torsdag 6. februar 2014

Foto tur i nærmiljøet!

Her i høst ble jeg med i fotoklubben som er starta her i bygda, men snakk om proffe folk.. Jeg er helt grønn.. Men nå skal det bli et lite grunnkurs på fire timer i nærmeste fremtid.. Gleder meg masse.. Og i dag var jeg med en gjeng damer og en hund.. En flott opplevelse. Selv om man ikke kjenner hverandre, så blir man fort kjent..

En av dem bor sentralt, og har vært med i Tromsø fotoklubb i 6 år, og hun var virkelig dyktig.. Og det morsomme av alt så var hennes farmor min tante.. Vi holdt på å le oss fordervet.. Jeg hadde ikke sett henne siden hun var lita, så ikke rart at jeg ikke kjente igjen.. Men nå er man venner på face, og verden er ikke så liten som vi tror.. Jeg har virkelig kost meg i dag.

Her er jeg på Hillesøya, en hittil ukjent farvann for meg.. Men jammen var det fint til tross for sur og kald vind.. Fingrene holder seg ikke så varme i kulda for lenge av gangen. To av damene skulle ta makro bilder, og jeg har en makro objektiv som jeg ikke er kvinne om å finne. Fatter ikke hvor den har tatt veien under oppussing. Men jeg skjønner jeg må begynne å lete, for plutselig kan det bli bruk for den og eller at det blir et makro fotokurs. Vi har en dyktig og proff fotograf som læremester og hva vet vi hva som kommer i nærmeste fremtid.. Makro objektivet savnet jeg i dag, og et ordentlig fotostativ.. Vel, det kommer nok i hus vil jeg tro før eller siden..

Jeg har ikke vært så mye på bloggen og nettet har til tider vært ustabil, men nå er den bra. Men ikke min laptop. Har kjøpt meg en ny, men svigersønn skal ordne den slik at jeg kan gå trygt på nettet. Blir spennende med windows 8 og om jeg skal få det til. Den har sine ulemper har jeg forstått. Men den som intet våger, intet vinner..

Nydelige strender her, men ikke bade temperatur akkurat.. Er virkelig en perle Hillesøya, den skal jeg utforske alene.. Men det er et sted jeg vil gå, men tenkte om jeg skulle få med mannen. Men det blir neppe lett og få han med og bort fra tv og OL... Noen er veldig sportsinteresserte og det er ikke jeg. Synes hele greia er et pengesløseri uten sidestykke..

Fortsatt trener jeg to ganger i uken, og litt svømming i varmt basseng. Jammen gjorde det godt for musklene.. Min to års livsstilsendring har båret frukter, og en vektnedgang på 14 kg kan jeg si meg fornøyd med. Mye lettere føler jeg meg og klarer så mye mer i hverdagen..

Øya i bakgrunnen er Senja. Jeg stoppet på hjemveien bare på grunn av himmelen var så spesiell. Sola har vist seg litt her, men den kan være snar å gjemme seg også..

Turer har jeg vært og gått, men i et heller trygt område.. Vil søren meg ikke møte elgen for den er det mye av. Dessverre i forrige uke skulle min yngste sønn hit til meg for å låne noe, og på vei hit kolliderte han med elgen. Dyret forsvant, men han varslet politi og viltnemnda. Og dyret fant de heldigvis med mye skader. Det gikk bra med sønnen, men ikke med bilen. Heldigvis er det noe som forsikringsselskapet betaler, også for leiebil ut denne her måneden. Skader for 80 000,- og elgen kan fort havne på panseret. Jeg var en bekymret mamma for sønnen publiserte det på facebook og måtte etterpå ringe sin mamma for å roe henne ned.. Dere vet jo hvordan mammaer kan være...

Fikk tatt en del bilder, og de fleste ligger på facebook men skal dele sånn etter hvert..

Vi har hatt det kaldt, og nesten ikke nedbør på over 3 uker.. Utrolig rar vinter, med mye spor i veien hvor jeg har opplevd og få skrens et par ganger men det gikk da heldigvis bra.. Er det ikke sønnen så er det mora..

