lørdag 11. januar 2014

Brr.... Nå er det kaldt!

Våknet denne lørdagen til bitende kulde - 14 strake blå... Det er kaldt det! Var så vidt jeg maktet turen til postkassen for morgenavisene men det var ikke lange veien og jeg frøs ikke av meg nesetippen...

Slik så det ut i 15 tiden i ettermiddag.. Jeg teller dager til sola begynner å vise seg på ordentlig og sender sine lysstråler på de skitne stuevinduene mine.. Det er da det virkelig vises. Og gamle husmødre som meg irriterer seg grønn når man ikke kan se ut.. Men her gikk jeg ut for å ta bilde..

I dag har jeg en lat lørdag. Nesten lat og lat.. Fant ut at jeg skulle trene inne. Men før jeg kunne gjøre det måtte jeg få varme i ovnen for det var noe kjølig.

Manualene kom fram og jeg trener armene, i min alder har man noe som heter grevinneheng. Og kanskje det heter det fordi det var en grevinne som fikk det først og dermed måtte finne på et navn hva vet vel jeg? Litt styrke skader ikke, og man skal jo ikke visne hen mens man later seg!

Ettersom timene gikk fant jeg ut at det var på tide å lage seg middag. Var for kaldt til å stå ute å skape is av bilen for å komme meg på en handlerunde. Når man ikke orker det hva gjør man da? Jo, tar det man haver og jeg fant en pose Toro tomatsuppe med makaroni. Men det er noe snaut med suppe, man blir jo aldri mett..

Ordnet i stand og la i litt fersk ingefær, litt purreløk, blomkål, brokkoli, chili, paprika, fiskebiter. Lot det putre i ca 20 - 30 minutter..

Da hadde jeg et velsmakende måltid som jeg ble mett av, og så var det sunt og næringsrikt og bare 141 kalorier om du da teller kalorier om dagen som meg..

Heiv meg på bølgen for 5:2 dietten og man spiser som vanlig i fem dager, og spiser 500 kalorier to dager i uka men ikke etter hverandre. Det skal gi helsegevinst ved å følge denne dietten. Bestilte denne boken for da fikk jeg noen oppskrifter å velge mellom om hodet skulle gå tomt for ideer.. Hva gjør man ikke for å holde på den smale linje. Min optiker sa at jeg måtte få sjekket kolesterolet mitt hos legen så snart som mulig fordi det kunne man se på øynene. Tirsdag er det sjekk hos lege for jeg må jo følge opp for det er jo min egen helse det dreier seg om.

Etter middagen har jeg sett serien Åndene vender tilbake fra Danmark og når man ikke husker på at det går på fjernsyn kan man se serien på Viaplay. Kjekt sånt, det er bare en feil med det man blir trøtt. Jeg tror jeg duppet av, og det gjør gamle kjerringer som meg.. Altså å duppe av!!

Har tent telys i gangen for å ha litt stemning og det er koselig å skape stemning i hjemmet.

I morgen får jeg en middagsgjest, nemlig sønnen og jeg har invitert han.. Skal lage i stand maten og så skal det stå i ovnen i noen timer, eller rettere sagt 2 1/2 time for at kjøttet skal bli mørt og i mellomtiden skal jeg kle meg riktig godt å gå meg en tur i kulden! Er visst is på veien så jeg får ta broddene på slik at jeg føler meg tryggere mens jeg går. Skal ikke ramle å brekke lårhalsen slik at jeg mister treningen.. Torsdagen skal jeg prøve noe nytt. Bassenget på St.Elisabeth i Tromsø sammen med min datter.. Koster kroner 100, men tror det er rimeligere når man er med i Aktiv på dagtid. Skal få undersøkt det for kan man få det litt billigere er det jo bra at man kan dra flere ganger når det passer.. Drar ikke alene men sammen med eldste datter som har leddgikt og fibromyalgi. Vi har godt av og være litt i varmt vann og svømme litt..


