søndag 28. april 2013

Meninger om så mangt og meget..

Jeg kjeder meg litt på en søndags ettermiddag. Spasertur i går, bare en kort tur på ca 5000 skritt. Ikke langt det, men det gjør godt med friskt luft og klarne litt tanker. Jeg må visst en tur til fotpleier og satse på at det kan bli litt bedre. Legetime er etter ferie så jeg kan ikke gjøre stort..

Kommer over mange bilder på denne eksterne harddisken. Her var vi i Egypt på ferie i jula 2006.. Det var spesielt å se disse kjente tingene som pyramiden og Sfinksen

Det vår første utenlandstur hele familien. Nå reiser ungene for seg og heldigvis for det, da slipper mora å bekymre seg så mye om hvor de er til enhver tid...
I flere år hadde vi snakket i å slippe julehysteriet hjemme, stress og mas og dro vekk. Men det ble en skuffelse, og vi måtte erkjenne at vi savnet julen. Siden den gang har vi holdt oss hjemme.. Man legger jo opp til selv hvor stresset det skal bli, ikke sant?

Våren er kommet for fullt her nord, og snart går vi inn i mai måned.. Mange har ytret sine meninger på facebook om at at 17 mai er forholdt nordmenn og at man skal kun ha norske flagg i toget.. Jeg fikk se at noen ikke ville ha det samiske flagget i toget, men samene er av urfolket men de er også nordmenn. Selv om de har Samenes dag, så er det jo slik at mange er i slekt med dem. Jeg har samiske venner på min venneliste, og synes det er trist å se slike holdninger. De er jo våre landsmenn er de ikke? Det er godt å se at noen kan feire Norge og ytringsfriheten og samholdet som vi har, både med vårt flagg og sitt eget lands flagg. Det vil jo bli et fargerikt tog med liv og røre i.. En svarte at hva om det tyske flagget var i toget.. Hva så? Tyskland er ikke vår fiende, det som skjedde under krigen er våre forfedres synder, og vi lever jo i fred med Tyskland i dag. Jeg ser ikke på tyskere som mine fiender. Tror vi må tenke over hvilke fordommer vi har! Ha en fin feiring og kos deg med dagen sammen med alle de glade barna som spiser is, bærer ballong og flagg og roper Hipp Hurra!

Dette ble delt av en Ivar Mork på Facebook, og om det er han som har skrevet det er jeg usikker på. Men jeg synes det var en flott notat.

Det sprer seg en latterlig påstand på facebook, og flere synes å like den godt. Det blir sagt at 17. mai kun skal feires med norske flagg. Det er en løgn. Det er ikke et tegn på patriotisme å spre denne løgnen. Hvordan vi nordmenn har feiret 17. mai har endret seg hele tiden. Det har aldri bare vært én måte å feire 17. mai. Nordmenn har gått i 17. mai tog både for og mot Kongen. Nordmenn har gått i tog der man har påstått at andre 17. mai-tog er en fare for landet. 

Vi har hatt tog for og mot stemmerett. Ja, visste du at det bare var gutter som fikk lov til å gå i barnetog en gang? Er det slik vi ønsker å se barnetoget nå også? Eller har vi kommet videre. Jentene fikk lov til å bli med i barnetoget 19 år etter det første guttetoget gikk i Christiania. Barn har veivet med rene norske flagg, og de har veivet med unionsflagg - og de har veivet med helt røde flagg uten kristenkors. Hva med å gjeninnføre disse skikkene? Bare norske flagg? 

Nordmenn elsker å se norsk-amerikanere feire den amerikanske nasjonaldagen 4. juli med norske og amerikanske flagg. Lite vet de fleste at selv norsk-amerikanere ble sett ned på en gang i tiden. Det å ikke være ektefødt amerikaner ble sett på som litt annenrangs, og det å skilte med sin etniske opprinnelse var noe man ikke burde gjøre. USA overvant dette. Norsk-amerikanere, irsk-amerikanere, afro-amerikanere - de er alle amerikanere, og de kan marsjere under flagg som ikke nødvendigvis er Stars & Stripes på 4. juli. 

