søndag 31. mars 2013

Snør ned...

Glemmer aldri vinteren 1997 og slutten av april med lite snø.. Inntil det starta med å snø, jevnt og trutt. Da det var sluttet å snø våget jeg meg ut og fikk sjokk. Fremfor huset var det en stor snøskavel med tettpakket snø, og jeg måtte klatre opp for å komme til toppen, og krype meg oppover til postkassen. Snørekorden det året ble 240 cm og det er mye snø..

I dag målte den 138, og ja vi merker den veldig godt. Gjennom hele påsken har det lavet ned.. Heldigvis at mannen er hjemme og freser snø ellers har jeg vel snødd inne..

Bilder har jeg hentet på bildemappen til google, og her har busskuret omtrent forsvunnet i massene. Biler er plassert i busslommer, og andre høvelige plasser. Folk skal ut på tur, på ski, på skuter, på fjellet..

Med disse mengdene vi har nå er det galskap å legge turen til fjells.. For ca 2 uker siden ble en tatt av skred hvor han omkom. I dag gikk det fem ras i samme område og veien er stengt.

Forleden dag gikk det snøras her i bygda, på oversiden av skolen her.. Men vi har elva i mellom fjellsiden og skolen og det gikk bra.. Ingen som var i det området selv om de trodde det. Raset var stort.. Vi har også de tre som er savnet på Senja, og de ligger begravet under 5 meter snø antar ekspertene..

Likevel kommer turistene til Lyngen, og de hører ikke på advarsler. Betalt i dyre dommer for å komme til Nord Norge, og da skal de kjøre på ski langs bratte fjellsider og det som verre er.. Det er rett og slett respektløst! De kan jo ikke være glad i livet sitt når de setter sitt eget liv og andres liv i fare. Er ekstremt her nå, også for redningsmannskapene.

Bildet er funnet i bildemappen til google, tror det var i avisen Nordlys, eller Nrk. no.. Viser litt av sentrum en vindfull dag.. For oss har det vært for det meste innendørs, lest litt, sett på fjernsyn. Gått 13744 skritt hele påsken.. Passer på mellom elingene.. Akkurat nå er det vindstille men det snør.. Sønnen er ute å freser avkjørselen for i ettermiddag kommer gjestene til kalkun med tilbehør.. Den er det mannen som har laget i stand, og fruen fikk æren av å lage salaten.. Vi gleder oss til gjestene kommer og det blir liv i hjemmet når vi er samlet til god mat og la skravla gå som den pleier når man møtes..


13 kommentarer:

  1. God påske og nå må det da slutte med sne snart. Men kjekt med snøfræs :)
    Mormorklem :)

    SvarSlett
  2. Ja, det er rart at folk ikke tar flere forhåndsregler i farlig føre. Å bli levende begravd under snømassene virker tross alt som en ubehagelig opplevelse. Advarsler har det vært nok av på avisforsider. Jeg vet ikke hvor mange som har omkommet i snøras foreløpig (tragisk).
    Jeg legger ved en link til et lite videoklipp fra England. Du kan trøste deg med at du slipper slike snømengder.. eller forhåndsdømmer jeg.. ?
    http://www.nrk.no/video/sauer_begravd_i_snoen/A821699025C779F4/

    SvarSlett
  3. Ja, det er rart at folk ikke tar flere forhåndsregler i farlig føre. Å bli levende begravd under snømassene virker tross alt som en ubehagelig opplevelse. Advarsler har det vært nok av på avisforsider. Jeg vet ikke hvor mange som har omkommet i snøras foreløpig (tragisk).
    Jeg legger ved en link til et lite videoklipp fra England. Du kan trøste deg med at du slipper slike snømengder.. eller forhåndsdømmer jeg.. ?

    SvarSlett
  4. Hallo Eva.
    Snøfull påske til dere, ser jeg. Dere har så dere klarer dere i år også. :)

    Har vært på hytta ei uke nå. For vel en time siden dro de siste ned. Vi har vært opp til 13 stykker i påsken. Koselig påske her også. Mye liv, men nå ble det i stilleste laget. Avsluttet med oppkast for noen. Sola skinner med perfekt påskevær.

    Hei så lenge kos dere fortsatt. ;)

    SvarSlett
  5. Skal si dere har mye snø! Håper dere ellers har hatt ei fin påske.
    Vi har hatt en lang vinter sørpå også i år og fortsatt ligger det snø noen steder. Men nå er våren på vei, i dag fant jeg de første blomstrende snøklokkene!!

    Riktig god påske!
    klem :)

    SvarSlett
  6. Har hørt på nyhetene om skred og skredfaren i Troms. Tragisk at folk ikke lytter til advarslene.
    Ønsker deg fortsatt god påske Eva.:)

    SvarSlett
  7. Hei!
    Ja uff for et vær dere har hatt der nord. Litt urettferdig for her har det vært blå himmel hele påsken.
    To skiturer har jeg fått meg, det har vært deilig. Både jeg og mannen min har eller stått på å jobbet. Har litt for mye å drive med, men slik er det.
    Ha en fortsatt fin påske , så håper vi at sol og varme kommer snart.
    Klem fra Ingun

    SvarSlett
  8. Hei!
    Er helt enig med deg i at en skal ha respekt for naturens krefter, og hverandre. Når noen trenger hjelp, må noen sette sitt liv i fare. La oss håpe at oppsummeringene etter påsken stort sett blir bra.
    Ønsker deg en fortsatt fin påske med familen!
    Klem fra Anette

    SvarSlett
  9. Tusen takk for alle kommentarene, og akkurat nå er været fint.. Og så kan man nå ønske at man slipper mer..

    Sapiuntdeviare, jeg så video og dette gikk på nyhetene til NRK og jeg fikk det med meg.. De har lite snø i forhold til de mengdene vi har her i Tromsø.. Men for bøndene i England blir det katastrofe for sauene går nok ute hele året der..

    Sønnen mista nøkkelen til snøfreseren i går, den ramlet ut av lommen. I morgen blir det tur til forhandleren for å bestille to nøkler slik at vi har en i reserve..

    SvarSlett
  10. Det har du så rett i Lavina. Det er farlig når man ikke har respekt for naturen. :o)

    Ønsker deg fine dager mot vår. ;)

    SvarSlett
  11. Det er farlig, og naturen skal man ha respekt for.. Nå er det ventet 30 cm til med snø, for det skal snø hele uken... Huff..

    SvarSlett
  12. Hvorfor er det noe som heter snø- hadde fint klart meg helt uten. Det er respektløst å bare kjøre på som enkelte gjør i fjell og ski heimen. Stakkars rednings mannskapene..Så skummelt med disse snørasene.

    Håper mild været kommer til deg snart :)

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  13. Håper du hadde en fin påske og at det snart kommer litt vårvær til deg. Her har det snødd i to dager, men ingeting legger seg på bakken. Til det er det for mildt med et par plussgrader. Ønsker deg en glad helg!

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!