at den krympet men den jobben gidder jeg ikke. En liten lue i vaskemaskinen er bare for å øke strømutgiftene.. Jeg skal kjøpe garn på Ullkurven igjen og få noen flere nøster. 4 blå og 2 røde. Da vil sønnen få en lue han er fornøyd med og som ikke klør i det hele tatt!
Noe annet som også er blitt i skuddet er disse luene i en annen farge og med en logo som heter Yttersia 2014.

Sist mandag sendte NRK 1 serien Yttersia, og selvfølgelig ble det sendt på et tidspunkt når man selv ikke var hjemme men befant seg på trening. Men med opptak så fikk jeg likevel se og du finner første episode her om du vil se.. Naturen der ute er noe helt for seg selv..

KLEM FRA EVA

10 kommentarer:

  1. Heldigvis at det finnes opptaksboks :)

    Den lua er kjempefin- og noen ganger lønner det seg å bruke orginalgarn. Liker så godt de fargene.

    God helg Eva

    Gode klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, takk for slike bokser.. Luen er veldig fin, men den andre ble altfor stor så jeg bestilte nytt garn så blir det mer korrekt til sønnen.. Liker også fargene.. Kos deg med lørdagen..
      Klem tilbake..

      Slett
  2. Så flink du har vært da.Lua ble super den. Lyseblått er en farge jeg liker, så kanskje jeg skulle lage en også? Logeoen blåser jeg i, for den varmer ikke meg likevel uten den. :D Glad helg til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Luen er lett å hekle så det er bare å lage seg en, enten med eller uten logo. Eller bare sy navnet sitt på den.. Lyseblått er en nydelig farge!
      Ha en fin lørdag!

      Slett
  3. Luer på gang skjønner jeg. Fine.
    Det blir ikke foretatt noe særlig håndarbeide for tiden, fingre vil ikke og vil de ikke, så er det ikke stort annet å gjøre enn å vente.
    Ikke hekle deg bort da :LOL:
    Mormorklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal ikke hekle meg bort, men jeg må ta pauser både for fingre og nakke.. Ikke holde lenge på da blir det vondt.. Har to slumretepper som skal hekles, men får gå i gang snart med det og når det er ferdig blir det lang pause igjen til jeg igjen finner noe jeg vil hekle.. hi,hi,,
      Klem tilbake til søte mormor!

      Slett
  4. Fine luer, men det er ikke alltid oppskriftene funker med all slags garn. Selv lager jeg luer i alpakka, litt dyrt garn men garantert kløfritt. :)

    Pjoning er hekling med bare kjedemasker, og mønster kan lages ved hekling i bakre eller fremre ledd. Stella Charming ha en veldig fin veiledning: http://stellacharming.wordpress.com/2012/08/10/pjoning-et-minikurs-i-bilder/

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha for forklaringen og linken.. Man lærer noe nytt stadig vekk.... Jeg har fått bestilt nytt Dale babygarn, for da ble størrelsen mer korrekt.. Pakken tenker jeg nok kommer i morgen.. Ha en fin, fin uke..

      Slett
  5. Det hekles for tiden her også, til den store gullmedalje. I bøtter og spann av samme sorten. Ikke av meg, riktig nok, men av ei som er mye flinkere på området enn meg. :) Det letes etter garn av den riktige fargen, og det har lyktes til dels, men andre alternative farger har vært nødt til å tas i bruk. OL er jo ferdig, så det gjør jo ikke så mye. :)

    Da synes jeg det er vesentlig verre med de kostnadene som OL fører med seg. Det blir nesten en konkurranse som for meg som heller mot det usportslige, der det er om å gjøre å være flottest å bruke mest mulige penger. Vederstyggelighet, synes jeg. Mitt forslag finner du i det siste innlegget, Eva, for nå er jeg ute av skapet igjen! :)

    Fint å se at du er i farta og i virksomhet, med hekling og turing. Og mer blir det vel for deg, slik som for meg av det. De første bildene kan beskues, og foreslår at du trykker på de, slik at detaljene kommer frem. ;) Spesielt fra Nidarosdomen, som forøvrig er tatt med 500 mm og på frihånd. Av en tildels skjelvende 64 åring med en god del skavanker og ekstra tilbehør. :)

    Fine dager Eva, til deg og dine. Naboen også. Pass deg for elgen, den skal visst ikke være helt god på dine trakter i år...;)

    SvarSlett
    Svar
    1. OL luer på løpende bånd hos dere også, skjønner jo at det er fruen som produserer.. Men du bivåner det hele tenker jeg så da får du med hva som er blitt in for tiden. Fått tak i mer garn, og mer i den rette fargen.. Men OL er over og da kan man jo bruke hvilke farger vi vil.. Kan gjerne være rosa.. Men da tar jeg hardt i.

      Elgen ja, heldigvis møtte vi den ikke som om vi vandret i tråkket.. Det er telt 18 stk på en kort strekning.. Men jo mer snø som tiner så lenger unna blir den.. Og den blinde elgen ble felt.. Ingen skumle, men store dyr er alltid skumle for meg..

      Hva du sier, nytt innlegg og nye bilder.. Ja, da skal jeg se og lese og kose meg i sene kveldstimene. Blir nok senga før eller siden, men når det er lenge siden må man besøke deg før man legger seg..

      Snakkes...

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!