søndag 2. juni 2013

Den summende hagen



Da jeg var på ferie ble jeg faktisk utfordret av Garnkurven og hun hadde jo faktisk et godt poeng. Hvor i all verden har humlene tatt veien?? Jeg har ikke sett en eneste en i hagen. Nå er det jo dårlig stelt med blomster hos meg etter at kommunen raserte hagen, og han som fikset i fjor gjorde en dårlig jobb og sår gressfrø, og dagen etter kom snøen å la seg. Nå spirer ugresset.. Moseplassen forteller at humla trenger hjelp, den er visst i ferd med og forsvinner.

Hos Direktoratet for naturforvaltning lånte jeg bildet, og skulle lese litt mer om på siden deres, men den var dessverre under oppdatering. Jeg vet lite om humla, men har prøvd flere ganger å ta bilder av den med dårlig resultat..

For noen år siden hadde jeg en plante som er flerårig og som kommer med mye blomster. Og plutselig fikk jeg se en humle som omtrent var est ut i hvitt skum.. Jeg fikk vite at planten egentlig var veldig giftig og den er borte i fra hagen nå tror jeg.. Synes det var litt nifs å se..

Da jeg vokste opp i byen, og under dørstokken til ytterdøra var det et hull. Jeg pleide å sitte der på varme dager, og la merke til at det kom ganske mange humler som fløy inn gjennom hullet.. En fløy inn, og en kom ut og slik gikk det hele dagen. De gjorde meg ikke noe, og var ikke til besvær. Ganske spennende i grunnen..

Visste du at vi har 34 arter av humler i Norge av humlearten? Mer finner du her..

Nå skal jeg dra til Plantasjen for å kjøpe sommerblomster og få ordnet litt i hagen, og kanskje har de en solseng igjen der..

Feriebilder kommer senere, men ikke så lenge man har praktfull sommervær!!

Om du tar i mot en utfordring skriv gjerne du også om humlens fortreffelighet. Enten fakta, historie du har opplevd, eller dikt, kostyme du har sett.

Jeg vil utfordre følgende bloggere - Karl Halvorsen
                                                  -  Helenes fotoside
                                                  -  Fra årstid til årstid
Om dere tar i mot utfordringen kan dere linke til Moseplassen og gjerne til meg...



15 kommentarer:

  1. Humlen er på retur og det er synd.
    Husk å la løvetannen stå. Og plant lavendel, det liker de :)
    Klem og god dag til deg.
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Trist at humlen er på retur.. Har mye løvetann, men vil ikke ha den på plenen akkurat.. Lavendel skal jeg huske på... Fine blomsten..

      Klem til deg..

      Slett
  2. Så spennende med humlebol under trappa! Spennende barndomsminne.
    Her hos meg er heldigvis humlene i full sving med å sjangle seg fra blomst til blomst i rhododendronen. Tidligere tok de for seg solbærbuskene, så de ser ut til at jeg får en solid avling i år.
    Mine lavendler tålte ikke vinteren i år...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var sommerens store slager å følge med humlene.. Trodde jeg skulle komme meg til Plantasjen, men den gang ei.. Skal ha et årige planter, og neste år fjernes terrassen og en ny bygges. Vi skal fjerne et vindu i stua og sette inn skyvedør.. Fint skal det være..

      Kos deg med humlene i hagen din, og jeg skal se nøye etter om jeg oppdager noen.. Flotte insektene..

      Slett
  3. Jeg tar utfordringen, Eva :) Jeg har vært opptatt av humler og bier de siste årene etter at jeg leste at de var i tilbakegang. Har plantet mange blomster som humlene liker i hagen (men noen har dessverre gått ut etter harde vintere). Har hatt mye moro med å fotografere humler i hagen, skal se om jeg kan finne frem noen fine bilder.

    Håper du har hatt en fin ferie :) Og lykke til med å ordne og plante i hagen.
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, nå ble jeg glad.. Det er jo nifst at det er en sånn tilbakesteg for humlene. Gleder meg til å se ditt innlegg.

      Ferien har vært fin, skal skrive om det også og jeg håper jeg finner noen planter som jeg kan ha i hagen dette året.. Klem tilbake..

      Slett
  4. Hei og hallo Eva!

    De samme observasjonene er gjort her også om svært lite humler i år. I fjor mener jeg å huske at de var i et enormt antall og en størrelse som nesten kunne få den modigste til å ta føttene fatt.

    Mine kunnskaper om dette er svært mangelfulle for ikke å bruke "helt". Men kan det være noe i humleår av en eller annen grunn? Aner ikke, men det er det sikkert andre som gjør.

    Unner deg gleden av å få til litt glede og sommer rundt deg, Eva. Det fortjener du etter så mange måneder med snøen opp til taket. :)

    Takker for utfordringen Eva, jeg tar den i mot og skal forsøke etter beste evne å få løst den. Det kan ta sin tid, så du får ha tålmodighet med meg. :) Trønder vet du, og travle trøndere er ikke særlig mindre trege.

    Fin dag til deg, Eva. Og jeg tar med hele uken også. Sommeren med. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at det ikke bare er meg som har merket at humlene er på retur. Takk for at du tar i mot utfordringen og bruk den tiden du trenger.

      Starta med regn i går ettermiddag og det var kaldt i byen for meg som stillet opp på shopping i sommerklær.. I dag blir det litt huslige sysler om jeg ikke sovner på sofa har sovet dårlig.. Regnvær har den virkningen. Ha en fin dag..

      Slett
  5. Det er viktig å ta vare på Humla- har laget et innlegg selv for en stund siden :)

    Tusen takk Eva for koselig ord inne hos meg- du er så god atte :)

    Ønsker deg en herlig juni uke


    Smil og klem Monica

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, det er viktig at vi tar vare på humla. Har ikke fått med meg at du har skrevet om humla du også.. Får ta en ordentlig runde å oppdatere meg.

      Er alltid koselig å stikke innom bloggen din, den er så hjemmekoselig.. Jeg så en skjenk som var var 1920 tallet, men fy for noen priser.. Nei, jeg leter videre og senere i denne måneden skal man i gang med å pusse opp gangen. Gruer meg til rotet.. Men tenker det blir fint når man er ferdig... Ha en fin, fin uke.. Klem

      Slett
  6. Hei Eva! Igjen.

    Er innom med et smil jeg for dagen i dag og at jeg ikke har glemt verken deg eller utfordringen. Håper på forståelse og tålmodighet. Dagene er så alt for korte og innholdsrike på viktige øyeblikk for livet. :)

    SvarSlett
  7. Heia

    Vet jo at du er en travel mann så du får ta det når du har tid.. Ikke ha noe mas.. Men fikk med meg på nyhetene om at bier dør i hopetall grunnet sprøytestoffene i jordbruknæringen. Et spesielt stoff i midlet som gjorde at biene døde, kanskje det er det samme for humlene? Huff, håper de finner en annen erstatning for uten bier så blir det slutt på mange ting..

    SvarSlett
  8. Jeg er heldig å ha flere humleslag i hagen som alle år før. Jeg liker den brummende lyden og synet av dem. Håper du klarer å lokke til deg noen med dine nye sommerplanter.Glade junidager ønskes deg.

    SvarSlett
  9. Jeg koser meg glugg ihjel av det du sier. ***En fløy ut og en kom inn.***
    Sommeren blomstrer i meg kjære. :D

    Utfordringen skulle jeg gjerne tatt, men jeg er så ståkk teit at jeg skjønner ikke det der med link og ting. Tror det var noe sånt. Kanskje det ser annerledes ut imorgen?

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!