tirsdag 7. mai 2013

Krympe orm i klærskapet.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har vært fristet til å ta løs og tømme klær skapet til min bedre halvdel.. Hver gang jeg la inn rene klær i skapet måtte jeg presse det sammen og se om jeg fikk plass. Skapet var så full at det bulet i alle retninger og jeg ymtet gjennom flere år at nå måtte han se hva han hadde. Men dette er jo en oppgave mannen ikke ser lett på. Eller skal vi si at de ikke liker den delen av jobben? Jeg ventet og ventet, ikke noe skjedde. Men omsider skjedde undret, han erkjente til slutt at han ikke fant det han lette etter! Ba så tynt om hjelp.. Jeg stod der klar som en bøddel med søppelsekken i hendene og mord i blikket.. Må jeg, ja da er jeg nådeløs..

I dag gikk vi sammen om å tømme skapet, og det var sannelig på tide. Han har jo lagt på seg noen kilo etter røykeslutten for nesten fem år siden og da kan man ikke vente å passe buksene som har ligget i skapet i minst 10 år.. To sekker skal på fyllingen og han synes det var vemodig å se to dresser gå i sekken. De passet ikke.. Til og med slips fra tidlig 70 tall havnet i sekken.. Han måtte erkjenne for seg selv at krympe ormen hadde flyttet inn i skapet.

Skuff for skuff tok vi. Jeg holdt opp en gammel underbukse fra 80 tallet en gang, og lurte på om den passet som den skulle. Med vantro i blikket sier han at den har visst krympet. Behøver ikke si at den havnet nederst i sekken. Noen t- skjorter gikk samme veien, klart de hadde krympet. Ormen i skapet hadde livnært seg godt og levd herrens glade dager.. I hans skap..
Da alle skuffene var tømt og sortert var sekken full, og han sier beskjemmet at nå har vi tømt skapet helt og neida sier jeg du har jo noen dresser og skjorter som helt sikkert var krympet. Husker du ikke da vi skulle i sølvbryllup i fjor høst og du ikke passet dressen, og vi måtte avlyse fordi du kunne ikke dra naken! Han så ned i gulvet og mumlet, åh du er ondskapsfull... Neida sier jeg skadefro du har bare en krympe orm i skapet ditt!!

Skjorter og noen dresser havnet i sekken, han måtte innse at her må det slankes både i skap og kropp! Nå fremstår skapet som slank og mannen med litt pondus... Jeg vet å kle han opp, og heldigvis har vi Dressmann med ekstra størrelser om det så skulle være!

Vi har vel alle sammen møtt på Krympe ormen? Eller skal jeg si Krympe trollet?





19 kommentarer:

  1. Tror vi kaller det krympetrollet :)
    Men det trollet tok ikke hagebuksene mine. Noen andre var på ferde der.
    Klem :)

    SvarSlett
  2. Flott at trollet ikke tok hagebuksene dine.. Men går ut i fra at noen tok jobben din i hagen og lånte buksa.. Krympetrollet er klart best..
    Klem tilbake..

    SvarSlett
  3. Oy dette var velkjent stoff fra heimen her. Jeg har bare ikke fått mannen med enda, men så kaster jeg litt i ny og ne når han ikke ser det.
    Ha en flott langhelg som kommer snart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror nok at vi kvinner kjenner igjen dette ja.. Jo, har kastet litt tidligere men da oppdaget han det også.. Omsider ble han oppmerksom på at han ikke fant noe som helst siden det ble så fullt.. Ha en flott langhelg du også..

      Slett
  4. Krympedyret bor i klesskapet mitt også. Jeg forsøker å rydde der iblant. Legger vekk det som ikke passer lenger. Når det har ligget et år, og jeg likevel ikke har greid å komme inn i det, pakker jeg det i poser og gir til Fretex. Utslitte ting blir til filler. Det er alltid bruk for filler... Og så får jeg litt bedre samvittighet.Man skulle vel kvitte seg med likt antall plagg som en skaffer seg. Da ville det alltid være plass i klesskapet. Men det er litt vanskelig å kaste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan være litt vanskelig å kaste og noen ganger må man bare det, eller gi bort til fretex eller noe brukes til filler. Jeg bruker gamle håndkle til filler for de er fine å vaske med.. Jeg tømte mitt skap i fjor sommer, og skal gå igjennom det snart for gensere i fra Cubus er av dårlig kvalitet fordi det blir fort huller i dem.. Vi har gjort vår skjerv så kan vi fortsette å ha god samvittighet...

      Slett
  5. Høres ikke helt ukjent ut her i huset heller dette nei. Men iler til med å legge til at vi vel ikke skiller oss ut noe vesentlig, noen av oss. :) Det har vel mye med prioriteringer å gjøre og gamle vaner som er vonde å venne, kanskje. Det er i alle fall helt sikkert at det er vesentlig lettere å ta andre prioriteringer, det innrømmer jeg så gjerne. For meg sel og for konas del. :)

    Mange unnskyldninger kan finnes frem, ikke noe problemer med det heller. Kanskje vaner fra barndommens trangere tider henger igjen litt også. Og at en skal være litt sparsommelig, så kan en jo få bruk for det...:) Nå er jo ikke problemet for meg at det ikke passer rent fysisk, så det må jo tale til min fordel, tenker jeg. Tenker ikke du også det? :)

    Takker for påminnelsen igjen, en påminnelse som får meg til å ta en aldri så liten tørning, i skapet mitt igjen. For i år, skal det tømmes, akkurat på lik linje som det skulle ha vært gjort i fjor også. Og året før det. Konas tør jeg ikke å ta fatt på, da blir krisen lett tilgjengelig. For dameklær har jeg ikke vesentlig stor greie på. Ikke damer heller, på mange vis. :) Men de kunne jo ha passet i dag, nå når hun er på jobb...:)

    Ha en fin dag i dag og i morgen, til vingene tas fatt for enda finer dager, som er dere vel unt! :)

    SvarSlett
  6. God morgen Karl!