Ferien i år er bestemt, og bestilt. Det blir 2 uker på Santorini, et sted jeg har villet besøkt lenge.. Eneste ulempen er at man må reise om Oslo. Det blir en overnatting på hotellet, for flyet går grytidlig morgen. Vi gleder oss til ferie.. Men vi får sommeren her nord..

10 kommentarer:

  1. Så fint du har det der oppe i nord. Vakre bilder. Sikkert lurt å ha hjelp fra en fotoklubb. Masse tips å hente der, Håper du finner macroen din snart, så du får utforsket det også. Pass opp for elgene og ta det lekkert, God helg!

    SvarSlett
  2. Takk Randi! Det er flott i nord når været viser seg i fra sin beste side. Ja, det er virkelig god hjelp og få i en fotoklubb og man må ikke være redd for å spørre for det er jo slik vi lærer.. Håper også jeg finner den linsa mi.. Kan liksom ikke fatte hvor jeg har lagt den hen.. Er svime i flekkene.. Skal nok passe meg godt for elgene.. God helg til deg også!

    SvarSlett
  3. Fine bilder. :) Her er snøen borte igjen og man har 6 varmegrader. Nesten vårlig i lufta, men det bøtter ned med regn.

    Så festlig at dere skal til Santorini! Det kommer dere ikke til å angre på. Hvilket hotell skal dere bo på?

    Ha en fortreffelig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Vi skal til Kamari og hotell heter Bellonias Villas. Man reiser i juli så det kommer til å bli varmt, men med hav og basseng går det bra.. Vi gleder oss, og det er mye vi vil se og oppleve når vi er der. Blir i 2 uker..

      Ha en riktig fin helg!

      Slett
    2. Ah, ja da vet jeg hvor dere blir boende. :)
      Pakk med badesko. Stranden er grovkornet og svart, og det brenner omtrent under føttene om man prøver seg barbeint.

      Så kan jeg anbefale Taverna Andreas. Mye mat for pengene og god service. Andreas er tredje generasjons restauranteier. Faren hans driver det som ble startet som Taverna Andreas, men nå heter det Captains Corner (om jeg husker riktig). Captain'en er Andreas' bestefar, som også het Andreas. Han lever ikke lenger, men jeg husker ham fra de første besøkene våre.

      En night-cap kan dere f.eks unne dere på Love Boat. God service og shot'er på kjøpet. Brennende ouzo er en klassiker, og mye bedre enn når den serveres kald.

      Så vil jeg absolutt anbefale dere bussturen som går til Akrotiri, en by som er gravd fram fra under lavaen.

      Og ikke å forglemme en tur opp til Mesa Vuono, fjelltoppen ved Kamari, med en vei opp som går både Trollstigen og Lyseveien en høy gang.Oppe på toppen ligger en gammel by fra antikken, vel verd et besøk. Men sjekk åpningstidene...

      Vel, det var litt reisetips, kommer nok med flere...

      Slett
    3. Takk for mange gode tips.. Jeg skal notere meg opp navnene og se hva vi får med oss.. En koselig taverna med god mat er viktig.. Middagen.. Frokost på hotellet, og lager lunsjen selv..Vi har såkalte badesko og gå barbent på de steinene gjør jeg ikke.. Vi gleder oss noe veldig, siden vi har snakket om Santorini i flere år.. Det gjør ingenting om du kommer med reisetips.. Dere er like glad i Hellas som det vi er...

      Slett
  4. God tur og husk kamera :)
    Mormorklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det skal jeg huske på mormor.. Klemmer tilbake!

      Slett
  5. Nydelige Santorini- det blir en flott ferie :)

    Du er superflink til å ta flotte bilder og finne vakre motiver. Du er i grunnen flink til det meste du Eva :)

    Ønsker deg en nydelig dag

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Monica! Du er jo like dyktig til å ta stemningsfulle bilder og baker de utroligste bakverk som kan friste alle som kan krype og gå!
      Ønsker deg en flott dag med dine kjære, og ønsker alle mødre en flott dag og morsdagen skal nytes... Klem

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!