Det å feire sin opprinnelse og sine aner blir sett på som noe positivt. Ja, de som sprer denne løgnen om 17. mai på facebook er nok nasjonalister, men de er ikke patrioter. Av alle fridager i Norge, så er 17. mai best egnet til å feire samhold med nye landsmenn. Vi har alle våre ulike religiøse oppfatninger, vi feirer høytider på ulik måte, vi spiser gjerne ulik mat - men 17. mai har vi felles. Kommer man fra et annet land, og feirer 17. mai, så har man virkelig vist at man føler tilhørighet til landet. Ønsker noen å markere at de også er stolt av sin etniske opprinnelse, så er det ikke annet enn en hyllest til det landet de bor i. Det er mange jeg kjenner som ikke føler noen særlig tilhørighet til 17. mai, men ikke tro at denne debatten er uinteressant. Dette handler om å se 17. mai for hva den egentlig er; en dag da de som har bodd i dette landet har feiret, demonstrert, sunget for et Norge man har trodd på, eller ønsket seg eller kjempet for. 

17. mai er ikke en gammeldags institusjon som aldri har endret seg, den har absolutt endret seg. Den dagen må handle om det som er viktig for landet nå; og det er ikke å fortsette å skille mellom "dem" og "oss". Det patriotiske idag er å omfavne integrasjon og ulikhet, kulturell variasjon og likhet - og bidra til at vi ikke ser på andre nordmenn som annenrangs borgere. 17. mai er ikke for nasjonalister. 17. mai er for alle som bor her, flytter hit og er på gjennomreise. Jeg henter fram 17. mai-parolen fra 1896: "Ret for alle - fred mellem folkene." 










9 kommentarer:

  1. Hm ... jeg er redd jeg er av dem som mener det norske flagget er det som bør vaie på 17. mai.
    Det er tross alt den norske grunnloven som blir feiret.
    Jeg ser at man mener det er nasjonalistisk, i noens øyne er det vel det.
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi enige om og være uenige! Det er det lov til vet du! Klem i natten..

      Slett
  2. Jeg har også sett at "flagg-debatten" om 17. mai foregår både på fb og i aviser. Jeg har alltid tenkt at det naturlige er å ha enten norsk eller samisk flagg på 17. mai (noe annet har egentlig vært vanskelig å forestille seg). Men det kan jo se ut til at dette kommer til å forandre seg i fremtiden.

    Håper du koser deg med våren, Eva :) Nå har jeg begynt å ordne i hagen igjen, og det er herlig.
    Ha en fin uke.
    Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror også det kommer til å endre seg en gang i fremtiden for vi ser jo tendensene. Jeg koser meg med våren, men noe hagearbeid er det ikke helt. Ikke all snø som er borte vet du.. Men godt at du koser deg med dine sysler.. Ha en fin, fin uke. Og klem sendes..

      Slett
  3. Innom for å ønske deg en vakker uke Eva :)

    Og bare 5000 skritt- ække bare bare det det da !

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  4. Takk skal du ha søte vennen.. Ha en fin, fin uke du også... 5000 skritt er ca 4 km noe sånt.. Nå må jeg bare få tåa god igjen.. Men det klarer jeg vel.. Nå, svusj til byen.. Klem

    SvarSlett
  5. 17 mai er en flott dag i vårt vakre land, uansett hvilke flagg som vaier. Glade barn i tog, is og pølser hele dagen :) Og så er det min bursdag også :)Da jeg var liten hadde jeg alltid med meg noe lommepenger til byen, men kom hjem igjen med dobbelt så mye. Alle skulle gi meg noe fordi jeg hadde bursdag. Det var stas det :) Selv om det dessverre ikke er sånn lenger, gleder jeg meg til dagen.
    Ha en fin kveld!
    Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant, en gledens dag både for deg og alle ungene! Flagg i alle farger, ja det er fargerikt.. I år feirer jeg ikke 17 mai, da er jeg på ferie. Og blir nok å sende noen tanker hjem til Norge..
      Ha en flott kveld du også!

      Slett
  6. Jeg tror jeg står over her, da jeg ikke diskuterer politiske meninger på nett..
    men jeg går for norsk flagg. norsk og samisk. for de to er norsk. Det er grunnlovsdagen Norge vi feirer. Vi skal være stolte av vår kultur, vi skal vise den frem. uten å håne andre. men denne dagen er faktisk norsk.
    så får andre dager ty til andre flagg. en svenske f.eks kan vaie med svensk flagg i norge på sin nasjonaldag, slik som norsker vaier med norsk flagg i sverige på norsk nasjonaldag.

    det mener jeg :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!