    Der sa du det, det har i fra gammelt av et mønster som man har fått innlært av sine forfedre, man tar vare på det for det kan så være at man kan få bruk for det... Han tør heller ikke å rydde i mitt skap, og jeg er slutta helt å se i hans skap. Jeg bare ymter litt på at det trengs rydding fordi det tyter ut alle veier.. Litt kvinnelist... Da er du heldig som har klær som passer ennå..

    I kveld kommer alle ungene, barnebarn og svigerbarn hit, og så skal vi feire han som har bursdag i dag. Blåbærostekaken står i kjøleskapet, og kjæresten har laget to i tillegg til ryndstykker med godt pålegg på.. Det blir nok livat i heimen, og bort i morgen ettermiddag og kofferten pakker jeg på formiddagen.. Nå kjenner man på reisefeberen.. Ha en fin langhelg... Så sees man om to uker...

    SvarSlett
  7. Ja, det kan jammer være rått inne i de kleskapene og da trives både krympeormer og krympetroll. Tror jammen jeg skal bosette meg selv der inne for noen uker. Det hadde da ikke vært dumt om jeg hadde krympet litt før bikinisesongen?

    SvarSlett
  8. Kanskje lurt å bosette seg i klærskapet og så komme ut når bikinisesongen starter. Ikke en dum tanke det.. Ha en fin dag..

    SvarSlett
  9. Jeg måtte le når jeg leste bloggposten din :) Veldig godt skrevet, og jeg kjente meg jo godt igjen. Tror nok vi er mange som har en slik krympeorm boende i klesskapene.
    Flott ryddejobb dere fikk gjort da, tenker det ble bra når dere var ferdige. Det er på tide at vi rydder litt her vi også.
    God helg, Eva.
    Klem :)

    SvarSlett
  10. Er moro at du kjenner deg godt igjen i det jeg skrev. Vi er nok mange som har krympeormen boende.. Min datter blant annet kom hjem med masse klær som hadde hopet seg opp hos henne, og hos meg ble det bare noen timer før ei venninne av henne kom å hentet.. Det var flere bæreposer, + en sekk.. Jeg vil ikke oppbevare her i hjemmet for det har jeg ikke plass til..

    God helg til deg og alle her..

    SvarSlett
  11. Det derre krympetrollet trur jeg har levd noen glade dager her i huset også. Mistenker at det ikke bare krymper klærne, men også spiser noen av de.
    Du var nå heldig da som klarte å overtale mannen til å kaste litt klær, kan du lære bort tipset?

    SvarSlett
    Svar
    1. Cass, jeg har ymtet innpå i flere år om klærne og til slutt hadde han selv innsett at skapet måtte tømmes.. Kanskje de må forberedes i noen år??

      Slett
  12. Haha, jeg tror nok mange har slike ormer i skapet. Hos meg har de gumlet seg fete på bunaden min hvertfall... Jeg har også hørt at det er kalorier de som romesterer i skapene våre.. ;)

    Og en mann med skapryddefobi har jeg også, men rett skal være rett. Han har ingen 80-tallsklær igjen - heldigvis..

    Ønsker deg og dine en flott 17.mai og en fin pinsehelg. Her får man håpe at værgudene trekker pusten slik at man slipper støvler og regnfrakk på den store dagen.

    Har forresten gitt deg en liten utfordring: http://garnkurven.wordpress.com/2013/05/13/hjelp-humlene/

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ordnet slik du ba om, men det kom sent i gang siden man var på ferie.. Men godt at du kjenner igjen.. Her er den kommet til meg etter fråtsing i god gresk mat.. Skal inn å sjekke utfordringen din.. Spent på hva det kan være..
      Været er nydelig her nord, men jeg er pingle når det er kaldt... 26 grader på Kreta og jeg synes det var kjølig.. Kom ut av flyet i går kveld til 6 varmegrader..

      Slett
  13. Jeg kan ikke fri meg fra å syntes at du var litt hard med han Eva. Men...
    Ditt liv. Muligens hans også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff, ja... Men han er så fornøyd over å ha bedre plass i skapet sitt... Noe godt kom det ut av det..

      Slett
  14. Først takk for kommentar inne hos meg, blir så glad.. :)
    Sånn krympeorm har nok de fleste opplevd i skapene, da er det bare å skifte ut klær som ikke passer,vemodig..
    Husker for 2 år siden jeg måtte kaste en selskapskjole, dyp grønn og med paljetter/glitter på, hadde hatt den noen år og den har hengt som ett hellig minne der inne i skapet,men med årene så får man jo som kjent "alderstillegg" både her og der,:)) og når krympeormen slår til er det ikke noe mere håp.
    Da må man bare være litt hard med seg selv å Gi/kaste bort.
    Rydde.. :)
    klem fra Jorunn Helene.

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!