søndag 8. desember 2013

Julemarked på Hella

På facebook kom jeg over denne linken som viste til at det skulle være julemarked like i nærheten av hvor vi bor.. Og slik som jeg forstod var det første gang.. Første dagen var i går lørdag, og da dro vi ikke siden vi tenkte at det kom til og være stappfullt..


Avisen viste et innslag og her ser du en liten videosnutt og fullt var det. I dag var det like så strålende vær og vi tok godt med klær på oss og lot bilen stå hjemme og det gjorde bare godt for kroppen med en forfriskende marsj.. 

Her går vi opp, og helt egen julegate... Heldigvis hadde jeg sekken på ryggen i tilfelle jeg skulle handle noe, og man vet jo ikke hva man kunne komme over. Lefser til jul ville jeg ha tak i, og det fant jeg i siste liten. Hun var nesten fri.. Men da har jeg sikret julelefser... Selv om jeg omtrent holder meg langt unna sukker!! Men en bitte, bitte liten bit unnet jeg meg og søtt var det, litt for søtt etter min smak. Men det liker mannen må vite! 

I går var bilene parkert ved begge sider av den smale veien og det skapte visst noen farlige situasjoner. I dag var det kun en side, og to vakter. Meget bra. Mange ønsker at dette skal bli en fast tradisjon i mørketiden. Jeg støtter den for det er virkelig en avbrekk i hverdagens kjas og mas. Jeg fant nemlig julestemningen til fulle.. Jo da, jeg er nå ikke ferdig med julegavene, men det skal mannen hjelpe meg med i løpet av uken som kommer for han har stukket av med bilen.. En siste tur med båten før jul.. Han går ombord etter en måned.. I mellomtiden skal jeg steke krumkaker og kakemenn.. Tror det blir jul her i hjemmet også!

Vi har jo ikke sol men mørketid, og jeg kom over denne.. Virkelig en vakker stemning. Måtte vente en liten stund før jeg fikk tatt bildet fordi det var så mange som sto fremfor eller inni i denne lyslavoen som jeg kaller det for. Som dere ser vi har snø så det holder... Når været er slik som nå, da er mørketiden virkelig vidunderlig og lyset er helt spesielt.. 

Hvordan det går ellers sånn i hverdagen min? Jo, uken består av minst to treninger og pusten er blitt merkbart mye bedre og mørketiden som før var et ork og komme seg igjennom er nå en sann fryd av overskudd og glede.. Strikkekafeen har vi ennå, og jeg har ikke vært de siste gangene siden jeg ikke hadde anledning til å dra. Men etter jul skal jeg og da skal det nok et slumreteppe startes på.. Det femte....

Ellers er kjøttmeisen veldig flittig gjest på fuglebrettet.. Når det er tomt for mat da setter han seg i vindus kanten å hakker i ruta... Som dere skjønner jeg er matmor... Det går mye mat.. Og for en kort tid tilbake var det et knalltilbud på Felleskjøpet og vi slo til... Her kom det et nytt fuglehus, + en ring som man trer meisebollene inn i.. Det er en minus med det fuglehuset, og det er at når det er sterk vind så flyr alle frøene ut.. Og vi skal finne et nytt sted og sette den.. Eller finne en annen løsning på det problemet.. 

Derfor, ikke glem å mate småfuglene for vinteren er veldig hard for dem... 

8 kommentarer:

  1. Den lyslavvoen var flott.
    Her mates det året rundt og det er trivelig med vingede venner.
    Så bra at du har det bedre.
    God førjulstid.
    Mormorklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg også.. Heldigvis skal det få lyse der hele desember måneden.. Godt at du er som meg å mater de søte små vingede venner hele året.. Jeg har det helt fint, og håper det samme med deg også... Ha en fin førjulstid. Klem tilbake..

      Slett
  2. Hei på deg Eva :)

    Joda det bordet har jeg malt. Det var opprinnelig brunt- men det ble jeg jo lei :)


    Ønsker deg en vakker uke

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det jeg skjønte. Stemmer at bordet var brunt og det blir kjedelig i lengden.. Etter at vi pusset opp i stua så ble det for stort og da kjøpte vi et glassbord i stedet.. Ha en fin, fin uke og god førjulstid til dere alle! Klem tilbake!

      Slett
  3. Bildene var stemningsfulle og teksten av trivelig. Godt å forberede seg litt i adventstiden. Her skal det bakes krumkaker og smultringer snart og det blir fint. Ønsker deg en fin adventstid med masse hygge! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Randi, skal stikke innom deg en annen plass og lese julefortellingene dine så snart det lar seg gjøre..Akkurat skal jeg nå i gang å bake litt til jul, og jeg har kjøpt noe som jeg vil erstatte sukkeret med.. Skal bli spennende om jeg får det til... Ha en fin tid du også...

      Slett
  4. Hallo igjen, Eva!
    Flott å se at både du har det fint og har aktiviteter som du trives med. Julemarked har faktisk også jeg fått med et av i år. Et av de Toril var med på med sin strikking. Lefse og flatbrød ble det også. :)

    Sier det igjen, din landsdel har sin sjarm, både sommer og vinter. Men tror nok jeg holder en knapp på den varmeste delen. :)

    Pusten her i gården er det nok litt verre med, men håper det bedrer seg etter dagen sykehusbesøk. Nå blir det kunstig Oxygen tilførsel ca 18 timer i døgnet. Det blir litt mer styr, men det blir en vel vant med, etter hvert.

    Fortsatt fine og fredelige dager til deg og dine. Du er stadig i tankene, fortsatt. Nå snur sola snart igjen. Det gleder jeg meg til. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du verden hva du har å bale med.. Håper det vil lette litt på pusten når du får oksygen og kols er jo ikke å spøke med.. En familiemedlem av meg har også fått et sånt apparat i hus, for han åka jo inn på sykehuset. Klima har også litt å si for pusten vil jeg tro, og da er den varme delen best..

      Min pust er blitt langt mye bedre, og treningen har hjulpet veldig godt på. Har mer overskudd og orker litt mer.. Er mest spent på hvordan fjellturene neste år skal bli.. Blir spennende å se og om jeg sliter like mye da som i år...

      Ser sola hos meg i februar, og gleder meg til lange lyse dager igjen selv om mørketiden har sin sjarm.. Julemarked/eller messe er kjempeflott tiltak, og jeg var så glad for at det ble noen lefser å putte i boksen. Men så spiser jeg så lite av det.. Ha noen fine dager mot jul du også..

      Slett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!