10 kommentarer:

  1. Ja, det var kaldt her også i dag, 9 grader da vi dro ut i totiden.. Ha en god søndag Eva.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er vel ganske kaldt mange steder i landet vårt tenker jeg.. Ha en fin uke!

      Slett
  2. Varmebasseng og bevegelse er balsam for leddgikt.
    BRODDER på og ull og silke og dun :)
    Da blir man mindre kaldt.
    En smule kjølig her også, men ikke 14 blå, brrrr.
    Sender en varmende mormorklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir varmebasseng og bevegelse på oss torsdag og vi gleder oss. Bevegelse er veldig viktig. Brodder har man også på lur.. Ennå kaldt - 13 grader nå i kveld.. Brr.. Varme klemmer tilbake!

      Slett
  3. Ja, sånn har du det i kulda!!!! Her har det endelig blitt litt kjøligere også. I natt kom det faktiskt et dryss av snø. Nå er det minus fem og sola skinner. Føler med deg at du ikke har sol enda, men den kommer vel etter hvert. Det nye året er godt i gang og jeg trener både kropp og sjel, pluss grevinnearmer. Tror det heter det fordi det ikke skal høres negativt ut. Grevinnearmer er da mye penere enn slaskeskinn? Ønsker deg lykke til med ditt opplegg og ha en finfin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Fortsatt kaldt, og et sted jeg kjørte gjennom på vei hjem var det -17 grader.. Det gir sikkert slipp om en stund og det blir normale tilstander igjen. Man ser fram til at sola kommer helt klart! Grevinneheng er bedre enn slaskeskinn helt klart.. Trent litt i går, og i morgen er det trening igjen og torsdag blir det svømming. Går fint med opplegget.. Ha en fin, fin kveld..

      Slett
  4. Ja vi er super heldige med barnebarna våre Eva :)

    Du er bare så flink du så du kunne i grunnen vært personlig trener :)

    Nyt kvelden klem fra Monica

    SvarSlett
  5. Det er vi, og snart skal jeg hente en i barnehagen... Personlig trener åh nei du, til det kan jeg ikke.. På mine dårlige dager har jeg nesten ikke pust...

    Skal nyte kvelden nå... Bytur i morgen.. Klem

    SvarSlett
  6. Hallo Eva!

    Greier ikke helt å følge med på når du dukker opp igjen her på bloggen. Det skyldes vel at prioriteringene ikke går på blogg for tiden. Forsøker så godt jeg kan å få med meg en del av dere trofaste følgere, selv om jeg selv holder meg borte fra tastaturet på egen blogg. :) Sikkert godt det, for mange. ;)

    Kalde tider i nord, noe vi også har hatt ei tid nå. Men ingen grunn til å klage for vår del. Verken på kulde eller snø. Akkurat det er jeg fornøyd med. Det har faktisk vært et par dager nå i det siste, eller rettere sagt kvelder, hvor fristelsen nesten har tatt meg ut med kamera. Men fornuften har stanset meg, med hjelp av kona og andre rundt meg. :) Like greit det, tror jeg.

    Fint å høre fra deg igjen og om dine sysler. God kveld, uke og snart ny helg til deg og dine. Snart er sommeren her igjen...:)

    SvarSlett
  7. Koselig at du stikker innom her Karl! Fortsatt kaldt, og godt at man har en ovnskrok for jammen fryser man også av og til! Særlig på beina. Håper du snart blogger litt igjen, men det er vel helsa som avgjør det! Har ikke blogget så mye heller, dagene flyr av gårde før man har fått sukk for seg! Men jeg setter stor pris på at du er innom her av og til når helsa tillater det!

    Uken er snart omme, og i helgen har jeg kanskje mannen hjemme eller kanskje ikke.. Kvoten er tatt, og hva som skjer etter det vet jeg ikke..

    Ønsker deg fortsatt god bedring og en riktig god helg når den er her! Og heldigvis er sola like om hjørnet og det er deilig med lysere dager! :-)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!